Lykkepiller?
Fra : dk

Dato : 31-05-05 12:30

Her nogen erfaringer med brug af lykkepiller, f.eks Citalopram copyfarm har
nogen brugt eller bruger dem med held? Er 20 mg noget at tale om i samme
forbindelse, er de stærke eller meget milde?

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-05 12:54

dk skrev den 31-05-2005 13:29:
> Her nogen erfaringer med brug af lykkepiller, f.eks Citalopram copyfarm har
> nogen brugt eller bruger dem med held? Er 20 mg noget at tale om i samme
> forbindelse, er de stærke eller meget milde?

Som ved al anden medicin: Tal med lægen!

Der er sikkert en grund til at at du har fået den dosis som du har fået
tildelt.

Psykofarmaka er ikke at spøge med. Kemien i pillerne laver altså
kemiske reaktioner oppe i hovedet på dig, som altså ikke har godt af at
blive ændret end det som er beskrevet af lægen.

På netdoktor kan du finde beskrivelser af citalopram.
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/citalopramcopyfarm.htm
Men lad være med at eksperimentere med den foreskrevne dosis.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Anders

Dato : 31-05-05 14:12

dk skrev:

> Her nogen erfaringer med brug af lykkepiller, f.eks Citalopram copyfarm har
> nogen brugt eller bruger dem med held? Er 20 mg noget at tale om i samme
> forbindelse, er de stærke eller meget milde?

Jeg har brugt 40mg citalopram i knap 1 års tid nu. Det virker på mig, og
skal snart stoppe med dem. Glæder mig. Men pillerne gør det bestemt ikke
alene. Man skal have noget samtaleterapi - selvfølgelig afhængig af hvad
du får dem for.

Jeg kan ikke sige om 20mg er meget eller lidt medmindre du fortæller
hvad de skal hjælpe imod (Og nu er jeg heller ikke læge, så jeg kan
heller ikke sige det specifikt - kun hvad jeg har læst mig til). 60mg
citalopram (for et fysisk, rask menneske) er max daglig dosis.

- Anders

Fra : Lisbeth

Dato : 31-05-05 14:30

"Anders" <no@add.com> skrev i en meddelelse

> Glæder mig. Men pillerne gør det bestemt ikke alene. Man skal have noget
> samtaleterapi

Er der noget jeg har misforstået? Jeg troede lykkepiller blev givet ud fra
en viden om, at depressionen skyldes en kemisk proces i hjernen - mangel på
bestemte stoffer. En mangel, som pillerne modvirker.

HVIS der vitterlig er tale om en depression, der skyldes kemi - hvad hjælper
så terapi?

Mvh. Lisbeth

Fra : Crazy Camilla

Dato : 31-05-05 15:59

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på bestemte stoffer. En mangel, som pillerne modvirker.
>
> HVIS der vitterlig er tale om en depression, der skyldes kemi - hvad

Hej.

Man kan ikke sige at der er én bestemt årsag til at folk bliver deprimerede.

I nogle tilfælde skyldes det mangel på serotonin og/eller nordrealin som er
to såkaldte signalstoffer, eller uregelmæssig produktion af disse stoffer.
Ja, jeg er ikke i stand til at forklare hvad de to stoffer præcist gør, det
må du få en kemiker til.
Men i sådanne tilfælde kalder man tilstanden for en endogen depression,
fordi den kommer indefra.

En depression kan jo også skyldes ydre faktorer, f.eks. sorg, og så kalder
man det en exogen depression.

Ofte er der flere eller mange ting der spiller ind, når man bliver
deprimeret.
I langt de fleste tilfælde er der tale om en kombination af både indre og
ydre årsager.

"Lykkepiller" eller SSRI-præparater som de kaldes i fagsproget indeholder
stoffer der (gen-)opretter serotoninbalancen. Ligeledes findes der andre
typer af lægemidler imod depression som kan (gen-)oprette
nordrealinbalancen, samt nogle såkaldte dual-action præparater som påvirker
både serotonin- og nordrealinbalancen.
Der findes også andre lægemidler, der kan bruges imod depression, f.eks.
visse midler imod psykoser og visse midler imod epilepsi kan have en effekt
imod depression.

