Camping / Telttur i DK.
Fra : B.

Dato : 29-05-05 15:00

Hej!
Jeg påtænker at tage på en telt tur rundt i DK til sommer, men har aldrig
prøvet det før. Jeg rejser alene, og forventer at køre i bil. Hvad skal man
tænke på af specielle ting ?. Jeg tænker på, kræver det Camping pas (eller
hvad det heder), skal man bestille plads for at være nogenlunde sikker på et
sted at stille teltet, og ikke mindst hvad koster det ca. for en overnatning
for 1 person inkl.. telt.
Håber der er nogen i gruppen som vil dele ud af deres erfaring og viden.

På forhånd tak

Mvh. Brian

Fra : Ped

Dato : 29-05-05 19:58

B. wrote:
> [...]
> for 1 person inkl.. telt.
> Håber der er nogen i gruppen som vil dele ud af deres erfaring og viden.

Du skal have et campingpas. Der er et særdeles godt link her til alt om
campingpas:

http://www.hanses-campingsider.dk/campinglivet/campingpas.htm

og et andet her:

http://www.campingraadet.dk/content.55.75.31open=7,14

Derudover vil jeg anbefale at medbringe en campingpladsfortegnelse,
f.eks. "Camping Danmark 2005", der kan købes forskellige steder, bl.a.
ved boghandlere, nogle kiosker, nogle supermarkeder etc. Med den i
hånden kan du orientere dig om beliggenhed, faciliteter osv. og udvælge
dig den/de plads(er) der passer dig bedst. Her kan du også finde
priserne, eller her:

http://home20.inet.tele.dk/campingplads-priser/

Jeg har endnu aldrig (i 30 år) prøvet at blive afvist på en plads fordi
den var fuldt belagt, så jeg ville ikke forpligte mig med
pladsreservationer, hvis det var mig. Med en bil og et mindre telt (?)
er der næsten altid plads at få. Er du ude i højsæsonen og søger de
allermest besøgte pladser, kan du måske godt risikere at der er fuldt
belagt. Et tip er så at komme nogenlunde tidligt på dagen (d.v.s. midt
på eftermiddagen når siestaen er overstået - hvis der er sådan en). Dem
der kommer om aftenen er i større risiko for at blive afvist.

Medmindre pladsen har en speciel teltplads, hvor man kan slå sit telt op
hvor man ønsker, vil pladsledelsen ofte ønske at anvise plads, især hvis
det er i højsæsonen og pladsen godt belagt. Så har de bedre styr på
deres gæster. Men i for- og eftersæsonen kan man ofte få lov til at
lægge sig hvor man vil. Her er nogle tips til hvad du bør overveje når
du står og skal vælge et sted at sætte teltet op:

- hav nogenlunde styr på vejrudsigten. Tag vinden og eventuelle
vindskift med i betragtning. Læ er en af de vigtigste ting. Det blæser
ofte i DK.
- overvej stedet i forhold til solens stilling. Vil du have morgensol
eller aftensol? Står du tidligt op eller vil tidligt afsted er morgensol
en god ide - så forsvinder duggen hurtigere fra teltet. Sover du længe
er morgenskygge nok at foretrække - et telt kan meget hurtigt blive
ubehageligt varmt hvis solen er på.
- det kan være hyggeligt at ligge under træer, men husk at risikoen for
lynnedslag er større. Og har det regnet, så kan det regne fra træet i
flere timer efter.
- se godt efter at du ikke sætter teltet op hen over en lavning - uanset
hvor lille den er. Hvis det regner tilstrækkeligt får du stående vand i
teltet. Der er næsten ingen steder hvor man må grave afledningsrender
rundt om teltet.
- hvis det har regnet, dit telt er vådt og du har planlagt at rejse
videre, overvej da situationen: Er det nogenlunde sikkert at der er tørt
det næste sted? Ellers overvej at blive lidt længere, evt til i morgen.
At slå lejr med et vådt telt kan fint gå an hvis der er solskin, det
tørrer lynhurtigt. Men regner det stadigt bliver alt fugtigt og klamt,
både ude og inde. Er vejret drilsk er det vigtigt at prøve at undgå at
ens ting bliver fugtige. Benyt enhver chance for at få tørret
håndklæder, luftet sovepose osv.

Sørg for at være forberedt på lidt af hvert vejrmæssigt. Det idelle er
naturligvis at der er sol fra en skyfri himmel og 30 grader hver dag, og
at man kan sidde/ligge udenfor og nyde sommeren. Men selv om sommeren
kan man risikere regn i dagevis og dagtemperaturer på 12-13 grader. Hvis
teltet er tørt, soveposen god og varm, liggeunderlaget bekvemt og man
har et par gode bøger med og noget godt musik i MP3 afspilleren er det
ingen sag at ligge underdrejet. Er du derimod afsted i et børnetelt,
uden ordentligt liggeunderlag og med en alt for tynd sovepose kan det
meget hurtigt blive en meget træls ferie. Så ordentligt udstyr er af
stor vigtighed, med mindre det er tilfældighederne der skal afgøre om
det bliver en vellykket ferie.

Ellers er der vist ikke meget andet at sige end god tur...!

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100 + telt & trangia

Fra : B.

Dato : 30-05-05 18:38

> Ellers er der vist ikke meget andet at sige end god tur...!
> M.v.h.
> Jens L. Pedersen

Jeg takker mange gang for svaret, nu må det bare se og blive ferie tid

Mvh. Brian

Fra : campingplads-priser

Dato : 24-06-05 22:06

"B." <b_denmark@hotmail.com> wrote in message news:<429b4f87$0$716$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...

> Jeg takker mange gang for svaret, nu må det bare se og blive ferie tid
>
> Mvh. Brian

Hej Brian

På denne hjemmeside http://home20.inet.tele.dk/campingplads-priser/
kan du
finde priser på campingpladser rundt om i Danmark. Jeg har endnu ikke
lagt
priser ind for 1 person, men jeg vil gøre det så hurtigt som muligt.

Jeg er ked af, at jeg ikke har haft hjemmesiden oppe at køre
ordentligt endnu, men al begyndelse er jo svært.

Er du i tvivl om noget, er du velkommen til at kontakte mig.

Hilsen Morten

PS. Det er første gang jeg skriver på Google, så jeg ved ikke helt,
hvordan det virker endnu.