Underlig aktivitet
Fra : Itor

Dato : 27-05-05 12:19

Efter at jeg installerede en switch på mit lokalnetværk pga. internetdeling
mellem to computere, er der underlig aktivitet over netværket. Når jeg i
WinXP åbner status for min LAN forbindelse kan jeg nederst se antal pakker
send og modtaget. Før jeg installerede switchen var antal modtagede pakker
altid meget større end antal sendte pakker. Efter jeg installerede switchen
er de omkring samme størrelse. Dette virker underligt da jeg kun bruger
forbindelsen til internetadgang og jeg ikke uploader noget. Den anden
computer på netværket henter heller ikke noget fra min computer. Har jeg sat
mit netværk forkert op?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-05-05 12:37

"Itor" <itot@it.oneues> crashed Echelon writing

> [...]
> switchen er de omkring samme størrelse. Dette virker underligt da jeg
> kun bruger forbindelsen til internetadgang og jeg ikke uploader noget.

En uintelligent hub smider trafikken ud til alle porte så computerne selv
sorterer for de pakker der tilhører dem.

En switch sorterer pakkerne, dermed modtager en computer ikke pakker som
ikke tilhører en anden maskine på switchen.

Jeg skriver uintelligent hub, fordi der findes switching hubs som udfører
nogle af de samme funktioner som en switch.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-05 14:09

On Fri, 27 May 2005 11:37:29 +0000, Bjarke Andersen wrote:

> Jeg skriver uintelligent hub, fordi der findes switching hubs som udfører
> nogle af de samme funktioner som en switch.

Er det så ikke forkert overhovedet at kalde dem hubs ?

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-05-05 14:27

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> crashed Echelon writing

> Er det så ikke forkert overhovedet at kalde dem hubs ?

Jeg må ærlig tilstå jeg ikke ved hvor grænsen går og syntes faktisk ikke
faq'en forklarer det, måske findes der ingen regel og dermed kan vi sagtens
kalde dem switches.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub

--
Bjarke Andersen

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 27-05-05 14:27

Bjarke Andersen wrote:

> Jeg skriver uintelligent hub, fordi der findes switching hubs som udfører
> nogle af de samme funktioner som en switch.

Hvad er forskellen på en switching hub og en switch. Grunden til at jeg
spørger er at jeg troede det var det samme?

Hub = multiport repeater
Switching hub = switch = multiport bridge

Knus
Regnar

Fra : Itor

Dato : 27-05-05 18:34

> [...]
>
> En switch sorterer pakkerne, dermed modtager en computer ikke pakker som
> ikke tilhører en anden maskine på switchen.

Hmm... Det var også min mistanke. Det er bare lidt underligt at den opfører
sig som en hub når jeg købte en som en switch. Der står switch på pakken og
alting. Er der en måde at teste det på? Gør det netværket langsommere eller
er det ikke noget jeg behøver at bekymre mig om?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-05-05 01:57

> [...]
> på pakken og alting. Er der en måde at teste det på? Gør det netværket
> langsommere eller er det ikke noget jeg behøver at bekymre mig om?

Hvad snakker du om, dit fænomen viser jo nemlig at du nu kører på switch og
har forbedret netværket.

Før da du kørte på en hun modtog du en masse skrammel som ikke var
adresseret til maskinen. Dermed et kæmpe antal modtagne pakker uden indhold
for din maskine.

Nu hvor du har en switch, modtager maskinen kun de pakker din vitterlig
skal bruge, og hvis det er TCP trafik skal der sendes en svar pakke, ergo
et mere symmetrisk pakke mønster.

--
Bjarke Andersen

Fra : Itor

Dato : 28-05-05 09:26

> Nu hvor du har en switch, modtager maskinen kun de pakker din vitterlig
> skal bruge, og hvis det er TCP trafik skal der sendes en svar pakke, ergo
> et mere symmetrisk pakke mønster.

Er alle pakker af samme størrelse? Fordi hvis de er, så virker det da
voldsomt at jeg sender samme datamængde som jeg modtager. F.eks. ved
download så downloader jeg jo ved større hastighed end jeg har mulighed for
at sende på samme tid.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-05-05 12:08

> [...]
> voldsomt at jeg sender samme datamængde som jeg modtager. F.eks. ved
> download så downloader jeg jo ved større hastighed end jeg har

Hvis største delen af trafikken er TCP skal der sendes en svar pakke for
hver pakke du modtager. Størrelsen af pakken har intet at sige i din
oversigt, kun antallet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-05 14:35

On Sat, 28 May 2005 11:07:42 +0000, Bjarke Andersen wrote:

> Hvis største delen af trafikken er TCP skal der sendes en svar pakke for
> hver pakke du modtager. Størrelsen af pakken har intet at sige i din
> oversigt, kun antallet.

Som regel vil man ikke sende en ack pakke for hver enkelt pakke men kun
for hver 3-4 stykker.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Itor

Dato : 28-05-05 15:05

> Som regel vil man ikke sende en ack pakke for hver enkelt pakke men kun
> for hver 3-4 stykker.

Så antal modtagne pakker skal altså være omkring 3-4 gange større end antal
sendte pakker? Så sidder jeg jo stadigvæk med mit problem. Hvordan kan det
være at jeg har ca. lige mange modtagne som sendte pakker efter jeg
installerede min switch?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-05 20:04

On Sat, 28 May 2005 16:04:30 +0200, Itor wrote:

> [...]
> sendte pakker? Så sidder jeg jo stadigvæk med mit problem. Hvordan kan det
> være at jeg har ca. lige mange modtagne som sendte pakker efter jeg

Ikke nødvendigvis, du sender jo også data.

Min forbindelse har pt. 1,2 mio sendte og 1,6 mio modtagne pakker, det er
vist ikke unormalt at sendt og modtaget er ca. samme størrelse.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/