"Lykkepiller" og andre lægemidler imod depression kan som oftest ikke få en
depression til at forsvinde, med mindre der er tale om en depression der
udelukkende skyldes kemisk ubalance. Men har depressionen rod i et
følelsesmæssigt problem, f.eks. sorg - manglende selvværd, eller hvad det nu
må være, eller i et praktisk problem, f.eks. at man er utilfreds med sit
job, så kan medicin ikke få problemerne til at forsvinde. Så er man selv
nødt til at gøre en indsats, f.eks. med hjælp fra en psykolog eller en anden
terapeut.
Dermed ikke sagt, at det ikke kan være en god idé at prøve en medicinsk
behandling, kombineret med f.eks. samtaleterapi, for medicinen kan ofte være
med til at give den depressionsramte et "løft" så han/hun får mere overskud
til at arbejde med sine problemer.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : KG

Dato : 31-05-05 18:13

Hej Camilla ....

Du skriver bla.:

> [...]
> ofte være med til at give den depressionsramte et "løft" så han/hun
> får mere overskud til at arbejde med sine problemer.

Jeg er meget enig med dig Camilla - desværre kommer "lykkepiller"
og Benzodiasepiner ofte til at stå alene og det er der problemet er.

I øvrigt er der stor stor forskel på Lykkepiller og deres virkninger
og deres bivirkninger ....

For år tilbage fik jeg cipremil og det ødelagde ikke kun min lyst
til og kunnen til Sex - men gav mig meget alvorlige problemer med
min søvn.

Jeg høre til dem der på grund af X antal perioder med depression
af hensyn til mig selv skal tage dem resten af livet - jeg får i
dag Zoloft - og det virker godt for Mig ....

Lykkepiller er i øvrigt et rigtig grimt ord - hvem fanden har
fundet det udtryk ... omvendt hjælper de mange som bla. er
i faregruppen for at tage deres eget liv - i en grå NEDTUR ....

Jeg høre til DEM ....

Med venlig hilsen
K.G.

Keld Gydum - Frederikshavn
--
Hjemmeside: www.bangsbo-design.dk
Mail: kgb@lite.dk OBS: Fjern b ved direkte Mail

Fra : dk

Dato : 31-05-05 18:47

"KG" <kgb@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fundet det udtryk ... omvendt hjælper de mange som bla. er
> i faregruppen for at tage deres eget liv - i en grå NEDTUR ....

Hørt på TV og læst på tekst- tv at man nu på Hillerød Psykiatriske Sygehus
vil til forsøgsvis vil til at behandle folk med depressioner med søvnløse
nætter. Det siges at man ved at være søvnløs en nat er der 65% som er raske
næste morgen. Er der nogen som ved mere om dette og altså skal man så sove
hele dagen efter eller også holde sig vågen til næste nat? Det lyder ellers
godt. Metoden skulle have været brugt i 50'erne også, før man fik medicinen
mod depressioner. Ved nogen mere om det?

Og har nogen ellers prøvet Citalopram copyfarm 20 mg og kan fortælle om
virkningen og hvornår de startede med at virke?

Fra : Andreas

Dato : 31-05-05 21:45

"dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt. Metoden skulle have været brugt i 50'erne også, før man fik
medicinen
> mod depressioner. Ved nogen mere om det?

Tja, jeg er en af dem der godt kan have humørsvingninger, der af og til kan
være nede og tangere en depression. Jeg har lagt mærke til, at hvis jeg i en
periode, f.eks. en ferie, sover længe eller meget, synker humøret mærkbart.
Jeg kan have mørke dage, hvor jeg mangler energi, tænker mørke tanker, er
nærtagende, er ude af stand til at se det morsomme i nogetsomhelst og er i
det hele taget ret usocial. Har jeg derimod en travl periode, hvor jeg
befinder mig i en tilstand af lettere stress kører det bare for mig. Jeg har
en masse energi og får en masse fra hånden samtidig med at jeg fungerer godt
rent socialt. Så måske er der lidt om snakken. Det betyder dog ikke at jeg
ikke sover længe en gang imellem, hvis jeg synes jeg har behov for det, men
hvis jeg føler mig 'nede' ved jeg jo så hvorfor. Så det lever jeg fint med.

