Google æøå-spørgsmål
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 30-05-05 04:57

Formentlig forkert gruppe, men jeg har ikke kunne finde en bedre egnet, here
goes:

Higer ofte efter emner indeholdende æ ø og å. F.eks. når jeg skal have et
brugt begynder-surfbræt til junior, går jeg til
http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=da&lr=&ie=UTF-8 og søger
på "s: surfbræt".

Jeg får et "?" angivet i den noget tynde resultatliste, hvilket jeg til nød
kan acceptere. Men jeg har svært ved at forstå, at det ikke er altid, google
ikke kan genkende æ ø og å. Andre gange får jeg fyldige resultatlister, og
google erstatter ikke mit æøå med "?".

Hvad afgør vilkårligheden, og hvordan kommer jeg unden om problemet?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-05-05 09:42

Den 30-05-05 05.57 skrev Abildgaard 3140 følgende:
> Formentlig forkert gruppe, men jeg har ikke kunne finde en bedre egnet, here
> goes:

Gruppevalget er ok.

> Higer ofte efter emner indeholdende æ ø og å.
> Jeg får et "?" angivet i den noget tynde resultatliste,
>
> Hvad afgør vilkårligheden, og hvordan kommer jeg unden om problemet?

Det skyldes problemer med tegnsættet. Jeg har ikke tjek på, hvordan du
kan undgå at problemet opstår, men prøv at udskifte spørgsmålstegnet med
det rette bogstav og søg igen, så skulle det gerne virke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-05 12:59

Abildgaard 3140 skrev:

> Formentlig forkert gruppe, men jeg har ikke kunne finde en bedre egnet,

Gruppen her er skam helt rigtig.

> Jeg får et "?" angivet i den noget tynde resultatliste, hvilket jeg til nød
> kan acceptere. Men jeg har svært ved at forstå, at det ikke er altid, google
> ikke kan genkende æ ø og å.

Det du oplever er et tegnsætsproblem. I den URI du angav -
<http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=da&lr=&ie=UTF-8> -
specificerer du tegnsættet UTF-8 - men din browser vil muligvis stadig
sende formindholdet som iso-8859-1 (standard vesteuropæisk tegnsæt).

Du kan prøve flere ting. Først og fremmest vil jeg foreslå dig at prøve
uden overflødige parametre: <http://groups.google.dk/>. Du kan også
prøve beta-udgaven af Google Groups <http://groups-beta.google.com/> -
der så vidt jeg kan se ikke har problemer med tegnsættet.

Du har ikke oplyst hvilken browser problemerne opstår med - det kan godt
have betydning. Fortæl også om problemerne opstår ved søgning direkte på
google-siden, eller om det er når der søges via en udvidelse (som fx
googlebar til IE eller Firefox).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 31-05-05 14:09

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> direkte på google-siden, eller om det er når der søges via en
> udvidelse (som fx googlebar til IE eller Firefox).

Jeg bruger IE6 og har lagt avanceret guppesøgning ind som et link i
foretrukne.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 31-05-05 16:43

Abildgaard 3140 wrote:
> [...]
> er altid, google ikke kan genkende æ ø og å. Andre gange får jeg
> fyldige resultatlister, og google erstatter ikke mit æøå med "?".

The plot thickens:

Søger jeg på surfbræt, kommer svaret med angivelse af "surfbr?t" i
søgemenuen og ganske få hits. Hvis jeg så nu går ind og retter "?" til "æ"
kommer det rigtige resultat i anden søgning, spoooooky!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk