Re: Brændenældesuppe??
Fra : Tone Hilde

Dato : 31-05-05 17:14

Fra : RJ

Dato : 01-06-05 18:45

Mange tak skal I begge have

Hilsen
Rikke

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-05 19:16

"Tone Hilde" <to-hild@online.no> wrote in message

> som jeg lager hver vår.

Er efterårs-brændenælder mere brændende og derved sværere at samle uden
handsker, eller hvad?

nælder?

4 spise-skefuld FLØDE ?

Er denne sidste ingrediens virkelig nødvendig?
En vikinge arkitekt red fra sit bygningsværk, og ejeren sendte straks sin
væbner efter ham, og væbneren råbte, da hans hest var et par meter fra
arkitektens hest "Din bygning hælder"
Kun fordi han selvsikkert svarede
_"Nej" uden at vende sig om_,
blev arkitekten ikke overfaldet af væbneren.

Er det en opskrift du har prøvet og kan stå inde for, eller kræver den
*lykke til* og held?

Syre og base gir salt hver gang, men måske visse madretter kræver at urterne
er plukket ved nymåne, da det var er særlig godt år - fx årgang
2003-brændenælder?
Er topskuddene bedst, som med te?
Astringerene stoffer i grønne blade - og måske giften ved de brændende hår -
nedbrydes ved varme, men når kødsmagen og kartoflerne er forkogte, kan der
vel bruges meget kortere kogetid end 10 minutter -
- spinat skal jo helst være varmet til kun 70 grader, så ikke nuancer går
tabt.

Jeg er lidt tændt på opskriften, fordi Nørrebroparken har enorme mængder
friske små brændenælder dette forår lige op ad plænen - mærkeligt i en park
med mange legende børn og masser af kommunale gartnere og langtidsledige -
men de har fået et fint hus at drikke kaffe i.