invalidepension?
Fra : bj

Dato : 25-05-05 18:57

Er der nogen der ved noget om, hvilke "krav" der er for at få tilkendt
invalidepension?

En næe ven spørger mig, men det kunne jeg ikke svare på, derfor spørgsmålet
ovenfor.

ER det ikke den rigtige gruppe at spørge i vil jeg gerne henvises til den
rigtige.

X-postet til dk.helbred, dk. videnkab.sundhed.dk,

dk.forbruger

på fohånd tak

bj

Fra : KG

Dato : 25-05-05 19:20

Hej bj ....

Kravene er store også større ind for 10-15 år siden.

Jeg vil anbefale du går ind på din hjemkommunes
hjemmeside der tror jeg du kan se hvad der kræves ...

Det er utrolig individuelt i dag hvornår man kan
blive tilkendt førtidspension som det jo hedder
i dag ...

Jeg havde når skrevet at man dårligt skulle kunne
kravle - men lidt sandhed er der ...

I øvrigt kan jeg anbefale www.dr.dk/retogpligt
tror jeg det heder - jeg fik selv stor hjælp af
tidligere vært Hanne Reintoft - da hun var bestyrer
af programmet ...

Mail på retogpligt@dr.dk

Hun skal ha din vens forhold samlet og vil så
meget gerne gi' et godt svar ... !

Økonomi - samliv - sygdom alder - alt hvad der kan
være relevant ... jo mere des bedre ....

Held og Lykke

Med venlig hilsen
Keld i Frederikshavn

Fra : bj

Dato : 25-05-05 19:27

"KG" <kgb@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>samtale med en sagsbehandler i sin kommune. Det må X jo så se at få ordnet.

tak

bj

Fra : LIV

Dato : 26-05-05 09:54

KG wrote:
> Hej bj ....
>
> Kravene er store også større ind for 10-15 år siden.

Kravene er ikke blevet større,
men man afprøves mere før man tilkendes FØP.

Fra : LIV

Dato : 26-05-05 10:02

LIV wrote:

> Kravene er ikke blevet større,
> men man afprøves mere før man tilkendes FØP.

Der skal selvfølgelig stå:
men man afprøves mere før man EVT tilkendes FØP.

Fra : KG

Dato : 30-05-05 15:22

Hej LIV ...

Du skriver:

> Kravene er ikke blevet større,
> men man afprøves mere før man tilkendes FØP.

Dette passer ikke - det er blevet væsentligt vanskeligere
at få tilkendt førtidspension i dag ind som jeg nævner
for 10-15 år siden ....

Sådan er virkeligheden LIV - ellers må du begrunde
din påstand.

Jo du skal gennem flere faser af forskellig tests og
arbejdsprøvning - men alt i alt er kravene for at blive
tilkendt pension blevet større ... !

Med venlig hilsen
Keld

Fra : LIV

Dato : 31-05-05 09:20

KG wrote:

> [...]
> din påstand.
>
> Jo du skal gennem flere faser af forskellig tests og
> arbejdsprøvning - men alt i alt er kravene for at blive

Vi er jo enige - jeg skriver jo, at man afprøves mere
end før Arbejdsevnemetoden fra 2003.

Jeg har vist ikke udtrykt mig klart nok,
men gør et forsøg her
Fra 2003 er der kun een førtidspensionssats, som svarer
til A-kasse understøttelse.
Nu får folk flexjob, som også svarer til A-kasse understøttelse
i stedet for laveste og mellemste invalidepension.
Så kravene til den tidligere højeste invalidepension og
den nuværende førtidspension er vel nogenlunde de samme?

Fra en hvis førtidpensionssag afgøres onsdag den 8.6

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 26-05-05 08:12

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved noget om, hvilke "krav" der er for at få tilkendt
> invalidepension?

Normalt vil hendes læge kunne fortælle hende, om hun balancerer lige på
kanten. Det vil også være det helt rigtige sted at henvende sig, da det i
første omgang er lægen der udfylder ansøgningen til kommunen, som så enten
indstiller til, om der skal ydes førtidspension, og i givet fald, hvilken,
hvorefter sagen går videre til amtet, som jo altså nemt kan have den stik
modsatte opfattelse af sagen, end kommunen. Kravet er selvfølgeligt, at man
permanent skal være ude af stand til at passe et normalt fuldtids job.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 08:42

"Benny Mortensen 9700" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorefter sagen går videre til amtet, som jo altså nemt kan have den stik
> modsatte opfattelse af sagen, end kommunen.

