Kranium
Fra : Kristine Gazel

Dato : 25-05-05 10:17

Hej

Selv om vi har været omhyggelige med at vende Elisabeths hoved til
forskellig side forekommer det mig, at hun er blevet en lille bitte smule
flad bagtil i hovedets venstre side. Det er som om hendes kranium er en
anelse mere hvælvet i højre side. Jeg synes det er lidt svært at holde
regnskab for hun ligger jo ikke kun ned når hun sover, men også nogle gange
når hun ammes og i andre situationer.

Sundhedsplejersken sagde da hun var her d. 13 at hun ikke var skæv, men det
kan måske være sket siden da. Jeg er ikke sikker på at andre vil kunne se
det, men som nybagt mor er jeg måske lidt overopmærksom og ikke mindst opsat
på at gøre det hele rigtigt. Hun har ligget en del på højre side de sidste
par dage, men vi er selvfølgelig opmærksomme på forsat at skifte side. Min
mand kan ikke rigtig se det og synes måske at jeg ser syner. Han mener at
håret snyder lidt.

Men hvis nu at hun er blevet skæv - jeg skal til 5 ugers lægebesøg i næste
uge og vil så få hende til at se på det - kan jeg så rette op på det ved at
lægge hende mere til højre, eller vil hun så blive flad der? Eller skal jeg
forsat være opmærksom på det med at skifte side. Kan der med andre ord
rettes op på det?

Jeg ved godt at det ikke har nogen betydning for hjernens udvikling, men af
æstetiske grunde vil jeg da gerne undgå det. I øvrigt har jeg forstået, at
det kan have betydning for tandstilling og halsmuskulaturen.

Jeg har også hørt at det med en foretrukken stilling kan have at gøre med at
hun var stjernekigger eller at skævhed kan skyldes at barnet har ligget i en
bestemt stilling inden det blev født, så det er opstået allerede da.

Håber der er nogen der har nogle kommentarer/erfaringer/gode råd.

Noget helt andet er, en mere overordnet overvejelse, som vi har talt om er,
at det enorme informationsniveau både nu og under graviditeten faktisk kan
gøre at man bliver stresset som nybagte forældre. Man vil gerne gøre det
godt, men der er jo tusinde ting man skal tage hensyn til og forholde sig
til. og det kan godt være lidt svært/hårdt.

KH Kristine.

--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.

Fra : Lisbeth

Dato : 25-05-05 12:06

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Noget helt andet er, en mere overordnet overvejelse, som vi har talt om
> er, at det enorme informationsniveau både nu og under graviditeten faktisk
> kan gøre at man bliver stresset som nybagte forældre.

Det kan jeg godt forstå *S*

Heldigvis havde jeg ikke hørt om risiko for kranieskævhed, da jeg skulle
være mor *S* Før dit indlæg var jeg ikke engang klar over, at det var noget
man kunne og skulle tage hensyn til.

Og jeg ved faktisk ikke engang, om min nu store datter er skæv eller ej....
altså udover de skævheder hun skal have *S*

Jeg har aldrig nogensinde tjekket, om hun er lige eller ej. Til gengæld kan
jeg afsløre, at når jeg tager solbriller på, så afsløres det, at mit ene øre
sidder højere end det andet og det går altsammen endda.

Det hjælper måske ikke meget at sige det, men ikke desto mindre - lad være
med at bekymre dig.

> Man vil gerne gøre det godt, men der er jo tusinde ting man skal tage
> hensyn til og forholde sig til. og det kan godt være lidt svært/hårdt.

Der er IKKE 1000 ting man skal forholde sig til - og slet ikke på én og
samme tid. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : ellisa

Dato : 25-05-05 12:36

> [...]
> det godt, men der er jo tusinde ting man skal tage hensyn til og forholde
> sig til. og det kan godt være lidt svært/hårdt.

Snak med jeres sp før I gør noget.
HVIS hun er blevet skæv, så er det ikke nok, bare at lægge hende på modsat
side.
Min søn var skæv lige over øret i højre side, og han skulle stadig ligge på
højre side, men lidt tilbage på hovedet.
Vores sp sammenlignede det med en fodbold der mangler lidt luft i; Hvis den
buler indad i den ene side, så er det ikke nok at rette den ud ved at trykke
på den modsatte side - så har man bare to flade sider. Hvorimod, hvis man
trykker lidt ved siden af det flade sted, så kan man rette bulen ud på den
måde.

I andre tilfælde, så skal hun måske ligge på modsat side, men vent til I
hører jeres sp ad.

/ellisa

Fra : Nette

Dato : 25-05-05 13:06

"Kristine Gazel" skrev
> [...]
> godt, men der er jo tusinde ting man skal tage hensyn til og forholde sig
> til. og det kan godt være lidt svært/hårdt.

Nej, der er ikke tusind ting at tage hensyn til, kun at forholde sig til.
For det gælde om at tage det I kan bruge, og så smide resten væk, uden at
vise specielle hensyn.
Det er skruen uden ende, indtil man får manet sig selv til besindighed og
står stærkt.
For det første er der alle de "gode råd" fra familie og venner, som kan være
meget modsat hinanden. Dernæst er der alle de "gode råd" fra ens mor og
svigermor, om hvordan det var at have børn, da I selv var små og at det
altså er det eneste rigtige der virker. Og til sidst er der alle de
informationskilder og oplysningsmaterialer man kan få i dag og som ofte
opsøger en uden man selv ved det.
Det kræver sin mand/kvinde/forhold at stå igennem det hele, men det kan lade
sig gøre, og jeg tror det er noget langt de fleste er ude for som nybagte
forældre.

