Søgning i to rækker samtidig?
Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-05-05 23:30

Hejsa.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare mit problem. Men idet jeg
flere gange tidligere har fået god og kvalificeret hjælp her i gruppen
prøver jeg alligevel.

Jeg har brug for at lave en søgning hvor en betingelse skal være opfyldt
i en given række - og hvor en anden betingelse skal være opfyldt i den
næst følgende række.

Alså noget a'la:
"select * from table.name where firstname = 'Peder' and (firstname i den
næste række = 'Maren');"

Jeg kan selvfølgelig først finde alle rækker med 'Peder', og så i hvert
enkelt tilfælde checke den næste række for 'Maren'. Men der må være en
mere elegant måde.??

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 25-05-05 00:42

On Wed, 25 May 2005 00:30:11 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kan selvfølgelig først finde alle rækker med 'Peder', og så i hvert
>enkelt tilfælde checke den næste række for 'Maren'. Men der må være en

Raekkerne i en tabel har ingen raekkefoelge. Der er ikke nogen "naeste
raekke" med mindre du angiver en ording. Lad os derfor antage at du
har en (unik) kolonne "nr" som du oensker ordnet efter:

CREATE TABLE tabel (nr integer, firstname text);

Du kan nu fx bruge

SELECT * FROM tabel t1, tabel t2
WHERE t1.firstname = 'Peder' AND t2.firstname = 'Maren'
AND t2.nr = (SELECT Min(nr) FROM tabel where nr > t1.nr)

eller en af mange andre formuleringer af den samme forespoergsel.

Skal dette goeres ofte, kan det maaske betale sig at lave et view:

CREATE VIEW tabel_naeste AS
SELECT t1.*, (SELECT Min(nr) FROM tabel t2 WHERE t2.nr > t1.nr) naeste
FROM tabel t1

Denne kan du saa joine med "tabel" for at faa dit resultat

SELECT * FROM tabel_naeste t1 INNER JOIN tabel t2 on t1.naeste = t2.nr
WHERE t1.firstname = 'Peder' AND t2.firstname = 'Maren'

--
Nis Jorgensen
Midlertidigt uden ae oe og aa. Jeg beklager.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-05-05 22:15

Nis Jorgensen <nis@superlativ.dk> skrev Wed, 25 May 2005 01:42:23 +0200

>Raekkerne i en tabel har ingen raekkefoelge. Der er ikke nogen "naeste
>raekke" med mindre du angiver en ording. Lad os derfor antage at du

Det har du naturligvis ret i, dårlig formulering fra min side. Men som
du ganske rigtig gætter på, så har hver række et unikt fortløbende
nummer.

>SELECT * FROM tabel t1, tabel t2
>WHERE t1.firstname = 'Peder' AND t2.firstname = 'Maren'
>AND t2.nr = (SELECT Min(nr) FROM tabel where nr > t1.nr)

Tak for forslaget og for de andre forslag, nu har jeg noget at arbejde
videre med.

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 25-05-05 23:27

On Wed, 25 May 2005 23:14:57 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Det har du naturligvis ret i, dårlig formulering fra min side. Men som
>du ganske rigtig gætter på, så har hver række et unikt fortløbende
>nummer.

Jeg gaar specifikt IKKE ud fra at numrene er fortloebende. Det er fx
ikke garanteret med de fleste autonummereringer, sequences osv.

Hvis nummereringen virkelig er fortloebene (eller skal antages at
vaere det) kan du slippe meget nemmere omkring det. Fx

SELECT * FROM tabel t1, tabel t2
WHERE t1.firstname = 'Peder' AND t2.firstname = 'Maren'
AND t1.nr + 1 = t2.nr