Fede mennesker
Fra : JJ

Dato : 27-05-05 15:25

Afledt af den alenlange debat med Kim Hansen, undrer jeg mig over,
hvad der er sket i vores samfund, siden der bogstaveligt er det ene
læs fedt efter det andet i bybilledet. For bare 40 år siden var der
jo ikke tilnærmelsesvis så mange tykke mennesker. Overhovedet ikke,
det var en sjældenhed.

Er vi virkelig blevet så rige og så magelige at vi æder os ihjel? Det
er faneme sørgeligt, og det er også trist at se i bybilledet den ene
vom efter den anden.

Fra : MadHatter

Dato : 27-05-05 15:58

On Fri, 27 May 2005 16:25:24 +0200, JJ <Jsins@hotmail.com> wrote:

> [...]
>læs fedt efter det andet i bybilledet. For bare 40 år siden var der
>jo ikke tilnærmelsesvis så mange tykke mennesker. Overhovedet ikke,

Livet og samfundet har ændret sig - Vi har rigelig mad og ingen
behøver længere sulte. Og samtidig er stort set alt fysisk arbejde
forsvundet. Vi har maskiner til alt...

Det sidste punkt er nok det allervigtigste....

Fra : G B

Dato : 27-05-05 18:10

MadHatter <madhatter@danmark.invalid> skrev i meddelelsen

> Livet og samfundet har ændret sig - Vi har rigelig mad og ingen
> behøver længere sulte. Og samtidig er stort set alt fysisk arbejde
> forsvundet. Vi har maskiner til alt...
> Det sidste punkt er nok det allervigtigste....

Mon ikke sukkerindustrien, fastfood-industrien og reklamebranchen har en
stor del af aben?

Men ellers er jeg enig - hvis man indtager lige så mange kalorier som en
jæger i stenalderen, men sidder på sin flade røv hele dagen, så skal man jo
blive rumlefed.

Desuden indtager masser af mennesker tomme kalorier i læssevis (i form af
cola, burgere, pizzaer, slik, chips, bajere og lignende), som er 100%
overflødige.

GB

Fra : Kim Hansen

Dato : 27-05-05 16:35

"JJ" <Jsins@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er vi virkelig blevet så rige og så magelige at vi æder os ihjel? Det
> er faneme sørgeligt, og det er også trist at se i bybilledet den ene

det er fordi folk tænker med røven.

alle ved at McD feder men alligevel så bliver der bare flere og flere af
dem... nogen må jo basere deres kost på dem.

for 20 år siden skulle man køre efter en grilbar nu er der mindst 1 pizzaria
eller en eller anden form for fast food forretning indenfor 50 meter af hvor
man bor.

udovber dette så knalder folk rundt i deres biler. de kunne ikke drømme om
at gå eller cykle eller hvad ved jeg. det skal være NEMT!

folk er blevet totalt dovne og samtidig har de mistet al vilje styrke til at
gøre noget ved deres problemer. alt skal ordnes på den nemmeste måde...
piller eller en smart dims fra tv-shop. det er meget få det har det i sig
det kræver! desværre.

og det bliver MEGET værre! tag et program som ricki lake. (ja det er
latterlig underholdning) men se lige på alle de fede koer der sidder der med
deres smart opsatte hår. (håret er som at få lakeret sin motorhjelm på sin
totalt rutsne gamle spand af en bil. det ser flot ud men det er stadigt en
gammel spand!) men vent og se om 10-20 år så vælter vi os rundt i fede
mennesker! og os der har lidt smag får langt imellem dem vi vil have!

alt hvad der sker i usa sker også her bare en 5-15 år senere.

ikke fordi jeg har patent på sandheden... men det er virkeligt skræmmende
hvad der kommer til at ske!

kim

Fra : michael christensen

Dato : 27-05-05 17:29

Who cares?

