Nitrit
Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-05-05 20:50

Hej,

jeg har lige taget en test af mit vand, da fiskene hiver efter vejret. Der
var for højt nitritindhold! Jeg har hældt noget filterstart på med
nitrobactere. Skal jeg også skifte vandet? Fiskene har ikke været deri en
uge endnu. Det er et 54 liters med 10 grønne tetrazoner i.

Tænker samtidig på at skifte det indvendige filter ud med et spandfilter,
men hvordan bliver det nye filter nemmest kørt ind? Skal jeg bare sætte dem
begge til at køre, og så tage det indvendige ud efter en 3 ugers tid?

MVH

Henrik Jensen

Fra : Alexia

Dato : 25-05-05 21:52

> [...]
> nitrobactere. Skal jeg også skifte vandet? Fiskene har ikke været deri en
> uge endnu. Det er et 54 liters med 10 grønne tetrazoner

Kender ikke til produktet, men nitrit kommer jo af fourenet vand.. så jeg
ville tage en tur med slamsugeren og skifte 50% vand.. og så self. fjerne
alle rester fra planter... husk altid at fjerne dem og ikke overfodre...

mvh. Alexia

Fra : Andreas Skjæmt Ander~

Dato : 25-05-05 22:23

Den Wed, 25 May 2005 21:49:54 +0200. skrev Henrik Jensen:

> Hej,
>
> jeg har lige taget en test af mit vand, da fiskene hiver efter vejret. Der
> var for højt nitritindhold! Jeg har hældt noget filterstart på med
> nitrobactere.

Jeg går ud fra der er tale om et nystartet akvarie, da du hælder
bakteriestarter i.
Som udgangspunkt skal ethvert akvarium stå 2-3 uger med bundlag og filter
inden man kommer fisk i. Til gengæld er det unødvendigt med
filterstarter.

Skal jeg også skifte vandet?>

Ja, medmindre du har et allerede etableret akvarium du kan flytte fiskene
over i skal du skynde dig at skifte vand.
Snup 30 - 40%.

> [...]
> spandfilter, men hvordan bliver det nye filter nemmest kørt ind? Skal
> jeg bare sætte dem begge til at køre, og så tage det indvendige ud

Ja.

Det er en værre redelighed du har fået rodet dig ud i, for hvis det er
et nystartet akvarium er det sikkert nitratpeaket der er ved at sætte ind.
Normalt skal dette have lov til at ske hvorpå bakterierne i filtret tager
sig af dem, så så lidt af det som muligt bliver til nitrit, men det
bliver en længere process nu du skifter vand allerede.

Du skal i hvert til fald være meget opmærksom på dit akvarie i den
nærmeste fremtid, da du har valgt den farlige måde at starte op og fordi
det allerede fra starten er ved at gå galt.

VH
AndreasDK

Fra : Svend

Dato : 26-05-05 02:04

"Andreas Skjæmt Andersen" <andreas@localhost.localdomain> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.05.25.21.22.31.395076@localhost.localdomain...

> Det er en værre redelighed du har fået rodet dig ud i, for hvis det er
> et nystartet akvarium er det sikkert nitratpeaket der er ved at sætte ind.

@Andreas
Jeg syntes at du skulle tage og læse denne glimrende artikel om
kvælstof-kredsløbet
inden du begyder at rode dig ud i dine forklaringer om nitrat peak osv.
http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=62

@Henrik
Skift 40-50% vand, lav nitrit målinger flere gange pr. dag/døgn, bliver den
for høj skift
samme mængde, foder minimalt el. slet ikke da foder der ikke bliver spist
forværrer
det (fiskene kan godt tåle en slankekur).

Ang. spandpumpe, vent til akvariet kører og kobl så spandpumpen til og kør
med
begge filtre i 2-3 uger, herefter fjerner du det invendige filter, og dui
bør nok osse holde
øje med om der kommer nitrit i vandet de første dage...

Mvh. Svend

Fra : Andreas Skjæmt Ander~

Dato : 26-05-05 10:05

Den Thu, 26 May 2005 03:04:08 +0200. skrev Svend:

> [...]
> kvælstof-kredsløbet
> inden du begyder at rode dig ud i dine forklaringer om nitrat peak osv.

