MS Windows
briani 27239
Hvilke er dine Yndlingsprogrammer?
Fra : Filip

Dato : 28-05-05 19:36

Hej Alle

Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre om hvilke småprogrammer I synes
er de bedste I har installeret. Det kunne jo være at man hørte om nogen der
havde et program som man ikke vidste at man manglede. Skriv navnet og en
kort beskrivelse af programmet.

Filip

Jeg vil gerne lægge ud med mine yndlingsprogrammer:

****
Dumeter 3.02: Måler hastigheden på netværket. Genialt til at se om der er
hul på netværket eller internettet.
****
VNC: Fjernstyrring af en Pc via internettet, eller intranet.
****
Weather watcher: Lille ikon ved siden af uret der viser temperaturen udenfor
og kan vise lokal vejrudsigt.
****

Fra : Cartwright

Dato : 27-05-05 19:54

Filip den 28-05-2005 20:36:
> Hej Alle
>
> Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre om hvilke småprogrammer I synes
> er de bedste I har installeret.

www.netlimiter.com

Men hold dig foreløbigt til ver. 1.30

Udover pæn kontrol over services på nettet, kan du justere
filoverførsler - eksempelvis kan du lige give en icq buddy max up og i
mellemtiden skrue ned for noget andet.
Personligt benytter jeg mig ikke af fw efter madsen.pdf vejledningen men
er glad for at ha en fornemmelse af hvad der 'er på nettet' pt.

http://www.ccleaner.com/

Til dato det bedste registry mm oprydningsprg jeg er stødt på

Og af almindeligheder er AVG free edition en tro følgesvend.

vh
Cartwright

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-05-05 15:05

> http://www.ccleaner.com/
>
> Til dato det bedste registry mm oprydningsprg jeg er stødt på

tak for det gode tip - det program er virkeligt godt og simpelt at bruge -
desuden er det ret grundigt.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 09:01

On Fri, 27 May 2005 20:54:10 +0200, Cartwright wrote:

>www.netlimiter.com
>
>Men hold dig foreløbigt til ver. 1.30

Findes der andre programmer i samme stil og hvad hedder det jeg skal
søge efter?

/jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 15:34

Jesper Hansen skrev:

> Findes der andre programmer i samme stil og hvad hedder det jeg skal

Er der da problemer med MetLimiter?

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 15:54

On 02 Jun 2005 14:33:41 GMT, Jesper G. Poulsen wrote:

>Er der da problemer med MetLimiter?

Ja jeg prøvede at installere den, og 2 gange indefor en ½ time frøs
den fast og kom med "programmet svarer ikke". Så ellers lækkert ud.
Måske skal jeg prøve at smide det ind igen.

/jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 17:17

Jesper Hansen skrev:

> Ja jeg prøvede at installere den, og 2 gange indefor en ½ time frøs
> den fast og kom med "programmet svarer ikke". Så ellers lækkert ud.

Øvda, for det er rigtigt sej.

> Måske skal jeg prøve at smide det ind igen.

Der er sikkert et eller andet på din maskine der blokkerer for den.
Anvender du XP?

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 18:01

On 02 Jun 2005 16:17:07 GMT, Jesper G. Poulsen wrote:

>Der er sikkert et eller andet på din maskine der blokkerer for den.
>Anvender du XP?

Jeg bruger den på en XP pro DK og den virker også godt nok et stykke
tid også fryser den fast.

/jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 18:18

Jesper Hansen skrev:

> Jeg bruger den på en XP pro DK og den virker også godt nok et stykke
> tid også fryser den fast.

Surt. Det er absolut anbefalelsesværdigt, hvis man har mange programmer
der gerne vil belejre internetforbindelsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 18:23

On 02 Jun 2005 17:18:05 GMT, Jesper G. Poulsen wrote:

>Surt. Det er absolut anbefalelsesværdigt, hvis man har mange programmer
>der gerne vil belejre internetforbindelsen

Ja men jeg prøver at inst det igen senere i dag.

/jesper

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 19:58

On 02 Jun 2005 17:18:05 GMT, Jesper G. Poulsen wrote:

>Surt. Det er absolut anbefalelsesværdigt, hvis man har mange programmer
>der gerne vil belejre internetforbindelsen

Jeg prøvede Version 2.0a5 og den ser ud til at funke...

/jesper

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 27-05-05 20:04

"Filip" skrev
> Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre om hvilke småprogrammer I synes
> er de bedste I har installeret.

www.irfanview.com
En billedviser som er nem at komme igang med,
f.eks. marker et område med musen og klik og du har en udsnitsforstørrelse.
kan meget hvis f.eks. batch menuen bruges, rename, resize, etc.

Siren billed (og lyd ) renamer
http://rplr.free.fr/scarabee/en/download.html
http://www.scarabee-software.net/)
Brug den kryptiske streng %Xdo.jpg i Expression feltet og billederne renames
f.eks.
fra IMG_2841.JPG til 20050424_171935.jpg

Nero Vision Express 3
til at brænde et lysbilledshow på en SuperVideoCD på en alm cd
som så kan vises på en DVD-afspiller sat til TV

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Fjollefrans

Dato : 28-05-05 21:59

http://www.picasa.com/ er et godt alternativ til billedvisning

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 10:49

Fjollefrans skrev:

> http://www.picasa.com/ er et godt alternativ til billedvisning

Arrgh - det er jo et program efter typen
"Nu-skal-jeg-nok-diktere-hvordan-du-skal-bruge-dine-data". Med
Irfanview har brugeren magten, med Picasa er man overladt til
programmørens lune.

Jeg anvender selv Irfanview til billedvisning.

Fra : Lars

Dato : 01-06-05 10:14

In article <xn0e2tp2f5mivo6004@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> [...]
> Irfanview har brugeren magten, med Picasa er man overladt til
> programmørens lune.
> Jeg anvender selv Irfanview til billedvisning.

Jesper, kan du for en god ordens skyld ikke argumentere for postulatet?

--
Best regards

Lars

Fra : Fjollefrans

Dato : 01-06-05 18:04

> Jesper, kan du for en god ordens skyld ikke argumentere for postulatet?

jeg kan da til dels godt følge Jesper lidt, Picasa kan virke lidt
formynderisk. F.ex finder jeg det tåbeligt at man ikke bliver spurgt hvor
ens billeder ligger når man har installeret istedet for antager programmet
at man gerne vil have alle billedfiler på maskinen vist.
Men når først programmet har styr på hvor billederne ligger, så er det
hurtigt at bruge, hvis jeg i søgedialogen skriver min nevø's navn er det kun
billeder af ham der bliver vist etc.

