Blågrøn alger
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 26-05-05 10:57

Jeg har et problem med blågrøn alger i mit akvarium. Jeg har læst mig til at
man skal skifte mellem 20-25 % af vandet hver anden dag, hvilket jeg nu har
gjort i et par uger, men jeg syntes ikke at det hjælper på mængden af
algerne. Jeg har sat en del nye planter i, som jo gerne skulle tage
næringsstofferne fra vandet, så algerne ikke bruger dem.
Er det bare et spørgsmål om at fortsætte med skifte vand hver anden dag,
eller er det ikke den bedste metode til at komme af med algerne igen??

Akvariet et på 240 l, med to Triton/triplus rør der er nye, der er en Eheim
2028 pumpe til akvariet. Jeg har Sagittaria platyphylla, Sagittaria
subulata, Hygrophila polysperma, Ceratophyllum demersum, Echinodorus
bleheri, Vallisneria speralis og en Microsorum pteropus, hvoraf det kun er
Ceratophyllum demersum som er vokset synligt i den seneste tid, mens
Sagittararia subulataen er blevet brun i bladene. Endelig er der 5
pragtsmerlinger, 8 neofisk, 2 sværdrager og 4 skybjergfisk i akvariet.

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 28-05-05 13:20

Du er nød til at måle diverse værdier i dit akvarium, for at finde ud af
hvad der er for meget/lidt af i vandet. Der findes nogle sticks som kan måle
5 ting på en gang, NO2, NO3 KH, GH og pH fra aqua vital, men der er sikkert
flere forskellige fabrikater.

Vandskift er udemærket, men dete kan du ikke gøre resten af din akvarie tid,
du skal overveje din fodring, som sikkert er i overkanten (et gæt), da den
ofte er skyld i de problemer som folk har med alger. Hvor lang tid har du
dit akvarium belyst ?

Hvordan fjerne du algerne, de alger der er i dit akvarium, skal du fjerne
manuelt, en af disse sugere som virker ved hjælp af "hævert" er udemærket
til at fjerne algerne, kan være du selv skal løsne dem fra blade og sten,
samtidig med at du har sugeren i nærheden.

Hvis du ikke har sådan en suger dims, kan den laves ud af en ½L colaflaske,
og et stykke slange. Brug en pepsi flaske(coca cola´s flasker har en dårlig
form til formålet), skær bunden af flasken, og montere slangen(vandslange
eller lignende) i prop enden, så den sidder godt fast, og er tæt, ellers
virker det ikke, en go ide er at lave slangen så lang den kan nå ud i haven,
eller til et afløb som er under akvariets vandoverflade, ellers løber vandet
ingen steder, så skal du ikke hele tiden skal holde øje med om spanden er
ved at være fyldt.

Hygsom
Leo

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 28-05-05 18:54

> [...]
> du skal overveje din fodring, som sikkert er i overkanten (et gæt), da den
> ofte er skyld i de problemer som folk har med alger.
Jeg fodrer ikke mere end jeg altid har gjort, algerne er først kommet til
for et par måneder siden

>Hvor lang tid har du dit akvarium belyst ?
Jeg har lys i akvariet i 11 timer om dagen, og der er ikke mulighed for at
der kommer sollys i det.

> [...]
> til at fjerne algerne, kan være du selv skal løsne dem fra blade og sten,
> samtidig med at du har sugeren i nærheden.
Jeg fjerner så mange alger som jeg kan komme til med en hævert hver gang jeg
skifter vand, men der bliver jo lidt alger tilbage, som når at sprede sig
temmelig meget i løbet af de to dage der går mellem vandskiftene

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-05 19:08

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fodrer ikke mere end jeg altid har gjort, algerne er først kommet til
> for et par måneder siden

Når sådan noget pludselig opstår, så er det jo godt at tænke på, hvad der er
anderledes nu, end det har været tidligere, for at finde en forklaring.

Dine rør er nye, siger du. Måske det tidsmæssigt falder sammen med at
problemet opstod? (Jeg ved ikke meget om rør, men tanken faldt mig ind, at
det da var en ny ting der var sket i din tank)

Martin

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 29-05-05 10:09

> Dine rør er nye, siger du. Måske det tidsmæssigt falder sammen med at
> problemet opstod?
Rørene blev først skiftet for et par uger siden og algerne har været der
længere tid end det...

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 12:12

Jakob Johannessen wrote:
> Jeg har et problem med blågrøn alger i mit akvarium. Jeg har læst mig

Du kan læse lidt her:

http://www.ikola.dk/artikkel/alger.html

Eller prøv en søgning i Google, hvis du ikke har gjort det - den giver em
del hits.

Søg på "blågrøn alger i akvarium"

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 29-05-05 12:25

> Du kan læse lidt her:
> http://www.ikola.dk/artikkel/alger.html

Jeg har søgt på Google, men jeg fandt ikke denne side, men nu vil jeg da
prøve at rense mit filter, og overveje at give akvariet lidt mere lys

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 01-06-05 08:40

Efter 12 dage med vandskift, og en tre dage med mere lys og en renset pumpe,
er algerne nu for alvor ved at være bekæmpet og den smule der er tilbage er
ved at "gå i sig selv".

Tak for hjælpen

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 23:04

> [...]
> Efter 12 dage med vandskift, og en tre dage med mere lys og en renset
> pumpe, er algerne nu for alvor ved at være bekæmpet og den smule der er

"May the force be with you"