Jeg kender godt siden og er selv bruger af akvariesiden.dk
På trods af kvælstof-kredsløbet ikke er min stærke side fastholder jeg
det jeg skrev.
Grunden til jeg anbefalede et 30 - 40% vandskifte er at bakterierne i
filtret ikke er udviklede endnu.

> [...]
> samme mængde, foder minimalt el. slet ikke da foder der ikke bliver
> spist forværrer
> det (fiskene kan godt tåle en slankekur).

Jeg er enig i dette, men vil lige påpege det ikke er alle der tester
deres akvarier. Personligt anser jeg det som en force at man ikke anser
ens akvarium som en matematisk ligning, hvor man skal gøre ditten og
datten hvis den ene parameter har en værdi på x. Det gælder om at kunne
"læse" sit akvarium.

> [...]
> dui bør nok osse holde
> øje med om der kommer nitrit i vandet de første dage...

Jeg kan ikke se nogen grund til at han skal vente til akvariet kører før
han kan sætte en spand på.

Fra : Frandsen

Dato : 26-05-05 14:23

"Svend" <None@None.pl> skrev i en meddelelse
> http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=62

Er der ikke en fejl i den artikel? Der står, at nitrobacter er anaerob,
hvilket jeg mener de ikke er. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg kan
ikke finde noget på nettet, der understøtter artiklen på akvariesiden.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 26-05-05 14:56

> [...]
> forværrer
> det (fiskene kan godt tåle en slankekur).

Hvordan skal vandet skiftes? Doh, det lød dumt! Jeg mener, skal jeg tage
40-50% på en gang, og så bare fylde op igen? Hvad med temp.? Den vil vel
falde hvis jeg skifter halldelen af vandet ud med koldt postevand?!

MVH

Henrik Jensen

Fra : Andreas Skjæmt Ander~

Dato : 26-05-05 15:46

Den Thu, 26 May 2005 15:55:41 +0200. skrev Henrik Jensen:

> [...]
> 40-50% på en gang, og så bare fylde op igen? Hvad med temp.? Den vil vel
> falde hvis jeg skifter halldelen af vandet ud med koldt postevand?!

Skift du bare med koldt vand.
Du har vel et varmelegeme deri. Mange fisk kan faktisk godt lide det kolde
sbrusebad.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 26-05-05 17:47

"Andreas Skjæmt Andersen" <andreas@localhost.localdomain> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.05.26.14.46.00.898932@localhost.localdomain...

> Skift du bare med koldt vand.
> Du har vel et varmelegeme deri. Mange fisk kan faktisk godt lide det kolde
> sbrusebad.

Skal jeg behandle det med noget? AquaBon, f.ex.? Jeg har læstlidt hist og
pist, og jeg kan se at der er delte meninger om det? Hvad er Jeres?

MVH

Henrik Jensen

Fra : Andreas Skjæmt Ander~

Dato : 26-05-05 18:40

Den Thu, 26 May 2005 18:46:35 +0200. skrev Henrik Jensen:

> [...]
>
> Skal jeg behandle det med noget? AquaBon, f.ex.? Jeg har læstlidt hist og
> pist, og jeg kan se at der er delte meninger om det? Hvad er Jeres?

Jeg er imod alle de midler. Ting tager tid - sådan er det nu engang.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-05-05 20:42

Henrik Jensen wrote:
> Skal jeg behandle det med noget? AquaBon, f.ex.? Jeg har læstlidt
> hist og pist, og jeg kan se at der er delte meninger om det? Hvad er
> Jeres?

Det eneste alle disse underlige "mirakel-midler" gavner er forhandlerens
pengepung

Og mht temperaturen, så kan du jo bare blande lidt varmt vand i, hvis
fiskene synes, at det er for koldt.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Alexia

Dato : 26-05-05 21:33

> Skal jeg behandle det med noget? AquaBon, f.ex.? Jeg har læstlidt hist og
> pist, og jeg kan se at der er delte meninger om det? Hvad er Jeres?

Har selv aquabon, af den grund det fulgte gratis med akvariet.. ummidelbart
vil jeg sige det hverken hjælper eller forbedrer situationen...

har altid lært at man ikke må putte varmt vand i akvariet da der er nogle
bakterier i som gør situationen værre..

har selv for nyligt haft nitrit forgiftning.. da det ikke er større end 54
liter dit (ja, vores har selfv et på 54 liter) akvarie er på plejer jeg at
tage en spand vand fylde den med iskoldt vand og lade den stå natten over så
vandet bliver tempereret... du kan jo altid tage 2 spande og temperere dem
:)

held og lykke!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-05-05 22:27

Alexia wrote:
> har altid lært at man ikke må putte varmt vand i akvariet da der er
> nogle bakterier i som gør situationen værre..

Det har jeg også hørt - men jeg gør det - og har gjort det i alle de 30 år,
hvor jeg har haft akvarier - og har aldrig oplevet problemer.

Fra : BC

Dato : 26-05-05 23:07

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> situationen...
>
> har altid lært at man ikke må putte varmt vand i akvariet da der er nogle

Jeg bruger osse tempereret vand, problemet opstår som regel hvis
varmtvandsbeholderen
ikke bliver tømt (vandet brugt) med jævne mellemrum, det er absolut ikke et
problem her
og jeg har endnu ikke haft problemer, det har jeg haft ved koldt vand i små
akvarier
da vandmængden er noget mindre, og derved giver et større temperaturfald

/Brian

Fra : Per W.

Dato : 27-05-05 12:30

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i melding

> [...]
> situationen...
>
> har altid lært at man ikke må putte varmt vand i akvariet da der er nogle

jajajaja, sikker noen "proffe" eller noen i en butikk som har sagt dette. Du
skjønner det at de vil at denne enkle hobbyen skal være litt komplisert,
derfor lager det en god del rare "regler" og sprer mye humbug slik at det
ser/hører ut som om det er veldig vanskelig.

/Per W.

Fra : Hobi

Dato : 27-05-05 16:06

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> komplisert, derfor lager det en god del rare "regler" og sprer mye humbug
> slik at det ser/hører ut som om det er veldig vanskelig.

Der er faktisk flere bakterier i vandet fra den kolde hane. Hvis blot
varmtvandsrørene kommer over 60-65 grader en gang imellem, vil stort set
alle bakterierne slåes ihjel.
I den kolde hane, er der ofte vand med en temperatur på 20-25-30 grader, da
det varmes op af det varme rør ( som typisk ligger lige op ad ), samt
rumtemperaturen. I denne temperatur trives mange af de bakterier der er til
stede udemærket, og da temperaturen aldrig bliver høj nok, til at slå dem
ihjel, kan der godt være ret mange.

Mvh
Hobi

Fra : Alexia

Dato : 27-05-05 18:02

> [...]
> rumtemperaturen. I denne temperatur trives mange af de bakterier der er
> til stede udemærket, og da temperaturen aldrig bliver høj nok, til at slå

så dit forslag er at putte varmt vand i tanken eller?

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 18:30

Alexia wrote:
> så dit forslag er at putte varmt vand i tanken eller?

Så er der lige kogt fisk til aftensmaden

Hvorfor ikke bare blande det, så temperaturen passer med det vand, der er
der i forvejen, og så lade være med at spekulere mere på det - som Per er
inde på, så skal man ikke lave en større videnskab ud af at holde akvarie.

Selvom forhandlerne gerne ville, da det giver penge i deres lommer.....

Fra : Hobi

Dato : 27-05-05 18:40

"Jan Vestergaard" <jan.jve.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> inde på, så skal man ikke lave en større videnskab ud af at holde akvarie.

Lige præcis... Alle bruger vand fra den kolde hane... Så det kan fiskene
godt tåle..... Det bliver kun bedre af at spæde op med varmt, og så får
fiskene ikke et kuldechock...

Mvh
Hobi

Fra : Hobi

Dato : 27-05-05 18:42

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse

> så dit forslag er at putte varmt vand i tanken eller?

Ja, tempereret... ca. samme temp. som det der er i forvejen ( som regel
24-27 grader )
Til at begynde med, brugte jeg et thermometer, men nu mærker jeg bare lige
på det, og sikrer mig at det ikke er varmere end det der er i tanken. Det må
gerne være lidt koldere, men ikke varmere...