Andreas

Fra : Anders

Dato : 01-06-05 10:57

dk skrev:

> Og har nogen ellers prøvet Citalopram copyfarm 20 mg og kan fortælle om
> virkningen og hvornår de startede med at virke?

Jeg startede op med 20mg citalopram, og havde ca 7-10 dages mareridt af
bivirkninger. Efter et par måneder, mærkede jeg ikke rigtig nogen
forskel, så blev af min læge sat op til 40mg (Så ca 4 mdr før jeg
mærkede noget virkning). Det har jeg gået med i 8 mdr nu ca, og det
befinder jeg mig godt med.

Men det er selvfølgelig forskelligt fra person til person og det kommer
an på hvad du fejler.

Men noget terapi kan måske hjælpe?

Jeg har ihvertfald været glad for terapien. Den har hjulpet rigtig
meget. I dag skal jeg for anden gang til hypnose for at få det endnu
bedre. Håber det virker og hjælper mig videre. Til septemper smider jeg
iøvrigt citalopram'en. Så regner jeg med at få noget mere energi.
Citalopram sløver ihvertfald mig synes jeg.

- Anders

Fra : Lisbeth

Dato : 01-06-05 00:41

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan ikke sige at der er én bestemt årsag til at folk bliver
> deprimerede.

Det er jeg klar over.

Men når der gives kemi, der påvirker hjernens kemi, går jeg ud fra, at der
er tale om en depression, der er udløst af ubalance i kemiske stoffer. Og så
er det jeg undrer mig over, hvorfor terapi er nødvendig, som det blev
skrevet.

Jeg mener... virker terapi på kemisk ubalance?

> Men i sådanne tilfælde kalder man tilstanden for en endogen depression,
> fordi den kommer indefra.

Og i sådanne tilfælde batter samtaleterapi jo næppe noget.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-06-05 09:55

Lisbeth skrev den 01-06-2005 01:40:
> [...]
> er det jeg undrer mig over, hvorfor terapi er nødvendig, som det blev

Fordi terapien kan være med til at hjælpe personen til at håndtere sin
ubalance.
Give værktøjer til at håndtere sin situation.

Pillerne er så med til at give patienten et klart syn på sin situation
og hvor de samtaler man har er en uvurderlig hjælp den dag man skal til
at starte på nedtrapning på pillerne.

> Jeg mener... virker terapi på kemisk ubalance?

samtale kan ikke kurere "kemien".
Tilgengæld kan man med de rigtige samtaler med de rigtige mennesker
blive meget bedre til at håndtere sin "ubalance".

> Og i sådanne tilfælde batter samtaleterapi jo næppe noget.

Det gør det da i hvert fald. samtaler i forbindelse med fx
sorgbearbejdelse er da netop at foretrække frem for pillespisning.
Hvorfor tror du, at der bliver oprettet den ene sorg-støttegruppe efter
den anden for hver sin målgruppe under kræftens bekæmpelse og
tilsvarende organisationer.

Bare fordi man er i sorg eller ked af miste sit arbejde eller
tilsvarende stress-situationer...Det er altså ikke ensbetydende med
depression. samtaler/samtaleterapi kan netop være med til at afværge en
decideret depression. samtaleterapien kan nemlig være med til at give
de værktøjer der gør, at man kan cope (tilsvarende dansk udtryk ville
nok være: Håndtere) den situation man står i.

Man kan sagtens udvikle depression af sorg, mistearbejde og tilsvarende.
Det udelukker jeg da slet ikke.
Men sætte lighedstegn mellem sorg og depression.... Naaahh, det kan man
vist ikke få nogen læge til at skrive under på.

Fra : Lisbeth

Dato : 01-06-05 10:17

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Det gør det da i hvert fald. samtaler i forbindelse med fx
> sorgbearbejdelse er da netop at foretrække frem for pillespisning.

Ikke uenig. Men sorg kommer jo ikke af kemisk ubalance.

> Hvorfor tror du, at der bliver oprettet den ene sorg-støttegruppe efter
> den anden for hver sin målgruppe under kræftens bekæmpelse og tilsvarende
> organisationer.

