2½årig LIDT for glad for lillebror
Fra : tb

Dato : 29-05-05 16:34

Han vil knuse og nusse lillebror på ½år hele tiden. Vi tror vitterligt det
er kærligt ment, men han ligger sig ovenpå ham, mosler rundt og er i det
hele taget ret hård ved lillebror.

Vi har sagt ca. 700 gange at han skal være sød ved lillebror, at det går
ondt på lillebror, men nærmest øjeblikkeligt efter kaster han sig over ham
trods vi er til stede. Han griner når han gør det. Måske fordi han er
glad, måske fordi han vil prøve grænser (hvad han tit vil).

Er der nogle god råd. Vi tør ikke rigtigt at lade de to være under opsyn
sammen i bare 30 sek.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-05-05 17:02

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> glad, måske fordi han vil prøve grænser (hvad han tit vil).
>
> Er der nogle god råd. Vi tør ikke rigtigt at lade de to være under opsyn

Det skal I heller ikke, han er for lille til at forstå konsekvenserne
af sine handlinger. Til gengæld skal I sige fra over for ham, sig
"FY", rynk panden, og træk ham væk - og så i øvrigt få ham til
at foretage sig noget andet - på en venlig måde.

Mvh.Bodil.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-05-05 20:36

tb wrote:
> [...]
> vil).

> Er der nogle god råd. Vi tør ikke rigtigt at lade de to være under

i skal sætte tydeligere grænser for ham, og forklare ham hvad han SKAL gøre,
frem for hvad han IKKE skal gøre... at "være sød" er jo relativt... fortæl
ham i stedet at han skal sidde stille på numsen og ae lillebror....

vær kontant i afvisningen af hans uønskede handlinger, og indfør evt en form
for straf, hvis i tror på den slags (det er jo relativt)... time out i et
minutantal der svarer til barnets alder er feks passende mener nogle.....
distraher ham med noget han MÅ gøre i stedet.... lad ham hjælpe med nogle
positive ting omkring lillebror, som feks at skifte ble og sådan (han kan
vel række bleen og lignende frem*G*)....

lad være med at spilde tiden på lange forklaringer som "det gør ondt på
lillebror når du gør sådan og sådan" for det har næppe nogen betydning for
ham endnu.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 30-05-05 11:31

Super råd Sabina, nemlig at fortælle ham hvad han må og kan istedet

Hilsen Pernille

Fra : Ivar

Dato : 30-05-05 22:00

tb skrev:

> Vi har sagt ca. 700 gange at han skal være sød ved lillebror,

Det får I helt sikkert sagt mange i løbet af de næste 10 år!
Selvom storebror er glad for sin lillebror, vil han aldrig lade ham være
i tvivl om hvem af de to der "bestemmer". Det vil selvfølgelig ikke
være så slemt, når lillebror bliver lidt større, men I kan roligt regne
med at det fortsætter på en eller anden måde.

Ivar Magnusson

Fra : Lisbeth

Dato : 31-05-05 10:09

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være så slemt, når lillebror bliver lidt større, men I kan roligt regne
> med at det fortsætter på en eller anden måde.

Nogle gange er det lillebror eller lillesøster, der bestemmer. *S*

Jeg har lige været sammen med en meget stille, blid og rolig 5-årig dreng,
som har en dominerende krudtugle af en 3-årig lillesøster. De to har så
forskelligt temperament, at det for evigt kan være lillesøster, der har
magten.

Mvh. Lisbeth