Ud over det går lidt ud over skattepengene, kan det så ikke være jer totalt
ligegyldigt? Samfundet er sq også ved at være fyldt med bedrevidende
mennesker. Den ene er klogere end den anden, men det gælder ikke jer måske.
I har nok heller ingen skavanker ud over at være pisse irriterende at høre
på.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-05-05 19:56

> [...]
> bedrevidende mennesker. Den ene er klogere end den anden, men det gælder
> ikke jer måske. I har nok heller ingen skavanker ud over at være pisse

hørt
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-05 18:50

> [...]
> pizzaria
> eller en eller anden form for fast food forretning indenfor 50 meter af

For 20 år siden spiste man ikke jævnligt fra en grillbar eller pizzaria. For
20 år siden havde de fleste af os betydeligt færre penge at bruge på den
slags.

> udovber dette så knalder folk rundt i deres biler. de kunne ikke drømme om
> at gå eller cykle eller hvad ved jeg. det skal være NEMT!

Eller har vi fået langt? Min nærmeste købmand ligger 5 km væk, et
supermarked 11 km, jeg har 49 km til arbejde.

> gøre noget ved deres problemer.

At være fed er altså ikke lig at have problemer.

Mvh Maria

Fra : Lene Hansen

Dato : 27-05-05 19:07

Jeg forstår bare ikke altid hvorfor folk ikke tænker lidt over hvad det er
de putter i munden. Selvom det er blevet nemmer med al den nemme mad m.m og
folk har flere penge mellem hænderne, så er der altså ingen der tvinger os
til at spise og svælge os i overflod og fede sager. Jeg ved det er nemt at
sige, men et eller andet sted så er det vores egen skyld at mennesker bliver
tykkere og tykkere. Hvis man ikke vil være tyk, så er der ingen nem vej.
Spis fornuftigt og få noget motion.
Jeg har også tit tænkt på at der efterhånden er utroligt mange overvægtige
mennesker hvis man begynder at kigge på folk omkring sig, og det er altså
utroligt synd. Jeg har selv et meget nært familiemedlem, der i dag er meget
svært handicappet p.g.a svær overvægt - så jeg ved også hvad overvægt i det
lange løb kan føre til. Det er jo ikke "bare" at der sidder lidt ekstra fedt
på kroppen, men skelettet, organer og kredsløb, tager altså skade af det på
sigt.

Med venlig hilsen

Lene Hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-05 12:32

> Jeg har også tit tænkt på at der efterhånden er utroligt mange overvægtige
> mennesker hvis man begynder at kigge på folk omkring sig, og det er altså
> utroligt synd.

Synd? Niks, ikke et sekund. Min overvægt er mit valg, og det er altså ikke
"synd" for mig at jeg vælger anderledes end du gør.

Mvh Maria

Fra : Lene Hansen

Dato : 30-05-05 14:24

Jeg har fuld respekt for at det er dit valg, det skal jeg vil jeg ikke
blande mig i og kunne aldrig drømme om at kommentere nogen for at de var
overvægtige. Men det jeg mener med at jeg syntes det er synd, det er fordi
jeg ved man kan blive syg af det. Min mor er meget overvægtig, og det er
helt hendes eget valg, men det betyder nu at hun er helt forkrøblet af at
have slæbt på den store overvægt i mange år. Hun går i en vinkel fordi knæ
og ryg har sagt stop. Kan kun bevæge sig ved en rollator og dage kan kun
slet ikke gå. Hun kommer aldrig uden for hjemmet mere. Sidder bare i sin
stue hele dagen. Hendes kredsløb og organer er så småt ved at sige fra nu.
Det går langsomt, men sikkert ned ad bakke. Hun har stadig ikke viljen til
at prøve at tabe sig, og det eneste det nu betyder er at det vil lægge hende
i graven, og hun er faktisk kun 70. Det "eneste" hun fejler er overvægt og
følgen deraf. Det er meget meget trist at se på, vel vidende at hun kunne
have mange godt år endnu hvis hun "bare" havde villet tabe sig. Jeg kan være
fløjtende ligeglad med om du og andre er overvægtige - og er det egentlig
også. Men af erfaring ved jeg også at der en dag er en regning der skal
betales hvis man er meget overvægtig og ikke gør noget ved det. Og det er
sgu synd, for vær vis på at du ikke ønsker at gå det igennem, som min mor er
igennem nu.