Men af gode ting er, som jeg selv bruger men er begejstret for til folk med
mindre computerkunnen, er backup featuren, hvor der bliver holdt styr på
hvilke filer der er taget backup af. Hvis man så på et senere tidspunkt
fjerner tantes røde øjne på et billede der allerede er backup af, vil den
redigerede version komme med i backup sættet.
Man kan heller ikke komme til at ødelægge et billede, hvis man laver
ændringer vil originalfilen blive lagt i en under folder.

Nåja, typisk kan jeg ikke så godt li' hvis programmer ser ud som om at
programmøren har lagt alt sin tid i fremtræden frem for funktion, Picasa
fungere efter min mening godt, gui'en er lige rigeligt liret, men på en fed
måde, og det er en hurtig applikation.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-05 21:56

Fjollefrans skrev:

> [...]

Jeg læser ikke Lars' indlæg. Jeg ser faktisk slet ikke noget til dem,
medmindre en eller anden citerer fra dem.

> jeg kan da til dels godt følge Jesper lidt, Picasa kan virke lidt
> formynderisk. F.ex finder jeg det tåbeligt at man ikke bliver spurgt

Og derfor fik det en meget kort levetid hos mig. Så kan det ellers være
nok så godt. Men hvis førstehåndsindtrykket strider imod mine
forventninger til et stykke software, så er det ubetinget ud af klappen
og det kan _kun_ gå for langsomt :-/

Fra : Per

Dato : 27-05-05 20:08

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ****
> Weather watcher: Lille ikon ved siden af uret der viser temperaturen

Norton Ghost, Back up program - aldrig mere bekymre sig om vira, spyware og
alt muligt andet.
^^^^^

Timer Shutdown, kan sætte pcén til at slukke, gå i dvale mv. på et givent
tidspunkt.
^^^^^^

IE-Privacy Keeper - sletter alle unødige temp filer, skraldespand mv. med et
enkelt klik.
^^^^^^

Stones Kopi kontrol, genialt kopiprogram af diverse data.

Mvh. Per!

Fra : Nicolai

Dato : 28-05-05 23:41

--

Med venlig hilsen / Best regards> Norton Ghost, Back up program - aldrig
mere bekymre sig om vira, spyware og
> alt muligt andet.

Godt at se - det er nemlig det mest geniale :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 10:50

Nicolai skrev:

Hvor blev dit indlæg af?

Hvad svarede du på?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-05-05 11:00

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvor blev dit indlæg af?

Det var et svar med alt i signaturen

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Nicolai

Dato : 29-05-05 12:20

> Hvor blev dit indlæg af?
>
> Hvad svarede du på?

Det gik nok lige stærkt nok ;)

***

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 29-05-05 11:00

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev:

>Norton Ghost, Back up program - aldrig mere bekymre sig om vira, spyware og
>alt muligt andet.

Backup er godt, men din holdning til sikkerhedsrisici deler jeg ikke.

Jeg foretrækker at tage forholdsregler overfor vira, spyware osv. og jo
mindre jeg har brug for backups jo bedre.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Nicolai

Dato : 29-05-05 12:20

> Backup er godt, men din holdning til sikkerhedsrisici deler jeg ikke.
>
> Jeg foretrækker at tage forholdsregler overfor vira, spyware osv. og jo
> mindre jeg har brug for backups jo bedre.

Brug din sunde fornuft og ghost - så har du ikke problemer.

Jeg har ikke brugt antivirus siden 2002 . . . . .

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 30-05-05 15:38

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev:

>Brug din sunde fornuft og ghost - så har du ikke problemer.

Jeg mener ikke at have skrevet hvilke forholdsregler jeg anvendte.

>Jeg har ikke brugt antivirus siden 2002 . . . . .

Det har jeg, men kun fordi jeg ikke er den eneste bruger af pc'en.
Der er i øvrigt ikke fundet virus m.m. på den de sidste par år, så jeg
har måske fået lært de andre brugere hvordan man (ikke) gør.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-05 21:02

Filip skrev:

> Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre om hvilke småprogrammer I
> synes er de bedste I har installeret. Det kunne jo være at man hørte

Winbar - Rummer mange gode funktioner (jeg kan overvåge hele PC'en
derfra).

TweakUI - Microsofts eget tweak-util.

Burn4Free - Gratis brændersoftware.

Mike Lin's Startup.cpl - Bedre end msconfig.

File Commander - Bedste filhåndtering i _ægte_ NC-stil.

Cotig.exe - Sammen med 'Power Defragmenter GUI' er det det stærke
defrag-værktøj jeg har mødt til dato.

Alle utils kan findes vha. Google

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 27-05-05 21:20

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

>Cotig.exe -
>Alle utils kan findes vha. Google

Min Google er i stykker!

Den kan ikke finde Cotig eller Cotig exe så mon ikke du mener contig.exe
som i det engelske udtryk "contiguous" ? : - )

http://www.sysinternals.com/files/contig.zip

For dem der ikke kan lide downloadlinks kan
http://www.sysinternals.com/ntw2k/utilities.shtml

benyttes.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-05 22:00

Michael Pilgaard skrev:

> Den kan ikke finde Cotig eller Cotig exe så mon ikke du mener
> contig.exe som i det engelske udtryk "contiguous" ? : - )

Jo, det gik lidt for stærkt

> http://www.sysinternals.com/files/contig.zip

Exactly

Der er iøvrigt meget godt hos sysinternals.com
- Filemon er også en genistreg fra det sted...

Fra : Lars

Dato : 27-05-05 22:49

In article <xn0e2rc553dip3b001@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...
> File Commander - Bedste filhåndtering i _ægte_ NC-stil.

Det kan du vel ikke mene alvorligt, dvs. hvis det er denne du taler om:
http://www.cinnamonsoftware.com/file_commander.htm

Jeg kan istedet anbefale dig at kigge på Total Commander:
http://www.ghisler.com/

Bedre filhåndtering m. features findes ikke

--
Best regards

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 21:40

Filip wrote:
> Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre om hvilke småprogrammer I
> synes er de bedste I har installeret.

* "I.E. New Window Maximizer"
Maksimerer automatisk nye vinduer i Internet Explorer og
Outlook Express. Det er bare skønt!

* "Flash and Pics Control"
Gør det muligt på en nem måde at slå FLASH til og fra i Internet
Explorer. Især hvis man surfer på avis web-sites (B.T. Ekstra Bladet m.fl.)
så er det skønt at kunne slå Flash fra, så man kan læse i fred.