Mvh
Hobi

Fra : Steen Suder

Dato : 27-05-05 21:57

Hobi wrote:

> [...]
>
> Der er faktisk flere bakterier i vandet fra den kolde hane. Hvis blot
> varmtvandsrørene kommer over 60-65 grader en gang imellem, vil stort

Men det gør den vel ikke i en moderne korrekt indstillet
varmtvandsinstallation? Den er vel indstillet til at man kan bade og
vaske hænder uden at bruge mere energi end højst nødvendigt?

> [...]
> bakterier der er til stede udemærket, og da temperaturen aldrig bliver
> høj nok, til at slå dem ihjel, kan der godt være ret mange.

Og hvor mange liter er dét man får tappet ved den temperatur?

Man hælder bare koldt vand i med mindre man skifter mere end 40-50%...
længere er den vel ikke.

--
Steen Suder

Fra : Martin Bak

Dato : 27-05-05 22:48

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Hobi wrote:
>

> Man hælder bare koldt vand i med mindre man skifter mere end 40-50%...
> længere er den vel ikke.

Det ku jeg nu aldrig finde på. Det kolde vand her hvor jeg bor, kan altså
være _rigtig_ koldt. Jeg forsøger altid at ramme nogenlunde den temp. der i
forvejen er i akvariet. Det er jo nemt, hvis man tager fra bruseren og der
er et termostatblandingsbatteri på den. Jeg har en 25 lt. spand som jeg
fylder efter at have skruet bruserhovedet af slangen, og så bærer jeg
spanden ind og stiller den på en plade der ligger henover akvariet, så jeg
kan bruge hævert til at få vandet i tanken med.

Hæverten sætter jeg i gang ved, at proppe hele slangen ned i akvariet så
slangen fyldes med vand, og med en tommelfinger for, smider jeg den ene
ende af slangen op i spanden. Så kører det. Og så er jeg fri for at suge
selv. Det er især rart at slippe for, når akvarievandet skal tømmes ud..

Martin

Fra : Hobi

Dato : 28-05-05 00:07

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ende af slangen op i spanden. Så kører det. Og så er jeg fri for at suge
> selv. Det er især rart at slippe for, når akvarievandet skal tømmes ud..

Jeg har købt en Gardena havekobling som passer på bruseramaturet ( der hvor
slangen skrues på ), og sætter slangen direkte på.
Først smides slangen ned i badekarret og vandet tappes af, og så på med
studsen så løber der nyt på.... Så bliver det ikke meget nemmere.

Hvis man er træt af at suge i slangen, kan man starte med at fylde lidt vand
på, så slangen bliver fyldt...

Mvh
Hobi

Fra : Steen Suder

Dato : 28-05-05 08:03

Martin Bak wrote:

> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Det ku jeg nu aldrig finde på. Det kolde vand her hvor jeg bor, kan
> altså være _rigtig_ koldt. Jeg forsøger altid at ramme nogenlunde den

"Rigtigt koldt" er vel ikke mere end 5-8 grader og det er nogenlunde det
samme her (og det meste af landet iøvrigt.

Som tidligere anført kan fiskene faktisk godt lide det kolde vand. Mange
arter kræver mere eller mindre et koldt bad for at begynde med at
yngle. Pansermaller f.eks.

Jeg vil ikke overveje at blande med varmt vand fra hanen, når man tager
i betragtning hvad der blandes i fjernvarmevandet af kemikalier og hvor
stor en sandsynlighed, der er for at ens veksler er blot en smule utæt.
Skulle jeg gøre noget, vil det være selv at varme vandet i en gryde
eller i en elkedel.

Derfor bruger jeg koldt vand fra hanen; fiskene elsker det og det er
reneste man kan få ift. den varme hane.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Hobi

Dato : 28-05-05 09:28

> Jeg vil ikke overveje at blande med varmt vand fra hanen, når man tager
> i betragtning hvad der blandes i fjernvarmevandet af kemikalier og hvor
> stor en sandsynlighed, der er for at ens veksler er blot en smule utæt.

Hvis din veksler er utæt, kommer der ikke vand fra varmeværket i.
Varmeværket kører altid med et lavere tryk, end det der er på brugsvandet,
det er er lovkrav.
Iøvrigt er der farve i fjernvarmeværkets vand så man kan se det. For som du
skriver, så er der giftigte sager i.

> Derfor bruger jeg koldt vand fra hanen; fiskene elsker det og det er
> reneste man kan få ift. den varme hane.

