Multiplikatorhjul erfaring
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-05-05 22:08

Hej !

Jeg overvejer meget kraftigt at skifte til at fiske med
multiplikatorhjul fra kyst, i stedet for fastspole som jeg altid har
brugt og som er det eneste jeg har erfaring med. Målet skulle være at
kunne kaste længere, hvis det altså passer at man gør dette.
En sådan overvejelse afstedkommer en del spørgsmål som jeg håber at
nogen som fisker med ”multi” kan svare på og hjælpe med.

Hvor svært er det at lære at kaste med et multihjul af den type som
findes i dag . hvor lang tid brugte i på at blive dus med hjulet ?

Hvilket hjul skal man vælge, er ABU Ambassadeur stadig blandt det bedste
og værd at overveje ?

Hvad bruges af line til dette hjul, pt. bruger jeg fireline går det også
med et ”multi” ?

Med mit fastspole fisker jeg sjældent med noget over 20 gr. er det
muligt at kaste med lav vægt (8 – 20 gr.) med et multihjul ?

Alle input fra ”multi” fiskere er velkomne.
Jeg glæder mig til at høre jeres meninger/erfaringer.

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Erik

Dato : 29-05-05 22:33

Hej Henrik

Jeg har selv overvejet det og i første omgang har jeg købt et ABU ONE 3601
Sport, men prøv og på denne tråd, som jeg har startet....
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum_display.asp?mode=uden_menu&menu=Forum&messageNo=1&threadID=16256&Id=131482&place=lars

Mvh
Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-05-05 11:01

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer meget kraftigt at skifte til at fiske med
> multiplikatorhjul fra kyst, i stedet for fastspole som jeg altid har
> brugt

Rigtig god idé.

> Målet skulle være at
> kunne kaste længere, hvis det altså passer at man gør dette.

Det kommer du til - mindst 25% længere.

> Hvor svært er det at lære at kaste med et multihjul af den type som
> findes i dag . hvor lang tid brugte i på at blive dus med hjulet ?

Det er ikke svært. Lad være med at købe moderne multihjul med automatisk
bremse. Lær den traditionelle metode, hvor du bruger din tommelfinger. Det
tager ikke lang tid. Efter et par timers øvelse kan du uden problemer
kaste - uden at få overløb (husk at være konservativ med friløbet i
starten). Herefter er det bare at kaste(!) sig ud i det. Du vil opleve, du
bliver bedre og bedre til det, og efter få fisketure vil du undre dig over,
du troede, det var svært.

> Hvilket hjul skal man vælge, er ABU Ambassadeur stadig blandt det
> bedste og værd at overveje ?

Ja.

> Hvad bruges af line til dette hjul, pt. bruger jeg fireline går det
> også med et ”multi” ?

Ja, men fireline er lidt stiv i det. Brug i stedet spunden line, der er mere
blød og dermed lettere glider af hjulet.

> Med mit fastspole fisker jeg sjældent med noget over 20 gr. er det
> muligt at kaste med lav vægt (8 – 20 gr.) med et multihjul ?

Ja, men det er selvfølgelig sværere med lette blink. Tommelfingerreglen er,
at friløbet skal være indstillet således, at blinket netop kan trække line
af uden hjælp. Hvis dit hjul er indstillet til dette, og det ellers er i
tilpas god kvalitet, kan du sagtens kaste med 8-20g. Problemet er, at et
korrekt indstillet friløb er sværere at kaste med for nybegyndere, da man
oftere får overløb. Du skal nok starte med de lidt tungere kastevægte.

Gør dig selv den tjeneste at investere i særlig stang til formålet, dvs. med
"aftrækker". Det bliver du hurtigt glad for.

Jeg fisker _kun_ med multihjul (bortset fra lidt fluefiskeri). Jeg har
stadig et enkelt fastspolehjul i grejkassen, men bryder mig ikke længere om
at bruge det, efter at have fået investeret i tilstrækkeligt med passende
multihjul.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 30-05-05 17:03

Jens Bruun wrote:

> [...]
> bliver bedre og bedre til det, og efter få fisketure vil du undre dig over,

Er der nogen steder på f.eks nettet hvor man kan læse om at kaste med
multiplikatorhjul ?

> Ja.

Hvilke modeller vil du så anbefale, kunne et Ambassadeur Eon Sport 3601
være noget ?

Hvad med venstre/højre hvad er normalt, eller er det en smagssag og
findes de fleste modeller som venstre/højre ?

Fra : Preben Christensen

Dato : 08-06-05 15:57

Hej Henry

Søg på google efter surfcasting så får du meget mere at vide
Jeg har fisket en del fra båd med et multihjul og har også prøvet at fiske
fra kysten med samme hjul, det er en okuma pro med lineføring og linetæller
det virker udmærket sammen med min 12 fods kyststang ingen problemer med
kastevægt på 50Gr +

--
Venlig Hilsen

Preben Christensen