udgift minus indtægt ?
Fra : Anders R

Dato : 26-05-05 21:51

Hej Gruppe.

Jeg er helt ny og grøn udi dette, og har et enkelt spørgsmål.... til at
starte med :)

Jeg har fast job, dette er en bi beskæftigelse.
Jeg er ikke momsregistreret.

Jeg har netop lavet et par hjemmesider, som jeg fremover skal administrere,
dvs lave evt ændringer osv, hvis der bliver bedt om det.
Kunderne skal kunne "fange" mig nårsom helst og forlange disse opdateringer,
eller spørge om råd til brugen af disse sider.

Jeg er derfor nødt til at købe mig enten en bærebar eller pda/telefon med
internet opkobling, så jeg kan servicere kunden og foretage ændringer på
siderne, uanset hvor jeg befinder mig.

Spørgsmålet er så, kan jeg trække disse udgifter på bærebar/pda/tlf fra
indtægten af hjemmesiderne ? og kun nøjes med at betale skat at det overskud
der er tilbage ?

Tak for svar

Anders

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-05-05 09:01

In news:429636c6$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Anders R <webmaster@anjaro.dk> wrote:

> Spørgsmålet er så, kan jeg trække disse udgifter på bærebar/pda/tlf
> fra indtægten af hjemmesiderne ? og kun nøjes med at betale skat at
> det overskud der er tilbage ?

Ja, så længe din virksomhed stadig giver overskud, og du ikke bliver
"dømt hobby virksomhed"

PS: Hvis du bliver momsregistreret sparer du 20% på anskaffelsen af den
bærbar/pda/tlf.

Men om det er en fordel for dig at blive momsregistreret afhænger også
af om dine kunder er private, eller erhvervsdrivende (momsregistrerede).
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-05-05 10:30

Den 28-05-05 10.00 skrev Petersen_Michael følgende:

> Ja, så længe din virksomhed stadig giver overskud, og du ikke bliver
> "dømt hobby virksomhed"

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så vurderer skattevæsenet også, om
udstyret bruges til privat brug. Og i så fald får man enten slet ikke
lov at trække udgiften fra, eller man får kun lov at fratrække en
procentdel af udgiften.

Tjener man 10.000 kroner på et år på at lave hjemmesider, får man ganske
givet ikke lov til at fratrække 9.000 kroner for en dyr mobiltelefon og
en PDA, fordi "man skal stå til rådighed".

Anders, hvis du vil være på den helt sikre siden, inden du køber udstyr,
så spørg skattevæsenet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-05-05 12:36

In news:42983a38$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> udstyret bruges til privat brug. Og i så fald får man enten slet ikke
> lov at trække udgiften fra, eller man får kun lov at fratrække en

Man bør i altfald kunne sandsynliggøre at udstyret kun anvendes
erhvervsmæssigt. I tilfælde af problemer er der jo skatteankenævnet, men
det er en lang og tung vej.

> Tjener man 10.000 kroner på et år på at lave hjemmesider, får man
> ganske givet ikke lov til at fratrække 9.000 kroner for en dyr
> mobiltelefon og en PDA, fordi "man skal stå til rådighed".

Hvis det er nystartet er der jo ingen der ved "om det bliver til noget
stort"
En god ide er at fremstille en handlingsplan..

Fra : Anders R

Dato : 28-05-05 21:56

Tak for svar begge to :)

Problemet er jo selvfølgelig, at jeg naturligvis hellere vil bruge pengene
til noget "fornuftigt", istedet for at give halvdelen til skattevæsnet. Så
det var et forsøg på at være lidt "kreativ", men selvfølgelig stadig inden
for lovens og told & skats rammer.

Men det nemmeste er vel at tage kontakt direkte og spørge.... Men hvem er
det egentlig jeg skal spørge, er det skatteforvaltningen på komunen, eller
told&skat jeg skal spørge ??? og hvad er egentlig forskellen ?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-05-05 07:47

In news:4298daf6$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
> [...]
> skattevæsnet. Så det var et forsøg på at være lidt "kreativ", men
> selvfølgelig stadig inden for lovens og told & skats rammer.

Generelt er det bedre at bruge energien på at tjene penge, end at bruge
energien på at finde ud af hvor meget man kan "malke" systemet.

> [...]
> hvem er det egentlig jeg skal spørge, er det skatteforvaltningen på
> komunen, eller told&skat jeg skal spørge ??? og hvad er egentlig

Din skattekommune er dem der beslutter hvad de vil give dig af fradrag.

T&S tager sig af momsen.