USA skifter type
Fra : contra@tdcspace.dk

Dato : 27-05-05 10:46

Efter Condi Rice's tiltræden som USA's udenrigsminister har Amerika
foretaget et "elegant" og rat brat typeskift.

De neokonservative er ifølge bl.a. Le Monde (25.05.2005) på vej ud
til fordel for en reorientering af USA mod Europa.

Godt det samme. Jeg bliver svimmel af at læse om det nyeste
neokonservative påhit, 'the nuclear option', og det bliver mange
amerikanere også.

Spørgsmålet er så, om der ligger noget reelt nyt i Condi Rice's
insisteren på at skifte type, ud over en rimelig solid sans for, hvad
vej vinden blæser.

Steen Hjortsø

Fra : morten sorensen

Dato : 27-05-05 10:52

contra@tdcspace.dk wrote:
> Efter Condi Rice's tiltræden som USA's udenrigsminister har Amerika
> foretaget et "elegant" og rat brat typeskift.

Har de? For mig at se er der stort set de samme folk ved roret. Man har
muligvis 'blødgjort' det en smule - men Powell er til gengæld væk.

> De neokonservative er ifølge bl.a. Le Monde (25.05.2005) på vej ud
> til fordel for en reorientering af USA mod Europa.

I det omfang det overhovedet passer - hvad jeg tvivler på, da de fik et
styrket mandat ved et stadig ikke særlig fjernt valg - tror jeg snarere
årsagen er at de vil have afsluttet Irak indenfor en overskuelig tid. Og
det skal de bruge hjælp til.

> Godt det samme. Jeg bliver svimmel af at læse om det nyeste
> neokonservative påhit, 'the nuclear option', og det bliver mange
> amerikanere også.

Gør de?

> Spørgsmålet er så, om der ligger noget reelt nyt i Condi Rice's
> insisteren på at skifte type, ud over en rimelig solid sans for, hvad
> vej vinden blæser.

Jeg synes nu hun har været påfaldene tavs og passiv i den tid hvor der
er ført politik hun angiveligt ikke står for. At hun er intelligent
tvivler jeg ikke på, men hvad laver hun i en regering der for mig at se
fornægter så meget fakta?

--

morten sorensen

Fra : Rune

Dato : 27-05-05 11:21

> At hun er intelligent tvivler jeg ikke på, men hvad laver hun i en
> regering der for mig at se fornægter så meget fakta?

Har du ikke set alle Condi for president 08 bannerne og t-shirt'ene? Måske
hun kører sig i stilling som seriøs president eller visepresident kandidat
til 08. Den første kvinde. og den først sort til begge poster.

I øvrigt syntes jeg analysen lyder af lidt ønsketænkning fra Le Monde's
side. Franskmændede har jo ikke haft så forfærdeligt stort held med deres
egen politiske linie - hvis man skal sige de mildt. Bolton.
Dommerudnævenelserne. etc. lyder ikke som om de er på vild flugt fra deres
synspunkter. Godt det samme.

Fra : Croc®

Dato : 28-05-05 00:14

On Fri, 27 May 2005 11:51:46 +0200, morten sorensen
<morten@mortens.net_DELETE> wrote:

>Har de? For mig at se er der stort set de samme folk ved roret. Man har
>muligvis 'blødgjort' det en smule - men Powell er til gengæld væk.

Hun er ikke "blødgøring" men en integreret del af hardliner gruppen
der styrer butikken.

Regards Croc®

Fra : Sirannon

Dato : 28-05-05 08:50

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hun er ikke "blødgøring" men en integreret del af hardliner gruppen
> der styrer butikken.

hmm, mit indtryk er lidt anderledes. Jeg baserer det mest på, hvad jeg har
læst i "Bush at War" af Bob Woodward, hvor han meget godt beskriver de
forskellige personers positioner. Mit indtryk var at Rice var meget
tilbageholdende med at tage stillling i magtkampen mellem Rumsfeld og
Powell, men at hun var en betydeligt større høg end Powell. Så hvis vi har
en skala hvor vi har Powell længst til venstre og Rumsfeld/Wolfowitz længst
til højre, så ville man have Rice et sted i mellem.

Powell
Rice Wolfowitz/Rumsfeld

Fra : morten sorensen

Dato : 28-05-05 09:01

Sirannon wrote:

> [...]
> en skala hvor vi har Powell længst til venstre og Rumsfeld/Wolfowitz længst
> til højre, så ville man have Rice et sted i mellem.

Helt enig - med det tillæg at hun virker som en lurepasser.

--

morten sorensen

Fra : Croc®

Dato : 28-05-05 13:40

On Sat, 28 May 2005 09:50:15 +0200, "Sirannon"
<runenospam_aagaard@hotmail.com> wrote:

> [...]
>en skala hvor vi har Powell længst til venstre og Rumsfeld/Wolfowitz længst
>til højre, så ville man have Rice et sted i mellem.

Rice er en del af Wolfowitz klanen. Det er snarere Rumsfeld der sidder
i periferien.

Regards Croc®

Fra : Peter Bang

Dato : 27-05-05 23:13

contra@tdcspace.dk skrev:
> [...]
>
>Godt det samme. Jeg bliver svimmel af at læse om det nyeste
>neokonservative påhit, 'the nuclear option', og det bliver mange

Fantastisk. The Nuclear Option. Bush's USA shopper rundt i hele verden
for at finde alliancer i kampen mod ondskabens akse
og nationer med nuclear potentiale. Samtidig sidder hans
kristen-fanatiske bagland seriøst og udarbejder en politik for
nødvendigt brug af atomvåben. USA er vel egentlig den eneste
slyngelstat, der rent faktisk har en sådan politik. I den
forbindelse er det jo frygteligt betryggende at vide, at en flok
formørkede xenofobiske, neo-konservative, selvbestaltede
moralister udgør tænketanken og initiativfonden bag lederen af den
såkaldt frie verden.

Fra : ski127@webtv.net

Dato : 28-05-05 15:48