Mandrake 10.2 og JAVA ???
Fra : KE Kofod

Dato : 30-05-05 15:15

Hej kære venner.
Jeg har rodet mig ud i noget jeg ikke har forstand på.
Jeg har installeret MANDRAKE 10.2 !.
Jeg har hentet 2 filer jeg ved ikke hvilken jeg skal bruge ?.
jre-1_5_0_02-linux-i586-rpm.bin
jre-1_5_0_02-linux-i586.bin
Er det de rigtige ???.
Jeg har download dem til HJEM, file:/home/xxxxx
Hvad skal jeg skrive i KONSOL for installation ???
Mvh. KE Kofod.

Fra : Carsten

Dato : 30-05-05 16:05

KE Kofod wrote:

> [...]
> Er det de rigtige ???.
> Jeg har download dem til HJEM, file:/home/xxxxx
> Hvad skal jeg skrive i KONSOL for installation ???
Prøv at kikke på denne side, den giver en god forklaring om hvad du skal
gøre
http://www.java.com/en/download/help/5000010500.xml#rpm

/Carsten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-05-05 18:12

KE Kofod wrote:

> Jeg har rodet mig ud i noget jeg ikke har forstand på.
> Jeg har installeret MANDRAKE 10.2 !.

Jeg har engang forfattet en howto, den er lidt gammel, men skulle gerne
stadig kunne bruges, bare du kan distrahere for at det er nyere version af
java der er nyeste idag.

http://news.milli.dk/index.php/Java

Ivar Madsen
Der har faaet sat en web (mediawiki) server op. milli.dk

Fra : Dennis Hedegaard

Dato : 30-05-05 22:41

KE Kofod wrote:
> [...]
> Er det de rigtige ???.
> Jeg har download dem til HJEM, file:/home/xxxxx
> Hvad skal jeg skrive i KONSOL for installation ???

Jeg ville bruge jre-1_5_0_02-linux-i586-rpm.bin, når du kører den vil
den smide en .rpm ud som den selv forsøger at installere. Den anden
smider bare en mappe ud du skal flytte på.

Sådan her ville jeg gøre (som root):
sh ./jre-1_5_0_02-linux-i586-rpm.bin

Også vente :) håber det er til hjælp.

--
/Dennis Hedegaard <neo2k.dk@gmail.com>

Fra : Kofod

Dato : 30-05-05 21:53

Hej igen.
Hvor skal jeg stå når jeg skriver denne installation,
skal jeg stå der hvor filen er og laver den så selv et
DIR ved navn JAVA ???.
Mvh. KE Kofod.

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 31-05-05 06:12

> Hvor skal jeg stå når jeg skriver denne installation,
> skal jeg stå der hvor filen er og laver den så selv et
> DIR ved navn JAVA ???.

Ja! Du skal stå i den mappe filen ligger i. Når du bruger rpm-udgaven,
bliver der automatisk installeret i en passende mappe. Muligvis skal du
først ændre filen så den bliver eksekverbar:
$ chmod a+x jre-1_5_0_02-linux-i586-rpm.bin
og derefter gøre som foreslået. Altså:
$ ./jre-1_5_0_02-linux-i586-rpm.bin
Hvis ikke den installerer sig selv, kan du selv køre rpm på den
resulterende rpm-fil (det skulle jeg vist nok under RH9):
$ rpm -Uvh jre-1_5_0_02-linux-i586-rpm
Endelig kan det være du selv skal tilføje /usr/java/jre1.5.0_02/bin (el.
lign. tjek hvor det er installeret) til din PATH. Hvis du benytter bash
er det nok i /etc/profile du skal rette.

Forøvrigt: Du er ved at installere Java Runtime Environment, hvilket er
fint hvis du skal køre javaprogrammer, men ikke hvis du selv skal lave dem.

Mvh. Kasper

Fra : Kofod

Dato : 01-06-05 01:29

Hej igen kære venner.
Jeg er en skovl til det her linux, men vil meget gerne lære
noget om dette.
Nu tror jeg jeg har fået pakket filen ud !.
Den kom nu med licensaftalen og den svarede jeg Y til,
så drønede den der udddd addd, den skrev nogle
gange 100%, og så til sidst : done !!!.
Hvor langt er jeg så kommet ???.
Min Java virker ikke !.
Den har nu lavet i USR et DIR ved navn JAVA,
der ligger nu en fil !!!.
Hvad mangler jeg nu ????.
Please step by step.
Mvh. KE igen.