-E.G.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-05 22:04

El Guapo skrev:

> * "Flash and Pics Control"
> Gør det muligt på en nem måde at slå FLASH til og fra i Internet
> Explorer. Især hvis man surfer på avis web-sites (B.T. Ekstra Bladet

Uønskede flash og billeder kan fjernes én gang for alle med
Adblock-extension'en og Firefox
- Så skal man ikke slå til og fra. Og med Firefox er der heller ikke
problemer med vinduer der ikke åbnes helt...

Nu er Firefox dog ikke nogen lille fix sag at installere, derfor var
den ikke med på min liste over små, seje utils

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 22:59

Jesper G. Poulsen wrote:
> Uønskede flash og billeder kan fjernes én gang for alle med
> Adblock-extension'en og Firefox
> - Så skal man ikke slå til og fra.

Jeg ser det netop som en stor fordel, at man kan slå Flash
TIL og FRA.

Jeg vil gerne have Flash enablet det meste af tiden, fordi det
bruges seriøst de fleste steder, men bare ikke på de mange avis-
web-sites, hvor Flash bruges meget aggressivt til påtrængende
reklamer med levende billede/lyd, som er meget forstyrrende når
man prøver på at læse avis artiklerne.

Og så er det jo netop rart at kunne slå det TIL og FRA på
en nem måde (via et ekstra ikon på værktøjslinien).

-E.G.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-05 23:33

El Guapo skrev:

> Jeg ser det netop som en stor fordel, at man kan slå Flash
> TIL og FRA.

Udfra det du beskriver er det jo ikke det du ønsker...

> Jeg vil gerne have Flash enablet det meste af tiden, fordi det

Jeg _har_ flash enablet hele tiden...

> bruges seriøst de fleste steder, men bare ikke på de mange avis-
> web-sites, hvor Flash bruges meget aggressivt til påtrængende
> reklamer med levende billede/lyd, som er meget forstyrrende når

Dér bliver de slået ihjel af Adblock éngang for alle.

> Og så er det jo netop rart at kunne slå det TIL og FRA på
> en nem måde (via et ekstra ikon på værktøjslinien).

Hvorfor?

Hvorfor ikke bare fjerne kimen til rekvalmerne?

Jeg har smidt et skærmskud i dk.binaer - gruppen er bare ikke blevet
opdateret så jeg kan sende dig et direkte link. Hvis du kigger derover,
så vil du kunne se de linier der er blokerede éngang for alle. Alle
mine nyhedsmedier er barberet på den måde.

Det er ved at være gruppe-skift-tid. I dk.edb.internet.software.browser
er det mere on-topic

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 08:19

Jesper G. Poulsen wrote:

> Udfra det du beskriver er det jo ikke det du ønsker...

Så har jeg formuleret mig forkert eller misforstået dig...

Faktum er, at ved hjælp af den nævnte utility har jeg opnået
nøjagtigt det jeg ønsker og endda lige præcis på den måde jeg
ønsker det.

Derfor er den på min liste over "yndlings-småprogrammer".

Men alting kan jo gøres på forskellige måder og vi har hver
vores præferencer og underlige vaner. Og denne lidt "rå",
primitive og helt manuelle on/off -knap er bare lige efter min
smag!

-E.G.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 10:06

El Guapo skrev:

> Så har jeg formuleret mig forkert eller misforstået dig...

Det er nok noget i den stil.

> Faktum er, at ved hjælp af den nævnte utility har jeg opnået
> nøjagtigt det jeg ønsker og endda lige præcis på den måde jeg
> ønsker det.

Okay. Men meningen med denne tråd er, som jeg ser det, også muligheden
for at få inputs der inspirerer

> Men alting kan jo gøres på forskellige måder og vi har hver
> vores præferencer og underlige vaner. Og denne lidt "rå",

Jeg har ladet mig inspirere af denne tråd - har du?

> primitive og helt manuelle on/off -knap er bare lige efter min
> smag!

Du skulle nu alligevel prøve den anden løsning. Jeg glæder mig over at
det sker 100% fuldautomatisk uden slinger i valsen

Fra : Nederbasse

Dato : 27-05-05 22:10

> [...]
> nogen der havde et program som man ikke vidste at man manglede. Skriv
> navnet og en kort beskrivelse af programmet.

EditPad Light og Firefox

LarsN

Fra : Myt

Dato : 27-05-05 22:30

> [...]
> ****
> Weather watcher: Lille ikon ved siden af uret der viser temperaturen

Total commander må vist være mit bedste program. Det giver god oversigt over
filerne på maskinen og der er mange funktioner indbygget.

Myt

Fra : Lyrik

Dato : 27-05-05 23:01

Højest på listen er det mindste program, nemlig Treepad. Treepad er det sted
du kan gemme dine passwords og adgangskoder, så du kan finde dem igen.
Men den har så mange faciliteter at du kan blive ved med at finde noget
smart at bruge den til. Lave din egen kalender for eksempel.:
http://freebyte.swmirror.com/treepad.zip

Der er også købeversioner, men dem har jeg ikke prøvet. Jeg har haft den i
mange år. Faktisk har jeg lige nu hentet den nyeste selv.
Den er så lille at hele din database samt programmet kan ligge på en enkelt
diskette, hvis du kan huske hvad det var for en svend.))

Hilsen
jens

Fra : Lars

Dato : 28-05-05 07:24

In article <4297988c$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, lyrik@heaven says...
> Højest på listen er det mindste program, nemlig Treepad. Treepad er det sted
> du kan gemme dine passwords og adgangskoder, så du kan finde dem igen.

Her er Macro Express, rigtig smart. Hvad med at taste F5 for at aktivere alle dine login's?:
http://www.macros.com/cs8.htm

Hvis man vil kan denne pasword makro selv assignes med et password, således alle andre ikke har
den nemme adgang

--
Best regards

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-05-05 23:03

Myt skrev:

> Total commander må vist være mit bedste program. Det giver god

Kan det anvendes 100% mus-frit?

Fra : Bertel Brander

Dato : 27-05-05 23:52

Jesper G. Poulsen wrote:

> Kan det anvendes 100% mus-frit?

Ja, jeg bruger aldrig musen i TC

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Myt

Dato : 28-05-05 00:14

> Kan det anvendes 100% mus-frit?
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working

Ja, der kan du godt, der er nogle funktioner med F-tasterne, lige som den
fra de gode gamle DOS dage, ellers er det bare at jonglere rundt som ellers
i Windows.

Myt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-05-05 00:22

Myt skrev:

> Ja, der kan du godt, der er nogle funktioner med F-tasterne, lige som
> den fra de gode gamle DOS dage, ellers er det bare at jonglere rundt

Okay.

> som ellers i Windows.

