Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Telefoni over netværkskabel?
Fra : Mogens

Dato : 25-05-05 13:14

Jeg skal bruge et telefonudtag på mit kontor hvor jeg hidtil har klaret
mig med min trådløse telefon. Som udgangspunkt er det noget med at
trække en telefonforlængerledning over loftet, og så montere et RJ11
stik i enden. Men:
1) Da jeg har ført netværk igennem, er der så ikke mulighed for at lade
telefonien gå igennem dette?
2) Hvis nej, hvordan monterer man så lige sådan et RJ11 stik? Min RJ45
crimptang virker ikke specielt velegnet.

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 14:11

Den 25/05-2005 klokken 14:14, skrev
Mogens <mail@mogenslunde.dk>
i <42946c20$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> 1) Da jeg har ført netværk igennem, er der så ikke mulighed for at lade
> telefonien gå igennem dette?

Jo. Jeg benytter selv de to ledige midterste ledere, blå og blå/hvid, (pin
4 & 5) til dette.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Mogens

Dato : 25-05-05 14:38

snabela punktum wrote:
> [...]
> Mogens <mail@mogenslunde.dk>

> Jo. Jeg benytter selv de to ledige midterste ledere, blå og blå/hvid, (pin

Grazie mille! Det var da en herligt at jeg så sparer loftturen og et
ekstra stykke unødvendigt kabel.

Men må jeg spørge hvordan du terminerer stikkene? Trækker du bare det
blå par ud i begge ender, således at kun de 6 ledere der benyttes
termineres i RJ45 stikket? og så laver et RJ11 stik med de to blå ledere?

Hvis det er så enkelt, så burde der da findes et stik der separerer
netværks- og telefonidelen. Der må være mange der med fordel kunne
trække samlet netværk og telefoni på denne måde, og så ovenikøbet lave
det lidt pænt.

Hilsen
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 14:54

Den 25/05-2005 klokken 15:38, skrev
Mogens <mail@mogenslunde.dk>
i <42947fcc$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> [...]
> blå par ud i begge ender, således at kun de 6 ledere der benyttes
> termineres i RJ45 stikket? og så laver et RJ11 stik med de to blå

Nu må jeg nok bryde sammen og tilstå mit 'fusk'

1. _Alle_ lederne er termineret i RJ45 stikket (i Fuga vægdåsen). 1)
2. Jeg har kun trukket ét netværkskabel rundt i stueetagen og på 1. sal.
Dette har jeg så sløjfet rundt i ialt 5 vægdåser i huset, og her
kommer så 'fusket' ind i billedet:
Da der jo kun kan tilsluttes ét kabel pr. RJ45 stikdåse, har jeg
klippet kablet ud for hver dåse, og loddet det sammen igen, sammen
med en lille stump kabel, som så er ført over i stikdåsen. 2)

(Al kabling er ført i fodpaneler/kabelkanaler, hvor også diverse vægdåser
er monteret).

1) I mit tilfælde, sætter jeg det almindelige RJ11 stik ind i nærmeste
RJ45 udtag, når telefonen skal bruges dér. Dette virker perfekt.
(Samme udtag kan så også anvendes til netværk - i stedet for
telefon).
Ved godt, at det siges, at man kan ødelægge kontaktpunkterne i RJ45
udtaget med "skuldrene" på RJ11 stikket.
Dette har jeg endnu ikke oplevet, men det mest korrekte ville nok
være som du selv foreslår: At trække det blå par ud til et
separat RJ11 udtag.

2) Dette kan ødelægge kablets karateristik. Men her virker det ok. Måske
fordi jeg har været omhyggelig med at sno mindst muligt af kablet op.
Den korrekte løsning ville selfølgelig have været et krydsfeldt i
huset.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : N

Dato : 25-05-05 22:59

> [...]
> Dette har jeg endnu ikke oplevet, men det mest korrekte ville nok
> være som du selv foreslår: At trække det blå par ud til et

Du kunne jo også bare montere et RJ-45 på din telefons ledning. Du har jo
alligevel RJ-45 vægstik alle vegne!

Allan

Fra : RaZoR

Dato : 26-05-05 09:38

On Wed, 25 May 2005 14:14:25 +0200, Mogens <mail@mogenslunde.dk>
wrote:

> [...]
>2) Hvis nej, hvordan monterer man så lige sådan et RJ11 stik? Min RJ45
>crimptang virker ikke specielt velegnet.