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 01-06-05 06:26

> så drønede den der udddd addd, den skrev nogle
> gange 100%, og så til sidst : done !!!.
> Hvor langt er jeg så kommet ???.

Sandsynligvis har du så fået java installeret! Prøv at skrive:
$ rpm -q jre
q står for query, og kommandoen skulle gerne svare dig hvilken
java-version du har installeret.

Næste skridt er så at prøve at køre java. For at finde ud af hvor de
binære filer er installeret, kan du prøve med:
$ rpm -ql jre | grep /bin$
dette skulle gerne svare med en eller flere stier, da -ql lister alle
filer i pakken, og grep /bin$ udvælger dem der slutter med /bin. Hvis nu
du f.eks. får at vide at stien er /usr/java/jre/bin så prøv at skrive:
$ /usr/java/jre/bin/java -version
Det skulle gerne resultere i at du (igen) får udskrevet hvilken
java-version du har installeret, men denne gang kommer oplysningen
direkte fra java, og ikke fra pakkesystemet.

Vend tilbage og fortæl om hvordan det er gået med ovenstående, så kan
jeg måske hjælpe dig videre derfra.

> Min Java virker ikke !.
Hvordan tester du dette? Skriver du "java" ved en prompt? Eller er det
fordi du ønsker at bruge java i din browser? I så fald skal du
installere en plugin korrekt. Hvordan dette gøres, afhænger af hvilken
browser du bruger.

> Den har nu lavet i USR et DIR ved navn JAVA,
> der ligger nu en fil !!!.
Er du sikker på der kun ligger en fil? Er det ikke et dir? Hvis der kun
ligger en fil, så er installationen ikke udført korrekt. Hvad hedder filen?

Mvh. Kasper

Fra : Kofod

Dato : 01-06-05 09:52

Hej Kasper.
Først tak for Din og Jeres hjælpsomhed.
Uanset hvad jeg skriver får jeg denne besked :
bash: $: command not found
Når jeg går i KONSOL og skriver SU og root password
og cd / kommer jeg ud i root, der skriver jeg så cd usr
cd java og skriver så dir, så ligger der noget jre1.5.0_02
Kan di I bruge dette til noget ??.
Mvh. KE Kofod

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-06-05 09:59

Kofod wrote:

> bash: $: command not found

Du skal ikke skrive $-tegnet. Det er bare
en prompt (også selv om din prompt måske
ser anderledes ud).

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kofod

Dato : 01-06-05 09:54

Hov, undskyld, jeg håber vi er dussss, ha ha.

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 01-06-05 10:18

> Uanset hvad jeg skriver får jeg denne besked :
> bash: $: command not found

Det er fordi du åbenbart ikke kender til en almindelig konvention i
linux-verdenen (og hvor skulle du også vide det fra, hvis ikke du har
set det før): Når man skriver om ting der skal skrives ved en prompt, så
symboliserer man prompten med $. Nogle gange benytter man endda $ til at
betyde en "almindelig" prompt og # til at betyde en prompt hvor man er
root. Når jeg f.eks. skriver:
$ rpm -q jre
Så betyder det altså at du ved din prompt skal skrive: rpm -q jre. Du
skal IKKE skrive $!

> og cd / kommer jeg ud i root, der skriver jeg så cd usr
> cd java og skriver så dir, så ligger der noget jre1.5.0_02

jre1.5.0_02 er sandsynligvis også et dir, og hvis det er, så er det nok
heri at java er installeret. Prøv kommandoen:
$ ls
i stedet for dir. Her på min maskine bevirker det at mapper vises med en
anden farve end filer. Prøv også:
$ ls -l
Der giver en filliste med mange flere oplysninger. Det første der står
på linien er noget med rettigheder, og det aller første tegn viser om
det er en fil eller en mappe. Står der - er det en fil, d betyder mappe
(directory) og l betyder link.

Med din nye viden om at $ ikke skal skrives med, prøv så at gå tilbage
og forsøg dig igen med de kommandoer jeg foreslog dig i min sidste post.
Da jeg nu ved hvor din java er installeret, kan du også prøve:
$ /usr/java/jre1.5.0_02/bin/java -version
Det burde skrive javaversionen ud. Det er ligegyldigt hvilken mappe du
står i, når du på denne måde skriver hele stien.

Desuden vil jeg stadig gerne vide hvordan du tjekker om java virker?
Forventer du at det skal virke i din browser?

Mvh. Kasper

P.S. Et lille fif når du bruger din konsol/prompt: Når du skriver en
sti/et filnavn, så kan du nøjes med at skrive de første par bogstaver,
og så trykke "tab", så vil systemet fuldføre mest muligt at stien, ud
fra hvilke filer/mapper der findes. Er der flere muligheder, kan du
trykke "tab" 2 gange, så vises en liste over filer der passer til det du
har skrevet indtil videre. Prøv f.eks. at skrive:
$ cd /usr/jav<tab>/jre<tab>
og se hvordan autofuldførelsen klarer resten for dig

Fra : Kofod

Dato : 01-06-05 11:33

Hej igen.

> Sandsynligvis har du så fået java installeret! Prøv at skrive:
> $ rpm -q jre
> q står for query, og kommandoen skulle gerne svare dig hvilken
> java-version du har installeret.

Her skriver den : jre-1.5.0_02-fcs

> Næste skridt er så at prøve at køre java. For at finde ud af hvor de
> binære filer er installeret, kan du prøve med:
> $ rpm -ql jre | grep /bin$

Her skriver den : /usr/java/ og så en masse filer !!.

> [...]
> Det skulle gerne resultere i at du (igen) får udskrevet hvilken
> java-version du har installeret, men denne gang kommer oplysningen direkte

Der kommer også noget fra JAVA som der skal !!.

> Vend tilbage og fortæl om hvordan det er gået med ovenstående, så kan jeg
> måske hjælpe dig videre derfra.

Mvh KE igen

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 01-06-05 12:15

> Der kommer også noget fra JAVA som der skal !!.

Så lyder det til, at du har fået installeret Java korrekt!

Jeg kan dermed komme i tanke om 2 problemer der stadig kan drille:

1) Almindelige Java-programmer er ofte lavet således, at de antager at
Java ligger i din PATH. Din PATH består af de mapper som linux
automatisk leder efter programmer i. Hvis Java ligger i din PATH, skal
du fra en hvilken som helst mappe kunne udføre kommandoen:
$ java -version
og få java-versionen at vide. Hvis ikke Java ligger i din path, så skal
du have den til det! Da du bruger bash, skal du redigere i filen
/etc/profile. Lav gerne en kopi, inden du begynder på dette! Skift til
root og åbn /etc/profile i en editor efter eget valg. I min profile står
der et sted (blandt meget andet):

# Path manipulation
if [ `id -u` = 0 ]; then
   pathmunge /sbin
   pathmunge /usr/sbin
   pathmunge /usr/local/sbin
fi

pathmunge /usr/java/j2sdk1.4.2_07/bin after
pathmunge /usr/X11R6/bin after

unset pathmunge

Bemærk linien pathmunge /usr/java/... osv. Du skal have en tilsvarende
linie, hvor stien blot skal passe med hvor java ligger på dit system.
Når du alligevel retter i profile, vil det være en god ide også at
tilføje en linien:
export JAVA_HOME="/usr/java/j2sdk1.4.2_07/jre"
selvfølgelig stadig rettet til at pege på den sti som dit system
benytter, men bemærk at du her ikke skal pege på bin-undermappen, men på
mappen ovenover.

Når dette er rettet, skal du lukke dine konsoller og muligvis er det
også nødvendigt at genstarte systemet (jeg tror det ikke, men er ikke
sikker). Åbn så en konsol, og prøv om du nu kan skrive
$ java -version
fra et hvilket som helst sted. Hvis du kan, så er alt i den skønneste
orden Du kan forresten se hvad der står i din PATH ved at skrive:
$ export | grep PATH

2) Du vil i virkeligheden slet ikke køre Java-programmer som ligger
lokalt på din maskine, men ønsker derimod at køre applets på diverse
hjemmesider. I denne situation skal du installere en af de plugins der
følger med Java. Hvordan dette gøres, afhænger af hvilken browser du
bruger, og jeg kender kun til firefox. Hvis det er dette du ønsker, så
fortæl hvilken browser du bruger, så er der måske nogen der kan hjælpe.
Det er også muligt at google kan hjælpe