M.v.h.

Lene

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-05 16:11

Lene Hansen skrev den 30-05-2005 15:23:
> [...]
> helt hendes eget valg, men det betyder nu at hun er helt forkrøblet af at
> have slæbt på den store overvægt i mange år.

Det samme kan du sige om
rygere.
narkomaner
ludomaner
alkoholikere

(altså ikke at de er overvægtige men, at de træffer et valg og så må
leve med de konsekvenser valget har på dem).

> [...]
> at prøve at tabe sig, og det eneste det nu betyder er at det vil lægge hende

Tja, set i forhold til hvordan de ældre bliver behandlet her til lands,
så ville jeg sgu også vælge at dø som "ung gammel" end som "gammel gammel".
Husk lige på, at ikke alle 100årige er så friske og rørige som dem man
ser på tv.

Når det er sagt, så kan jeg godt forstå, at du bliver ked af, at du
mister din mor (på så langsom en måde).
Måske er det en ringe trøst eller måske slet ikke. Tilgengæld er det
rigtigt: Menneskeheden har igennem mange år overlevet på den måde, at
forældre døde før deres børn.

Tidligere døde man tidligere fordi man ikke havde lægevidenskaben til
hjælp til at behandle sår og sygdomme.
Nu holder vi liv i folk så længe, at vi ikke engang ville udsætte husdyr
for lidelsesforlængende behandling. og gerne med en eller underlig
forklaring om at den døende vil tage afsked....sorry, to say so: Når man
dør så dør man.
Alle disse forklaringer er jo kun for at trøste sig selv og sine
medsørgende. Hvilket jo i og for sig er ok og kan være en del af
sorgbearbejdningen.

> Det "eneste" hun fejler er overvægt og
> følgen deraf. Det er meget meget trist at se på, vel vidende at hun kunne
> have mange godt år endnu

Det ved du intet om.

Det kunne også være, at hun fik en hjerneblødning og kom til at ligge på
et plejehjem i adskillige år som grønsag.
Eller fik alzheimers som jo mildest talt er hårdest for de pårørende.

> hvis hun "bare" havde villet tabe sig.

For at sige det kort:
Det har intet med vilje at gøre.
Kun med, at hun aldrig har haft de rette værktøjer at gøre tabe sig med.

> [...]
> sgu synd, for vær vis på at du ikke ønsker at gå det igennem, som min mor er

Så la' vær med at fabulere om vilje. Når det slet ikke er vilje det
drejer sig om.

Vilje er, at man i løbet af 14 dage taber 10 kilo (vildt tal, men forstå
budskabet).
En livsstilændring er meget meget dybere end den overfladiske
viljestyrke. Man skal virkelig ændre den stil man tilrettelægger sit
liv efter, så at sige. Der er viljestyrke ikke nok.
Der skal man helt ind og røre ved noget som kan gøre ondt at røre ved.
Ikke at det vil gøre det, men sandsynligheden er der.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Lene Hansen

Dato : 30-05-05 16:57

Ja, jeg tænkte faktisk selv på det da jeg skrev tilbage, men nu handlede
dette lige som om overvægtige, men uanset hvad "misbrug" vi har - er der en
pris at betale på et eller andet tidspunkt.

M.v.h.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-05 21:44

> Ja, jeg tænkte faktisk selv på det da jeg skrev tilbage, men nu handlede
> dette lige som om overvægtige, men uanset hvad "misbrug" vi har - er der
> en pris at betale på et eller andet tidspunkt.

Overvægt har ikke en dyt med misbrug at gøre for langt de fleste af os.
Anoreksi er misbrug, bullimi er misbrug, overspisning er misbrug,
Overvægt er ikke.

Mvh Maria

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-05 00:01

Maria Frederiksen skrev den 30-05-2005 22:43:

> Overvægt har ikke en dyt med misbrug at gøre for langt de fleste af os.

Har det ikke? Hvorfor er det så svært at ændre sin uhensigtsmæssige
brug af mad?

