Dette er en dansk nyhedsgruppe
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-05-05 19:27

Lidt svært at gætte, ikke?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-05-05 19:33

Preben Riis Sørensen wrote:

> Lidt svært at gætte, ikke?

Hmm... det handler nok om, at ornitologi er internationalt ord, og
at UseNet er multinationalt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thor

Dato : 24-05-05 20:21

- og heldigvis er der folk fra andre lande der skriver til den, så den ikke
går helt i stå!

/Thor

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-05-05 21:31

Preben Riis Sørensen skrev:

> Lidt svært at gætte, ikke?

Vi skal vist ikke være så kede af gæster i gruppen af og til.
Det kan også forekomme at vi andre får hjælp i en udenlandsk
gruppe om et elller andet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-05-05 21:58

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Vi skal vist ikke være så kede af gæster i gruppen af og til.
> Det kan også forekomme at vi andre får hjælp i en udenlandsk
> gruppe om et elller andet.

Ja, men der skriver du på det pågældende sprog, det er forskellen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stig Linander

Dato : 25-05-05 06:06

> Ja, men der skriver du på det pågældende sprog, det er forskellen.

En ting til: det er en uskik (= hjernedødt) at cross-post'e på den måde:
dk.fritid.ornitologi,rec.birds,uk.rec.birdwatching
rec.birds er så vidt jeg ved en amerikansk gruppe.
Hvorfor skal amerikanere belemres med id af europæiske fugle?

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Dries {º¿º}

Dato : 25-05-05 20:04

Preben Riis Sørensen schreef:
> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men der skriver du på det pågældende sprog, det er forskellen.
> [...]
Oké

hvis jeg skriver på Dansk er det ingen problem... selvom jeg ikker er
Dansker og jeg ikke bor in Danmark....
Men jeg troede altid at Engelsk er ingen problem for Dansker.

Anders

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-05-05 00:10

"Dries {º¿º}" <ddries@hetnet.nl> skrev
> Oké
>
> hvis jeg skriver på Dansk er det ingen problem... selvom jeg ikker er
> Dansker og jeg ikke bor in Danmark....
> Men jeg troede altid at Engelsk er ingen problem for Dansker.

Jeg læser udmærket engelsk, men jeg mener at en dansk nyhedsgruppe skal være
dansk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-05-05 21:54

Preben Riis Sørensen skrev:

> Ja, men der skriver du på det pågældende sprog, det er forskellen.

Vi skal vist passe på ikke at blive for snævertsynede.

Tag nu fx en af fuglene fra Beng Bengssons billeder, "tinksmeden"
(Tringa glaureola). Denne trækfugl overvintrer i tropisk Vestafrika
og trækker gennem Europa til Nordskandinavien og træffes gennem
hele Sibirien, helt over til Kamchatka i øst.

Selv har jeg kun været fem gange i Kiruna (nord for polarcirklen,
der hvor Beng Bengsson har knipset sine fuglebilleder).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-05-05 23:04

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Vi skal vist ikke være så kede af gæster i gruppen af og til.
> Det kan også forekomme at vi andre får hjælp i en udenlandsk
> gruppe om et elller andet.

Det gør vi nemlig, og det gør jo kun internettet så meget desto mere
spændende. Det er jo een af de fantastiske ting ved nettet. Fuglenes
verden er også sådan - international. Tænk bare på fx "Rosenmågen", der
yngler i Sibirien helt oppe ved Ishavets bredder. Er det ikke fra et
sted i Afrika den kommer flyvende hvert år? Så bør ornitologer ike være
dem, der begynder at begrænse udsynet.

Ruth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-05-05 00:43

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev
> Tænk bare på fx "Rosenmågen", der
> yngler i Sibirien helt oppe ved Ishavets bredder. Er det ikke fra et
> sted i Afrika den kommer flyvende hvert år? Så bør ornitologer ike være
> dem, der begynder at begrænse udsynet.

Det er da også OK med en henvendelse i ny og næ, men når korrespondencen
over lang tid kun foregår på engelsk, så er det at det begynder at se lidt
sjovt ud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 28-05-05 09:13

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse

> [...]
korrespondencen
> over lang tid kun foregår på engelsk, så er det at det begynder at se

Jeg må indrøme at jeg ikke har brugt gruppen et stykke tid, og da jeg nu
kiggede bagud på hvad der er kommet af tråde siden sidst, må jeg sige,
at det ser lidt voldsomt ud. Altså med så mange tråde på engelsk. Jeg
synes stadig det er fint at nogen ude fra den store verden gider at
sende indlæg, også til vores gruppe, men at nogen krydsposter en dansk
gruppe ind i amerikanske grupper,
det synes jeg også er for meget. Det kan både være generende for nogen
som ikke er rutinerede i at skrive på engelsk, men også irritere
amerikanske brugere.

Men så lad os skynde os at sende nogle indlæg.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 28-05-05 11:14

Ruth Nielsen wrote:
> Tænk bare på fx "Rosenmågen",
> der yngler i Sibirien helt oppe ved Ishavets bredder. Er det ikke fra
> et sted i Afrika den kommer flyvende hvert år?
> Ruth

Nej. Rosenmågen er en højarktisk art der sjældent ses syd for
polarcirklen.

Mikkel

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 25-05-05 06:27

On Tue, 24 May 2005 20:26:38 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Lidt svært at gætte, ikke?

Da jeg startede på Usenet var holdningen svjh at indlæg på andre sprog
end dansk i det danske hierarki var velkomne - det er stadig min
holdning.

At man når en større gennemslagskraft ved at benytte dansk (eller
engelsk) er en anden sag.
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk