Hvordan er det nu...
Fra : Jim

Dato : 27-05-05 09:12

....at reglerne og lovgivningen omkring hunde og hundesnore er?
Skal en hund altid være i snor, når den færdes ude, eller er der
undtagelser.
Må man lufte sin hun "trådløst" gennem byen?

Mvh. Jim.

Fra : Pwh

Dato : 27-05-05 09:26

Jim wrote:
> [...]
> Skal en hund altid være i snor, når den færdes ude, eller er der
> undtagelser.
> Må man lufte sin hun "trådløst" gennem byen?

Det kan der ikke svares entydigt på, check selv reglerne på
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Hundeloven.html

/Jens (som som regel lufter sine 2 hunde "trådløst")

Fra : Jim

Dato : 27-05-05 10:00

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan der ikke svares entydigt på, check selv reglerne på
> http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Hundeloven.html
>
> /Jens (som som regel lufter sine 2 hunde "trådløst")

Hej Jens

Tak for linket.
Teksten fortæller jo, at der skal være fuld kontrol over hunden, så det
må vel med resten af teksten taget i betragtning omkring længden af
hundesnor være sådan, at en hund under fuld kontrol følger ejeren tæt
ved kroppen.
Og det er desværre ikke det jeg oplever her i nabolaget, når jeg ser
hunde uden snor.
Kan jeg henvende mig til det lokale politi, eller er det bedre at tage
kontakt til hundeejeren.
Nu nærmer jeg mig sjældent en hundeejer, når han har sin trådløse hund
med sig.
Er der nogen, som har erfaring med at samle underskrifter til en
skærpelse af hundeloven i beboelsesområder?
Jeg tænker herpå, at børn jo er udsat for risiko, når store hunde får
lov til at færdes, som de gør...altså trådløst..;)

Fra : Pwh

Dato : 27-05-05 12:22

> [...]
> det må vel med resten af teksten taget i betragtning omkring længden
> af hundesnor være sådan, at en hund under fuld kontrol følger ejeren

Det skal nok forståes på den måde at hunde adlyder 100% hvad de færreste
hundeejere nok kan påstå at deres hunde gør

> Og det er desværre ikke det jeg oplever her i nabolaget, når jeg ser
> hunde uden snor.
> Kan jeg henvende mig til det lokale politi, eller er det bedre at tage
> kontakt til hundeejeren.

Det kommer vel helt an på hundeejeren, nogle vil sikkert sige at det ikke rager dig
og andre vil respekterer dit ønske.
Føler du dig generet af en bestemt hund og ejeren ikke er til at tale med
kan du vælge at gå til politiet, men jeg tror ikke de tager sig af det hvis det
bare er en fobi som du har og der ikke er tale om en agrassiv hund.

> Nu nærmer jeg mig sjældent en hundeejer, når han har sin trådløse hund
> med sig.

Er du bange for hunde ???

> [...]
> Jeg tænker herpå, at børn jo er udsat for risiko, når store hunde får
> lov til at færdes, som de gør...altså trådløst..;)

Nu er de fleste hunde altså søde og rare og børn har ingen grund at frygte dem,
de hundeejere som jeg kender og som ved at deres hunde ikke er gode i omgangen
med børn eller andre hunde er flinke til selv at holde deres hunde under kontrol.

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 29-05-05 14:20

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal en hund altid være i snor, når den færdes ude, eller er der
> undtagelser.
> Må man lufte sin hun "trådløst" gennem byen?

Hvis der skal svares enkelt .... JA ....

M.V.H.....Benny..

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-05-05 14:33

"Benny Mortensen 9700" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> Hvis der skal svares enkelt .... JA ....

Hejsa Benny

Det er nu faktisk ikke så ligetil endda. Der er faktisk rigtig mange
politivedtægter, der siger, at en hund skal være i snor uanset hvad.

