Firma + SU
Fra : Philips

Dato : 25-05-05 19:06

Hvordan fungerer det med at have et firma og modtage SU samtidigt?

Virksomheden beskattes som personlig indkomst.

Hvis jeg tjener 100.000 + moms om året og har driftsudgifter for 75.000 +
moms og fribeløbet for SU er 50.000, hvilken betydning har det for min SU?

Jeg har læst på http://su.dk/indkomst/egen-virksomhed/default.html men
forstår det ikke helt.

Nogen der kan forklare mig det?

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 21:02

Philips wrote:

> [...]
> moms og fribeløbet for SU er 50.000, hvilken betydning har det for min SU?

Hvis det er tilfældet, har du jo et overskud på 25.000 kr., og det vil
være det, du anfører på din selvangivelse.

Disse 25.000 kr. vil "æde" af dit fribeløb på 50.000 kr., så du derfor
stadig har mulighed for på anden måde at tjene 25.000 kr. ved siden af
firmaet uden at det berører SU'en.

Har du derimod underskud i firmaet, så vil det ikke forhøje dit
fribeløb. Har du for eksempel et underskud i firmaet på 10.000 kr., så
bliver fribeløbet IKKE hævet til 60.000 kr., men vil fortsat være 50.000 kr.

> Jeg har læst på http://su.dk/indkomst/egen-virksomhed/default.html men
> forstår det ikke helt.
>
> Nogen der kan forklare mig det?

Håber det hjalp.

Fra : Philips

Dato : 25-05-05 21:09

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> wrote in message

SU?

> Hvis det er tilfældet, har du jo et overskud på 25.000 kr., og det vil
> være det, du anfører på din selvangivelse.

OK - Super. Jeg blev blot en hel del forvirret af hvilke fradrag de vil
godtage!

"De fradrag, som skattemyndighederne har godkendt i din personlige indkomst,
kapitalindkomst eller som ligningsmæssige fradrag, godkendes ikke i forhold
til SU. Du kan altså ikke trække dem fra, når du beregner din egenindkomst.
Kun hvis din indkomst er opgjort som nettoindkomst fra ToldSkat, anerkender
vi de fradrag, der er en del af indkomsten."

Lyder som om de modsiger sig selv, men det er nok fordi jeg ikke forstår
forskellen på udtrykkene.

F.eks. hvad "indkomst opgjort som nettoindkomst" og "godkendt i forhodl til
personlige indkomst".

> Disse 25.000 kr. vil "æde" af dit fribeløb på 50.000 kr., så du derfor
> stadig har mulighed for på anden måde at tjene 25.000 kr. ved siden af
> firmaet uden at det berører SU'en.

Det er klart.

Men så har folk med virksomheder jo en kæmpe mulighed for at tjene langt
mere end dem der har almindelige jobs. Dem med virksomheder trækker jo
f.eks. telefon fra, hvilket almindelige jo ikke kan, og det giver jo en
skævvridning.

> Håber det hjalp.

Det synes jeg bestemt det gjorde! Tak for svaret.

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 21:22

Philips wrote:

> OK - Super. Jeg blev blot en hel del forvirret af hvilke fradrag de vil
> godtage!

Ja, nu læste jeg ikke lige det link, du postede

For:

> [...]
> vi de fradrag, der er en del af indkomsten."
>
> Lyder som om de modsiger sig selv, men det er nok fordi jeg ikke forstår

lyder godt nok som lidt sort snak. Det må du vist hellere få nogen andre
til at svare på. Ellers tag et smut forbi dit lokale kommunekontor og få
en snak med dem på skatteforvaltningen der.

> [...]
> mere end dem der har almindelige jobs. Dem med virksomheder trækker jo
> f.eks. telefon fra, hvilket almindelige jo ikke kan, og det giver jo en

Jah ... men vær meget opmærksom på, at du med egen virksomhed ikke kan
trække alle telefonudgifterne fra. Hele abonnementet anses for privat,
og kan derfor ikke trækkes fra. Ligeledes anses de første ca. 150 kr.
pr. måned (husker ikke tallet præcis, for jeg taler ikke så meget i
telefon overhovedet, at det er aktuelt for mig, men det er vist omkring
150 kr. om måneden). Med andre ord er det kun samtaleudgifter ud over
ca. 450 kr. pr. kvartal, som du kan trække fra.

Du skal jo huske på, at du jo kun kan trække de udgifter fra, som
hidrører fra firmaet. Groft sagt, køber du ti blyanter for en rund 10,-
og bruger de syv til at lage studienotater til og de tre i forbindelse
med de firma, kan du kun trække 3,- kr. fra.

Selvfølgelig kan du snyde og trække alt det fra, som du har lyst til,
men banker Told & Skat på din dør en dag og gerne vil se dine regnskaber
for de sidste fem år, så er det jo rart, at de er i orden og ikke
indeholder en masse "snyd". Det vil både kunne koste dig moms og skat,
så det kan blive en dyr fornøjelse. Og er de i humør til det, får du
sikkert også en bøde.

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 25-05-05 21:16

Den Wed, 25 May 2005 skrev Philips:

> Hvordan fungerer det med at have et firma og modtage SU samtidigt?
>
> Virksomheden beskattes som personlig indkomst.

Det er, selv i Danmark, stadig kun overskuddet der beskattes

> Hvis jeg tjener 100.000 + moms om året og har driftsudgifter for
> 75.000 + moms og fribeløbet for SU er 50.000, hvilken betydning har
> det for min SU?