Som jeg skrev, er det jo op til hver enkelt, hvad man vælger.... Men det
passer ikke, at den kolde hane er renere...!!
Og ja, der er også fisk, der vil have koldt vandskift for at yngle, men det
skal vel ikke gå ud over de andre fisk.... Jeg plejer at lave et
artsakvarium, når jeg skal have fisk til at yngle.

Mvh
Hobi

Fra : Steen Suder

Dato : 28-05-05 11:29

Hobi wrote:

> [...]
>
> Hvis din veksler er utæt, kommer der ikke vand fra varmeværket i.
> Varmeværket kører altid med et lavere tryk, end det der er på

Jeg har forhørt mig hos en fjernvarmemand og han kan ikke genkende
påstanden om at trykdifferensen skulle være et lovkrav.
Desuden svinger det med tidspunktet på dagen, og fra sted til sted.

Men, som han påpeger, så er der risiko for at fjernvarmevandet kommer ud
af den kolde hane, hvis veksleren er utæt. Det skyldes utætte
blandingsbatterier, som er et mere udbredt problem end man lige skulle
tro.

Inden denne tråd bliver alt for off-topic, kan jeg konstatere at jeg er
blevet klogere og at ingen af os har ret som sådan.

> Iøvrigt er der farve i fjernvarmeværkets vand så man kan se det. For
> som du skriver, så er der giftigte sager i.

Pølsefarve som de kalder det

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Hobi

Dato : 28-05-05 16:33

> Jeg har forhørt mig hos en fjernvarmemand og han kan ikke genkende
> påstanden om at trykdifferensen skulle være et lovkrav.

Jeg har fået det at vide, om trykket fra en fjernvarmemand... så??

> Desuden svinger det med tidspunktet på dagen, og fra sted til sted.

Ja, men forhåbentligt ikke over brugsvandstrykket

> [...]
> af den kolde hane, hvis veksleren er utæt. Det skyldes utætte
> blandingsbatterier, som er et mere udbredt problem end man lige skulle

Varmeveksleren sidder altså ikke i blandingsbatteriet..???

> Inden denne tråd bliver alt for off-topic, kan jeg konstatere at jeg er
> blevet klogere og at ingen af os har ret som sådan.

??

Jeg mener nu, ikke dette er særlig offtopic.... men jeg kan jo tage fejl...
Jyg synes også vi skal slutte her...

Mvh
Hobi

Fra : Tommi Jensen

Dato : 02-06-05 00:15

Hobi wrote:

> Som jeg skrev, er det jo op til hver enkelt, hvad man vælger.... Men det
> passer ikke, at den kolde hane er renere...!!
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/kobber.htm

iflg. netdoktoren er det en -rigtigt- dårlig ide selv at indtage vand
fra den varme hane. det synes jeg nu er nok.

/Tommi

Fra : Hobi

Dato : 02-06-05 07:34

"Tommi Jensen" <tommi@nee.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.netdoktor.dk/vitaminer/kobber.htm
>
> iflg. netdoktoren er det en -rigtigt- dårlig ide selv at indtage vand fra
> den varme hane. det synes jeg nu er nok.

Fint med mig. Jeg har jeg har ingen kobberrør i mit anlæg. Der er
udelukkende stålrør og plast, fuldstændigt som i de allerfleste andre huse i
dag.

Iøvrigt skal man bruge kobber til kroppen, man må bare ikke få for meget.

Mvh
Hobi

Fra : Tommi Jensen

Dato : 02-06-05 00:19

> [...]
> skal vel ikke gå ud over de andre fisk.... Jeg plejer at lave et
> artsakvarium, når jeg skal have fisk til at yngle.
http://w2.djh.dk/hovedopgaver/2003F/01/bakterier/varme.htm
ud over sidste post, kunne denne også være interesant.

/Tommi

Fra : Hobi

Dato : 02-06-05 07:44

> http://w2.djh.dk/hovedopgaver/2003F/01/bakterier/varme.htm
> ud over sidste post, kunne denne også være interesant.

Som Jeg skrev, skulle temperaturen over 60-65 grader en gang i mellem for,
at bakterierne bliver slået ihjel.
Hvis du ændrer på forudsætningerne, som det passer dig, så er enhver
diskussion jo overflødig.