Så svaret er faktisk helt afhængig af, hvilken kommune, man bor i

Karina

Fra : Jim

Dato : 29-05-05 14:43

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> politivedtægter, der siger, at en hund skal være i snor uanset hvad.
>
> Så svaret er faktisk helt afhængig af, hvilken kommune, man bor i

Så er spørgsmålet bare, om man skal henvende sig til sin kommune eller
til politimesteren for at få skærpet reglerne i mit beboelsesområde.

J.

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 29-05-05 15:38

> [...]
> >
> Så er spørgsmålet bare, om man skal henvende sig til sin kommune eller
> til politimesteren for at få skærpet reglerne i mit beboelsesområde.

Altså når det er hvor du selv bor, så skal du naturligvis følge Politi
vedtægten for din politikreds, og den kan du få på Politigården, men er du
heldig, så har din kommune også et eksemplar liggende. Politi vedtægterne,
er næsten altid en stramning af de generelle regler, og er som regel fordi
der kan forekomme eller har været nogle specielle situationer hvor du bor.
Som F.eks. At man har haft for mange parkerede biler, så langt inde på
fortovet, så fodgængere dårligt kan passere, og slet ikke folk med
Rollatorer, så den lokale Sherif er blevet gal i skralden, så udsteder han
et totalt forbud mod at noget af bilen er på fortov eller cykelsti. Dette
er F.eks tilfældet i langt de fleste byer, med en Superliga klub. Fordi der
ofte er noget der minder om kaos, når der er kamp ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 29-05-05 15:22

> [...]
> politivedtægter, der siger, at en hund skal være i snor uanset hvad.
>
> Så svaret er faktisk helt afhængig af, hvilken kommune, man bor i

Tja, hvis man altid skal rette sig efter politivedtægter, så skal man sørge
for at blive hjemme. Politivedtægten kan blive lagt til grund, hvis det var
noget, som du burde have vidst. Hvis du gik i Århus, men er fra Aalborg, så
skal du følge landets love, for det er de generelle regler...
Så hvis der skal svares enkelt, så er det stadig .... JA ....
Skal der svares kompliceret, så er det som jeg altid har sagt.... Loven er
ikke skrevet for at være retfærdig, men kun for at placere ansvar og skyld,
og hvis det er det offentlige, så for at fritage dem for samme.

M.V.H.....Benny..

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-05-05 15:36

> [...]
> så
> skal du følge landets love, for det er de generelle regler...

Du skal følge reglerne i politivedtægten i dette tilfælde, fordi der er en
klar henvisning til den i lovens tekst. Det kan man mene om, hvad man vil,
men sådan er det altså

> Så hvis der skal svares enkelt, så er det stadig .... JA ....

Nej. Du er forpligtet til at undersøge politivedtægten i kommunen - det
følger af lovteksten.

> [...]
> skyld,
> og hvis det er det offentlige, så for at fritage dem for samme.

Det kan du nu have sagt fra nu af og til nytår, men den slags
"ammestuekommentarer" bliver ikke mere rigtige af den grund

Karina

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 29-05-05 16:56

> [...]
>
> Det kan du nu have sagt fra nu af og til nytår, men den slags
> "ammestuekommentarer" bliver ikke mere rigtige af den grund

Nej, men de bliver heller ikke mindre rigtige.

M.V.H.....Benny..

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-05-05 17:22

> Nej, men de bliver heller ikke mindre rigtige.

Såmænd gør de så. Enhver lov i Danmark bygger på en hel masse forarbejde, og
det forarbejde er offentligt tilgængeligt. Jeg har endnu til gode at se ét
eneste sted, hvor der står noget, der bare tilnærmelsesvist stemmer overens
med din påstand. Men kan du henvise til et sted, så læser jeg det med stor
interesse.

