Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Euro, Israel
Fra : Rune

Dato : 27-05-05 14:05

Har Israel sin egen Euromønt? Jeg hørte nogle der mente det.

/Rune

Fra : Peter H

Dato : 27-05-05 14:13

Hos SAXO hedder den SHEKEL og kan handles der, så der er næppe en EUROisrael

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 27-05-05 18:03

Rune wrote:
> Har Israel sin egen Euromønt? Jeg hørte nogle der mente det.

Nej.

De bliver da forhåbentlig aldrig medlem af vort "fællesskab".

Det er jo ikke en del af Europa.

Mvh. Jørgen

Fra : Peter H

Dato : 28-05-05 15:43

Det europæiske fællesskab er blot en overskrift for en forening, der er
begyndt at inddrage nye lande, herunder tyrkiet måske om 5-10 år, Næste
skridt bliver aserbadjan, armenien georgien, libanon, israel, island, norge,
moldavien, måske endda rusland.

Det er netop en fordel at inddrage mindre udviklede lande i EU, da
betingelserne for optagelse netop er normalisering af menneskerettigheder og
demokrati og hvis du mener at dette er svagt i Israel er det et godt
argument for at de skal deltage, så disse mangler elimineres.

EU er netop en garant eller fortaler for højt demokratisk og etisk niveau og
indragelse af flere lande der skal opfylde disse krav sikrer bedre
rettigheder.
ellers kan du jo forklare hvorfor du ikke ønsker Israel som en del af EU om
mange år.

Israel er ikke en del af det geografiske europa, men en del af
handelseuropa, musikeuropa, kultureleuropa og er en besættelsesmagt ligesom
mange andre lande, spanien (I marokko), Storbritanien ( I nordirland),
Frankrig (i diverse polynesiske øgrupper), Selv danmark anser visse grupper
for en besættelsesmagt i grønland. (men naturligvis ikke af os indbyggere.
Vi synes det er helt i orden at Grønland er en del af danmark).

Nej israel er ikke en del af det geografiske europa, men hvad gør det hvis
vi kan vise dem vejen og betingelelser, der forbedrer deres forhold til
indvandrere og palestinenserere. Jeg synes netop det er lande, der er langt
fra europæisk standard, der skal løftes, og ikke primært Schweiz, Norge,
Island, Andorra og andre europæiske lande, hvor man forventer at
menneskeforholdene er i orden.

PH