Det eksempel du viser, er baseret på, at man har taget prøver af vandet, og
ladet der stå ved 15 og 37 grader, for at se, hvor mange bakterier der er i.

Jeg synes det begynder at blive noget useriøst dette her derfor EOD herfra.

Mvh
Hobi

Fra : Tommi Jensen

Dato : 02-06-05 17:12

Hobi wrote:

> [...]
Men, I en tråd med dig må der ikke argumenteres for at du muligvis tager
fejl, hvis man ser lidt ud over din egen varmtvandsinstallation?

> Som Jeg skrev, skulle temperaturen over 60-65 grader en gang i mellem for,
> at bakterierne bliver slået ihjel.
Vil du dermed sige at alle varmtvandsinstallationer har en temperatur på
over 60 grader?

> Hvis du ændrer på forudsætningerne, som det passer dig, så er enhver
> diskussion jo overflødig.
Jeg synes da det er højest relevant at diverse institutioner direkte
modsiger dig i din påstand, men det er vel som nedenstånende, useriøst.

> [...]
>
> Jeg synes det begynder at blive noget useriøst dette her derfor EOD herfra.
Jeg kan ikke helt se hvordan at dokumentation mod dine påstande falder i
kategorien "useriøst", men dig om det.

Jeg kan heller ikke se hvorvidt det er useriøst at dokumentere modsatte
påstande, når du råder folk til at bruge vand fra den varme hane.

/Tommi

Fra : Hobi

Dato : 02-06-05 19:24

> Men, I en tråd med dig må der ikke argumenteres for at du muligvis tager
> fejl, hvis man ser lidt ud over din egen varmtvandsinstallation?

Du må argumentere herfra og til evigheden for min skyld. Jeg har bare ikke
set nogen dokumentation.
Det har ikke noget med min varmtvandsinstallation at gøre. Hvis der er
kobberrør i installationen, vil der typisk være det for både varme og kolde
rør.

> Vil du dermed sige at alle varmtvandsinstallationer har en temperatur på
> over 60 grader?

Nej, det har jeg ikke påstået, men jeg har skrevet, at hvis ( altså under
forudsætning af ) at vandet kommer over 60-65 grader, SÅ vil bakterierne
blive slået ned i varmtvandsinstallationen.

> Jeg synes da det er højest relevant at diverse institutioner direkte
> modsiger dig i din påstand, men det er vel som nedenstånende, useriøst.

Hvor var det lige, at hvilke institutioner har modsagt mig ??????????
De kommer til en anden konklusion, med helt andre forudsætninger.

> Jeg kan ikke helt se hvordan at dokumentation mod dine påstande falder i
> kategorien "useriøst", men dig om det.

Det der er useriøst, er, at du henviser til kilder, som kommer frem til, at
der er flere bakterier i vand, som opbevares ved 15 og 37 grader, som bevis
mod min påstand om, at varmtvandsinstallationer, som jævnligt opvarmes til
60-65 grader, ikke har flere bakterier end den kolde installation. Det er
også useriøst, når du begynder at klippe citater ud af deres sammenhæng.

> Jeg kan heller ikke se hvorvidt det er useriøst at dokumentere modsatte
> påstande, når du råder folk til at bruge vand fra den varme hane.

Det ville heller ikke være useriøst, hvis du kunne dokumentere det, men det
kan du jo ikke.

Hvis du eller andre har lyst til at putte koldt vand i akvariet, så gør dog
for himlens skyld det. Hvis nogen har mere lyst til at putte varmt i, sådan
som jeg gør og altid har gjort, jamen så skal man blot sørge for, at
installationen kommer over 60-65 grader med jævne mellemrum.

Jeg er ikke i tvivl om, hvad der er sundest for den generelle bestand af
fisk, men det er jo blot min opfattelse. Gør dog hvad du har lyst til.

I øvrigt så betyder EOD : End Of Discussion.

Mvh
Hobi, som ikke har tomt killfilter mere.

Fra : Tommi Jensen

Dato : 07-06-05 12:54

Hobi wrote:
> [...]
Nå. snakker vi nu igen kun i dit hus eller?

> [...]
> kobberrør i installationen, vil der typisk være det for både varme og kolde
mmm..

