Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Uretmæssig hævning på Master Card
Fra : KNT

Dato : 26-05-05 17:51

Hvad gør jeg, når kortudsteder nægter at medvirke til at stoppe uretmæssig
hævning på mit mastercard?
Et firma i det store udland hæver $ 19.99 uden at være berettiget til det.
Banken henviser bare til at kontakte firmaet selv, men de udmærker sig ved
at have et nedbrudt mail system (er vist ikke interesserede i nogen form for
kontakt).
I mit hoved er dette kortudstederens problem - ikke mit!

Knud

Fra : per christoffersen

Dato : 26-05-05 18:39

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for kontakt).
> I mit hoved er dette kortudstederens problem - ikke mit!

Det er det så sandelig også. Iflg. Lov om visse betalingsmidler
(kreditkort-loven) skal uretmæssigt hævede beløb tilbageføres. Det vil
herefter være op til banken at få dokumenteret, at beløbet er retmæssigt
hævet.
Det er vist desværre ikke så ualmindeligt, at i det mindste underordnede
bankfolk ikke er klar over at de har denne pligt.
Et sted på www.forbrug.dk (Forbrugerstyrelsen hjemmeside) findes en
vejledning som man kan printe ud og tage med i banken (så almindeligt er
problemet altså!).
Alternativet er at bede om at komme til at tale med filialbestyreren, som
burde være klar over deres ansvar.

/Per

Fra : KNT

Dato : 28-05-05 18:50

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemet altså!).
> Alternativet er at bede om at komme til at tale med filialbestyreren, som

Problemet er at Globe Card / SEBkort afviser min henvendelse og nægter at
tage sig af den. Jeg har nu meldt kortet bortkommet og bedt dem lukke min
konto. Det sidste gider de heller ikke kvittere for, så jeg er lidt på bar
bund.

Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-05-05 22:11

In article <4298af3b$0$73262$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, KNT wrote:

> [...]
> konto. Det sidste gider de heller ikke kvittere for, så jeg er lidt på bar

Prøv at ringe til finanstilsynet. Hvis SE Bank væsentligt tilsidesætter
spillereglerne på markedet, så vil FT nok gerne se på det.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-05-05 14:28

KNT wrote:

> [...]
> konto. Det sidste gider de heller ikke kvittere for, så jeg er lidt på bar

Har du betalt pengene? - Ellers sidder du da stadig med den lange ende.

Hvis de opkræver via BetalingsService, kan du afvise betalingen og selv
betale det, du mener at skylde dem.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : KNT

Dato : 31-05-05 14:37

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis de opkræver via BetalingsService, kan du afvise betalingen og selv
> betale det, du mener at skylde dem.

Det er lige præcis, hvad jeg øjeblikkelig gjorde - afmeldte betalingen fra
min PBS oversigt.
Så med SEB jo finde ud af hvordan de vil greje det.

Knud

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-05-05 16:57

KNT wrote:

> Det er lige præcis, hvad jeg øjeblikkelig gjorde - afmeldte betalingen fra
> min PBS oversigt.
> Så med SEB jo finde ud af hvordan de vil greje det.

Hvis der er trukket andet på kortet - som du ikke har gjort indsigelse
mod - så husk at få det betalt på anden vis. Ellers kan du ende med at
skulle betale renter og gebyrer af den del.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 21:27

In article <4295fe74$0$73222$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, KNT wrote:
> [...]
> kontakt).
> I mit hoved er dette kortudstederens problem - ikke mit!

Det er det også. Bed banken om at vise dig lov om visse betalingsmidler,
og dokumenter hvo det står.

I det øjeblik du fortæller banken at der er sket en uretmæssig
hævning, så skal de straks tilbageføre pengene. Såfremt de senere
finder dokumentation for at hævningen var berettiget, så koster det
normalt normal bankrente + 300 kr (mener jeg at have fået at vide).

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 27-05-05 21:51

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
> finder dokumentation for at hævningen var berettiget, så koster det
> normalt normal bankrente + 300 kr (mener jeg at have fået at vide).

Nja den gælder vidst kun på dankort den der, hvis sælger mener at man stadig
skylder pengene og man har afvist kreditkort betalingen må de anlægge privat
søgsmål som de naturligvis vil vinde hvis altså man har snydt dem idet
det ofte er fra udlandet vil der nok næppe ske noget..

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-05-05 12:21

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev:

> Nja den gælder vidst kun på dankort