Jeg bryder mig ikke om grafisk filhåndtering i Windows. Det er for
ulogisk. Af samme årsag anvender jeg File Commander:
http://silk.apana.org.au/fc.html

Fra : Bertel Brander

Dato : 28-05-05 00:42

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg bryder mig ikke om grafisk filhåndtering i Windows. Det er for
> ulogisk. Af samme årsag anvender jeg File Commander:
> http://silk.apana.org.au/fc.html

Den har ingen ftp, den har ingen windows context menu -> dur ikke.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-05-05 01:02

Bertel Brander skrev:

> Den har ingen ftp, den har ingen windows context menu -> dur ikke.

Der er ingen der seriøst benytter sig af ftp idag. Man anvender scp
(over en ssh-tunnel).

Og hvad vil du bruge en 'context menu' til - ja, undskyld at jeg spør'?

Fra : Bertel Brander

Dato : 28-05-05 01:30

Jesper G. Poulsen wrote:

> Der er ingen der seriøst benytter sig af ftp idag. Man anvender scp
> (over en ssh-tunnel).

Jeg bruger det til at uploade til min hjemme side.

> Og hvad vil du bruge en 'context menu' til - ja, undskyld at jeg spør'?

F.ex:
http://www.tortoisecvs.org/

Og til "Åben med" og "Send To".
Af samme grund har jeg lavet den til min editor.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 10:09

Bertel Brander skrev:

> Jeg bruger det til at uploade til min hjemme side.

Der bruger jeg scp (over en ssh-tunnel). Ved scp er det ikke muligt for
andre af sniffe ens password - overhovedet

> Og til "Åben med" og "Send To".

Nu er jeg cli-fan så jeg taster mig ud af det. Jeg er ikke fan af
grafisk filhåndtering under Windows (eller Linux - det eneste fuldt
funktionelle GUI er stadig WPS)

Fra : Bertel Brander

Dato : 29-05-05 16:09

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nu er jeg cli-fan så jeg taster mig ud af det. Jeg er ikke fan af
> grafisk filhåndtering under Windows (eller Linux - det eneste fuldt
> funktionelle GUI er stadig WPS)

Jeg ved ikke hvad cli er i denne sammenhæng.

Jeg kan ikke se at der er den store forskel på at bruge
TotalCommander der kører grafisk og FileCommander der
kører i "text mode".
Jeg går ind for at bruge så få taste tryk som muligt for at
opnå en funktion.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 17:00

Bertel Brander skrev:

> Jeg ved ikke hvad cli er i denne sammenhæng.

Command Line Interface.

> Jeg kan ikke se at der er den store forskel på at bruge
> TotalCommander der kører grafisk og FileCommander der
> kører i "text mode".

Tekstmode-vinduet halter ikke under alt det "farvelade-gejl" der ofte
ses på grafiske værktøjer (total Commander er ingen undtagelse). Jo
mindre gejl der er, desto mere overskueligt bliver brugen.
Desuden har FC en dejlig editor der understøtter yank
(Wordstar-kommandoen Ctrl-Y). Alene det at FC ikke er glad for musen
ser jeg som en betjeningsmæssig fordel - der er virkeligt taget højde
for at _alt_ kan gøre vha. tastaturet, uden at det bliver akavet.

> Jeg går ind for at bruge så få taste tryk som muligt for at
> opnå en funktion.

Også i "Options" ?

Jeg vil gerne se dig ændre indstillingerne på en elegant måde, uden
brug af mus

Fra : Bertel Brander

Dato : 29-05-05 19:06

Jesper G. Poulsen wrote:

> Tekstmode-vinduet halter ikke under alt det "farvelade-gejl" der ofte
> ses på grafiske værktøjer (total Commander er ingen undtagelse). Jo
> mindre gejl der er, desto mere overskueligt bliver brugen.

Det kan være handy at .cpp, .h og .c filer er blå, .exe, .com, .bat
og .cmd er røde, osv.

> [...]
> ser jeg som en betjeningsmæssig fordel - der er virkeligt taget højde
> for at _alt_ kan gøre vha. tastaturet, uden at det bliver akavet.

Jeg fortrækker at bruge den samme editor til ALT. Den indbyggede er
for primitiv.

> Også i "Options" ?
>
> Jeg vil gerne se dig ændre indstillingerne på en elegant måde, uden
> brug af mus

Det er muligt at ændre options uden mus, her er gælder reglen
fortsat, man kommer lettest igennem med musen. Jeg ændrer i
snit options 2 gange om året.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-05 09:17

Bertel Brander skrev:

> Det kan være handy at .cpp, .h og .c filer er blå, .exe, .com, .bat
> og .cmd er røde, osv.

Det kan man nu også i tekstmode. Det skal der ikke GUI til for. MC kan.

> Jeg fortrækker at bruge den samme editor til ALT. Den indbyggede er
> for primitiv.

Den i FC er nemlig ikke primitiv. Den eneste editor jeg er stødt på som
er bedre end FC's indbyggede, er joe; den findes vist kun til cygwin.

> Det er muligt at ændre options uden mus, her er gælder reglen
> fortsat, man kommer lettest igennem med musen. Jeg ændrer i

Jeg har prøvet uden mus - og uden resultat.

> snit options 2 gange om året.

Jeg ændrer oftest options én gang (ved installation af en FC-version).
Og som oftest direkte i fc.ini

Fra : Bertel Brander

Dato : 31-05-05 19:18

Jesper G. Poulsen wrote:
> Den i FC er nemlig ikke primitiv. Den eneste editor jeg er stødt på som
> er bedre end FC's indbyggede, er joe; den findes vist kun til cygwin.

Jeg er programmør og editoren er det værktøj jeg bruger mest (6 - 8
timer pr. dag), tro mig, både FC's editor og joe er primitive.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-05 22:19

Bertel Brander skrev:

> Jeg er programmør og editoren er det værktøj jeg bruger mest (6 - 8
> timer pr. dag), tro mig, både FC's editor og joe er primitive.

Jeg er også programmør, men arbejder ikke med det til dagligt (længere
- gider ikke). joe er den bedste editor jeg er stødt på af _alle_!

Fra : Bertel Brander

Dato : 31-05-05 22:45

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg er også programmør, men arbejder ikke med det til dagligt (længere
> - gider ikke). joe er den bedste editor jeg er stødt på af _alle_!

Smag og behag er forskellig.

joe kan vel ca. det samme som editoren q kunne for 15 år siden,
der er heldigvis sket meget siden.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-05 16:39

Bertel Brander skrev:

> joe kan vel ca. det samme som editoren q kunne for 15 år siden,

joe bruger Wordstar-kommandoer.

> der er heldigvis sket meget siden.