Man skal henvende sig til sin sagsbehandler, og den vej igennem undersøge
muligheden for førtidspension. Sagsbehandleren laver så en resourceprofil,
og hvis der er brug for læge eller speciallæge undersøgelser, bliver man
henvist dertil.

Laveste, mellemste og højeste førtidspension er afskaffet i dag. Alle der
bliver tilkendt pension, får nu det samme beløb udbetalt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-05-05 23:40

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev

> [...]
> og hvis der er brug for læge eller speciallæge undersøgelser, bliver man

Husk dog at man er nød til at betragte sagsbehandleren som kommunens
advokat!

Det vil være en stor fordel hvis du kan få din fagforening til at hjælpe
dig.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-05 05:48

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev

> Husk dog at man er nød til at betragte sagsbehandleren som kommunens
> advokat!

Ja desværre, og tit er det de meget unge og nyudannede sagsbehandlere, på et
par og tyve, der skal afgøre ens fremtid.

> Det vil være en stor fordel hvis du kan få din fagforening til at hjælpe
> dig.

Det tror jeg også, hvis man ellers er medlem af en fagforening...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 09:07

> [...]
> hvorefter sagen går videre til amtet, som jo altså nemt kan have den stik
> modsatte opfattelse af sagen, end kommunen.

Nej, lægen ved ikke hvorvidt hun vil balancere p kanten, det er ikke hans
område at vurdere og bedømme.
Istedet skal hun gå til socialcentret i hendes kommune, og her vil de kunne
rådgive/vejlede hende osv. ganske som Buffy skriver i sit indlæg.

Fra : LIV

Dato : 26-05-05 09:52

bj wrote:
> Er der nogen der ved noget om, hvilke "krav" der er for at få tilkendt
> invalidepension?

Her er nogle forslag:

http://www.fleksjob2.dk/Lovgivning/F%C3%B8rtidspension/Tildelingf%C3%B8rtidspension.htm
Lad dig ikke snyde af, at siden hedder flexsjob

http://hjem.get2net.dk/foertidspensionist/

www.netborger.dk

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 26-05-05 10:26

"LIV" <spammers@goto.hell> skrev i en meddelelse

> [...]
pension.htm
> Lad dig ikke snyde af, at siden hedder flexsjob

Som udgangspunkt skal man næsten gå med hovedet under armen for at være
førtidspensionsberettiget idag. Hvor man før 2003, da der var 4
førtidspensionsformer, skulle have nedsat erhversevnen med mindst 50% for
tilkendelse af pension, opererer man idag med begrebet resterhversevne. Det
vil i praksis sige at enhver rest af erhversevne SKAL udnyttes til at man
kan tjene sine penge selv. Altså man skal være fuldstændig ude af stand til
at kunne påtage sig arbejde i ethvert erhverv.

Praksis er at man henvender sig i sin kommune og så sættes sagen i gang. Der
vil formentlig efter udarbejdelse af ressourceprofil ske arbejdsprøvning,
ofte indenfor flere forskellige områder, samtidig med at der indhentes
erklæringer fra læger, speciallæger og evt. psykologer.

Da det er de allerfærreste som opfylder de meget stramme kriterier for
tilkendelse af førtidspension idag, kan sagen typisk ende med fleksjob.(
Hvilket jeg personligt synes er en god løsning, af hensyn til risikoen for
social isolation, som ofte rammer yngre førtidspensionister )

Der er strammet kraftigt op på førtidspensionsreglerne med reformen i 2003,
hvor kommunerne fik stor refusion fra staten til pensionisterne. Idag skal
kommunerne selv afholde denne udgift, men udgiften til tilskud til fleksjob
er der nu refusion på. Kassetænkning ?!?!? Tjaaa...............vurder selv.
;)

Mvh. Lisbeth

Fra : JH

Dato : 26-05-05 10:52

"Lisbeth Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> wrote in

> [...]
> SKAL udnyttes til at man kan tjene sine penge selv. Altså man skal
> være fuldstændig ude af stand til at kunne påtage sig arbejde i

Irriterende at min læge tog chancen og raskmeldte mig i 2003.
Jeg fandt hurtigt et job og lavede derefter min egen arbejdsprøvning. Jeg
holdt kun til jobbet i 14 dage, inden jeg måtte sygemeldes igen.
De 14 dage har nok ødelagt mine muligheder for at få førtidspension.

