Problemer med CDO.Message og æåø
Fra : Mads Galatius

Dato : 28-05-05 11:03

Hej,

Jeg er ny i det der med ASP, men har forsøgt at lave en kontakt
form på min ASP side. Den virker også som den skal lige bortset
fra at hvis man prøver at skive "æøå" i kontakt formen, modtager
jeg en mail med disse: æøå

Jeg har taget udgangspunkt i koden fra W3Schools:
http://www.w3schools.com/ASP/asp_send_email.asp

Set myMail = CreateObject("CDO.Message")

name = Request.Form("formname")
email = Request.Form("formemail")
text = Request.Form("formtext")
subject = Request.Form("formsubject")

myMail.MimeFormatted = true
myMail.Configuration.Fields.Item _
("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing")=2
'Name or IP of remote SMTP server
myMail.Configuration.Fields.Item _
("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") _
="smtp.cliche.dk"
'Server port
myMail.Configuration.Fields.Item _
("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserverport")
_
=25
myMail.Configuration.Fields.Update
myMail.Subject = subject
myMail.From = email
myMail.To = "min@email.dk"
myMail.HTMLBody = _
"<!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN'
'"'>http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd'>" & _
"<html xmlns='"'>http://www.w3.org/1999/xhtml'>" &_
"<head>" &_
"<meta http-equiv='content-type'
content='text/html;charset=utf-8' />" &_
"<title>email</title>" &_
"</head>" &_
"<body>" & _
"<p style='font-size: 14pt;   font-family: Verdana, sans-serif,
Arial, Helvetica;'>" & name & " writes:</p>" & _
"<p style='font-size: 12pt;   font-family: Verdana, sans-serif,
Arial, Helvetica;'>" & text & "</p>" & _
"<br /><br />" & _
"</body>" & _
"</html>"
myMail.Send
Set myMail = Nothing

Som I kan se har jeg prøvet at indskrive et Charset som meta data
i htmlbody, men det har ikke hjulpet.

NB! Den vil heller ikke skrive æøå i plaintext.

På Forhånd Tak

Mads Galatius

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-05 13:23

Mads Galatius skrev:

> [...]
> form på min ASP side. Den virker også som den skal lige bortset
> fra at hvis man prøver at skive "æøå" i kontakt formen, modtager

Har du et link til siden?

> "<meta http-equiv='content-type'
> content='text/html;charset=utf-8' />" &_

Har du prøvet med ISO-8859-1 i stedet for utf-8 her?

Når mailen er en html-mail, kan du også bare bruge Server.HTMLencode -
så skulle æøå også blive vist korrekt.

Står teksten korrekt hvis du udskriver dem på skærmen (fra den aktuelle
side)?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mads Galatius

Dato : 30-05-05 19:14

http://www.homesupport.dk/default.asp?PageID=kontaktos

> Har du prøvet med ISO-8859-1 i stedet for utf-8 her?

Ja! uden held!

> Når mailen er en html-mail, kan du også bare bruge Server.HTMLencode -
> så skulle æøå også blive vist korrekt.

Her kan jeg ikke helt forstå hvad du mener!

> Står teksten korrekt hvis du udskriver dem på skærmen (fra den aktuelle
> side)?

Ja, teksten er rigtigt hvis jeg laver en Response.Write

Fra : terje

Dato : 30-05-05 20:32

Mads Galatius wrote:

> http://www.homesupport.dk/default.asp?PageID=kontaktos

> Ja! uden held!

Der er så vidt jeg husker flere CDO properties du bør se nærmere på.
Prøv med dette:

Response.Codepage = 65001
Response.Charset = "utf-8"

cdo code her med denne property'en ...
..BodyPart.Charset = "utf-8"

deretter sette disse tilbake til det de var:

Response.Codepage = ?
Response.Charset = "?"

terje ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-05 22:04

Mads Galatius skrev:

> Her kan jeg ikke helt forstå hvad du mener!

myMail.HTMLBody = "...<p>Her er æ, ø og å med i kilden</p>"

vs.

myMail.HTMLBody = "<p>" & _
   Server.HTMLencode("Her bliver æ, ø og å konverteret") & "</p>"

I den sidste udgave vil de danske tegn stå som &#230;, &#248; og
&#229; - og html-filen bliver dermed vist korrekt uanset hvilket
tegnsæt der er angivet.

Men det løser så ikke problemet med tegnsættet i tekstmails. Her
skal man formentlig ind og sætte tegnsættet på CDO-objektet. Jeg
har ikke selv haft brug for at rode med det før, men du kan prøve
at sætte den egenskab som Terje har nævnt (.BodyPart.Charset).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mads Galatius

Dato : 31-05-05 18:47

Tak skal i have begge to, det virker nu med en kombination af:

Server.HTMLencode()
Response.Charset = "utf-8"

Med Venlig Hilsen