Persoligt bryder jeg mig ikke om en moderne editor - det er noget værre
rod. Syntax-highlighting er noget f*nden har skabt på en dårlig dag.
Brokke flest mulige farver ind på koden, så man ikke kan se hvad der er
hvad. Syntax-highlighting og manglende Wordstar-kommandoer var noget af
det der fjernede min interesse for programmering (jeg ved godt at man
kan skræddersy en editor, men det tager lang tid - jeg har mere
fornuftige ting at bruge min tid på).

Men, vil er heldigvis forskellige.

Fra : Bertel Brander

Dato : 01-06-05 20:53

Jesper G. Poulsen wrote:

> joe bruger Wordstar-kommandoer.

Det kan man også få q til.

> [...]
> det der fjernede min interesse for programmering (jeg ved godt at man
> kan skræddersy en editor, men det tager lang tid - jeg har mere

Syntax farver gør netop at man kan se hvad der er hvad, og kan
undgå fejl. Moderne editorer har også mange andre gode features,
men hvis man ikke gider bruge 5 minutter til at få dem til at
emulere word-start kommandoer, hjælper det åbenbart ikke.

> Men, vil er heldigvis forskellige.

Endelig noget vi er enige om.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-05 21:51

Bertel Brander skrev:

> Syntax farver gør netop at man kan se hvad der er hvad, og kan

Farverne forvirrer mere end de gavner hos mig, så ud med dem.

> men hvis man ikke gider bruge 5 minutter til at få dem til at
> emulere word-start kommandoer, hjælper det åbenbart ikke.

Jeg har endnu ikke mødt andre editorer end joe og de gamle
Borland-editorer der kendte til Wordstar.

Og så er der lige det der med GUI og tekst-shell (som feks bash).

Fra : Lars

Dato : 31-05-05 23:46

In article <xn0e2x0f41wo9ak006@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...
> joe er den bedste editor jeg er stødt på af _alle_!

Da jeg kiggede på dette link, tænkte jeg at joe er den mest primitive editor jeg længe har set.
http://www.rochester.edu/ats/Documentation/joeeditor.html

UltraEdit er en helt anden sag:
http://www.idmcomp.com/

og så lige feature listen:
http://www.idmcomp.com/products/features.html

Det ligner sammenligningen mellem et løbehjul & en Porshe

--
Best regards

Lars

Fra : Bertel Brander

Dato : 01-06-05 00:05

Lars wrote:
> [...]
>
> og så lige feature listen:
> http://www.idmcomp.com/products/features.html
>
> Det ligner sammenligningen mellem et løbehjul & en Porshe

Ja, Joe har så vidt jeg kan se kun en fordel: den er gratis.

Fra : Lars HT

Dato : 01-06-05 06:56

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

Min far er stærkere en din far!

Fra : Lars

Dato : 01-06-05 08:18

In article <429cedb0$0$308$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, bertel@post4.tele.dk says...

> Ja, Joe har så vidt jeg kan se kun en fordel: den er gratis.

He, de kan vel heller ikke tillade sig andet, i bunden er teksten: Last modified: 7/23/99", så
der er tilsyneladende ikke sket noget med "joe" i 6 år

Spørgsmålet er så om "Academic Technology Services", istedet burde kalde sig: "Ancient
Technology Services"

--
Best regards

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-05 16:42

Bertel Brander skrev:

> Ja, Joe har så vidt jeg kan se kun en fordel: den er gratis.

joe har to klare fordele:
1. Den er tekstmode (fungerer i et terminalvindue).
2. Den har Wordstar-kommandoer.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : G B

Dato : 29-05-05 12:18

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> skrev i meddelelsen news:4297bb6a$0
$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jeg bruger det til at uploade til min hjemme side.

Det gør jeg også - den indbyggede FTP-funktion i Dreamweaver.

GB

Fra : Lars

Dato : 28-05-05 07:15

In article <xn0e2rv463m3uq800y@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Der er ingen der seriøst benytter sig af ftp idag. Man anvender scp
> (over en ssh-tunnel).

Jo alle der har et behov for at flytte data over nettet bruger selvfølgelig ftp

Dit SCP ser umiddelbart ret primitivt ud:
http://www.csit.fsu.edu/supercomputer/scp.html

Hvorledes kan du med dette oprette multiple accounts med forsk. rettigheder, lave bandwidth-
limiting etc. Hvad sker der hvis nettet/ strømmen går midt i forsendelse af en 500 mb zip-fil?

Til datatransmission anvender jeg Total Commander's ftp som client:
http://www.ghisler.com/

Som ftp-server anvender jeg Serv-U:
http://www.serv-u.com/

--
Best regards

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-05-05 16:46

Bertel Brander skrev:

> Jeg ved ikke hvad cli er i denne sammenhæng.

Det ved jeg heller ikke, men det er meget moderne med den slags
forkortelser. Se bare på reklamen for Aalborg Akvavit (SOS, som
jo selvfølgelig betyder Sild Og Snaps).

Det forvirrer "modstanderen" og får ham til at føle sig som en
uvidende idiot. Smart, ikk´ ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 17:07

Thomas G. Madsen skrev:

> Det ved jeg heller ikke, men det er meget moderne med den slags

CLI - Command Line Interface. Den "korrekte" måde at omtale en
ikke-grafisk brugerflade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Command_line_interface

Fra : John

Dato : 27-05-05 22:41

"Filip" skrev i en meddelelse

> Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre om hvilke småprogrammer I
> synes er de bedste I har installeret.

Go' idé Filip. Altid spændende at kigge andre over skulderen. Her er lidt
fra min bunke, alle er gratis:

Oprydning:

http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=559

http://majorgeeks.com/download.php?det=1738

http://majorgeeks.com/download.php?det=414

Hurtig defragmentering:

Win 2k/XP: http://majorgeeks.com/download.php?det=4545

Win9x: http://majorgeeks.com/download.php?det=1207

Register optimering, NT Registry Optimizer:
http://www.larshederer.homepage.t-online.de/erunt/index.htm

Træt af Adobe? Hurtig PDF-reader:
http://majorgeeks.com/download.php?det=4510

Træt af DoS angreb, fx på Yahoo chat? Hærdning:
http://majorgeeks.com/download.php?det=4458

Atom-ur (OBS: unødvendig til XP):
http://time.rocketsoftware.com/time/default.htm

NY Ad-Aware SE Personal 1.06 (Kun medtaget her, da den i skrivende stund
ikke er tilgængelig på hjemmesiden)
http://majorgeeks.com/download506.html

Mvh John

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-05-05 02:04

John skrev:

> Atom-ur (OBS: unødvendig til XP):

Det er da svjv nødvendigt med et særskilt app til at synkronisere med,
når "windows time" er deaktiveret i XP, og det er den selvfølgelig hos
mig, derfor bruger jeg Cmdtime 3 http://www.softshape.com/download/
(nederst på siden) som er lille og klarer jobbet lynhurtigt, især
sammenlignet med "windows time"

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 10:24

Ivan V. Klattrup skrev:

> Det er da svjv nødvendigt med et særskilt app til at synkronisere med,
> når "windows time" er deaktiveret i XP, og det er den selvfølgelig hos

I en bat-fil skrives flg:

net time /setsntp:ntp1.tele.dk (eller en ntp efter eget ønske)...