Jeg taler ikke om, at terapi og samtale ikke har effekt! *S*
Og jeg taler slet ikke om, at jeg er uforstående overfor, at terapi kan have
effekt.

Jeg er bare forundret over, hvorfor piller mod kemisk ubalance foreslås
kombineret med terapi som om det er en selvfølge, at pillerne alene ikke er
nok og derfor skal kombineres med terapi.

Dem jeg kender, der får de omtalte piller, går i øvrigt ikke i terarpi og
har ikke gjort det mens de har fået pillerne. Så i de tilfælde har
kombinationen ikke været en selvfølge. Men hvornår er det en selvfølge at de
ting skal kombineres?

Hvis "kemisk ubalance" i kroppen fører til eksempelvis allergi, kan men give
piller - men vil nok sjældent foreslå samtidig terapi med den begrundelse,
at man så bliver bedre til at håndtere sin ubalance. (Jeg siger ikke dermed,
at terapi ikke vil kunne gøre gavn i sådanne tilfælde!)

> samtaleterapien kan nemlig være med til at give de værktøjer der gør, at
> man kan cope (tilsvarende dansk udtryk ville nok være: Håndtere) den
> situation man står i.

Det gælder for alle tænkelige situationer man kan stå i. Men det gør det
ikke ligefrem nødvendigt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Crazy Camilla

Dato : 01-06-05 16:57

> [...]
> skrevet.
>
> Jeg mener... virker terapi på kemisk ubalance?

Hej Lisbeth.

Nej, men det er MEGET SJÆLDENT at årsagen til en depression udelukkende er
kemisk. I langt de fleste tilfælde er der tale om en kombination af kemi og
følelser... altså en del af årsagen til depressionen skal findes i en
medfødt, fysisk betinget, sårbarhed overfor depressioner og en anden del af
årsagen skal findes i en ydre faktor, der så at sige gør at bægeret flyder
over.

> Og i sådanne tilfælde batter samtaleterapi jo næppe noget.

Jo, samtaleterapi kan være en rigtig god ting.
Den depressionsramte kan meget vel have brug for hjælp til at tackle
sygdommen, for lige så vel som en person der får konstateret kræft (eller en
anden alvorlig fysisk sygdom) bliver chokeret og ked af det så kan det samme
ske for en person ramt af depression.
En alvorlig depression, uanset hvad årsagen til den er, er ikke bare en
lammelse af følelserne, det påvirker også personen fysisk. Depression
medfører ofte lidelser som f.eks. søvnproblemer, koncentrationsproblemer,
hukommelsesproblemer, træthed og mange andre ting, som kan gøre at den
depressionsramte ikke længere er i stand til - for en periode eller for
resten af livet - at leve et liv som før.
Den depressionsramte kan have brug for hjælp til at lære at leve med
depressionen og dens følgevirkninger, ligesom der kan være brug for praktisk
støtte til at kompensere for de færdigheder som den depressionsramte har
mistet. Mange depressionsramte er f.eks. dybt afhængige af hjælp i hjemmet,
da de ikke magter at tage sig af huslige gøremål, der for andre er en
selvfølge, f.eks. sådan noget som at lave mad eller gøre rent, og yderligere
kompliceret bliver det hvis der også er børn i hjemmet, som den
depressionsramte skal tage sig af.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Lisbeth

Dato : 01-06-05 22:50

> altså en del af årsagen til depressionen skal findes i en medfødt, fysisk
> betinget, sårbarhed overfor depressioner

Hvordan ved man det? At det er medfødt og fysisk betinget?

> [...]
> en anden alvorlig fysisk sygdom) bliver chokeret og ked af det så kan det
> samme ske for en person ramt af depression.

Uanset hvad der rammer os af sygdom, sorger og kriser vil terapi kunne
hjælpe os til at tackle situationen bedre....

Mvh. Lisbeth

Fra : Crazy Camilla

Dato : 02-06-05 09:10

> "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ved man det? At det er medfødt og fysisk betinget?

Hej.

