Pumpen i et Juwel RIO 300
Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 26-05-05 21:13

Hej

Jeg har netop købt mig et komplet Juwel RIO 300 akvarie og det er et flot
stort akvarie som jeg håber jeg bliver glad for.

Men jeg er umiddebart noget skuffet over pumpen. For det første er den limet
fast som man kan ikke flytte den eller skifte den ud med en anden pumpe hvis
man skulle få lyst til det.

For det andet ser det ikke ud til at man kan stille på pumpens styrke, kan
det virkelig passe? Der er nemlig pænt meget drøn på den og jeg har kun
sådan nogle små selvskabsfisk og de bilver næsten skubbet afsted når de lige
kommer ind i strømmen i et akvarie og det kan jo ikke rigtig være meningen.

Jeg undrer mig også lidt over opbygningen af pumpen. Den har en del store
filtre i den, men det ser ikke ud til at vandet suget gennem filtrene,
nermere hen over. Er der mig der kan ha samlet skidtet forkert eller er det
bare sådan pumper fungere?

Til sidst, hvordan dælen for jeg sat en luft slange på pumpen?

Håber der er nogle der kender disse akvarier, da det er lidt besværlig at
give sig til at beskrive det yderligere.
Er der iøvrigt nogle der ved hvor mange liter i timen pumpen i sådan et RIO
300 kører med?

--
-The Baptizer
www.moviescreenshot.com

Fra : Thomas B

Dato : 27-05-05 19:49

> Er der iøvrigt nogle der ved hvor mange liter i timen pumpen i sådan et
> RIO
> 300 kører med?
>
> --
Ifølge http://www.juwel-aquarium.de så er det et 1000 l powerhead.

Mvh Thomas

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 27-05-05 20:56

> Ifølge http://www.juwel-aquarium.de så er det et 1000 l powerhead.

Hvor på siden finder du det?

1000 liter i timen er det ikke også en smule overdrevet for et 300 liters
akvarie?

--
-The Baptizer
www.moviescreenshot.com

Fra : Peptid

Dato : 27-05-05 21:26

"Johnny Jakobsen" <btzSLET@area42.dk> skrev i en meddelelse >

> 1000 liter i timen er det ikke også en smule overdrevet for et 300 liters
> akvarie?

nej det er helt fint, 3-4 gange dit akvarie volume er sådan fingerreglen.

Fra : Thomas B

Dato : 27-05-05 21:40

> Hvor på siden finder du det?

på første side vælger du sprog.

Derefter ude i venstra side. (select your aquarium by name). når du så
kommer ind under dit akvarie vælger du (aquarium is equipped whit) tryk på
details der kan du se reservedele til akvariet.

Mvh.Thomas

Fra : Esben Sebastian Karl~

Dato : 27-05-05 22:21

Ja, men en ting er at det er et 1000 l. powerhead, men kører den så i
realitet også 1000 l. igennem i timen, jeg har i de juwel akvarier som jeg
har haft pillet filteret ud ret hurtigt og erstattet det med enten et
indvendig Eheim filter eller en Eheim spandpumpe.

mvh
Esben

Fra : Thomas B

Dato : 28-05-05 11:15

> Ja, men en ting er at det er et 1000 l. powerhead, men > kører den så i
> realitet også 1000 l. igennem i timen,

Nej ikke helt. Har selv et Juwel akvarie med et 1000 l powerhead. sammen en
en Eheim spandpumpe på 950 l
Der er mere gang i spandpumpen end i powerheadet.

Mvh. Thomas

..

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 28-05-05 13:50

> [...]
> har haft pillet filteret ud ret hurtigt og erstattet det med enten et
> indvendig Eheim filter eller en Eheim spandpumpe.

Hvordan har du fået pumpen ud? Den sidder da limet fast til glasset.

--
-The Baptizer
www.moviescreenshot.com

Fra : Esben Sebastian Karl~

Dato : 29-05-05 17:50

Som regel kan du enten køre en hobbykniv ind og løse de siliconeklatter som
kassen er sat sammen med, ellers sætter den ikke særlig godt fast. Det er
nem nok at fjerne.

mvh
Esben :)