Filen eksekveres et par gange i døgnet vha. "Scheduled Task"

Virker i Windows 2000, så mon ikke også i XP.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-05-05 10:40

Jesper G. Poulsen skrev:

> net time /setsntp:ntp1.tele.dk (eller en ntp efter eget ønske)...

Den kan sagtens køres, men den ændrer ikke på tidsindstillingen hos
mig, måske fordi at servicen windows time er deaktiveret.

> Virker i Windows 2000, så mon ikke også i XP.

Måske gør den hos andre.
--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 12:17

Ivan V. Klattrup skrev:

> Den kan sagtens køres, men den ændrer ikke på tidsindstillingen hos
> mig, måske fordi at servicen windows time er deaktiveret.

Alternativt:
http://nettime.sourceforge.net/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-05-05 12:59

Jesper G. Poulsen skrev:

> Alternativt:
> http://nettime.sourceforge.net/

nej jeg holder mig til cmdtime, det er jo for ikke at have mere kørende
end højst nødvendigt, og nettime er større end cmdtime, som jo også
køres fra en batch, men kun når jeg vil have den til det, ikke noget
"scheduleret" hos mig, og især ikke uret, det går ikke så upræcist, så
det skal stilles flere gange om dagen (eller ugen velsagtens)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-05-05 09:02

Jesper G. Poulsen skrev:
> I en bat-fil skrives flg:
>
> net time /setsntp:ntp1.tele.dk (eller en ntp efter eget ønske)...
>
> Filen eksekveres et par gange i døgnet vha. "Scheduled Task"

Hvis du er nødt til at køre /setsntp flere gange i døgnet for at holde din
computers ur ajour, har din computer da vist et ret alvorligt problem!

Når du udfører net "time /setsntp" kommandoen, vil den starte med at
efterkontrollere tiden for hver 45 minutter, indtil den har justeret din
computers ur ind til at køre rimeligt nøjagtigt. Herefter vil den falde
tilbage på at checke tiden for hver 8 timer.

Det er altid en god idé at genstarte w32time servicen efter at man har
indstillet den til at checke op mod en ny Simple Network Time Protocol
kilde.

-------
Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-05 09:18

Tomas Christiansen skrev:

> Hvis du er nødt til at køre /setsntp flere gange i døgnet for at
> holde din computers ur ajour, har din computer da vist et ret

Jeg er ikke nødt til at gøre det, men jeg gør det. Jeg har selv valgt
at gøre det.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-06-05 08:14

Jesper G. Poulsen skrev:
> Jeg er ikke nødt til at gøre det, men jeg gør det. Jeg har selv valgt
> at gøre det.

Okay! Opnår du noget andet (og bedre) ved selv at schedulere
tidssynkronisering end det Windows time-service selv gør?

Har du oplevet at time-servicen ikke fungerer heeelt efter hensigten (har
selv haft den mistanke et par gange)?

-------
Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-05 16:44

Tomas Christiansen skrev:

> Okay! Opnår du noget andet (og bedre) ved selv at schedulere
> tidssynkronisering end det Windows time-service selv gør?

Ja. Jeg gør det på tidspunkter hvor jeg _ved_ at der er hul til
omverden.

> Har du oplevet at time-servicen ikke fungerer heeelt efter hensigten

Nej, det synes jeg ikke.

> (har selv haft den mistanke et par gange)?

Fortæl

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-06-05 21:35

Jesper G. Poulsen skrev:
> Ja. Jeg gør det på tidspunkter hvor jeg _ved_ at der er hul til
> omverden.

....og det er jo et godt argument.

> Fortæl

Havde en server engang, hvor uret skred temmelig meget. Dette burde Windows
time-service kunne kompensere for ved at mikro-justere på urets hastighed,
men i forbindelse med denne server, så det ikke ud til at virke efter
hensigten.

Undersøgte dog ikke sagen til bund dengang, så jeg kan ikke udelukke at
andre faktorer kan have spillet ind (ikke særlig sandsynligt, men ikke
usandsynligt).

-------
Tomas

Fra : Lars

Dato : 28-05-05 07:08

In article <429793f3$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, nogen@pladderballe.ok says...
> Atom-ur (OBS: unødvendig til XP):
> http://time.rocketsoftware.com/time/default.htm

Interessant, jeg bruger Macro Express, til hver time at synkronisere op mod et atom-ur via en
Macro

--
Best regards

Lars

Fra : Lars

Dato : 27-05-05 22:43

In article <LMJle.827$Mb5.406@news.get2net.dk>, annonym@get2net.dk says...
> [...]
> havde et program som man ikke vidste at man manglede. Skriv navnet og en

Filhåndtering Total Commander:
http://www.ghisler.com/

Editor Ascii/ UTF/ HEX/ binær:
UltraEdit:
http://www.idmcomp.com/

Og så det et program jeg ikke kan anbefale nok:
Macro Express:
http://www.macros.com/
Hermed kan man programmerer op mod brugerfladen i alle windows programmer.
Macro Express har ikke noget sidestykke inden for programmering op mod en brugerflade.

Et lille eksempel, jeg havde 300 firmatlf i en ascii-fil, via denne programmerede jeg Macro
Express til at lave opslag på www.krak.dk via Internet Explorer og kopiere adresser etc over i
en anden ascii-fil.
Macro Express er den største time-saver jeg nogensinde er stødt ind i. Der er en hvis glæde ved
at se et manuelt job, blive automatiseret og forsvinde som dug for solen. Som nævnt er et API
ikke nødvendig, blot en brugerflade i et vilkårligt windows program, se mere her:
http://www.macros.com/uses.htm
http://www.macros.com/features.htm
http://www.macros.com/overview.htm

Som I nok kan udlede, kan min begejstring ingen ende tage, og at det kun koster 40 USD er jo et
fund. Jeg kan kun give jer alle de kraftigste anbefalinger til at kigge på Macro Express

God fornøjelse

--
Best regards

Lars

Fra : Lars

Dato : 27-05-05 22:55

In article <MPG.1d01b2cc1376c04d989abe@news.inet.tele.dk>, ls@No_Email.com says...
> [...]
> fund. Jeg kan kun give jer alle de kraftigste anbefalinger til at kigge på Macro Express

Dette link med customer testemonials siger nok det hele:
http://www.macros.com/custuses.htm

--
Best regards

Lars

Fra : Filip

Dato : 01-06-05 10:43

> [...]
> Macro Express har ikke noget sidestykke inden for programmering op mod en

Kan man få den til at arbejde med flere programmer samtidigt i en macro?

