Externt USB drevbox fra Aldi
Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 14:36

Har lige købt SUBJ i aldi, og undre mig over at der er en intern PSU, og et
medfølgende strømkabel... Jeg troede da at den slags boxe kunne nøjes med
strøm fra USB porten... Gælder det alle mærker ???

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-05-05 15:25

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> wrote:

>Har lige købt SUBJ i aldi, og undre mig over at der er en intern PSU, og et
>medfølgende strømkabel... Jeg troede da at den slags boxe kunne nøjes med
>strøm fra USB porten... Gælder det alle mærker ???

USB-porten kan slet ikke levere strøm i de mængder som en 3½" disk
kræver.

Du kan finde externe 2½" drev der strømfødes fra USB-porten, men det er
en tvivlsom affære: Det er langt alle computere / USB-porte der kan
levere nok strøm.

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Anders Lund

Dato : 27-05-05 06:49

Michael Rasmussen wrote:
> Du kan finde externe 2½" drev der strømfødes fra USB-porten, men det er
> en tvivlsom affære: Det er langt alle computere / USB-porte der kan
> levere nok strøm.

Jeg har set et 2½" drev, som havde 2 USB stik - netop for at kunne
trække ekstra strøm fra computeren i stedet for strøm fra lysnettet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 27-05-05 19:28

Anders Lund <anders@andersonline.dk> skrev:

>Jeg har set et 2½" drev, som havde 2 USB stik - netop for at kunne
>trække ekstra strøm fra computeren i stedet for strøm fra lysnettet.

Du kan læse denne tråd:

og selv vurdere om det er værd at diskutere yderligere.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Anders Lund

Dato : 27-05-05 21:12

Michael Pilgaard wrote:

> Du kan læse denne tråd:

> og selv vurdere om det er værd at diskutere yderligere.

Jeg har nu læst tråden... jeg ville stadig ikke have noget problem i at
prøve at bruge sådan et drev. Jeg bruger dog selv en Maxtor
1-button-backup eller hvad de hedder. Dog bruger jeg ikke den kanp.

Fra : MadHatter

Dato : 27-05-05 21:45

On Fri, 27 May 2005 22:11:30 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

> [...]

>prøve at bruge sådan et drev. Jeg bruger dog selv en Maxtor
>1-button-backup eller hvad de hedder. Dog bruger jeg ikke den kanp.

Tror nok at Hr Pilgaard indirekte henvendte sig til undertegnede

Jeg har nemlig udtalt mig ganske kritisk om bus-powered USB drev.
Tidligere (for ½ år siden) var den slags drev nemlig en tvivlsom
affære fordi de ofte krævede mere strøm end USB-standarden
specificerer..

Men moderne diske kræver mindre strøm, og mange bus-powered drev
leveres nu med twin usb - Jeg skal medgive Hr Pilgaard at det har
bedret situationen....

Men der sælges fortsat 2½" kasser med eet USB stik - Dem mener jeg man
skal holde sig fra....

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-05-05 15:55

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> crashed Echelon
writing news:4295d0c0$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Har lige købt SUBJ i aldi, og undre mig over at der er en intern PSU,
> og et medfølgende strømkabel... Jeg troede da at den slags boxe kunne
> nøjes med strøm fra USB porten... Gælder det alle mærker ???

3½ og CD vil gerne have 12volt, USB porten kan kun levere 5volt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-05-05 16:15

Bjarke Andersen skrev:

> 3½ og CD vil gerne have 12volt, USB porten kan kun levere 5volt.

5V kan konverteres op til 12V uden de helt store problemer.

Problemet opstår idet at en USB-port maks kan levere 100mA og det er
langt mindre end det en 3½" disk skal bruge.

Fra : Henning

Dato : 26-05-05 16:22

On 26 May 2005 14:55:08 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> crashed Echelon
>writing news:4295d0c0$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

>3½ og CD vil gerne have 12volt, USB porten kan kun levere 5volt.

Det er ikke det der er problemet, 5 volt kan sagtens laves om til 12
via elektronik, bare der er strøm nok. Problemet er, at en USB2-port
max kan levere 500mA, som slet ikke er nok til en 3½" disk, heller
ikke nok til de fleste IBM-diske i 2½".

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : kk

Dato : 26-05-05 17:16

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et medfølgende strømkabel... Jeg troede da at den slags boxe kunne nøjes
> med strøm fra USB porten... Gælder det alle mærker ???
Det er da fint, at du kan nøjes med et strømkabel. Jeg har en tilsvarende
box, men til den har jeg en strømforsyning a' la lader til mobiltelefon. Det
virker fint, of som andre har svaret dig, har det noget med strømforbruget
vat gøre.
mvh
kk

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 19:55

Jamen, så vil jeg da beholde den og glæde mig over at PSU´en er intern

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-05-05 10:36

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> skrev

> Jamen, så vil jeg da beholde den og glæde mig over at PSU´en er intern

Jeg har købt to, men har ikke fået dem endnu. Ved du, om afbryderen afbryder
de 230v?

Det burde være til at se..

Jeg er nemlig mega meget træt af alle de små sorte sataner, som man hele
tiden skal rende og slukke for, når de ikke bruges.

Claus

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-05-05 20:21

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Jeg er nemlig mega meget træt af alle de små sorte sataner, som man hele
> tiden skal rende og slukke for, når de ikke bruges.

Disse små sorte kaldes osse for strøm-igler.

--
"Paris - wasn't it named after me?"

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-05-05 23:26

Claus Tersgov wrote:
> Jeg har købt to, men har ikke fået dem endnu. Ved du, om afbryderen
> afbryder de 230v?

Nu blev jeg nysgerrig og flåede min fra hinanden og jo der afbrydes på de
230v.
Blæseren i kassen kan larmer lidt og man hører mere tydeligt en harddisk
arbejde i kassen end i et kabinet.

> Jeg er nemlig mega meget træt af alle de små sorte sataner, som man
> hele tiden skal rende og slukke for, når de ikke bruges.

Ditto.

mvh
Henning

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-05 11:01

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev

> Nu blev jeg nysgerrig og flåede min fra hinanden og jo der afbrydes på de
> 230v.

Det er også det meste logiske, men det andet er rent faktisk tilladt..

> Blæseren i kassen kan larmer lidt og man hører mere tydeligt en harddisk
> arbejde i kassen end i et kabinet.

Jeg har to af de andre bokse, de havde sidste gang fra Blue Tinnum, og de er
støjmæssigt ok. Det kan ikke være anderledes til den pris. En støjsvag
blæser er antageligvis langt dyrere end alt det andet tilsammen.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-05-05 10:31

> [...]

> medfølgende strømkabel... Jeg troede da at den slags boxe kunne nøjes med
> strøm fra USB porten... Gælder det alle mærker ???

Ja, med et par få undtagelser, og de skal i reglen strømforsynes via hele to
USB stik. Der er jo kun 500 ma til rådighed i USB stikket. Jeg har indtil
videre tre hubs liggende med egen PSU som ikke kan trække et eksternt
diskettedrev, så derfor er der PSU med i en USB boks.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-05-05 10:33

> [...]

> medfølgende strømkabel... Jeg troede da at den slags boxe kunne nøjes med
> strøm fra USB porten... Gælder det alle mærker ???

Glemte lige, at du jo skal huske på, at den boks både er til brændere,
dvddrev, diske osv, og alle disse bruger jo både fem og tolv volt, og der er
ingen tolv volt i et USB stik.

Claus