> Nej, det har jeg ikke påstået, men jeg har skrevet, at hvis ( altså under
> forudsætning af ) at vandet kommer over 60-65 grader, SÅ vil bakterierne
> blive slået ned i varmtvandsinstallationen.
Nej, du anbefalede folk at bruge vand fra den varme hane. efter at der
blev stillet spørgsmålstegn ved dette råd, tog du udgangspunkt i din
egen, og kun din egen installation. Hvis du vil rådgive bredt, så vær da
sikker i din sag - bredt.

Hvilke forudsætninger? du anbefalede bredt.

> Hvor var det lige, at hvilke institutioner har modsagt mig ??????????
> De kommer til en anden konklusion, med helt andre forudsætninger.
Genlæs de links jeg postede tidligere.

Se din egen kommentar nederst. iflg. dig selv er diskussionen slut fra
din side - hvorfor svarer du så?

> [...]
> også useriøst, når du begynder at klippe citater ud af deres sammenhæng.
Og igen - og det gør alle installationer, siden du anbefaler at folk gør
det?

> Det ville heller ikke være useriøst, hvis du kunne dokumentere det, men det
> kan du jo ikke.
Det var da sjovt. hvad jeg postede gjorde da præcist det.

> [...]
> som jeg gør og altid har gjort, jamen så skal man blot sørge for, at
> installationen kommer over 60-65 grader med jævne mellemrum.
Det er også okay med mig. Jeg er ikke ok med at du anbefaler andre at
bruge varmt vand direkte fra hanen - når du kun tager din egen
installation ind i ligningen.

> Jeg er ikke i tvivl om, hvad der er sundest for den generelle bestand af
> fisk, men det er jo blot min opfattelse. Gør dog hvad du har lyst til.
>
> I øvrigt så betyder EOD : End Of Discussion.
Det var flot, måske du skulle overveje selv at følge det så.
> Hobi, som ikke har tomt killfilter mere.
Nu må vi jo så se om dit killfilter er lige så effektivt som dine EOD
statements.

/Tommi

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 22:44

Tja, kan man ikke konkludere at; Som så meget andet inden for akvarie hobby
er der flere trosretninger omkring vandkvalitet, og så lade den blive der.
Har man mod på at bruge den varme hane så går man det.... ellers bruger man
bare den kolde....

Dette er ikke et forsøg på at fortsætte den rekordlange tråd, blot et vagt
forsøg på at lukke den på en diplomatisk måde.

MvH

Fra : Hobi

Dato : 28-05-05 00:03

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> varmtvandsinstallation? Den er vel indstillet til at man kan bade og
> vaske hænder uden at bruge mere energi end højst nødvendigt?

Ja, det gør den da.. det er først i amaturet det kolde og det varme vand
blandes...

> Og hvor mange liter er dét man får tappet ved den temperatur?

Det er ligegyldigt,,, bakterierne er der jo gennem hele røret, og hvis du
har set et brugt vandrør indvendigt, så ved du, at der kan sidde en masse
slam...

> Man hælder bare koldt vand i med mindre man skifter mere end 40-50%...
> længere er den vel ikke.

Det må man jo selv om... Der blev spurgt om, hvad der er bedst...

Mvh
Hobi

Fra : Steen Suder

Dato : 28-05-05 08:23

Svend wrote:

> [...]
> kvælstof-kredsløbet
> inden du begyder at rode dig ud i dine forklaringer om nitrat peak

Spidser/peaks i kvælstofkredsløbet anses ikke for at være nogen
sjældenhed:
<http://www.bestfish.com/newtank3.html>

Forklaringen er ganske naturlig.
I et nystartet akvarie hvor der ikke er en etableret bakteriekultur i de
forskellige stammer, starter cyklusen forfra.
Der isættes dyr, der producerer ammoniak, hvis niveau topper inden der
er bakterier nok til at nedbryde det til nitrit.
Det samme gælder for trinnet imellem nitrit og nitrat, da det er en
anden type bakterier, der udfører denne opgave.
Det næste trin er opbygningen af nitrat, som heldigvis ikke er så
giftigt.
Nitrat forsvinder ved vandskift og ved planternes optag (det er
planternes væsentligste kvælstofkilde). Om der sker nedbrydning af
nitrat i akvariet vha. bakterier er jeg pt. ikke klar over.

<KLIP>

--
Steen Suder