.... du kan også bruge en RJ45 splitter .... den bruges normalt til at
dele et netværks-stik i 2 ! ... den kan også bruges til
netværk/telefoni ...... husk at du skal brude to stk :)

prøv at ringe til nedenståedende ..... kunne ikke finde det rigtige
produktnummer .... men tror det er :

252440 - RJ45 ethernet T adapter with cable
" For Ethernet 10/100 Base Tx network applications. Splits the signals
onto 2 female outlets. Cable category 5e 10cm long"
pris 66,15 kr / stk .....

http://www.licotronic.dk/produkter.aspx?nHMID=2&nSMID=101139&nPLID=1204

RaZoR :)

Fra : RaZoR

Dato : 26-05-05 09:41

On Thu, 26 May 2005 10:37:58 +0200, RaZoR <nomailaddress@mail.dk>
wrote:

> [...]
>" For Ethernet 10/100 Base Tx network applications. Splits the signals
>onto 2 female outlets. Cable category 5e 10cm long"

hej igen ....... har fundet den rigtige ...... :)

http://www.licotronic.dk/produkter.aspx?nHMID=2&nSMID=101401&nPLID=1414

283120 - Numeris 2 ports non shielded adapter
Fixation slotCable category 5

Pris : 130,98 / stk !!!!!

RaZoR :)

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 27-05-05 10:47

"RaZoR" <nomailaddress@mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> http://www.licotronic.dk/produkter.aspx?nHMID=2&nSMID=101401&nPLID=1414
>

> 283120 - Numeris 2 ports non shielded adapter

Jeg står selv at skal bruge sådan en rj45 splitter..
Kan du fortælle mig hvad den til 130 kan som den til 66 ikke kan? ( 252440 )
http://www.licotronic.dk/produkter.aspx?nHMID=2&nSMID=101139&nPLID=1204#

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Mogens

Dato : 27-05-05 12:35

Morten Fjendbo wrote:

> Jeg står selv at skal bruge sådan en rj45 splitter..
> Kan du fortælle mig hvad den til 130 kan som den til 66 ikke kan? ( 252440 )
> [...]

Jeg talte med dem igår, og har bestilt en håndfuld af dem her: 252020
Coupler in T F/F/F RJ45 (á kr 7,14). De er ikke kommet endnu idag, så de
kommer vel i morgen formoder jeg (ingen meldinger om restordre).

Iflg. Per skulle det fungere hvis RJ11 stikket kun har trukket to tråde.
Men det må komme an på et forsøg.

Melder lige tilbage når de er kommet og om det funker.

Mogens

Fra : RaZoR

Dato : 31-05-05 07:45

On Fri, 27 May 2005 13:34:32 +0200, Mogens <mail@mogenslunde.dk>
wrote:

> [...]
>Men det må komme an på et forsøg.
>
>Melder lige tilbage når de er kommet og om det funker.

ok ....

den til 130,- kører to seperate siganler gennem de 8 lederer (4
lederer til hvert signal) .... de bliver ikke "blandet" .......

RaZoR :)

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 31-05-05 09:49

> ok ....
>
> den til 130,- kører to seperate siganler gennem de 8 lederer (4
> lederer til hvert signal) .... de bliver ikke "blandet" .......
>

> RaZoR :)

Ok tak for dine oplysninger..

Mvh Morten Fjendbo

Fra : RaZoR

Dato : 31-05-05 12:56

On Tue, 31 May 2005 10:48:47 +0200, "Morten Fjendbo"
<dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> wrote:

>"RaZoR" <nomailaddress@mail.dk> wrote in message

>Ok tak for dine oplysninger..
>
>Mvh Morten Fjendbo

Der er også hos Greenline :)

http://www.greenline.dk/

EDB netværk -> EDB diverse

Modular T-splitter 2 RJ 45
Katnr.4205
Varenr. 5148912

"Mulighed for deling af et
netværks stik eller kabel."

Pris ekskl. moms kr.: 83,20

Det er den rigtige "dims" man skal bruge ......

....er spændt på om "252020" virker ......

RaZoR :)

Fra : Mogens

Dato : 31-05-05 17:04

> Modular T-splitter 2 RJ 45
> Katnr.4205
> Varenr. 5148912
>
> "Mulighed for deling af et
> netværks stik eller kabel."
>
> Pris ekskl. moms kr.: 83,20
>
> Det er den rigtige "dims" man skal bruge ......
>
> ...er spændt på om "252020" virker ......
>

> RaZoR :)

Indtil videre er det ikke gået ret godt med 252020'eren. Jeg prøvede at
ploppe et færdigt 2-ledet kabel med RJ11/RJ45 i henholdvis telefonstik
og netværk. Så begyndte min ISS-alarm at pippe fordi telefonen blev aflivet.

Så ud med stodderen igen. Det lyder vel ikke logisk at 252020'eren kan
blande signalet fra lederne?, men jeg har ikke haft tid til at
eksperimentere yderligere. Jeg har selv lavet alle mine netværksstik
(som mærkeligt nok fungerer desuagtet :) ), og vil da ikke udelukke at
der er et enkelt sted hvor der er byttet rundt på to ledere. Tror det
ikke, vil prøve at undersøge inden projektet skrottes.

Mogens