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 26-05-05 11:32

[Klip}

> [...]
> holdt kun til jobbet i 14 dage, inden jeg måtte sygemeldes igen.
> De 14 dage har nok ødelagt mine muligheder for at få førtidspension.

Eller ikke...............den periode er jo en del af den samlede vurdering,
og hvis du allerede efter 14 dage måtte give op på grund af din
sygdom/handicap, er dette jo med til at tegne billedet af din situation.

/Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 14:05

"JH" <nobody@home.no> skrev i en meddelelse news:42959c3b$0$738

> [...]
> holdt kun til jobbet i 14 dage, inden jeg måtte sygemeldes igen.
> De 14 dage har nok ødelagt mine muligheder for at få førtidspension.

Nej det skulle gavne din sag, hvis du sørger for og få skrevet / tilføjet
denne arbejdsprøvning til din ressourceprofil.
Desto flere arbejdsprøvninger der står i din RP, der ikke kan gennemføres,
desto større chancer er der for at få førtidspensionen igennem.

Men som Lisbeth skriver, og som min læge også engang sagde, så skal man
næsten møde op i dag med sit hoved under armen, for at have en chance for,
at få tilkendt en førtidspension...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Crazy Camilla

Dato : 26-05-05 13:52

"Lisbeth Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ofte indenfor flere forskellige områder, samtidig med at der indhentes
> erklæringer fra læger, speciallæger og evt. psykologer.

Det er da heller ikke en dårlig begyndelse at henvende sig hos egen læge.
De er ofte meget hjælpsomme med at udfylde papirer og den slags, og under
alle omstændigheder skal lægen på banen tidligt i forløbet alligevel, da
han/hun skal lave en grundig helbredsundersøgelse af personen.

> [...]
> Hvilket jeg personligt synes er en god løsning, af hensyn til risikoen for
> social isolation, som ofte rammer yngre førtidspensionister )

Det er en udpræget misforståelse at tro at man absolut SKAL gå hjemme selvom
man får pension. Der er da mange muligheder for aktiviteter, f.eks.
skånejob - beskyttede værksteder - dagcentre - aktivitetscentre -
skoletilbud/undervisning - frivilligt arbejde, foreningsaktiviteter og meget
andet. Der er også mulighed for at man kan arbejde på helt normale vilkår i
nogle timer, man må bare ikke tjene mere end et vist beløb pr. uge. Der
findes masser af tilbud, selvfølgelig afhænger det af personens fysiske og
psykiske funktionsniveau, nogle tilbud er mest henvendt til fysisk
handicappede, andre til sindslidende osv.

De forskellige patientforeninger har også rigtig mange gode tilbud.

Selvfølgelig er der nogle praktiske ting, f.eks. hjælpemidler og den slags
være i orden, for at man har de rette forudsætninger for at komme ud. En
dårligt gående person f.eks. kan jo ikke komme nogle steder hvis han/hun
ikke selv har bil eller kørelejlighed. Men det er kommunens opgave at hjælpe
den enkelte person med at skaffe de rette hjælpemidler (typisk udlånes disse
til personen fra kommunens hjælpemiddeldepot) og mange offentlige tilbud
f.eks. dagcentre, beskyttede værksteder, aktivitetscentre og den slags
tilbyder kørselsordning.

Selvfølgelig er der også forskel på om man bor i en storby eller i en lille
landkommune, men der findes muligheder over alt, det drejer sig bare om at
finde dem.
Men hvis der er nogen pensionister her i landet, yngre eller ældre, der er
ramt af social isolation, så har de selv en meget stor del af skylden for
dette!

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : JH

Dato : 26-05-05 14:40

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> wrote in

> [...]
> Men hvis der er nogen pensionister her i landet, yngre eller ældre,
> der er ramt af social isolation, så har de selv en meget stor del af

Hørt!

Fra : LIV

Dato : 27-05-05 08:30

Crazy Camilla wrote:

> [...]
> funktionsniveau, nogle tilbud er mest henvendt til fysisk
> handicappede, andre til sindslidende osv.