Filip

Fra : Lars

Dato : 01-06-05 12:31

In article <429d8315$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, filipravn@hotmail.com says...

> Kan man få den til at arbejde med flere programmer samtidigt i en macro?
>
> Filip

Hej, ja det kan man, dette er een af ideerne med ME. Idet ME overtager kontrol med mus &
tastatur + en lang række system kontroller, kan kun een makro køre af gangen, men denne kan
sagtens aktivere forsk. vinduer/ programmer og udføre kommandoer flere 100x hurtigere, end en
person kan. ME kan programmeres med betingelser ud fra givne hændelser, hvorfra den så udfører
ønskede kommandoer. Du kan downloade en 30 dages trial, hvor du kan prøve den af.
Se features her:
http://www.macros.com/command.htm

Se også forum her:
Macro Express 3.x Public discussion forum:
http://www.pgmacros.com/community/

--
Best regards

Lars

Fra : Morten Nielsen

Dato : 28-05-05 11:38

Jeg installerer normalt følgende på alle maskiner, som jeg sætte op:

Photofiltre
Grafik. Kan ganske meget, er gratis og findes sågar med dansk
sprogfil.

IZArc
Pakkeprogram. Kan det samme som Winzip men er gratis.

LeechFTP
FTP klient, som kan alt det, jeg har brug for, og så er den gratis.
Der kommer ikke nye versioner, men det er også ligegyldigt.

CDBurnerXP
Brænderprogram. Såfremt man har fået Nero eller andet bundlet med sin
brænder, er dette ganske fint, men ellers kan dette opfylde de flestes
krav, og så er det gratis.

DVDDecrypter
Kan lave iso'er af CD'er og DVD'er, hvis man har brug for noget sådan,
og det er gratis.

Adobe Acrobat Reader
Kan læse PDF-filer, og det er gratis.

UnderCoverXP
Bruges til at printe covers til CD og DVD, og det er gratis. Man kan
ovenikøbet vælge, at programmet skal være dansk.

Ant Movie Catalog
Fint databaseprogram til DVD'er, og det er gratis. Man kan sågar
vælge, at programmet skal være dansk.

Notepad++
Fin erstatning for notepad! Af basal funktionalitet kan nævnes syntax
highlighting samt mulighed for at have mere end een fil åben af
gangen, og så er det gratis.

/Morten

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-05-05 09:17

Morten Nielsen skrev:
> Notepad++
> Fin erstatning for notepad! Af basal funktionalitet kan nævnes syntax
> highlighting samt mulighed for at have mere end een fil åben af
> gangen, og så er det gratis.

Hørt! Jeg er blevet ganske glad for Notepad++ som kan findes på
www.sourceforge.net.

En anden lille ting som kan findes på sourceforge er WinMerge, som kan
bruges til at sammenligne filer og/eller biblioteker. Smart hvis man vil
checke ændringerne i et produktionsmiljø op mod et testmiljø eller en
backup. (En lille feature jeg godt kan lide: hvis man lader den lægge en
context-menuer ind i Windows Explorer (stifinder), kan man højreklikke på
et bibliotek og vælge "Compare to". Herefter kan man højreklikke på et
andet bibliotek, og nu hedder menupunktet i context-menuen "Compare" og vil
udføre sammenligningen.)

Derudover synes jeg at 7-Zip (ligeledes fra sourceforge) er en fin lille
gratis erstatning for WinZip.

-------
Tomas

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-05-05 15:10

> [...]
> nogen der havde et program som man ikke vidste at man manglede. Skriv
> navnet og en kort beskrivelse af programmet.

Jeg har lige fundet FoxIt PDF Reader og det bruger jeg istedet for Adobe
Acrobat - Adobe er alt for stor en installation - osse selvom man vælger
meget af det fra.
FoxIt fylder noget der ligner 2mb og mht. til pdf filer, skal jeg stort set
kun læse dem hist og her og det klarer programmet helt fint og hurtigt og
uden at installere alt muligt ekstra halløj

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-05-05 15:29

Filip skrev:

> Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre om hvilke småprogrammer I
> synes er de bedste I har installeret.

et som jeg ikke kan undvære er LC ISO Creator, et lille progrem til at
lave isoer med, ikke mere at sige om det, for så kommer svaret her bare
til at fylde mere end programmet gør
http://www.lucersoft.com/freeware.php

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-05-05 16:01

"Filip" <annonym@get2net.dk> posting:

>Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre om hvilke småprogrammer I synes

- CrimsonEditor
- MetaPad
- WinCVS
- UNIRed (Unicode editor)
- Opera (web)
- Agent (epost, nyhedsgrupper)
- GhostView (ps- og pdf-viser)
- FilZip

- og sikker nogle, jeg har glemt.

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/compare/

Fra : John

Dato : 28-05-05 17:16

"Filip" skrev i en meddelelse

> Jeg synes det kunne være lidt sjovt at høre om hvilke småprogrammer I
> synes er de bedste I har installeret.

Lidt mere fra min bunke, alle er gratis:

Moffsoft 'lommeregner' med 'strimmel', der kan printes ud:
http://www.download.com/Moffsoft-FreeCalc/3000-2057_4-10313547.html?tag=lst-0-1

ePrompter, lynhurtigt mail-program, op til 16 konti:
http://www.download.com/ePrompter/3000-2369_4-10354637.html?tag=lst-0-1

HDDlife, hard-disk check:
http://majorgeeks.com/download4486.html

Everest, oplysning om hard- og software, men nyeste version 2.0 viser ikke
installeret software. Version 1.51 gør, og kan downloades her (nederst på
siden):
http://www.dinosoft.dk/html/tools.html

Belarc Advisor, oplysning om hard- og software m.m., nyeste version 7.0m:
http://www.snapfiles.com/get/belarc.html

Mvh John

Fra : Rado

Dato : 29-05-05 14:50

On Sat, 28 May 2005 20:36:27 +0200, "Filip" <annonym@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>havde et program som man ikke vidste at man manglede. Skriv navnet og en

