smbmount og hastighed
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-05-05 21:42

Jeg har mountet et samba share på min pc. Når jeg kopierer fra lokal til
samba mountpoint får jeg kun maxhastigheder på 4Mbytes/s. Bruger jeg
KDEs metode smb://server/share og kopierer dertil får jeg 6Mb/s.

Anvender jeg ftp til samme sted får jeg 9-10Mbytes ?

Er der mulighed for at optimere smbmount(smbfs modulet)

mount -t smbfs //server/share /mnt/share

Nogen forslag?

Jeg kunne også godt bruge muligheden for at kunne mounte en ftp server,
meeeen, umiddelbart har jeg ikke kunne finde noget modul i man mount som
ville være med til det ? Findes et sådan modul?

Hilsen Mikkel

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 28-05-05 01:43

> Jeg kunne også godt bruge muligheden for at kunne mounte en ftp server,
> meeeen, umiddelbart har jeg ikke kunne finde noget modul i man mount som
> ville være med til det ? Findes et sådan modul?

Skal måske nævne jeg bruger Debian Testing med 2.6.8 kernel standard

/mikkel

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 28-05-05 02:09

Mikkel Bundgaard wrote:
> Jeg kunne også godt bruge muligheden for at kunne mounte en ftp server,
> meeeen, umiddelbart har jeg ikke kunne finde noget modul i man mount som
> ville være med til det ? Findes et sådan modul?

Ja, men det er ikke opdateret siden oktober 2003:
http://lufs.sourceforge.net/lufs/

Om det virker med nyere kerner skal jeg ikke kunne sige, (og jeg må da
hellere nævne at jeg heller ikke har prøvet det med gamle, har bare læst
om det).

Derudover findes der ftp fs som er endnu ældre, (lufs er bygget på det).

/Andreas

Fra : Carsten

Dato : 28-05-05 08:07

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> meeeen, umiddelbart har jeg ikke kunne finde noget modul i man mount som
> ville være med til det ? Findes et sådan modul?

Hej Mikkel

jeg ved ikke om man lige frem kan kalde det en montering men det er da en
muglighed, i Konqueror kan du på 'stedlinjen' indtaste følgende

kbearftp://user@10.0.0.2:21

/Carsten

Fra : D. Johnson

Dato : 28-05-05 08:33

Carsten skrev Den. 28-05-2005 09:07:

> jeg ved ikke om man lige frem kan kalde det en montering men det er da en
> muglighed, i Konqueror kan du på 'stedlinjen' indtaste følgende
>
> kbearftp://user@10.0.0.2:21

Det lyder som en kbear kioslave, normalt vil
ftp://user@host
kunne klare det.

Er der nogle fordele ved kbearftp:// ?

Bortset fra det er jeg også ret glad for konqueror som en hurtig
ftp/sftp klient, splittet op i 2 halvdele.

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Claus Thrane

Dato : 28-05-05 09:49

Mikkel Bundgaard wrote:
> [...]
> meeeen, umiddelbart har jeg ikke kunne finde noget modul i man mount som
> ville være med til det ? Findes et sådan modul?

Hvilket OS køre serveren? Hvis det er en Linux/Unix maskine kan du
sikkert tweeke din config. Men under Windows har jeg ingen anelse om
hvad man kan gøre.

Har du overvejet NFS, det er i hverfald hurtigt og det skulle efter
sigende også kunne køre under windows hvis det er det du bruger.

Hilsen Claus

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-05-05 18:05

> Hvilket OS køre serveren? Hvis det er en Linux/Unix maskine kan du
> sikkert tweeke din config.

både pc og server kører debian testing.

> Har du overvejet NFS, det er i hverfald hurtigt og det skulle efter
> sigende også kunne køre under windows hvis det er det du bruger.

Jeg er ikke vild med NFS og skulle installere flere services på
serveren. Men det er selvfølgelig en mulighed.

Har prøvet at hente lufs men kan se det skal compiles ind i kernen
Så en ny kompilering bliver vidst nødvendigt

/mikkel

Fra : Kent Friis

Dato : 29-05-05 19:12

Den Sun, 29 May 2005 19:05:06 +0200 skrev Mikkel Bundgaard:

> både pc og server kører debian testing.

Eh? Du lader altså den ene maskine lade som om den er en Windows server,
og den anden som om den er en Windows klient... Ligesom når to danskere
snakker engelsk sammen på englands-færgen, indtil det går op for dem
at den anden også er dansker.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-05-05 19:43

Kent Friis wrote:

> Eh? Du lader altså den ene maskine lade som om den er en Windows server,
> og den anden som om den er en Windows klient...

Ja? Serveren bruges primært af windows klienter.

/mikkel

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 31-05-05 20:04

Mikkel Bundgaard wrote:
> Jeg har mountet et samba share på min pc. Når jeg kopierer fra lokal til
> samba mountpoint får jeg kun maxhastigheder på 4Mbytes/s. Bruger jeg
> KDEs metode smb://server/share og kopierer dertil får jeg 6Mb/s.

Det er lykkes mig at øge hastigheden en smule med følgende indstillinger:
socket options = TCP_NODELAY
max Xmit = 65535
read raw = true
write raw = true