PC i udu. Nogle hints til min mus?
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 29-05-05 09:19

Øv! Så døde min PC.
Den havde stået tændt i Windows og var gået på pauseskærm. Da jeg kom
tilbage til den efter 10-15 min. var billedet "frosset". *Reset!*

Når maskinen nu tændes, så starter PSU'en og harddiskene spinner op. Og ikke
mere. Intet bip eller billede på skærmen. HDD-led'en lyser fast.

En ting jeg lagde mærke til, var at lyset bagerst i min mus (MS Intellimouse
Explorer 4) lyser når PC'en er slukket. Det skal det da vist ikke... eller
hva'?

Nå, men nu forsøger jeg at skilde dyret ad, og samle det langsomt igen.

--
Mvh. Lars

Fra : Anders Lund

Dato : 29-05-05 10:23

Lars Jørgensen wrote:
> En ting jeg lagde mærke til, var at lyset bagerst i min mus (MS Intellimouse
> Explorer 4) lyser når PC'en er slukket. Det skal det da vist ikke... eller
> hva'?

Tja... det oplevede jeg også med min Trackball Explorer. Jeg tror at det
er meget almindeligt, når der er strøm på computeren. Jeg overvandt dog
automatisk dette problem ved at slukke for strømmen til computeren.

> Nå, men nu forsøger jeg at skilde dyret ad, og samle det langsomt igen.

Yes sir!

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 29-05-05 10:32

Anders Lund wrote:

> Yes sir!

Jeg glemte helt at på bundkortet (Epox 8RDA+) er der et lille display, der
kan vise fejlkoder. Uden HDD. floppy, net-, lyd-, grafikkort, RAM og CPU er
der ingen forskel. Intet bip og der står FF i displayet (Mainboard problem)

Smider man CPU og en enkelt stang RAM i den, kan den lokkes til at skrive C1
(Memory problem).

Jeg synes bare det lyder mærkeligt at det bunder i en RAM-fejl. Nå, jeg har
to blokke. Dem kan jeg da prøve i de forskellige slots.

Mon ikke det er smartest ikke at blande de "tvivlsomme" dele sammen med den
fungerende lille reserve PC jeg sidder ved nu (600 MHz Duron)? Hvis det er
bundkortet der er fejl på, mon det så kan ødelægge en ny PSU?

Hmmm... hva' skal man vælge? Sommerferie eller ny PC

--
Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 29-05-05 16:23

"Lars Jørgensen" <my.m@il.is.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg synes bare det lyder mærkeligt at det bunder i en RAM-fejl. Nå,
> jeg har to blokke. Dem kan jeg da prøve i de forskellige slots.

Gør det, du kan også teste dem med Memtest86.

> Mon ikke det er smartest ikke at blande de "tvivlsomme" dele sammen
> med den fungerende lille reserve PC jeg sidder ved nu (600 MHz
> Duron)?

Det er i hvert fald en god måde at teste delene i din defekte computer.

> Hvis det er bundkortet der er fejl på, mon det så kan
> ødelægge en ny PSU?

Det tror jeg ikke.

> Hmmm... hva' skal man vælge? Sommerferie eller ny PC

Det kommer helt an på budgettet.
Måske er der råd til begge dele, når du finder ud af hvilke stumper, der
er defekte på den.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 29-05-05 15:49

Leony wrote:

> Gør det, du kan også teste dem med Memtest86.

"Bare"

Det er nu ikke let når maskinen der tager DDR-RAM er død. Min sekundære PC
tager kun PC133 RAM, så nej, det kan jeg desværre ikke. Jeg har heller ikke
lige nogle bekendte indenfor rækkevidde, hvor jeg kan teste hos.

> Det er i hvert fald en god måde at teste delene i din defekte computer.

Nu blev jeg utålmodig og har jeg ofret en 300-kroner-seddel på et lille
ASRock bundkort. Så lader jeg min fungerende maskine være og håber på at et
nyt bundkort klarer problemerne med den anden maskine.

> Det kommer helt an på budgettet.
> Måske er der råd til begge dele, når du finder ud af hvilke stumper, der
> er defekte på den.

Ja, det er lige det Jeg har da en helt ny maskine i tankerne, men det
skulle gerne lige vente et års tid endnu, så der kan laves en opgradering
der kan mærkes

--
Mvh. Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 31-05-05 11:54

Lars Jørgensen wrote:

> Nu blev jeg utålmodig og har jeg ofret en 300-kroner-seddel på et lille
> ASRock bundkort. Så lader jeg min fungerende maskine være og håber på at et
> nyt bundkort klarer problemerne med den anden maskine.

Så... det klarede problemerne. Jeg gættede åbenbart rigtigt.
Nu jeg kikker på det gamle bundkort, kan jeg se at der er et par
kondensatorer der buler lige rigeligt ud. Det er som om toppen er ved at
revne.

--
Mvh. Lars

Fra : Rado

Dato : 31-05-05 15:20

On Tue, 31 May 2005 12:54:21 +0200, Lars Jørgensen <no@email.invalid>
wrote:

> [...]
>Nu jeg kikker på det gamle bundkort, kan jeg se at der er et par
>kondensatorer der buler lige rigeligt ud. Det er som om toppen er ved at

Ja det velkendte problem. Skulle kunne klares ved at skifte dem ud,
hvis fejlen ellers ikke har lavet ravage andre steder.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 16:48

Lars Jørgensen skrev:

> Hmmm... hva' skal man vælge? Sommerferie eller ny PC

Det afhænger af prisen for de stumper du evt. skal investere i.