Ventilation i kabinettet
Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 24-05-05 23:54

Hej i gruppen

I en af vore computere sidder hele fire "ventilatorer" - CPU og
strømforsyning samt en i kabinettet bag et gitter.
"Kabinetventilatoren" samt strømforsyningsventilatoren "trækker" luften ud
af kabinettet.
En fjerde ventilator er siden ansakffelsen af computeren placeret fysisk
modsat de to ovenfor nævnte, og her "trækkes" luften ind i kabinettet.
Er det en korrekt montering?
Vil det være mere korrekt at lade ventilatoren trække luft ud for at
medvirke til bortskaffelse af varmen?

I øvrigt er støjmængden særdeles lav - jeg har dog ikke målinger i dB, men
computeren er ganske behagelig at være i stue med trods de roterende
"faner".

Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt/

Fra : Brian Hansen

Dato : 25-05-05 01:07

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det en korrekt montering?
> Vil det være mere korrekt at lade ventilatoren trække luft ud for at

Nej, det er korrekt at "skubbe" luften ind i f.eks. fronten af kabinettet og
"trække" det ud på bagsiden.

Brian

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-05-05 01:09

> [...]
> Er det en korrekt montering?
> Vil det være mere korrekt at lade ventilatoren trække luft ud for at

Hvis alle blæserne suger luft ud af kabinettet, hvordan skal den kolde
luft så komme ind? Og hvordan skal blæseren på CPUen køle den, hvis der
er undertryk i kabinettet?

Ja - der skal suges luft ind og der skal blæses luft ud, så der er et
gennemtræk hele tiden

Fra : Esben

Dato : 25-05-05 01:48

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undertryk i kabinettet?
>
> Ja - der skal suges luft ind og der skal blæses luft ud, så der er et

Der findes 1000-vis af maskiner som kun har blæsere til at suge ud, og de
kører fint. I en standard pc med en enkelt hardisk, vil jeg mene at to
blæsere der suger ud er bedre end en der suger ind og en der suger ud. Hvis
kabinettet er fornuftigt designet, så skal luften nok finde ud af at komme
ind de rigtige steder.

--
Esben

Fra : Ulrik Løye

Dato : 25-05-05 07:48

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message

> Hvis alle blæserne suger luft ud af kabinettet, hvordan skal den kolde
> luft så komme ind?

Ad de samme huller du ville montere unødvendige blæsere i... kabinetter er
med vilje fyldt med trækhuller.

> Og hvordan skal blæseren på CPUen køle den, hvis der er undertryk i
> kabinettet?

Om der er undertryk i kabinettet har ingen betydning for cpu blæserens
hastighed. Hvis undertrykket er stort nok må det endda antages at den kører
hurtigere. For det andet vil det undertryk som kan opbygges i en kabinet
være til at overse.

> Ja - der skal suges luft ind og der skal blæses luft ud, så der er et
> gennemtræk hele tiden

Vås - du opnår større luftgennemtræk ved at placere alle blæsere på samme
vis (indsugning eller udsugning).

/u

Fra : Brian Lund

Dato : 25-05-05 10:11

> Om der er undertryk i kabinettet har ingen betydning for cpu blæserens
> hastighed. Hvis undertrykket er stort nok må det endda antages at den
kører
> hurtigere.

Ja, men når luften er tyndere er varmeaflednings evnen også ringere!

>For det andet vil det undertryk som kan opbygges i en kabinet
> være til at overse.

Sandsynligvis :)

> Vås - du opnår større luftgennemtræk ved at placere alle blæsere på samme
> vis (indsugning eller udsugning).

Det er jeg nu altså ikke nødvendigvis enig i!
Hvis vi antager at alle blæser-hullerne er de største træk-muligheder for
airflowet, og så alle hullerne er fyldt med blæsere der alle suger luft ud
af kabinettet, ja så er luften nødt til at sive ind ad sprækker og hvad der
nu er! - Altså må airflowet være væsentligt mindre end hvis der er lige stor
ind/ud flow!

Ind foran, ud bagved f.eks!

Brian

Fra : Esben

Dato : 26-05-05 08:51

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der
> nu er! - Altså må airflowet være væsentligt mindre end hvis der er lige

Resultatet af 1x20cfm ud + 1x20cfm ind vil sandsynligvis ikke blive større
end 20cfm - det vil 2x20cfm ud til gengæld. Kabinetter er jo designet så der
kan komme luft ind uden større hindring.

--
Esben

Fra : Ulrik Løye

Dato : 26-05-05 20:37

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message

> Resultatet af 1x20cfm ud + 1x20cfm ind vil sandsynligvis ikke blive større
> end 20cfm - det vil 2x20cfm ud til gengæld. Kabinetter er jo designet så
> der kan komme luft ind uden større hindring.

Jeg holder med Esben... han har 20+ års erfaring i ventilation af
undergrundstoiletter i forbindelse med offentlige pladser i København.

/u