Linux på PowerMac?
Fra : Jasper Norman

Dato : 31-05-01 20:59

kan det lade sig gøre at køre en Redhat/Corel på en powerMac?

mvh

Jasper

Fra : . .. -_ --__--- RDX ~

Dato : 31-05-01 21:27

> kan det lade sig gøre at køre en Redhat/Corel på en powerMac?

Så vidst jeg ved er det kun YellowDog Linux der kan køre på Mac, RødHætte og
Corel kan ihvertfald ikke.

Mvh Lasse

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-05-01 21:37

On Thu, 31 May 2001 22:26:58 +0200, rdx wrote:

> Så vidst jeg ved er det kun YellowDog Linux der kan køre på Mac,
> RødHætte og Corel kan ihvertfald ikke.

F.ex. LinuxPPC og Debian kan også.

Mvh.

--
Shameless plug: Adam Sjøgren
<http://www.koldfront.dk/text/debian-ibook.html>" asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 31-05-01 21:37

In article <qPxR6815@news010.wo> . .. -_ --__--- RDX ---__-- _- .. . wrote:

> Så vidst jeg ved er det kun YellowDog Linux der kan køre på Mac, RødHætte og
> Corel kan ihvertfald ikke.

Debian & linuxppc er også kandidater til mac.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-05-01 21:41

Thu, 31 May 2001 21:59:03 +0200, "Jasper Norman" <Norman@mail.tele.dk>:

> kan det lade sig gøre at køre en Redhat/Corel på en powerMac?

Nej, men der findes andre distributioner der understøtter PPC.

LinuxPPC
http://linuxppc.com

Yellow Dog Linux:
http://yellowdoglinux.com

Suse
http://suse.com

Debian:
http://debian.org

I lighed med Red Hat benytter LinuxPPC, Yellow Dog (YD) og Suse sig af
RPM-pakker. Kender ikke så meget til YD og Debian, men ved at de andre kan
"alt": Boot fra CD, grafisk installer, masser af tilgængelige programmer,
KDE, Gnome m.v.

Nogen speciel grund til at du gerne vil køre Red Hat eller Corel?

-j

--
Janus Sandsgaard - Netcetera Aps
Brolæggerstræde 4 - 1211 København K

Fra : Jasper Norman

Dato : 31-05-01 21:50

Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> KDE, Gnome m.v.
>
> Nogen speciel grund til at du gerne vil køre Red Hat eller Corel?

Næ, ikke andet end at jeg "altid" har brugt RedHat og gerne vil prøve Corel,
i forbindelse med at kunne overbevise andre på arbejdet til at prøve en nem
Linux.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-05-01 22:16

Thu, 31 May 2001 22:50:21 +0200, "Jasper Norman" <Norman@mail.tele.dk>:

> Næ, ikke andet end at jeg "altid" har brugt RedHat og gerne vil prøve
> Corel, i forbindelse med at kunne overbevise andre på arbejdet til at
> prøve en nem Linux.

OK, tror roligt du kan kaste en LinuxPPC eller Suse efter dine kollegaer.
Begge er de ret brugervenlige at komme i gang med: Grafisk installer,
nydelige Gnome følger med sammen med de mest almindelige programmer. Ikke
mindst var jeg glædeligt overraket over, at Suse 7.1PPC fik lyd og grafik
til at spille på min Pismo uden at jeg skulle pille ved noget særligt. Red
Carpet skulle være på trapperne til LinuxPPC2000Q4; senere kommer det til
Suse7.1PPC.

Yellow Dog er i øvrigt på vej i en ny udgave 2.0.

-j

--
Boligløs i København siden 1.04.01. Kan du hjælpe?

Fra : Jasper Norman

Dato : 31-05-01 22:44

Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
>
> -j
>
> --
> Boligløs i København siden 1.04.01. Kan du hjælpe?

Hej. Ærgeligt mht. til boligsituation... Havde en 90 m2 lejlighed på Nørrebro
til leje i april til 3.100,- (just kidding

Véd du om deberian ver. uden videre kan installeres på Mac'en uden problemer,
eller om man skal gøre nogle specielle ting?

Jeg installerede Corel på laptop'en uden problemer... den mountede win-disken
automatisk... herligt.

Men hvis I mener at Deberian ver. kan køre på en Mac, vil jeg downloade den
på arbejdet i morgen, og prøve den. Jeg har (desværre) en idé om at man på
en eller anden måde må give afkald på nogle ting når man installerer de
"nemme" linux disp. Jeg véd ikke om det er rigtigt, men jeg har en
fornemmelse af at jeg er "begrænset" i en Corel disp. selv om der er adgang
til konsol osv.

Jasper

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 01-06-01 09:09

On Thu, 31 May 2001 21:59:03 +0200, Jasper Norman wrote:
> kan det lade sig gøre at køre en Redhat/Corel på en powerMac?

Ja, I mit tidl. liv skrev jeg:
http://tigerdyr.wheel.dk/~lyngbol/misc/Linux/debian/powerpc-install.html

Power Macintosh 7200, med en 2.2.17 kerne - har koert aldeles
problemfrit:

# uname -rsm
Linux 2.2.17 ppc
# uptime
10:07am up 225 days, 11:01, 2 users, load average: 0.75, 0.47, 0.38

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F