Enig - man må tjene kr. 57.800 årligt uden,
at det bliver modregnet i FØP-udbetalingerne.
Se evt mere her: www.netborger.dk under Pensionsguide.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 29-05-05 18:04

> Enig - man må tjene kr. 57.800 årligt uden,
> at det bliver modregnet i FØP-udbetalingerne.
> Se evt mere her: www.netborger.dk under Pensionsguide.

Hej.

Kommer det ikke an på hvilken pension man får?
Jeg får højeste førtidspension, efter de gamle regler.
Nu er der jo kun én sats, der nogenlunde svarer til det jeg får.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : LIV

Dato : 31-05-05 11:07

Crazy Camilla wrote:

> Hej.
>
> Kommer det ikke an på hvilken pension man får?

Det er muligt
Jeg har kun sat mig ind i "fra 2003" reglerne,
da den sandsynligvis kommer til at gælde for mig.

> Jeg får højeste førtidspension, efter de gamle regler.
> Nu er der jo kun én sats, der nogenlunde svarer til det jeg får.

Prøv som sagt at checke på:
www.netborger.dk under Pensionsguide

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-05-05 18:57

> andet. Der er også mulighed for at man kan arbejde på helt normale vilkår
> i nogle timer, man må bare ikke tjene mere end et vist beløb pr. uge.

Og så er det jeg bliver harm. Kan man arbejde, så skal man vel det? Pension
må være for de personer, som slet ikke er eller bliver i stand til helt
eller delvist at forsørge sig selv. Altså et redningsnet for de svageste,
som mere ressourcestærke personer ikke skal udnytte.

Mvh Maria

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-05-05 19:12

> [...]
> eller delvist at forsørge sig selv. Altså et redningsnet for de svageste,
> som mere ressourcestærke personer ikke skal udnytte.

Nu er det jo ikke et enten eller spørgsmål. Lovgivningen er jo netop lavet
så man ikke både kan få pension og tjene en fed gage oveni!

Thomas

Fra : LIV

Dato : 28-05-05 10:17

Maria Frederiksen wrote:
> [...]
Grænsen er kr. 57.800 årligt, før der modregnes i FØP.

> [...]
> stand til helt eller delvist at forsørge sig selv. Altså et
> redningsnet for de svageste, som mere ressourcestærke personer ikke

Det "arbejde" der er tale om er tit på særlige arbejdspladser
i amtsligt eller kommunalt regi med specielt uddannet personale
Det er beregnet til ressourcesvage, som feks kommer når de føler de har en god dag.
Det er bla for at undgå at disse mennesker bliver for isolerede,
og at de har et formål med at stå op om morgenen.
Problemet er også at mange, feks psykisk syge, har meget svingende ressourcer.
De kan have det fint den ene dag og næste dag kan de ingen ting,
det er der ikke mange arbejdsgivere der kan acceptere.

Hvis man kan arbejde over ca 12 timer om ugen,
får man ikke førtidspension men et flexjob.

Så der er absolut ingen grund til at blive harm.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 29-05-05 18:20

> [...]
> De kan have det fint den ene dag og næste dag kan de ingen ting,
> det er der ikke mange arbejdsgivere der kan acceptere.

Det kan jeg kun tilslutte mig.
Men der findes altså også førtidspensionister som fint udfylder mindre jobs
på alm. vilkår, såsom at være børnepasser i nogle timer eller være
tilkaldevikar i en butik. Jeg kender også flere der har jobs som chauffør
eller bud i nogle timer, bl.a. en der bringer medicin ud til andre
pensionister. Han arbejder 1½ time om dagen, 3-4 dage om ugen, idet han
deler jobbet med en anden førtidspensionist.
Men det er jo ikke store penge man kan tjene på den slags småjobs, når det
kun er nogle få timer.

Så der er altså sjældent tale om at tjene de store penge ved siden af
pensionen, eller arbejde mange timer dagligt. Men selvfølgelig kan der altid
være nogen, der prøver at snyde systemet... men det gælder jo ikke kun i
dette tilfælde, det er et generelt problem i samfundet.

> Hvis man kan arbejde over ca 12 timer om ugen,
> får man ikke førtidspension men et flexjob.
>
> Så der er absolut ingen grund til at blive harm.

