DOLOL smertestillende
Fra : KNI

Dato : 30-05-05 20:10

Har efter rygoperation brug DOLOL smertestillende piller i 1 1/2 år men er
kommet i tvivl om gener af længere varende brug af disse. Er der nogen der
selv har erfaringer med brug af DOLOL eller tilsvarende piller i længere
perioder , så hører jeg gerne dine/jeres erfaringer her i NGen.

Kni

Fra : owen

Dato : 30-05-05 22:13

"KNI" <kni@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv har erfaringer med brug af DOLOL eller tilsvarende piller i længere
> perioder , så hører jeg gerne dine/jeres erfaringer her i NGen.

Har arbejdet på apotek men husker ikke umiddelbart at have noget kendskab
til virkning ved længerevarende brug af dolol præparater. Kender kun de
umiddelbare bivirkninger og den slags.
Men spørg din læge, eller prøv at stille et spørgsmål inde på www.
apoteket.dk hvor man kan spørge forskellige eksperter. Det kan være de kan
give dig svar.

Fra : G B

Dato : 31-05-05 00:05

"owen" <trine@pixiemachine.com> skrev i meddelelsen

> Har arbejdet på apotek men husker ikke umiddelbart at have noget
> kendskab til virkning ved længerevarende brug af dolol præparater.
> Kender kun de umiddelbare bivirkninger og den slags.

Graviditet
Ingen meddelelser om teratogen effekt. Erfaringsgrundlaget er ringe. Bør
derfor så vidt muligt ikke anvendes.

Amning
Udskilles i modermælk. Ingen meddelelser om bivirkninger hos det ammede
barn. Bør så vidt muligt ikke anvendes.

Kontraindikationer
Brusetabletterne indeholder aspartam, der i organismen omdannes til
phenylalanin. Denne dispenseringsform må derfor ikke anvendes til
patienter med phenylketonuri (Føllings sygdom).
Samtidig behandling med MAO-hæmmere, se interaktioner.

Forsigtighedsregler
Bør indtil videre ikke anvendes til patienter, som er i fuld narkose, da
erfaring savnes.
Se endvidere stærkt virkende opioider.

Trafik
Forsigtighed tilrådes ved bilkørsel og maskinbetjening.

Bivirkninger
Kvalme, opkastning, obstipation, svimmelhed, træthed, døsighed,
svedudbrud, hudrødme, mundtørhed og hovedpine. Ved terapeutisk dosis er
respirationsdepression kun svagt udtalt.

Forgiftning
Symptomerne udvikles i løbet af 4 timer efter indtagelse af overdosis:
Kvalme, takykardi, bevidsthedssvækkelse, i sjældne tilfælde koma og
respirationsinsufficiens.
Behandling. Naloxon som antidot har ikke i alle tilfælde vist sig
effektivt. Diazepam er effektivt over for de cerebrale
irritationssymptomer.

Interaktioner
Samtidig indgift af MAO-hæmmere (f.eks. isocarboxazid) kan medføre
alvorlige bivirkninger, mindst 14 dages interval anbefales mellem
dosering af disse farmaka. Ved samtidig behandling med carbamazepin øges
omsætningshastigheden af tramadol med ca. 50%. Den sederende virkning
forstærkes af alkohol, hypnotika og psykofarmaka med sederende effekt.
Risiko for kramper øges ved samtidig behandling med lægemidler, der
nedsætter krampetærsklen.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Dr. J

Dato : 31-05-05 16:39

Der er nøjagtig samme problemer ved længerevarende brug som ved andre
opioider jævnfør seneste nummer af Rationel Farmakoterapi:
http://irf.dk/dk/publikationer/rationel_farmakoterapi/maanedsblad/2005/opioidbehandling.htm

"Tramadol er et opioid med agonisteffekt ved ?-receptor. Præparatet har
desuden nonopioide egenskaber i form af hæmning af noradrenalin- og
serotonin reuptake-mekanismen (41). Tramadol metaboliseres i leveren.
Ækvianalgetisk (oralt) tramadol:morphin ratio angives at være 10:1, det vil
sige 50 mg tramadol svarer til 5 mg morphin, men forholdet er usikkert.
Tramadol er et opioid med de deraf følgende såvel positive som negative
egenskaber, herunder også afhængigheds- og toleransforhold (42,43). Den
udbredte anvendelse skyldes næppe særlige præparategenskaber og på baggrund
af den nu eksisterende viden kunne man overveje om tramadol (samt
buprenorfin og kodein) burde være kopipligtige. "

\S