Alkoholikeren har et uhensigtsmæssig brug af alkohol.
Narkomanen har et uhensigtsmæssig brug af narko.
Ludomanen har et uhensigtsmæssig brug af spil.

Den overvægtige har et uhensigtsmæssigt brug af mad.

Prøv at se på på et af værktøjerne hos DDV, hvor man med navneopråb
fortæller alle tilstedeværende, hvor meget den enkelte tilstedeværende
har tabt sig.
Det en lettere modificeret kopi AAs og Minnesota-metodens "Goddag jeg
hedder YY og har været tørlagt/clean i x-tid".

Jeg kan kun udtrykke forståelse for, at du er af den overbevisning om at
du ikke er "mad-misbruger". Tilgengæld tør jeg godt udtrykke en
prognose om, at du så på sigt aldrig slipper af din overvægt.
Og ja, jeg er ikke læge eller sundshedsperson. Tilgengæld taler jeg af
personlig erfaring og jeg er 100% ærlig!

> Anoreksi er misbrug, bullimi er misbrug,

Nej, det er deciderede sygdomme.

http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/Bulimi.htm
http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/Anoreksi.htm

> overspisning er misbrug,

ja.

> Overvægt er ikke.

Mekanismerne omkring - ud fra et medicinsk/psykologisk perspektiv - den
uhensigtsmæssige adfærd er de samme.

Alkoholikeren smadrer sin lever (muligvis flere organer. Leveren er i
hvert fald den åbenlyse).
Den overvægtige smadrer: led, sener, knogler, organer

Narkomanen: smadrer sin krop indefra og via nåle
Det overvægtige ligeså, bare med mad og mangel på aktivitet.

Ludomanen smadrer godt nok ikke sig selv fysisk, men har en tankegang om
at den adfærd hvor han tror, at han kan vinde over kasinoet/maskinen.
Den overvægtige spiller "livets russiske roulette", hvor projektilerne
er: diabetes2, hjertestop, kræft.....ja i hele taget dårlig helbred.

Der kan også være sociale aspekter i forbindelse med overvægt som er de
samme som hos alkoholikere/narkomaner/ludomaner: ledighed (svært ved at
få job), skilsmisse, social isolation osv osv osv osv

Det er uretfærdig af helvede til. Ja.
og dejligt at ikke alle oplever det fulde spektrum af "bivirkningerne".

At benægte deres eksistens. Det er tåbeligt.

Fra : Lisbeth

Dato : 31-05-05 07:41

> Prøv at se på på et af værktøjerne hos DDV, hvor man med navneopråb
> fortæller alle tilstedeværende, hvor meget den enkelte tilstedeværende har
> tabt sig.

Mon ikke sådanne metoder tiltrækker mennesker, der har gavn af disse
metoder - men samtidig kan være svære at forstå for folk, der har andre
problemer at slås med, når det gælder overvægt? Jeg kunne ikke drømme om at
deltage i sådanne seancer men har respekt for, at der er andre, der har gavn
af dem.

Der kan i øvrigt være mange, mange årsager til overvægt og de psykologiske
er formodentlig bare én af flere.

Man kan blive overvægtig af slet og ret at lade være med at tænke over, hvad
man spiser. Af at have et arbejde, der gør der svært (jeg skrev ikke
umuligt!) at spise sundt og varieret. Af sygdom, der for en længere periode
hindrer en i at dyrke motion som man plejer. Af en graviditet. Af manglende
viden om maden man spiser..... Af praktiske forhold, der for en periode
ændrer ens liv og krop radikalt.

> Jeg kan kun udtrykke forståelse for, at du er af den overbevisning om at
> du ikke er "mad-misbruger".

Man kan sagtens være madmisbruger uden af den grund at skulle tage fat på
det fra en psykologisk vinkel. Madmisbrug kan skyldes manglende viden,
forkert viden, dovenskab -psykologiske problemer..... eller en kombination
af flere ting.

> Tilgengæld tør jeg godt udtrykke en prognose om, at du så på sigt aldrig
> slipper af din overvægt.