Nej der bliver ikke bare givet førtidspension til hvem som helst... det er
noget man må kæmpe for med næb og klør, ofte i mange år, og det betyder ofte
at familien kommer i dyb gæld, må sælge deres hus og bil osv. fordi den syge
i mange år ikke har haft nogen indtægter. Mange syge har oven i købet brugt
masser af penge på dyr medicin og behandling, i håb om at kunne blive så
stærke at de kan arbejde (igen). Ja, man skal faktisk være heldig hvis man
overhovedet har en familie i sådan et langt forløb, for tro mig mange
mænd/koner og andre familiemedlemmer falder fra....

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-05-05 12:05

"Maria Frederiksen" wrote

> [...]
> helt eller delvist at forsørge sig selv. Altså et redningsnet for de
> svageste, som mere ressourcestærke personer ikke skal udnytte.

Mange fysisk handicappede er endog særdeles ressourcestærke
Vores samfund er bare ikke indrettet til at disse mennesker kan få et alm
_blivende_ arbejde

Jeg har fx arbejdet sammen med en blind på et alm maskinværksted
Der findes utallige hjælpemidler der kan virkeliggøre dette

Mester måtte dog se sig nødsaget til at afskedige ham da det kostede
tid/penge i det lange løb på trods af tilskudsordnminger etc
Desuden var det ikke alt arbejde han kunne deltage i

Umiddelbart vil jeg tro at langt de fleste på førtispension gerne vil være
handicap foruden og levet et "normalt" liv

- Peter

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 31-05-05 09:12

> [...]
> eller delvist at forsørge sig selv. Altså et redningsnet for de svageste,
> som mere ressourcestærke personer ikke skal udnytte.

Der er bestemt ingen grund til at blive harm. Du skulle da glæde dig.
Hvis du kan passe et normalt job, så har du, sådan ca en 37 timers
arbejdsuge.... En førtidspensionist, har en arbejdsdag på 24 timer.
Handicappet bliver ikke mindre, fordi klokken passerer 15:30 ....

M.V.H.....Benny..

Fra : LIV

Dato : 31-05-05 09:30

Benny Mortensen 9700 wrote:

> [...]
> arbejdsuge.... En førtidspensionist, har en arbejdsdag på 24 timer.
> Handicappet bliver ikke mindre, fordi klokken passerer 15:30 ....

Helt enig.
Oveni har man så det nedværdigende og frustrende,
at man ikke mere kan bruges på arbejdsmarkedet.
Samt ikke mindst en betydelig lavere indtægt.

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 31-05-05 12:06

> Helt enig.
> Oveni har man så det nedværdigende og frustrende,
> at man ikke mere kan bruges på arbejdsmarkedet.
> Samt ikke mindst en betydelig lavere indtægt.

De mest pinlige stunder, er når systemets repræsentanter, ikke er deres
pladser voksen. De skal rådgive os, og hjælpe os til at få de redskaber vi
skal bruge. Men når de ikke vil høre på os, når vi forklarer problemerne,
hvordan skal de så hjælpe os. Kommunens mand, jo han fik lavet en plan
over, hvad jeg havde behov for.... Men han troede på nisser. For at sige
det mildt, han blev så deprimeret, at han søgte væk fra kommunen. Ikke
fordi, han var glad for at være der. Men han ville hjælpe folk... Ikke bare
putte dem blår i øjnene. Han blev så træt af, hele tiden at prøve at gøre
sit arbejde, så godt som muligt. Så pensionisten fik, hvad der var behov
for.... Så var det deprimerende, at det altid blev nedvurderet, når det
endte ude på amtsgården, og pensionisten sad tilbage med følelsen, at man
bare havde fået en sludder for en sladder, og vi havde egentligt aldrig haft
til hensigt at hjælpe dig.
Det var ærgerligt, for det var en rigtigt god mand de mistede der, men jeg
kunne faktisk godt forstå ham. Han arbejdede med sådan en ildhu, at selv
jeg, sommetider følte ham slemt irriterende, men jeg kunne aldrig kalde ham
usaglig. Der mistede Aalborg kommune, en rigtigt god mand.

M.V.H.....Benny..

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-06-05 15:59

> [...]
> arbejdsuge.... En førtidspensionist, har en arbejdsdag på 24 timer.
> Handicappet bliver ikke mindre, fordi klokken passerer 15:30 ....

Det var sådan set slet ikke det, jeg kommenterede. Jeg kommenterede
holdningen, at man "må" arbejde op til grænsen for hvornår der blev skåret i
pensionen. Holdningen finder jeg horribelt. Det må da for alle handle om at
man i så vid udstrækning som muligt forsøger at klare sig selv. Samfundet
skal så træde til, hvor de svageste ikke kan.

