HTPC: Epia M10000, Hauppauge PVR250, Media~
Fra : anders majland

Dato : 26-05-05 11:08

Jeg har sat fut til dk.edb.hardware da det nok mest hører til der, men
htpc'er bliver diskuteret mere i *tv+video.

Maskinen kører ok med Hauppauge's egen software men det er for meget hakkeri
ved brug af mediaportal - også uden brug af timeshift. Nu er det jo ikke
nogen specielt kraftig pc og mediaportal bruger hauppauge's codecs. Når jeg
kigger i taskmanageren er det "kernel" der bruger det meste af cpu'en.

Jeg har installeret via 4in1 4.43 og CLE266_XP_16943947 VGA driveren.

Optagelse foregår med under 40% cpubelastning så det er "bare" det at vise
live tv via overlay der halter ... Kortet har jo en mpeg dekoder, men der
problemet er så bare en driver til det ...

Nogen der har noget lignende hardware kørende ok ?

Det er for mange år siden jeg var linux haj til at jeg umiddelbart har
kunnet få mythtv til at køre (knopmyth). Det findes ihvertfald en
mpeg2dekoder til kortet til linux og jeg har også set flere succes historier
på nettet - men ikke haft held til at følge deres eksempler...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 26-05-05 12:28

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4295a047$0$79464$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> mpeg2dekoder til kortet til linux og jeg har også set flere succes
> historier på nettet - men ikke haft held til at følge deres eksempler...

Så lige at der var en der anbefalet freevo frem for myhtv i
dk.edb.system.unix.dbx.
Måske det var vær at kikke på?
Jeg mener også at have se en myhtv "install cd" hvor man ikke skal have
nogen Linux erfaring for at få det til at køre..

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 26-05-05 12:28

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg mener også at have se en myhtv "install cd" hvor man ikke skal have
> nogen Linux erfaring for at få det til at køre..

Der er self. dk.edb.system.unix gruppen jeg mente..

Fra : anders majland

Dato : 26-05-05 12:54

Knopmyth er netop en kombinationaf knoppix og mythtv der burde være ligetil

Vil jeg kigge på.

/A

Fra : Mogens

Dato : 26-05-05 13:45

anders majland wrote:

> Knopmyth er netop en kombinationaf knoppix og mythtv der burde være ligetil

Ja det prøvede jeg også engang, men goddaw (Knoppmyth kunne ikke
understøtte min monitor og så er det lidt svært at komme videre)! Havde
betydeligt mere succes med at installere FC3 og derefter MythTV ved at
følge http://wilsonet.com/mythtv/fcmyth.php

Denne installationsvejlending fører en helt fra installationen af Linux
til opsætningen af MythTV, og kan gøres på nogle få timer. Formodentlig
lige så hurtigt som Knoppmyth, og så får du automatisk den sidst nye
MythTV release.

MythTV er dog ikke helt let. Noget så simpelt som at afspille en
købe-DVD og opsætte remote voldte mig en del besvær. Ellers fungerer det
fint.

Moegens

Fra : anders majland

Dato : 26-05-05 14:35

> Havde betydeligt mere succes med at installere FC3 og derefter MythTV ved
> at følge http://wilsonet.com/mythtv/fcmyth.php

Hmm FX3 Core fylder 4 CD'er - Det henter jeg nok ikke lige ned (over
dialup-ISDN) ...

Men et klip fra dokumentationen:"For users of Via EPIA onboard Unichrome
graphics:
I'm now running my EPIA M10000 system as my secondary viewing system, using
the onboard Unichrome graphics chip, outputting to a 27" analog TV via
S-Video. The quality is quite good, and the Unichrome driver is coming along
quite well. Current CVS Myth supports use of the Unichrome driver's XvMC
support to enable hardware decoding of mpeg2 content (like PVR-x50
recordings) with very minimal cpu usage. I'm using the Unichrome packages
provided by Terry Barnaby with my EPIA, which is still running FC2. Visual
quality might not be quite as good as the PVR-350's output for TV, but this
is a much better output for general-purpose use, and still very good (it
passes the CNN ticker test). I have zero problems playing back any of my
xvid/divx/ffmpeg dvd rips using the Unichrome for output"

Det lugter jo ihvertfald af at mythtv vil være istand til at køre fint på
min lowend hardware hvis jeg ellers kan få det sat op ....

Besides så har jeg også en Twinhan DVB-T tuner som der er begyndende support
for under Linux / mythtv. På windows er det kun twinhans eget der dur ...
http://www.wi-bw.tfh-wildau.de/~pboettch/home/index.php

> MythTV er dog ikke helt let. Noget så simpelt som at afspille en købe-DVD
> og opsætte remote voldte mig en del besvær. Ellers fungerer det fint.

Nope - jeg kørte sur i opsætningen af tv delen (noget mysql) ... Men
informationer er
derude - det er bare et spørgsmål om at finde den ...

Et andet link http://www.courville.org/phpwiki/EpiaM

/A

Fra : Mogens

Dato : 26-05-05 15:31

> Nope - jeg kørte sur i opsætningen af tv delen (noget mysql) ... Men
> informationer er
> derude - det er bare et spørgsmål om at finde den ...

Noget du i hvert fald skal være opmærksom på er at når du sætter
kanalerne op i mythtvsetup, så står den bare og glor og man tror at den
er kørt uhjælpeligt fast. Her skal du prøve at kigge i terminalvinduet,
hvor den i hvert fald hos mig requestede login og pw til tv2's programinfo.

Ikke videre genialt, men sådan fungerer det åbenbart.

Mogens