Jamen det har jo noget med de der før omtalte signalstoffer at gøre.
F.eks. har man ved forskning fundet ud af at mennesker med Aspergers syndrom
(en bestemt type psykisk handicap) har en uregelmæssig produktion af
serotonin, og de er derfor i risikogruppe for at udvikle bl.a. depressioner.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Lisbeth

Dato : 03-06-05 07:27

> [...]
> syndrom (en bestemt type psykisk handicap) har en uregelmæssig produktion
> af serotonin, og de er derfor i risikogruppe for at udvikle bl.a.

Jeg undrer mig ikke over, at depression KAN skyldes medfødte og fysisk
betingede årsager. Eksempelvis hos folk, der har en anden diagnosticeret
diagnose end depressionen.

Men hvordan ved med, ifald folk bliver deprimerede, at de har en medfødt og
fysisk betinget disposition for depressionen, hvis de ikke iøvrigt har en
diagnose, der indikerer en sådan sandsynlighed.

Mvh. Lisbeth

Fra : Crazy Camilla

Dato : 03-06-05 16:22

> [...]

> og fysisk betinget disposition for depressionen, hvis de ikke iøvrigt har
> en diagnose, der indikerer en sådan sandsynlighed.

Hej.

Det ved jeg ikke.
Men jeg håber der er andre der ved det, eller forsker i det på livet løs.

Med venlig hilsen Camilla

Jeg har i øvrigt lige fået besked om at jeg skal prøve endnu et middel mod
depression, denne gang et nyt middel, der hedder Cymbalta.

Hvornår fatter den psykiater mon at jeg IKKE er deprimeret, og at
antidepressive midler derfor ikke har nogen effekt på mig??? *suk*

Fra : Lisbeth

Dato : 04-06-05 00:25

> [...]
> Hvornår fatter den psykiater mon at jeg IKKE er deprimeret, og at
> antidepressive midler derfor ikke har nogen effekt på mig??? *suk*

Man kan sige nej tak.

Mvh. Lisbeth

Fra : Crazy Camilla

Dato : 04-06-05 11:59

> "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan sige nej tak.
>
> Mvh. Lisbeth

Hej.

Ja, selvfølgelig kan man det.
Men man kan også prøve og se om manden for en gangs skyld har ret.

Endvidere så kan der være fordele ved at kunne bevise at man har prøvet et
stort antal præparater og at de ikke har virket, hvis man ønsker at
argumentere for en afprøvning af en anden type medicin.

MVH Camilla.

Fra : Lisbeth

Dato : 04-06-05 18:33

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Men man kan også prøve og se om manden for en gangs skyld har ret.

Det kan man da - men det var nu engang ikke den udlægning af situationen du
først kom med. Du beskrev det som om du var underlagt psykiaterens uvidende
beslutning.

> Endvidere så kan der være fordele ved at kunne bevise at man har prøvet et
> stort antal præparater og at de ikke har virket, hvis man ønsker at
> argumentere for en afprøvning af en anden type medicin.

JEG ville gøre det modsatte - starte med at argumentere for den medicin jeg
foretrækker og vente med at afprøve "et stort antal præparater".

Mvh. Lisbeth

Fra : Crazy Camilla

Dato : 04-06-05 20:26

> Det kan man da - men det var nu engang ikke den udlægning af situationen
> du først kom med. Du beskrev det som om du var underlagt psykiaterens
> uvidende beslutning.

Tja... det var vel nærmest et udtryk for at jeg synes psykiateren må være
både døv og blind, når han stadigt bliver ved med at fastholde at jeg bare
er lettere deprimeret og at han ikke vil indse at jeg har langt mere
komplicerede problemer. Jeg er selv 100% overbevist om at jeg har herbefren
skizofreni. Jeg blev henvist til denne psykiater i 2003 mhp. udredning af om
jeg havde skizofreni, han valgte at kalde mig lettere deprimeret og for 2
mdr. siden blev jeg så igen af min egen læge henvist, endnu engang med ønske
om udredning af om jeg havde skizofreni, men han fastholder - uden at have
set mig siden januar 2004 - at jeg stadig bare er lettere deprimeret.

> JEG ville gøre det modsatte - starte med at argumentere for den medicin
> jeg foretrækker og vente med at afprøve "et stort antal præparater".