Og selv om jeg er et almindeligt menneske uden handicap, så har jeg aldrig
kunnet nøjes med at lave noget 37 timer om ugen - der skal nemlig også laves
mad og de 1000 andre ting, der er nødvendigt for at det hele fungerer. Så
min dag er på 24 timer, ligesom alle andres.

Mvh Maria

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 10-06-05 07:54

> [...]
> mad og de 1000 andre ting, der er nødvendigt for at det hele fungerer. Så
> min dag er på 24 timer, ligesom alle andres.

Nu tror jeg vi skal prøve at undgå, at blande arbejdstid og fritid sammen.
For den tid du her snakker om, er jo præcist den samme som pensionistens.
Dog med den smule til forskel, at du har din fulde førlighed og kan bruge,
medens du udfører disse, skal vi kalde dem, huslige pligter, medens
kørestolsbrugeren, stadig må blive i sin kørestol, men stadig skal udføre,
præcist de samme pligter, som du her snakker om. Hvorfor finder du det så
horribelt, at der er lavet en lille lem, så pensionisten stadig kan komme
ud, og få en smule indhold i livet, og måske tjene en lille skilling. Som
du jo skal tænke på, er fuldt beskattet, for når pensionen er pensionisten
hovedindtægt, har vedkommende jo kun et bikort.... Så vedkommende gør jo,
præcist det, som du efterlyser.... Arbejder på at forsørge sig selv.... Så
hvor er det, din harme opstår ???....

M.V.H.....Benny..

Fra : bj

Dato : 27-05-05 19:14

Jeg fik i en alder af ca.30 år tilkendt pension p.g.a. 1 dårlig nyre +
forhøjet blodtryk (er d.d 50 år)

Det var Rigshospitalet og egen læge som indsendte ansøgningen (naturligvis i
samråd med mig)
Jeg var "kun" til 1 ekstra undersøgelser (Riget havde jo alle ekspert
undersøgelserne på forhånd) - og til en samtale ved en Psykolog (tror det
er standard for Kommunen)

Efter laaaang tid fik jeg afslag da de ikke mente jeg opfyldte de
forskellige sager, men lægerne mente jeg burde anke sagen og det blev så
gjort...dernæst fik jeg så pensionen tilkendt.

Tror ikke det er sværere idag, men man skal være indstillet på at deltage i
diverse undersøgelser og samtaler, og man skal være klar over at ens egen
læge er "ude af billedet" når sagen kører,.

een ting vil jeg dog stærkt anbefale og det er agtindsigt i alt, og aldrig
ring Kommunen, sørg for at alt komme ned på papir, jeg oplevede nemlig at
min Kommune skrev ting som var direkte løgn, heldigvis kunne jeg
tilbagebevise disse påstande.

Hvis det er muligt så bed også om en samtale med den læge i Amtet som
behandler din sag, og tag gerne en bisidder med, 2 sæt ører hører bedre end
et par, og få referat af samtalen.

Blir sagen for svær har alle Amter en Patientvejleder som man kan trække
å - en pensionsag kræver faktisk "et godt helbred" eller at der er nogen
som vil kæmpe ens sag, for det er altså svær at komme igennem, dels pga. at
man er syg , men så sandelig også overfor omverden som måske mener man er
doven, det ER jo ikke alle hvor man direkte kan se de er syge.og altså også
for syge til et job.

Vh. bjarne J

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-05-05 22:17

Den 27-05-05 20.13 skrev bj følgende:

> Jeg fik i en alder af ca.30 år tilkendt pension p.g.a. 1 dårlig nyre +
> forhøjet blodtryk (er d.d 50 år)
>
> Tror ikke det er sværere idag,

Det er /meget/ sværere i dag. Fra hukommelsen - andre må rette mig, hvis
jeg husker forkert:

Loven er lavet om et par gange, siden du fik pension. I "gamle" dage,
skulle man blot være ude af stand til at arbejde videre i sit nuværende
erhverv. Så blev det lavet om til at gælde ethvert erhverv. Og senest
blev det lavet om til, at hvis man har erhvervsevne tilbage, så skal den
bruges, for eksempel i et flexjob, hvor staten yder tilskud til
arbejdsgiveren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.