Karina

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 31-05-05 18:08

> [...]
overens
> med din påstand. Men kan du henvise til et sted, så læser jeg det med stor

Okay, det får du så... 113 skud i København... Politiet der havde skudt en
mand i halsen.... Men det var de fæle demonstranter, der måtte hjælpe manden
ind på et værtshus, og få ham lagt på et billardbord. De kunne ikke få en
ambulance, for dem havde politiet lagt beslag på, til deres kollega, som de
vel var 35 mand om at få hentet ud.... Han havde forstuvet foden.... Hvad
endnu værre var, vistnok fordi han skøvlede over sine egne fødder..... Alle
i etaten løj, lige fra den almindelige betjent, og helt op til
ministeren.... Indtil DR's video kom frem, og beviste, at demonstranterne
talte sandt, og politiet løj...
At Politiet så var så uheldige, at manden de havde skudt, så også var
journalist, som rent tilfældigt var tilstede, var nok lidt surt.
I øvrigt måtte demonstranterne fragte journalisten på hospitalet i en
Taxa... Så kan du selv læse resten af akterne i sagen.... Du ved jo hvor de
skal findes.... Fortæl mig så bagefter, om jeg har ret, eller om jeg har
ret.

M.V.H.....Benny..

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 31-05-05 19:29

> [...]
> ind på et værtshus, og få ham lagt på et billardbord. De kunne ikke få en
> ambulance, for dem havde politiet lagt beslag på, til deres kollega,

Heldigvis har politiet nu fået nye pistoler, så en sådan sag opstår ikke
igen - bevæger vi os ikke ud af en tangent her?

/K

Fra : Jim

Dato : 31-05-05 19:44

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Heldigvis har politiet nu fået nye pistoler, så en sådan sag opstår
> ikke igen - bevæger vi os ikke ud af en tangent her?

Ja, jeg undrer mig også over, at der ikke lå 113 autonome globale nødder
vandret uden puls bagefter.
Men de er vel forhåbentlig belvet bedre til at ramme med de nye Heckler
& Kock.

J.

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 02-06-05 09:22

> [...]
>
> Heldigvis har politiet nu fået nye pistoler, så en sådan sag opstår ikke
> igen - bevæger vi os ikke ud af en tangent her?

Jo helt klart, men den er her så åbenlys, at det offentlige bruger loven til
at rense sig selv... Altså fritage sig selv for skyld.... Altså det, som der
blev draget i tvivl... Til gengæld kan vi i disse dage, se, hvordan de igen
har brugt samme princip. Samtidigt med, at de også vil skaffe sig fuld
opbakning fra befolkningen, i en anden sag. Den er de sikker på at vinde,
derfor sigtede de de pågældende betjent. Det skal da heller ikke være nogen
hemmelighed, at han også har min fulde støtte.

Men det ændrer ikke på det fakta, at loven på ingen måder, prøver på at være
retfærdig, men bare bruges til at placere ansvar og skyld, og hvis det er
det offentlige... Så fritage for samme.... Hvilket var, hvad der blev bragt
i tvivl.

M.V.H.....Benny..

Fra : Karina og Christian

Dato : 03-06-05 13:01

"Benny Mortensen 9700" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> retfærdig, men bare bruges til at placere ansvar og skyld, og hvis det er
> det offentlige... Så fritage for samme.... Hvilket var, hvad der blev

Naturligvis bliver det bragt i tvivl, for den slags udsagn er ikke andet end
ammestuehistorier. Der kan sikkert være alle mulige grnde til, at man har
set sig rigtig sur på systemet, og når man så er sammen med andre, der også
er sure på systemet, så er det selvfølgelig klart, at man kan sidde og
bekræfte hinanden i alskens dårligdom. Og i det selskab bliver man sikkert
ikke sagt imod. Det er uden tvivl et velkendt fænomen. Der er bare ikke
noget rigtigt i det. Men jeg forestiller mig nu faktisk ikke, at der er
noget, der kan få en forbitret person til at ændre mening.

Karina

Fra : Jim

Dato : 29-05-05 14:37

"Benny Mortensen 9700" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der skal svares enkelt .... JA ....

Og på den anden side... Nej!

Hvis visse betingelser er opfyldt, så er svaret ja, som jeg læser det i
hundeloven.

Eller sagt på en anden måde;
Dette spørgsmål kan ikke besvares med et entydig ja, både og eller nej.