Dit overskud i dette tilfælde er 25.000, så det kan godt indeholdes i
dit fribeløb (forudsat selvf. at der ikke er andre indtægter over
25.000)

Er overskuddet større end fribeløbet, kan du anvende
virksomhedsordningen, og opspare overskuddet til efterfølgende år.

mvh
Jeppe

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 21:42

Jeppe N. Madsen wrote:

> Er overskuddet større end fribeløbet, kan du anvende
> virksomhedsordningen, og opspare overskuddet til efterfølgende år.

Vist kun ved særlige virksomhedstyper. De fleste studerende er vist
enkeltmandsvirksomheder, og her kan man da vist ikke anvende nogen
virksomhedsordning og spare noget overskud op.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-05-05 21:48

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Vist kun ved særlige virksomhedstyper. De fleste studerende er vist
> enkeltmandsvirksomheder, og her kan man da vist ikke anvende nogen
> virksomhedsordning og spare noget overskud op.

Virksomhedsordningen eksisterer kun for enkeltmandsvirksomheder.

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 22:07

Jonas Kofod wrote:

> Virksomhedsordningen eksisterer kun for enkeltmandsvirksomheder.

Så må jeg vist til at læse nærmere på det.

Det vil med andre ord sige, at jeg kunne have overført 14.000 kr., så
jeg slap for at skulle betale 7.000 kr. i restskat?

Hvor meget kan man gøre det? Det lyder jo som en fiks lille måde at
"snyde" sig til SU, som man egentlig ikke er berettiget til.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-05-05 23:49

> Så må jeg vist til at læse nærmere på det.
>
> Det vil med andre ord sige, at jeg kunne have overført 14.000 kr., så
> jeg slap for at skulle betale 7.000 kr. i restskat?

Det aner jeg ikke - virksomhedsordningen er bare til personligt ejede
virksomheder der lidt firkantet kan blive "lissom et kapitalselskab" i
skattemæssige hensyn. Du kan jo kalde det et enmands anpartselskab med
personlig hæftelse.
Jeg kender ikke lige til dine 14.000 kr eller hvad øvrige forhold der ligger
til grund for din situation.

> Hvor meget kan man gøre det? Det lyder jo som en fiks lille måde at
> "snyde" sig til SU, som man egentlig ikke er berettiget til.

Det aner jeg ikke - jeg ved heller ikke hvad der skulle være snyd. Hvis du
kører under virksomhedsordningen er et overskud selskabets og ikke dit før
du trækker det ud. Således har du jo ikke nogen personlig indtægt.

Fra : Jesper Brock

Dato : 16-07-05 00:21

wsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor meget kan man gøre det? Det lyder jo som en fiks lille måde at
> "snyde" sig til SU, som man egentlig ikke er berettiget til.

Der er skam ikke noget snyd i det.

Virksomhedsskatteordningen (VSO) - også kaldet
konjunkturudligningsordningen - er en ordning beregnet til at ligestille
enkeltmandsvirksomheder med selskaber (altså ApS'er og A/S'er).

Normalt er det sådan, at alt overskud i en enkeltmandsvirksomhed beskattes
som personlig indkomst, dvs med op til 68% afhængigt af hvor høj din
årsindkomst er. Men det er jo ikke ret smart, hvis man gerne vil spare penge
op til fremtidige investeringer i virksmoheden. Her kommer VSO ind i
billedet.

Ved at opspare en del af overskuddet i VSO, beskattes det med en foreløbig
beskatning på omkring 30%. Til gengæld skal pengene stå på en særlig konto,
isoleret både fra din privatøkonomi og fra firmaets normale pengebeholdning.
Pengene kan så geninvesteres i virksomheden... eller trækkes ud om nogle år.
Trækker du dem ud, skal du så betale skatteforskellen mellem den foreløbige
skat (de ca 30%) og din personlige skatteprocent. Man kan selvfølgelig
argumentere for, at man på den måde kan "gemme" nogle penge for
SU-styrelsen, men strengt taget kan du jo ikke gøre noget, du ikke ville
kunne gøre i et ApS.

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål

> [...]
> vi de fradrag, der er en del af indkomsten."
>
> Lyder som om de modsiger sig selv, men det er nok fordi jeg ikke forstår

er der ganske rigtigt tale om en forskelsbehandling af lønmodtagere og
selvstændige erhvervsdrivende (vi selvstændige skal da også ha' nogle
fordele, hehe).

Når SU-Styrelsen opgør din egenindkomst kan du som lønmodtager IKKE trække
noget fra - her tæller hele indtægtsbeløbet med, også selvom skattefar evt
har godkendt et befordringsfradrag, udgifter til a-kasse og evt. andre
lønmodtagerudgifter (altså selvangivelsens rubrik 51-53). Kort sagt som
lønmodtager er det bruttoindtægterne, der gælder - HUSK at medregne
feriepenge, der jo tæller med i det år, de optjenes.

Som selvstændig får man til gengæld godkendt alle fradrag, fordi indkomsten
her opgøres som "nettoindkomst". Regnestykket er alle indtægter minus alle
udgifter lig med overskud/underskud - som er nettoindkomst. Vær dog
opmærksom på, at SU-styrelsen ikke anerkender et evt. underskud - i så fald
sættes virksomhedens resultat bare til 0 kroner.

Håber det blev lidt mere klart - ellers spørg endelig igen

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-05-05 21:43

Jeppe N. Madsen wrote:

> [...]
>
> Er overskuddet større end fribeløbet, kan du anvende
> virksomhedsordningen, og opspare overskuddet til efterfølgende år.

Nemlig. Det er den rådgivning jeg har fået.
Grunden er at pengene så hverken vil være personlig indkomst
eller kapital indkomst (for dig).

JonB