Jeg er et par gange i mit liv blevet periodisk begrænset i mit ellers aktive
liv.
Og i en længere periode prøvet at være afskåret fra mit køkken og henvist
til at spise alle måltider på restauranter, cafeer etc.
To-tre måneder i sådanne situationer kan afsætte mange kilo på sidebenene.
Og de kan blive siddende, hvis man ikke gør noget ved det.

Nogle mennesker er udsat for sådanne forhindringer i mere end måneder af
gangen. For dem kræver det andet og mere end en psykologisk indsats at holde
overvægten væk.

Og vi kan ikke se på folks overvægt og alene på den måde fastslå, at de
behøver tænke i psykologi for at slippe af med overflødige kilo.

> Og ja, jeg er ikke læge eller sundshedsperson. Tilgengæld taler jeg af
> personlig erfaring og jeg er 100% ærlig!

Personlige erfaringer er jo netop personlige. Og ikke nødvendigvis alment
gældende.

Der er mennesker, der mister appetitten og taber sig, når livet går dem
imod - og andre trøstespiser. Det er så vidt forskelligt, hvordan vi
reagerer. Der er menensker, for hvem ernæring er et spændende emne - og
mennesker, der slet ikke gider forholde sig til mad før nogeb har placeret
det på en tallerken foran dem.

> Den overvægtige smadrer: led, sener, knogler, organer

Man kan godt være overvægtig uden at smadre led, sener, knogler og organer.

> Narkomanen: smadrer sin krop indefra og via nåle
> Det overvægtige ligeså, bare med mad og mangel på aktivitet.

Mange er overvægtige på en måde og i et omfang, der overvejende er et
kosmetisk problem. At være ude af form er eksempelvis langt værre end at
være overvægtig. Man kan med andre ord sagtens være både overvægtig og sund.
Man kan også være overvægtig uden at være inaktiv. Man kan være særdeles
aktiv og alligevel veje for meget.

> Der kan også være sociale aspekter i forbindelse med overvægt som er de
> samme som hos alkoholikere/narkomaner/ludomaner: ledighed (svært ved at
> få job), skilsmisse, social isolation osv osv osv osv

Overvægt ER overvejende et problem blandt dårligt udddannede og dårligt
lønnede, så der ikke bare KAN være - der ER, og endda i høj grad, sociale
aspekter i læssevis forbundet med overvægt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-05 11:37

Lisbeth skrev den 31-05-2005 08:40:
> [...]
> deltage i sådanne seancer men har respekt for, at der er andre, der har gavn

Jeg håber ikke, at mit udsagn kunne opfattes som mangel på respekt for
DDV'ere AA'ere mv.
Jeg syntes det er stærkt at man gør noget ved det problem man slås med.

Er endda af den overskyggende overbevisning: What ever works for
you.... do it!
Om man bruger DDV, Atkins, Religion, DrPhil, motionscenter...eller hvad
man finder på.....jamen, hvis det er værktøjet som virker en, jamen så
brug det dog.

> Der kan i øvrigt være mange, mange årsager til overvægt og de psykologiske
> er formodentlig bare én af flere.

Enig. Men at udelukke dem som Maria gør er decideret misvisende for
sig selv.

> [...]
> viden om maden man spiser..... Af praktiske forhold, der for en periode

ved sygdom: Tja så må man jo ændre sin kost tilsvarende sit forbrug.
Og bliver man rask igen, så burde det være muligt at tabe sig igen.
Ved graviditet: Jamen tillykke med poden.... Det ændrer dog ikke ved,
at de sjove kostvaner man tillægger sig mens man er gravid kan
fortsættes efter man har født. At bruge fødsel som forklaring...jamen,
så skulle alle der har været gravide jo være overvægtige.
Ved arbejde: Det er de færreste arbejder som varer 24 timer og
tvangsspisning af fed mad er en del af jobbet.
Mangel på viden: Jamen, så må man skaffe sig den viden. Der er
skrevet nok bøger, udviklet nok koncepter på området.

Sorry ingen af disse forklaringer er holdbare ved nærmere eftertanke.

> [...]
> det fra en psykologisk vinkel. Madmisbrug kan skyldes manglende viden,
> forkert viden, dovenskab -psykologiske problemer..... eller en kombination

Det samme med de andre misbrugs-typer.

> [...]
> To-tre måneder i sådanne situationer kan afsætte mange kilo på sidebenene.
> Og de kan blive siddende, hvis man ikke gør noget ved det.

Tillykke med din personlige erfaring. Og de er ikke nødvendigvis alment
gældende.

> [...]
>
> Og vi kan ikke se på folks overvægt og alene på den måde fastslå, at de
> behøver tænke i psykologi for at slippe af med overflødige kilo.

Nej, man kan ikke "tænke sig" slank.
Beklager, hvis det indtryk er opstået.
Det kræver hårdt arbejde. Men OGSÅ på et andet plan end løfte jern
eller løbeture eller hvad man nu foretager sig.

> [...]
> mennesker, der slet ikke gider forholde sig til mad før nogeb har placeret

Så skal man ikke undre sig over, at man er overvægtig, hvis man ikke
gider lave en indsats.
Hvis ikke man har forståelse for hvad man foretager sig....tja så skaber
man sig et forståelsesunivers som - IMO - kun kan ende galt på sigt.

> Man kan godt være overvægtig uden at smadre led, sener, knogler og organer.

Ikke på sigt!

Det er en kendt bivirkning. Det er ikke noget jeg finder på.

--------------------
Hos overvægtige voksne forekommer flere sygdomme langt oftere end hos
normalvægtige.

Type 2 diabetes
hjertekarsygdom
blodpropper
blodpropper i hjernen
galdesten
urinsyre
slidgigt i hånd, knæ og hofter
brystkræft
livmoderhalskræft
tyktarmskræft
nyrekræft
--------------------
citat: fra http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/fedefolger.htm

> Mange er overvægtige på en måde og i et omfang, der overvejende er et
> kosmetisk problem. At være ude af form er eksempelvis langt værre end at
> være overvægtig.

Når man er overvægtig, så er man "ude af form".
At bilde sig andet ind er selvbedrag.

> Man kan med andre ord sagtens være både overvægtig og sund.
> Man kan også være overvægtig uden at være inaktiv. Man kan være særdeles
> aktiv og alligevel veje for meget.

Tja, så er der et eller galt i forholdet kalorieindtag vs. kalorieforbrug.

Du skal altså ikke bilde dig selv ind, at det er /sundt/ at være
overvægtig for børn og mennesker.
Der er simpelthen videnskabelig bevist, at det ikke er.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg spise DenRødePille som Neo får (fra
filmen TheMatrix) og se, hvordan verden rigtig ser ud.

> Overvægt ER overvejende et problem blandt dårligt udddannede og dårligt
> lønnede, så der ikke bare KAN være - der ER, og endda i høj grad, sociale
> aspekter i læssevis forbundet med overvægt.

Jamen så er vi jo enige.

Jeg er hamrende ligeglad med om du er atomfysiker eller kassedame i
Aldi. Eller om man tjener 3 millioner pr. måned eller er på
kontanthjælpens laveste sats.
Uanset hvad, så har man nogen ressourcer som man kan trække på eller
sætte i spil.
For den rige, tja der har man rent økonomisk flere muligheder for
motionscentre mv.
Den fattige må så finde på noget indenfor de rammer som den fattige har
at gøre med. Men bruge økonomien som undskyldning. Sorry, det har
jeg lidt svært ved at se. Man kan sagtens spise færrere kalorier uden
at bruge flere penge. Tænk på hvad man sparer på "slikkontoen" og
"fastfood-kontoen".

Bare fordi man er veluddannet og rig, så kan man sagtens have sociale
problemer.
At man er veluddannet. Det gør, at man har lært at opsøge viden og evt.
omsætte den til handlinger.
At man har økonomisk frihed, tja det gør jo at man ikke skal tænke på
den økonomisk side af slankeprojektet
Ingen af disse to faktorer udelukker dog ikke sociale problemstillinger.

Fra : Lisbeth

Dato : 31-05-05 13:09

> Jeg håber ikke, at mit udsagn kunne opfattes som mangel på respekt for
> DDV'ere AA'ere mv.

Sådan opfattede jeg det ikke overhovedet.

> Enig. Men at udelukke dem som Maria gør er decideret misvisende for sig
> selv.

Det har jeg slet ikke oplevet, at Maria gør.

> ved sygdom: Tja så må man jo ændre sin kost tilsvarende sit forbrug.

Enig! Men er man syg i 2-3 måneder, kan det være svært at nå både at opfange
konsekvenserne for vægten og få spisevanerne tilpasset, så man IKKE tager
på.

Det er faktisk ikke så ligetil at tilpasse sit inddtag til forbruget fra den
ene dag til den anden - for hvem af os har styr på, hvor meget man kan
spise, hvis man pludselig er forhindret i at bevæge sig, som man plejer og
måske endda har været vant til at kunne
spise UDEN at tænke over hvad og hvor meget.

Selv jeg, som ellers har ret godt styr på den slags, har to gange i mit liv
måttet se 10 kilo ryge på under sygdom, der hindrede mig i at være aktiv.

> Og bliver man rask igen, så burde det være muligt at tabe sig igen.

Ja... ligesom det burde være muligt for alle. Men jeg talte ikke om, at det
nødvendigvis er svært eller umuligt at komme af med overvægt - jeg talte om,
at der kan være mange andre årsager til overvægt ens psykiske og at man
derfor ikke kan kigge på folks deller og konkludere, at de har et psykisk
problem - vi kan ikke engang konkludere, at de har et problem selvom de har
deller.

> At bruge fødsel som forklaring...jamen, så skulle alle der har været
> gravide jo være overvægtige.

Graviditet er ikke desto mindre hyppigt lig med at man ender med at veje for
meget. Og sådan kan det jo sagtens være, selvom det ikke gælder for alle.

> Mangel på viden: Jamen, så må man skaffe sig den viden.

Ikke uenig.

Nævnte det blot som en af MANGE årsager til overvægt - ikke som en
undskyldning for, at det ikke er muligt at gøre noget ved problemet.

> Sorry ingen af disse forklaringer er holdbare ved nærmere eftertanke.

Der er mange forklaringer på, at man kan blive overvægtig - den samme
forklaring kan ikke neødvendigvis bruges som undskyldning for ikke at gøre
noget ved det, ifald man ønsker at gøre noget ved det.

Forklaringerne var blot ment som bud på, HVORDAN og HVORFOR man kan blive
overvægtig. Det var ikke ment som forklaringer på, hvorfor man bliver ved
ved med at være det *S*

> Det samme med de andre misbrugs-typer.

Ja!

> Tillykke med din personlige erfaring. Og de er ikke nødvendigvis alment
> gældende.

Nejda *S*
Selvfølgelig er de ikke det.

> Nej, man kan ikke "tænke sig" slank.
> Beklager, hvis det indtryk er opstået.

Det er ikke det indtryk jeg har fået ved at læse dit indlæg.

> Det kræver hårdt arbejde. Men OGSÅ på et andet plan end løfte jern eller
> løbeture eller hvad man nu foretager sig.

Hvis du med "på et andet plan" taler om psykologiske værktøjer er vi ikke
enig. De er kun nødvendige, når der er psykologiske årsager til overvægten.

Handler det om, at man har været passiv i måneder, behøverm an sandsynligvis
bare genoptage sin fysiske aktivitet og skrue lidt ekstra op for blusset i
en periode.

Så "løfte jern" og "løbeture" kan i nogle tilfælde være løsningen. Det vil
dog være mere effektivt også at tænke på indtaget.

> Så skal man ikke undre sig over, at man er overvægtig, hvis man ikke gider
> lave en indsats.

Nej *S* Det er heller ikke sikkert, AT det undrer. Det er ikke engang
sikkert, at man oplever det som et problem.

> Hvis ikke man har forståelse for hvad man foretager sig....tja så skaber
> man sig et forståelsesunivers som - IMO - kun kan ende galt på sigt.

Mange mennesker kan spise uden at have forståelse for, hvad de gør - uden af
den grund af blive for tykke. Jeg kender adskillige af slagsen.

Det er med andre ord ikke sikkert, at manglende forståelse er lig med at det
går galt.

> Ikke på sigt!

Jo bestemt kan man det. Medmindre du taler om ekstrem fedme.

> Hos overvægtige voksne forekommer flere sygdomme langt oftere end hos
> normalvægtige.

Bestemt.

NOGLE rygere får lungekræft og dør af det.
Der er også rygere, der pulser på livet løs et langt liv uden at det er dét,
der slår dem omkuld.

At spille russisk roulette er ikke lig med, at man dør af det.

> Når man er overvægtig, så er man "ude af form".
> At bilde sig andet ind er selvbedrag.

Forkert. Man kan sagtens være overvægtig OG i god form.

> Tja, så er der et eller galt i forholdet kalorieindtag vs.
> kalorieforbrug.

Der er ikke nødvendigvis noget galt overhovedet i at veje mere end
vægttabellerne foreskriver. At spise meget er - specielt hvis du også
spiser sundt - lige med at få masser af sunde næringsstoffer.

At være slank og normalvægtig er jo omvendt heller ikke i sig selv lig med
at være sund.

> Du skal altså ikke bilde dig selv ind, at det er /sundt/ at være
> overvægtig for børn og mennesker.

Det bilder jeg mig ikke ind. Men jeg ved, at overvægt ikke nødvendigvis er
lig med at have et problem eller lig med at være eller blive syg.

Ligesom "slank" heller ikke er lig med det modsatte.

> Den fattige må så finde på noget indenfor de rammer som den fattige har at
> gøre med. Men bruge økonomien som undskyldning.

Hvem har talt om økonomi som undskyldning?

> Bare fordi man er veluddannet og rig, så kan man sagtens have sociale
> problemer.

Ja bestemt!

Men fedme ses ikke så hyppigt blandt veluddannede og vellønnede. Hvilket
afgjort IKKE er lig med, at de ikke kan have (andre) problemer.

> Ingen af disse to faktorer udelukker dog ikke sociale problemstillinger.

Bestemt ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-06-05 17:57

> Enig. Men at udelukke dem som Maria gør er decideret misvisende for sig
> selv.

Jeg kan jo ikke tale for andre end mig selv. Min overvægt skyldes ikke
misbrug af mad eller mangel på viden, men udelukkende at jeg sidder på min
flade flere timer end godt er. Og sådan tror jeg rigtigt mange overvægtige
har det - ellers blev der jo ikke flere og flere af dem. For hvem tror på at
vi allesammen er endt med at være madmisbrugere? Medmindre altså at man
forfølger tanken og kalder alle overvægtige for madmisbrugere.

Mvh Maria

Fra : JytteJ

Dato : 30-05-05 20:06

> Synd? Niks, ikke et sekund. Min overvægt er mit valg, og det er altså ikke
> "synd" for mig at jeg vælger anderledes end du gør.
>
> Mvh Maria

Det kan jo hurtigt blive et problem for os alle, at du vælger at være fed,
den dag du skal på hospitalet med forskellige fedmeskader.
Allerede nu er sundhedsvæsnet belastet af, at hospitaler skal til at
anskaffe større senge, stol, scannere osv.

VH.
JytteJ

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-05 21:46

> Det kan jo hurtigt blive et problem for os alle, at du vælger at være fed,
> den dag du skal på hospitalet med forskellige fedmeskader.

Det gør da ikke at det synd for mig.

Mvh Maria

Fra : JytteJ

Dato : 31-05-05 17:57

> Det gør da ikke at det synd for mig.

Næh, men måske for os andre.

JytteJ

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-05-05 19:54

>og os der har lidt smag får langt imellem dem vi vil have!

hvis det er dit største problem med overvægtige mennesker, så overlever du
nok.