J.

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-05-05 14:49

> [...]
> hundeloven.
>
> Eller sagt på en anden måde;
> Dette spørgsmål kan ikke besvares med et entydig ja, både og eller nej.

Det er for så vidt rigtigt.

Dit spørgsmål kan dog ikke besvares fuldstændigt uden at tage
politivedtægten for din kommune i betragtning.

Karina

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 29-05-05 16:06

> [...]
> hundeloven.
>
> Eller sagt på en anden måde;
> Dette spørgsmål kan ikke besvares med et entydig ja, både og eller nej.

Altså du spurgte om et enkelt svar... Det fik du. Hvis du vil have et
kompliceret, så kan du også få det... Men det kommer godt nok vidt
omkring... For så er vi jo derhenne, hvor man siger... At hvis den, som
kører ud foran dig, har ubetinget vigepligt... så har du påkørselspligt.
Det har du ikke, du har ikke engang påkørselsret... For du skal stadig selv
sikre dig... At modparten " kan og vil " overholde sin ubetingede
vigepligt. Så rammer du ham, kan du stadig få skylden, hvis Politiet
skønner, at den påkørsel skulle du nemt kunne have undgået. Bare et lille
eksempel, i teoribogen, står der helt klart, at man skal blænde ned, før
bakketop.... Hvor mange er det lige der gør det ??. Flettereglen, ser det
ud til, at Danskerne har glemt... Holde afstand... I banken kan man finde ud
af at overholde diskretionslinien.... Men ude på vejene... ??
Det er egentligt underligt, for når man tænker på, at hvis Politiet skønner,
at du ikke har holdt en passende afstand, er en betinget frakendelse af
kørekortet + Kr 600,- i bøde, minimum. Så den er faktisk værre end en
rimeligt stor fartbøde. Det samme kan blive tilfældet med hunden. For selv
om hunde ejeren måske overtræder en regel, giver det ikke dig ret til at
overtræde andre. Du føler dig forulempet, hvis du ser en, som lufter sin
hund trådløst.. Hunde ejeren føler sig forulempet, fordi du gør ham
opmærksom på det. Hvem har nu egentligt, af jer to, forulempet den anden.

M.V.H..... Benny..

Fra : Pwh

Dato : 30-05-05 05:15

Benny Mortensen 9700 wrote:
> [...]
> ejeren føler sig forulempet, fordi du gør ham opmærksom på det. Hvem
> har nu egentligt, af jer to, forulempet den anden.

LOL
God pointe Benny

/Jens

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 29-05-05 20:52

> [...]
> Skal en hund altid være i snor, når den færdes ude, eller er der
> undtagelser.
> Må man lufte sin hun "trådløst" gennem byen?

½øjs@ Jim

Jeg blev "stoppet" af politiet på vej gennem Kolding by med Dino uden snor i
åbningstiden. Han gik aldrig mere end 2 meter fra mig, pga mine komandoer,
og så spurgte de mig, om jeg nu mente, jeg havde kontrol over hunde......
Jeg bad dem om at gå en tur med mig gennen gågaden, men efter 150 m. gik de
igen.... de varbare i orden, jeg havde fuld kontrol over min hund, og
specielt da der kom en børnehave, der alle ville snakke med Dino var de
overbevist....... Ergo, har du kontrol over din hund, er det i orden

/Ole.................. og en dejlig og godt opdragent Dino

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-05-05 21:56

"/Ole (6000)" <ole_ryo_FJERN_@_DETTE_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Ergo, har du kontrol over din hund, er det i orden

Som der vist efterhånden er redegjort for en del gange i denne tråd, kommer
det helt og aldeles an på, hvad der står i politivedtægten for de enkelte
kommuner. Det er dén, der afgør, om hunden må luftes uden snor.

Karina

Fra : Pwh

Dato : 30-05-05 05:17

/> /Ole.................. og en dejlig og godt opdragent Dino

Der er ikke noget så rart som en ordentligt opdraget hund

/Jens (med 2 af slagsen)