Second Copy - til løbende sikkerhedsbackup og synkronisering af
mapper og -filer, manuelt eller automatisk.
http://www.centered.com

File-Ex - erstatter Windows programmers fildialogbokse med en langt
mere avanceret dialogboks.
http://www.cottonwoodsw.com/

Inquiry - gemmer hele websider eller udvalgte dele herfra med et
enkelt klik i browseren.
http://www.metaproducts.com/mp/mpProducts_Detail.asp?id=31

Password Agent - gemmer logins og passwords i krypteret form. Har
prøvet mange forskellige, men det her er absolut toppen. Freeware og
shareware udgaver.
http://www.moonsoftware.com/pwagent.asp

NoteTab - teksteditor og tekstfilsmanager med en masse features og
funktioner. Freeware og shareware udgaver.
http://www.notetab.com

TrayIcon Pro - hurtig adgang til selvvalgte mapper, filer og
programmer fra en tray ikon.
http://www.metaproducts.com/mp/mpProducts_Detail.asp?id=8

Media Player Classic - open source alternativ til den gamle WMP 6.4,
med en masse fine extra features. Freeware.
http://sourceforge.net/projects/guliverkli/

SamSpade - ping, traceroute, whois, finger og en masse andet.
Freeware. http://www.samspade.org/ssw/

MemoryTest - lille handy program der kan teste RAM under Windows.
Freeware. http://www.netwu.com/newspro/MemTest.zip

DiskSpeed - simpelt men godt program til at teste diskhastighed.
Freeware.
http://www.geocities.com/vgrinenko/DiskSpeed32/

Et par freeware bulk filnavn omdøbere (det ene kan det det andet ikke
kan osv.)
http://www.alltheshareware.com/Rnameit-Software-66629.html
http://www.bulkrenameutility.co.uk/Main_Intro.php
http://www.herve-thouzard.com/modules/wfsection/article.php?articleid=3

QuickSFV - laver CRC og MD5 checksum af filer. God til f.ex. at tjekke
om der er korrupte filer på CD-DVD skiver. Freeware.
http://www.quicksfv.org/

RealPopup - local network messenger for W2k/XP. Freeware
http://www.realpopup.it/

PowerTools - en masse gode filværktøjer m.m.
http://www.creativelement.com/powertools/

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 29-05-05 18:53

Rado (rado@fjernpost1.tele.dk) skrev :

> Second Copy - til løbende sikkerhedsbackup og synkronisering af
> mapper og -filer, manuelt eller automatisk.
> http://www.centered.com

Ellers smart, men desværre ikke gratis

--
Peter Thomas Fischer
http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk

Fra : Max

Dato : 30-05-05 09:50

Hej Filip

> havde et program som man ikke vidste at man manglede. Skriv navnet og en
> kort beskrivelse af programmet.

Sammen med en ny printer, en Canon IP4000, fulgte et lille program med der
hedder Canon Easy-Web Print, den optræder som en ad-on i IE og gør det
til en drøm at printe Web sider ud, et program man ikke anede man manglede
før det dukkede op.

Mvh Max

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-05 09:20

Max skrev:

> med der hedder Canon Easy-Web Print, den optræder som en ad-on i IE
> og gør det til en drøm at printe Web sider ud, et program man ikke
> anede man manglede før det dukkede op.

Tja, jeg trykker blot på printfunktionen i FF og vupti, så har jeg en
PDF-fil med indholdet af websiden. Det sparer papir og gør samtidig
siden portabel.

Fra : Max

Dato : 01-06-05 09:44

Hej

> Tja, jeg trykker blot på printfunktionen i FF og vupti, så har jeg en
> PDF-fil med indholdet af websiden. Det sparer papir og gør samtidig
> siden portabel.

Den slags bruger jeg Acrobat til :)

Mvh Max

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 01-06-05 10:42

> Den slags bruger jeg Acrobat til :)

Men det er så ikke en del af deres gratis ydelser... Er der ikke nogen, der
har hørt om et gratis program til at "printe" PDF-filer? Og det er ikke kun
i Internet Exploiter, men særdeleshed fra forskellige
tekstbehandlingsprogrammer og hvad man ellers lige har.

- Mickel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-06-05 11:39

http://www.acrosoftware.com/Products/CutePDF/writer.asp

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 02-06-05 13:52

> http://www.acrosoftware.com/Products/CutePDF/writer.asp

Takker! Den er hermed sat på prøve. Jeg har allerede sendt første ansøgning
med den, så hvis jeg ikke får jobbet, så er det DIN skyld!

Kan man evt. også få den til at samle to (f.eks. PDF-)dokumenter til ét?

- Mickel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-06-05 14:12

Mickel Hedemand skrev:

> Kan man evt. også få den til at samle to (f.eks. PDF-)dokumenter til
> ét?

Så skal du vist have fat på Pdftk i stedet for
http://www.accesspdf.com/pdftk/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 15:35

Mickel Hedemand skrev:

> Kan man evt. også få den til at samle to (f.eks. PDF-)dokumenter til
> ét?

Nej, men det kan man med GhostScript.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-05 16:45

Max skrev:

> Den slags bruger jeg Acrobat til :)

Jeg bruger en gratis PDF-printer. Men det er bare at trykke på et ikon

Fra : Lyrik

Dato : 02-06-05 01:54

> Jeg bruger en gratis PDF-printer. Men det er bare at trykke på et ikon

++++++++++++++++++++++++++
Ja det er forbløffende som Linux-brugere opfinder den "dybe tallerken igen
og igen".
Det er ikke gået op for en eneste af dem at Open Office findes til
WinXP!))
Jeg bruger den selv!
Iøvrigt bruger jeg en ekstra printer som hedder PDF Creator. Den printer
alting om til PDF!-Har Linux den?

Hilsen
Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 15:39

Lyrik skrev:

> Ja det er forbløffende som Linux-brugere opfinder den "dybe tallerken
> igen og igen".

Nu ved du jo ikke hvad jeg anvender Linux til.

> Det er ikke gået op for en eneste af dem at Open Office findes til
> WinXP!))

OpenOffice.Org er en tung pakke at danse med, hvis det bare er for at
få PDF-skriver-facilitet.

> Jeg bruger den selv!

Jeg bruger den ikke. Jeg har ingen kontorpakke. Jeg har ikke noget at
bruge en kontorpakke til.

> Iøvrigt bruger jeg en ekstra printer som hedder PDF Creator. Den
> printer alting om til PDF!-Har Linux den?

Linux har noget tilsvarende. Min Linux-installation har ikke. Det er en
server. Der er ikke GUI, ingen skærm og intet tastatur. Al
administration foregår vha. putty.