Ang. til det med kraniet. Så ville jeg lade en udefrakommende med erfaring
vurdere. Som du selv er inde på, så kan det være dine bekymringer, men en
med forstand på det, kan hurtigt finde ud af, om det er en skævhed i kraniet
eller om det bare er en af de almindelige "buler" babyer får i hovedet ind i
mellem.

Nette

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 13:22

Kristine Gazel wrote:

> [...]
> forskellig side forekommer det mig, at hun er blevet en lille bitte smule
> flad bagtil i hovedets venstre side. Det er som om hendes kranium er en

Jeg kommenterede også et lidt fladt kranium hos en a mine venners børn
for et halvt års tid siden. Moderen fortalte, at hendes
sundhedsplejerske havde sagt, at det var forventeligt, at vi nok fik en
generation af børn med lidt flade baghoveder, fordi man i dag anbefaler,
at børnene sover på ryggen.

Det burde ikke være skadeligt, og når alt kommer til alt, så har ingen
af os jo ligefrem kuglerunde kranier.

Fra : Rikke & Per

Dato : 25-05-05 19:02

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ryggen.
>
> Det burde ikke være skadeligt, og når alt kommer til alt, så har ingen af

Jeg synes faktisk, der er en tendens til børn med flade baghoveder i dag.
Jeg har selv tre børn på hhv. 10, 7 og 2 år. Da de to store var små skulle
børn ligge på siden, skiftevis på hver side og da vi fik den mindste valgte
jeg at gøre det samme, hvilket sundhedsplejersken ingen kommentarer havde
til. Om det er derfor, ved jeg ikke, men ingen af mine børn har flade
baghoveder eller andre skævheder.
Det er, måtte jeg erfarer, også sværere, at sørge for at de skiftevis ligger
på den ene og den anden side, når de ligger på ryggen. de fleste børn har
nok tendens til, at have en favoritside.
Så vidt jeg ved anbefaler man ikke at de ligger på siden i dag, fordi de
derfra kan trille om på maven, men jeg har altid sørget for, at der var dyne
både foran maven og bag ryggen og har aldrig oplevet det som noget problem,
før børnene selv kunne trille.

Mvh Rikke

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 20:56

Rikke & Per <>>prikke@newmail.dk< wrote:

> Jeg synes faktisk, der er en tendens til børn med flade baghoveder i dag.

Og som omtalte moder også sagde, så havde sundhedsplejersken tørt
konstateret, at det nok var bedre med flade baghoveder end vuggedød.

Jeg tror ikke, at man skal tænke så meget over det. Vores kranier er
alligevel ikke kuglerunde, så om det er lidt småskævt hist og her
betyder næppe alverdens. Men er man utryg ved det, må man jo tale med
sin sundhedsplejerske. Men skal de helst ligge på ryggen, er det jo lidt
svært at belaste kraniet på anden måde.

Fra : Cat

Dato : 25-05-05 21:13

Holst skrev:

> [...]
> betyder næppe alverdens. Men er man utryg ved det, må man jo tale med
> sin sundhedsplejerske. Men skal de helst ligge på ryggen, er det jo lidt

De fleste får jo heldigvis hår engang, så kan man alligevel ikke se det

Tine

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 21:47

Cat wrote:

> De fleste får jo heldigvis hår engang, så kan man alligevel ikke se det

Ja, og eftersom alle de jævnaldrende kammerater jo også har ligget på
ryggen som spæd, så er de mere eller mindre lige så flade i baghovedet,
så det er næppe noget, der er værd at moppe med

Fra : Mus

Dato : 31-05-05 14:40

> [...]
dyne
> både foran maven og bag ryggen og har aldrig oplevet det som noget

Jeg troede også det var derfor, men fik at vide på sygehuset at det var pga
vuggedød. De kommer lettere af med varmen når de ligger på ryggen.

Jeg lægger selv Anna på skiftevis den ene og anden side - men uanset hvor
meget jeg propper dynen ned foran og bagved er hun god til at møve sig om på
ryggen alligevel eller feks når hun ligge med kroppen mod højre, at ligge
med hovedet mod venstre - ser ikke særlig behageligt ud.

LN

Fra : Tommy

Dato : 26-05-05 08:02

On Wed, 25 May 2005 14:21:36 +0200, Holst <newsmay05@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>sundhedsplejerske havde sagt, at det var forventeligt, at vi nok fik en
>generation af børn med lidt flade baghoveder, fordi man i dag anbefaler,

Jah.. vores tøs har sovet på rygges som anbefalet med med hovedet til
hhv. den ene og den anden side. Vi brugte en lille bamse til at
markere i vuggen til hvilken side hovedet vendte sidst og hun har ikke
fladt baghoved og er heller ikke skæv. Så det kan såmænd godt forenes
at ligge på ryggen OG undgå fladt baghovede.

Men som andre også har sagt... hvor vigtigt er det lige?
--
Tommy
http://www.hadereklamer.dk

Fra : karsten & Pia

Dato : 26-05-05 19:04

klip:
> Men som andre også har sagt... hvor vigtigt er det lige?
> --

http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=4&article=2295

Lidt om flade/skæve kranier...........og her står der at det kan have
betydning for muskelspændinger senere i livet samt evt. tandstilling.

MVH Pia

Fra : Kristine Gazel

Dato : 08-06-05 22:08

Hej alle sammen - tak for alle svarene.

Vil lige binde en sløjfe på det hele og fortælle, at min læge så på hende og
sagde, at hun da ikke er mere skæv end alle os andre

Så nu har jeg lagt det lidt på afstand. jeg tror meget det handler om at det
er lettere at fokusere på én "konkret" ting end de 999 andre ting man kan
bekymre sig om som nybagt forælder.

Mange tak for alle jeres svar.

KH Kristine.