/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Underskud i årsregnskabet?
Fra : Tina Susanne Johanss~


Dato : 25-05-05 22:20

Ja, I må på forhånd undskylde at jeg lyder noget naiv, for det ved jeg I vil
synes - det er nok også derfor at min lille en-mands-virksomhed er gået
nedenom og hjem.

Men jeg kom her i de sene aftentimer til at tænke. Jeg skal om få dage have
afleveret alle mine udregninger til min revisor, som så laver mit
årsregnskab. Jeg ved på forhånd at det vil vise et stort underskud, for jeg
har blandt andet en kassekredit der ikke kan strækkes længere.

Men hvad betyder sådan et underskud egentlig for min økonomi fremover? Nu
har jeg jo altid været vant til at få den her lille besked med penge tilbage
eller af med penge i skat, den hører jeg jo så intet til før regnskabet er
gennemgået. Men betyder underskuddet noget for fradrag? Er der nogle penge
man med garanti skal af med alligevel? Jeg har ikke udbetalt specielt meget
løn til mig selv - det vil kunne holdes omkring 2500 kroner.

Håber der er nogen der forstår hvad det egentlig er jeg spørger om, for jeg
lyder med garanti lige så forvirrende som enhver der ikke aner hvad hun
taler om :)

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk



 
 
Karsten H. Jensen (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Karsten H. Jensen


Dato : 25-05-05 23:43

Tina Susanne Johansson wrote:
> Ja, I må på forhånd undskylde at jeg lyder noget naiv, for det ved
> jeg I vil synes - det er nok også derfor at min lille
> en-mands-virksomhed er gået nedenom og hjem.
>
> Men jeg kom her i de sene aftentimer til at tænke. Jeg skal om få
> dage have afleveret alle mine udregninger til min revisor, som så
> laver mit årsregnskab. Jeg ved på forhånd at det vil vise et stort
> underskud, for jeg har blandt andet en kassekredit der ikke kan
> strækkes længere.
> Men hvad betyder sådan et underskud egentlig for min økonomi
> fremover? Nu har jeg jo altid været vant til at få den her lille
> besked med penge tilbage eller af med penge i skat, den hører jeg jo
> så intet til før regnskabet er gennemgået. Men betyder underskuddet
> noget for fradrag? Er der nogle penge man med garanti skal af med
> alligevel? Jeg har ikke udbetalt specielt meget løn til mig selv -
> det vil kunne holdes omkring 2500 kroner.
> Håber der er nogen der forstår hvad det egentlig er jeg spørger om,
> for jeg lyder med garanti lige så forvirrende som enhver der ikke
> aner hvad hun taler om :)
>
> Mvh Tina
> --
> www.1001kat.dk
> www.gizzemissen.dk

Hvis du kører som privat firma (altså ikke i selskabsform) hæfter du med alt
hvad du ejer og har - bortset fra den obligatoriske seng, bord og stol, samt
et TV. Har du kreditorer, skal de betales. Er der ikke likviditet (incl.
private midler) til det, skal du få en aftale med dem om afvikling af gælden
eller evt. dele deraf.

Nå, nu behøver det jo ikke at være værre, end det er. Du skal nok bare
overlade alt dit regnskabsmateriale til revisoren uden at prøve at regne ud
selv. Din kassekredit skal naturligvis indfries. D.v.s. du skal have en
ordning med banken om at afvikle den. Du har muligvis stillet huset som
sikkerhed, som banken i givet fald kan gøre udlæg i, så hellere tage kontakt
til dem hurtigt muligt - evt. med dit afsluttende regnskab og selvopgiver -
og muligvis din revisor i hånden.

Afhængig af omstændighederne, gældens størrelse, samt mulighed for at betale
den (eller mangel på samme), kan der søges om gældssanering. Men det er vist
nok (har jeg hørt) en langsommelig process.

Dette er naturligvis pricipielle forhold, og da omfanget og andre, lignende
ting ikke er oplyst, skal du spørge din revisor, for kun han kan råde dig i
din situation. Du skal jo alligevel have fat i ham.

Driftsmæssigt underskud kan frardrages i selvopgiveren under punktet
"overskud/underskud af egen virksomhed.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Jonathan Stein (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 26-05-05 07:42

Tina Susanne Johansson wrote:

> ... Jeg ved på forhånd at det vil vise et stort underskud, for jeg
> har blandt andet en kassekredit der ikke kan strækkes længere.

Det er strengt taget ikke sikkert. Hvis du f.eks. har et varelager med
samme værdi som det, der er trukket på kassekrediten, så går det så at
sige lige op.

> Men hvad betyder sådan et underskud egentlig for min økonomi fremover? Nu
> har jeg jo altid været vant til at få den her lille besked med penge tilbage
> eller af med penge i skat, den hører jeg jo så intet til før regnskabet er
> gennemgået. Men betyder underskuddet noget for fradrag? Er der nogle penge
> man med garanti skal af med alligevel? Jeg har ikke udbetalt specielt meget
> løn til mig selv - det vil kunne holdes omkring 2500 kroner.

Hvad du i et enkeltmandsfirma har overført mellem firmaet og dig selv i
årets løb er ligegyldigt. Det er det endelige resultat, der tæller.

Et hurtigt regnskab vil være:
Alle dine indtægter
Minus alle dine udgifter
Plus værdien af de varer, du har på lager
= Årets resultat

Hvis du er/var momsregistreret, skal alle beløb være excl. moms.

Hvis du ender med et underskud, skal der ikke betales skat af firmaet,
men du kan _måske_ trække det fra i din evt. øvrige indkomst.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

Karsten Madsen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Madsen


Dato : 26-05-05 12:14

>
> Hvis du ender med et underskud, skal der ikke betales skat af firmaet, men
> du kan _måske_ trække det fra i din evt. øvrige indkomst.
>

Hej
Underskud i egen virksomhed kan IKKE trækkes fra hvis virksomheden af
skattevæsnet betegnes som hobbyvirksomhed.
En virksomhed betegnes af skattevæsnet som hobbyvirksomhed, hvis man har
anden indtægt ved siden af eller at skattevæsnet af resultatet kan se at man
ikke kan leve af overskuddet i virksomheden.

mvh
Karsten



Kim Ludvigsen (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 26-05-05 13:23

Den 26-05-05 13.14 skrev Karsten Madsen følgende:
> Underskud i egen virksomhed kan IKKE trækkes fra hvis virksomheden af
> skattevæsnet betegnes som hobbyvirksomhed.

Korrekt.

> En virksomhed betegnes af skattevæsnet som hobbyvirksomhed, hvis man har
> anden indtægt ved siden af eller at skattevæsnet af resultatet kan se at man
> ikke kan leve af overskuddet i virksomheden.

Men der er intet krav om, at man skal kunne leve af overskuddet. Man kan
sagtens have virksomhed som bibeskæftelse, selvom virksomheden kun giver
et overskud på 5.000 kroner om året. Det som nok tæller stærkest, når
skattevæsenet skal afgøre, om der er tale om hobbyvirksomhed, er hvis
der i længere tid er underskud.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.
http://kimludvigsen.dk

Karsten Madsen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Madsen


Dato : 30-05-05 17:36


"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:4295bfa0$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 26-05-05 13.14 skrev Karsten Madsen følgende:
>> Underskud i egen virksomhed kan IKKE trækkes fra hvis virksomheden af
>> skattevæsnet betegnes som hobbyvirksomhed.
>
> Korrekt.
>
>> En virksomhed betegnes af skattevæsnet som hobbyvirksomhed, hvis man har
>> anden indtægt ved siden af eller at skattevæsnet af resultatet kan se at
>> man ikke kan leve af overskuddet i virksomheden.
>
> Men der er intet krav om, at man skal kunne leve af overskuddet. Man kan
> sagtens have virksomhed som bibeskæftelse, selvom virksomheden kun giver
> et overskud på 5.000 kroner om året. Det som nok tæller stærkest, når
> skattevæsenet skal afgøre, om der er tale om hobbyvirksomhed, er hvis der
> i længere tid er underskud.
>
Næ, da - selvfølgelig er der ikke krav om at du skal kunne leve af et
overskud.

For at ikke at virksomheden ikke betragtes som hobbyvirksomhed, skal
ovenstående opfyldes - ellers skal man have en meget god forklaring....
(hint : sort arbejde)

/karsten



Petersen_Michael (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 26-05-05 19:05

In news:4295af8e$0$744$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km@x.dk> wrote:
>> Hvis du ender med et underskud, skal der ikke betales skat af
>> firmaet, men du kan _måske_ trække det fra i din evt. øvrige
>> indkomst.
>>
>
> Hej
> Underskud i egen virksomhed kan IKKE trækkes fra hvis virksomheden af
> skattevæsnet betegnes som hobbyvirksomhed.

Korrekt.

> En virksomhed betegnes af skattevæsnet som hobbyvirksomhed, hvis man
> har anden indtægt ved siden af

Nej. (Ikke i min skattekommune, ikke endnu)

> eller at skattevæsnet af resultatet
> kan se at man ikke kan leve af overskuddet i virksomheden.

Hmm.. Jeg slap da igennem 2004 uden at blive dømt hobby virksomhed
Bevares, jeg blev registreret 1. November, og forskudsregistrerede 40K
for 2005
2004 kom ud med et minus på ca. 3,5K

Jeg kommer ej heller i år til at leve af mit bierhverv, meen med lidt
held kommer de 40K til at holde, og jeg har tjent lidt lommepenge. Og
gjort mig nogle erfaringer
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post



Karsten Madsen (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Madsen


Dato : 30-05-05 17:38

>> En virksomhed betegnes af skattevæsnet som hobbyvirksomhed, hvis man
>> har anden indtægt ved siden af
>
> Nej. (Ikke i min skattekommune, ikke endnu)
>> eller at skattevæsnet af resultatet
>> kan se at man ikke kan leve af overskuddet i virksomheden.
> Hmm.. Jeg slap da igennem 2004 uden at blive dømt hobby virksomhed
> Bevares, jeg blev registreret 1. November, og forskudsregistrerede 40K
> for 2005
> 2004 kom ud med et minus på ca. 3,5K

Du er meget sandsynligt ikke lignet endnu ellers også ligger underskudet
under bagatelgrænsen i Nyborg Kommune

> Jeg kommer ej heller i år til at leve af mit bierhverv, meen med lidt
> held kommer de 40K til at holde, og jeg har tjent lidt lommepenge. Og
> gjort mig nogle erfaringer

Det er jo det. Lommepenge kunne jo omsættes i tog, ikk ?

/karsten



Petersen_Michael (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 30-05-05 18:01

In news:429b417c$0$692$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km@x.dk> wrote:

> Du er meget sandsynligt ikke lignet endnu ellers også ligger
> underskudet under bagatelgrænsen i Nyborg Kommune

Det ved jeg ikke, jeg har blot registreret at der ikke var anmærkninger
til mit årsregnskab, samt at jeg har fået penge tilbage i skat

>> Jeg kommer ej heller i år til at leve af mit bierhverv, meen med lidt
>> held kommer de 40K til at holde, og jeg har tjent lidt lommepenge. Og
>> gjort mig nogle erfaringer
>
> Det er jo det. Lommepenge kunne jo omsættes i tog, ikk ?

Det er absolut en mulighed

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408195
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste