Mavepine
Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 31-05-05 20:55

Hejsa, jeg håber at der er et klogt hoved herinde der kan hjælpe mig.

Jeg er en pige på 25 der får mavepine efter jeg har spist. Det kommer typisk
10 min efter jeg har afsluttet måltidet. Smerten sidder hvor mine ribben
samles. Smerten vare ca 1-2 timer og så mærker jeg ikke noget til det før
næste måltid.
Skal lige siges at jeg er normal vægtig og spiser rimelig sundt.
Jeg har galdesten som jeg har haft siden jeg født sidste gang, kan det have
noget med det at gøre?

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig.

Venlig hilsen Marianne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-05-05 21:04

Marianne Kjær Munk skrev:

> Jeg har galdesten som jeg har haft siden jeg født sidste gang,
> kan det have noget med det at gøre?

Det lyder som galdesten, men hvad med at få lægen til at kigge på det?

Er det al mad der fremkalder smerten, eller er det kun mad med fedt?
Er der fx forskel på om du spiser 200 g kogte kartofler eller 200 g
stegt medisterpølse?

Se evt, <http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/galdesten.htm>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 31-05-05 21:12

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er det al mad der fremkalder smerten, eller er det kun mad med fedt?
> Er der fx forskel på om du spiser 200 g kogte kartofler eller 200 g

Det er uanset hvad jeg spiser. Jeg har lige spist et æble og det fremkalder
også smerten.
Jeg har en tid hos min læge imorgen, men ville bare lige have en forhånds
melding.

Fra : Dr. J

Dato : 31-05-05 21:35

Gastrit eller reflux kunne er meget hyppige årsager til den type gener, du
beskriver. Dvs. problemer med mavesyren og/eller slimhinden i maven. Har du
forsøgt med håndkøbsmedicin mod dette?
\S

Fra : MadHatter

Dato : 01-06-05 10:33

On Tue, 31 May 2005 21:54:35 +0200, "Marianne Kjær Munk"
<marianne@NOSPAMmmmunk.dk> wrote:

> [...]
>samles. Smerten vare ca 1-2 timer og så mærker jeg ikke noget til det før

Den slags gener kaldes 'øvre dyspepsi' - Der kan være flere årsager,
men det er en god ide at tale med lægen.

<mlr>