Tro mig, det er afprøvet. Dette er plan F eller sådan noget, i rækken af
muligheder.
Næste trin kan meget vel være selv at betale for behandling hos en
specialist.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 08:54

> [...]
> både døv og blind, når han stadigt bliver ved med at fastholde at jeg bare
> er lettere deprimeret og at han ikke vil indse at jeg har langt mere

Camilla, er der ikke en anden psykiater i dit område?

Første gang jeg var hos en psykiater, var det hos en, der ifølge lægen ikke
var ret lang ventetid hos.

Nej, det tror pokker, for hun, psykiateren, dømmer lynhurtigt folk på deres
ydre og stiller en "diagnose" derefter. Er folk lidt overvægtige og på
randen til den lukkede afdeling, skal man "bare tabe sig, så bliver alt godt
igen". Hvor dårlige folk end har det når de efterfølgende er oppe hos hende,
bliver hun ved med at køre rundt i, at folk skal tabe sig.
Jeg har haft kontakt til en del der har været hos hende. Samme mønster,
uanset hvad årsagen til henvisningen måtte være.

Der er også gode psykiatere derude. Få en ny henvisning og find en anden
psykiater, hvis der da er en i dit område.
Tina

Fra : Crazy Camilla

Dato : 06-06-05 16:20

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er også gode psykiatere derude. Få en ny henvisning og find en anden
> psykiater, hvis der da er en i dit område.

Hej.

Heldigvis har jeg en god støtte i min egen praktiserende læge.
Hun vil bare ikke "stå alene med ansvaret for min behandling" som hun kalder
det, da hun jo ikke er specialuddannet til det. Hvis ikke mit eget
distriktspsykiatriske center (med den psykiater jeg har omtalt som eneste
psykiater tilknyttet centret) kan komme op med noget konstruktivt, så må jeg
lede efter en privatpraktiserende psykiater.
Men der er jo så vildt meget forskel.... nogle insisterer på at man enten
går til timelange samtaler eller bliver indlagt til månedlange
observationer, og andre lirer en diagnose af på 2 minutter...

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Anders

Dato : 31-05-05 18:36

Lisbeth skrev:
> [...]
> bestemte stoffer. En mangel, som pillerne modvirker.
>
> HVIS der vitterlig er tale om en depression, der skyldes kemi - hvad hjælper

Hvis der kun er tale om en KEMISK ubalance (og hvordan ved de det?) så
er der måske kun brug for pillerne, men det er vist i sjældne tilfælde
man skal tage dem resten af livet

Fra : KG

Dato : 31-05-05 19:09

Anders skriver ....

> Hvis der kun er tale om en KEMISK ubalance (og hvordan ved de det?) så
> er der måske kun brug for pillerne, men det er vist i sjældne tilfælde
> man skal tage dem resten af livet

Det har man forsket i Anders - dem der ofte lider af depression har det som
dem der har sukkersyge og ikke selv danner insulin groft sagt ...

Man har forsket sig til at det er kemiske forbindelser der af uvisse årsager
bliver ødelagt i hjernen og at det bla. er arveligt - genet er arveligt ....

Min læge fortalte mig at når yngre under 50 år havde været ude for
registreret depression mere ind 3 gange burde man forebygge med
medicin resten af ens dage .....

Depression er skyld i rigtig mange selvmord - derfor er pillerne
vigtige samtidig med en god forbindelse til læge og familie ...

Med venlig hilsen
Keld

Fra : JytteJ

Dato : 31-05-05 22:26

> [...]
> på bestemte stoffer. En mangel, som pillerne modvirker.
>
> HVIS der vitterlig er tale om en depression, der skyldes kemi - hvad

Det er en vekselvirkning: ens krop og celler bliver måske påvirket af nogle
omstændigheder udefra og bevirker nogle ændrede processer i hjernen, og
omvendt processer f.eks. serotonin transporten frem og tilbage (ved
depressioner) i hjernen, gør at man også bliver påvirket fysisk.
Har man en depression påvirker det i meget høj grad ens sociale og
følelsesmæssige liv, og en ond cirkel kan være startet, og det kan piller
alene ikke ordne.

VH.
JytteJ