Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fradrag for forberinger på ejendom
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 24-05-05 22:19

Hej jeg har ofte undret mig over punktet på ejendomsskemaer som hedder
Fradrag for forbedringer.
Er dette en fast beløb ud fra en promille af ejendommensværdi, eller hvad?
Kan den ændres hvis man køber et hus som trænger til en kærlig hånd, så skal
der jo nogle forbedringer til, får man så direkte fradrag for de udgifter?

Torben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-05-05 23:04

In article <q4Nke.512$wU6.242@news.get2net.dk>, Torben V. Mogensen wrote:
> [...]
> der jo nogle forbedringer til, får man så direkte fradrag for de udgifter?

Se her:
http://www.skive.dk/sw2592.asp

udgifter til byggemodning UDENFOR grunden.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 08:40

> Se her:
> http://www.skive.dk/sw2592.asp
>
> udgifter til byggemodning UDENFOR grunden.

Jep, etablering af vejnet, gadebelysning, kloakering m.m.m.

Og den sættes 99,9% sikkert alt for lavt. Får man det regnet rigtigt ud, kan
man spare mange penge i ejendomsskat, de næste 30 år (på et nyetableret
hus).

Rafn & Søn (http://www.rafnogsoen.dk) laver bl.a. disse udregner, og laver
dokumentation overfor de pågældende kommuner, så det rettes til det korrekte
beløb!

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 25-05-05 23:16

> [...]
kan
> man spare mange penge i ejendomsskat, de næste 30 år (på et nyetableret

Tak for svaret.
Men er det ikke et mærkeligt fradrag, og det så løber i 30 år. Jeg bor i et
hus som er fra ´62 og jeg får stadig fradrag. Det er er en bagatel, men
synes det er et mærkeligt punkt.

Med linket skal man så forstå det sådan at det kun gælder nyetablering af
hus? Troede kommunen havde pligt til vand + kloak hen til skel, og derefter
må man selv betale fra skel til hus.
En tanke.......... Man køber en byggegrund til 50000 kr langt ude på
landet......... graver en kilometer lang vandrør + kloak til nærmeste
vandværk + kloakledning, udgift ~200.000 kr. Det skriver man så i fradrag
som forbedringer og det forløber i 30 år, skal det forstås sådan?
Så bliver der nok råd til at bygge et bitte kolonihavehus eller
mange..........

Kan man bruge det på andre måder når huset først ligger der?

Fra : Peder Porse

Dato : 29-05-05 09:04

Henrik B. wrote:

> [...]
> man spare mange penge i ejendomsskat, de næste 30 år (på et nyetableret

Om det er 99,9% der er for lave, ved jeg ikke, mewn der er mange tilfælde.

Sagen er bare, at grundværdien som oftest også er for lavt ansat, derfor
er beskatningsgrundlaget sjældent så skævt som det umiddelbart kunne lyde.
pp

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-05 11:03

"Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er beskatningsgrundlaget sjældent så skævt som det umiddelbart kunne lyde.

Tag en snak med Rafn % Søn om det. De finder besparelser for husejerne,
langt de fleste steder de laver udregningerne. Så nej, sjældent er ikke det
ord jeg vil benytte.

Fra : Peder Porse

Dato : 29-05-05 12:14

Af en hel masse grunde, som jeg ikke skal komme ind på her , ville jeg i
givet fald IKKE benytte det ApS, du nævner, mener selv at vide en del om
lige dette emne.
pp

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-05 12:57

> [...]
> Af en hel masse grunde, som jeg ikke skal komme ind på her , ville jeg i
> givet fald IKKE benytte det ApS, du nævner, mener selv at vide en del om

Det er jo fint nok. Men det er ikke alle os andre dødelige, der er så meget
inde i forvaltningsret.

Fra : Peder Porse

Dato : 27-05-05 21:08

Den korte redegørelse fra Skive Kommune er stort set korrekt.
Det er dog et ret kompliceret regelsæt.

Fradrag for forbedringer har ikke noget med bebyggelse på grunden at
gøre. Det er netop fradrag i GRUNDVÆRDIEN for forbedringer.

De skal hænge sammen med grundens værdi i ubebygget stand. Der gives
derfor efter landsskatterettens praksis ikke fradrag for udgifter til
vejbelysning, kabelTV vejskiltning m.v.

Fradraget fastsættes for at fastholde et princip om at man ikke skal
betale ejendomsskat af forbedringer, man selv har betalt for.(eller
præsteret i form af eget arbejde).

Det fremgår af vurderingslovens § 18ff.

Meget forenklet sagt skal fradraget svare til den vurderingsstigning
(grundværdien) der sker i forbindelse med et areals ændring fra råjord
til byggemodnede grunde.

Det betyder at fradraget vil svare til de fleste af
byggemodningsomkostningerne, dvs. vej-fortove, tilslutningsafgifter
(el-vand-kloak) m.v.

Det kan ikke overstige de positivt afholdte udgifter.

Der kan godt være ansat flere fradrag på en ejendom, systemmæssigt
udløber de så at sige automatisk efter 30 år fra arbejdets udførelse.

Som nogen skriver her, er der problemer visse steder med fradragets
størrelse.

Hvis der eksempelvist ikke er ansat fradrag i forbindelse med en nyere
grund kan det være en idé at rette henvendelse til den regionale
vurderingsmyndighed (ToldSkat- (ikke kommunen)) med henblik på
ansættelse i forbindelse med den vurdering, der laves af
beboelsesejendomme m.v. pr. 1/10 2005.

Man kan finde adressen på

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=158917&vID=0

pp