[MySQL] Finde de sidste 20 linier?
Fra : HH

Dato : 31-05-05 14:11

Jeg har en (select dato from test order by dato asc limit 20) - dette tager
de 20 første linier, men jeg skal bruge de sidste 20 linier istedet. Jeg kan
ikke bare lave en "dato desc", da min efterfølgende kode er baseret på den
rækkefølge linierne kommer i nu.

Fiktiv kode = select dato from test order by dato asc limit max-20,20

Kan man det?

Fra : Martin

Dato : 31-05-05 20:24

HH wrote:
> [...]
> rækkefølge linierne kommer i nu.
>
> Fiktiv kode = select dato from test order by dato asc limit max-20,20

SELECT ..... FROM .... ORDER BY DESC LIMIT 20

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-05-05 20:30

On Tue, 31 May 2005 21:24:10 +0200
Martin <news@natten-i.dk> wrote:

> SELECT ..... FROM .... ORDER BY DESC LIMIT 20
----------------
det der går vist ikke. Du sorterer jo ikke efter noget og som han
skriver så kan han ikke bruge data i omvendt rækkefølge (DESC)

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-05-05 21:37

On Tue, 31 May 2005 15:11:10 +0200, "HH" <hh123134@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ikke bare lave en "dato desc", da min efterfølgende kode er baseret på den

Et hurtigt hack, kræver MySQL 4.1:

SELECT dato FROM
(SELECT dato FROM test ORDER BY dato DESC LIMIT 20) result
ORDER BY dato;

--
- Peter Brodersen

Fra : HH

Dato : 01-06-05 09:19

> Et hurtigt hack, kræver MySQL 4.1:
> SELECT dato FROM
> (SELECT dato FROM test ORDER BY dato DESC LIMIT 20) result
> ORDER BY dato;

Mange tak - jeg har MySQL v4.1 og løsningen virker glimrende

Fra : ///M

Dato : 31-05-05 22:12

HH wrote:
> [...]
> kode er baseret på den rækkefølge linierne kommer i nu.
>
> Fiktiv kode = select dato from test order by dato asc limit max-20,20

Som Peter Brodersen viser eksempel på, må du kunne benytte desc på
dato-kolonnen, og derefter reverse det resultat for du kører videre.

///M