Er det normalt med differentieret løn i pr~
Fra : Peter

Dato : 26-05-05 20:12

Jeg vil gerne høre, om det er almindelig praksis, at den løn man har
forhandlet sig frem til først gælder efter prøvetidens ophør (at
virksomheden har nedsat den betragteligt i prøvetiden).

På forhånd tak

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-05-05 13:39

Peter wrote:
> Jeg vil gerne høre, om det er almindelig praksis, at den løn man har
> forhandlet sig frem til først gælder efter prøvetidens ophør (at
> virksomheden har nedsat den betragteligt i prøvetiden).

Ja, hvis du er gået med til det i.f.m. lønforhandlingen.

Spørg din fagforening men tænk også over at i prøvetiden er der
meget kort opsigelsesvarsel fra begge sider. På den ene side kan man
sagtens argumentere for at hvis du ikke blev informeret om den
reducerede startløn, har arbejdsgiveren ikke ret til at beslutte noget
sådant uden forhandling. På den anden side kan et krav om fuld løn
jo meget nemt føre til at du pludselig står uden job.

Hvis du er virkelig pissed-off på det her og det ikke er
*ønskejobbet*, ville jeg i dit sted tage jobbet og så søge videre
på job-markedet. Hvis et andet job viser sig indenfor prøveperioden,
kan du tiltræde med dags varsel. Får du det først efter
prøveperiodens udløb, gælder det aftalte opsigelsesvarsel
selvfølgelig. Under alle omstændigheder skal arbejdsgiveren ud at
finde en erstatning for dig. Synd, men han kunne jo have opført sig
ordentligt (you screw me so I screw you).

Hvis det er *ønskejobbet*, ville jeg i første omgang æde den - men
jeg ville også være noget mere på vagt overfor hvad min arbejdsgiver
ellers finder på.

Ebbe

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-05 13:56

Peter skrev den 26-05-2005 21:12:
> Jeg vil gerne høre, om det er almindelig praksis, at den løn man har
> forhandlet sig frem til først gælder efter prøvetidens ophør (at
> virksomheden har nedsat den betragteligt i prøvetiden).

Det bør helt klart fremgå af din ansættelseskontrakt.

Om det er normalt. Det ved jeg ikke.

Argumentet er vel, at man den første måneds tid ikke rigtig forstår
systemerne, vænne sit til kulturen osv osv osv.
Og før man rigtig kan være sin løn "værd", så kan det da snildt gå 3
måneder.

Oplæringslønnen bør dog ikke være væsentlig lavere end den almindelige
løn, men en nedsættelse i en opstartsperiode syntes jeg ikke er urimelig.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-05-05 09:04

In news:42961f8b$0$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Peter <no@spam.thanks> wrote:
> [...]
> forhandlet sig frem til først gælder efter prøvetidens ophør (at
> virksomheden har nedsat den betragteligt i prøvetiden).

"normalt" ved jeg ikke, jeg har altid haft aftale om en start løn, samt
hvornår en lønstigning ville finde sted og også gerne hvad stigningen
ville munde ud i.
Skriftlige aftaler er bedst

Hvor lang prøvetid har i aftalt?
--