Mvh. Kasper

Fra : Kofod

Dato : 01-06-05 16:51

Hej igen.
Her er så min PROFIL
PLEASE HELP ME.
# /etc/profile -*- Mode: shell-script -*-

# (c) MandrakeSoft, Chmouel Boudjnah <chmouel@mandrakesoft.com>

loginsh=1

# Users generally won't see annoyng core files

[ "$UID" = "0" ] && ulimit -S -c 1000000 > /dev/null 2>&1

if ! echo ${PATH} |grep -q /usr/X11R6/bin ; then

PATH=$PATH:/usr/java ( DET HER SKRAMMEL HAR JEG LAVET MEN VIRKER
STADIG IKKE ???. )

PATH="$PATH:/usr/X11R6/bin"

fi

if [ "$UID" -ge 500 ] && ! echo ${PATH} |grep -q /usr/games ; then

PATH=$PATH:/usr/games

fi

umask 022

USER=`id -un`

LOGNAME=$USER

MAIL="/var/spool/mail/$USER"

HISTCONTROL=ignoredups

HOSTNAME=`/bin/hostname`

HISTSIZE=1000

if [ -z "$INPUTRC" -a ! -f "$HOME/.inputrc" ]; then

INPUTRC=/etc/inputrc

fi

# some old programs still use it (eg: "man"), and it is also

# required for level1 compliance for LI18NUX2000

NLSPATH=/usr/share/locale/%l/%N

export PATH PS1 USER LOGNAME MAIL HOSTNAME INPUTRC NLSPATH

export HISTCONTROL HISTSIZE

for i in /etc/profile.d/*.sh ; do

if [ -x $i ]; then

.. $i

fi

done

unset i

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 02-06-05 07:11

Det "skrammel" du selv har lavet er inden i en if-sætning, og udføres
kun hvis ikke /usr/X11R6/bin er i PATH i forvejen, så hvis nu den mappe
bliver tilføjet til PATH fra et andet sted, bliver din tilføjelse aldrig
udført. Prøv at flytte din tilføjelse ud af if-sætningen, f.eks. der
hvor jeg har markeret det herunder. Bemærk desuden at det er bin-mappen
du skal tilføje til path. Vil tro din sti er: /usr/java/jre1.5.0_02/bin
men tjek det lige Tilføj desuden JAVA_HOME som jeg også forslår
herunder.

Du mangler stadig at svare på hvad du skal bruge Java til. Skal du køre
et Java-program du har downloadet, og hvad sker der når du prøver?

Når du har lavet ændringerne i din profile, kan du tjekke hvordan din
nye PATH ser ud med kommandoen:
$ export | grep PATH
og du kan tjekke JAVA_HOME med:
$ export | grep PATH
Hvis ikke disse kommandoer ikke afspejer dine ændringer, dvs. hvis
JAVA_HOME ikke findes og din java-mappe ikke er i PATH, så prøv at skrive:
$ bash -ls
og prøv derpå de ovenstående kommandoer igen. bash-kommandoen starter en
ny bash-session, der gerne skulle læse din nye profile. Vend tilbage med
resultatet af disse eksperimenter - det skal nok lykkes lige pludselig

Mvh. Kasper

> [...]
>
> [ "$UID" = "0" ] && ulimit -S -c 1000000 > /dev/null 2>&1
>
> if ! echo ${PATH} |grep -q /usr/X11R6/bin ; then

Slet dit skrammel herfra, det er inden i en if-sætning der kun udføres
hvis mappen /usr/X11R6/bin ikke er i din PATH i forvejen, og det kan den
muligvis være.
> PATH=$PATH:/usr/java ( DET HER SKRAMMEL HAR JEG LAVET MEN VIRKER
> STADIG IKKE ???. )
>
> PATH="$PATH:/usr/X11R6/bin"
>
> fi

Indsæt
PATH=$PATH:/usr/java/jre1.5.0_02/bin
her

> [...]
>
> # required for level1 compliance for LI18NUX2000
>
> NLSPATH=/usr/share/locale/%l/%N
>
> export PATH PS1 USER LOGNAME MAIL HOSTNAME INPUTRC NLSPATH

Tilføj:
export JAVA_HOME=/usr/java/jre1.5.0_02
her