generering af drop down liste ud fra to an~
Fra : please-answer-here

Dato : 24-05-05 10:21

Først en indrømmelse:

Jeg er ret meget nybegynder på ASP området, så det kan godt være at
løsningen på dette problem er banal.

Scenarie:

Der skal laves et indtastningsbillede. Udover alle mulige oplysninger
følgende problemstilling.

1. drop down - fabrikat (fabrikat hentes fra en databasetabel)
2. drop down - typebetegnelse (hentes fra en anden tabel)

Når der er valgt fra disse to skal der opbygges en 3. dropdown menu som
indeholder modelbetegnelse for relevant fabrikat og type.

Selve databasesøgningen tror jeg ikke volder problemer og jeg er også klar
over at jeg bliver nødt til at reloade siden for at opbygge den 3. vha.
response.write, men hvordan kan jeg kalde siden igen og samtidig ha' adgang
til relevante forms objekter. (mit bedste bud har hidtil været noget med
onchange og location.href )

hjælp til ovenstående vil blive modtaget med megen taknemmelighed

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-05 10:55

please-answer-here skrev:

> [...]
> til relevante forms objekter. (mit bedste bud har hidtil været noget med

Hvis du vil kunne tilgå alle formelementer, skal du bruge submit i
stedet for location.href. Du kan godt kalde submit via
onchange-hændelsen, men ellers kan en helt almindelig submitknap måske
også bruges.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : please-answer-here

Dato : 24-05-05 11:27

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> stedet for location.href. Du kan godt kalde submit via
> onchange-hændelsen, men ellers kan en helt almindelig submitknap måske

Tak for svaret.
Ja jeg er også ved at lande ca. der. Submitknappen er nok ikke aktuel da det
netop kun er en "delsubmit", som også gerne skulle være transparant for
brugeren.
Næste spørgsmål:

Findes der nogle håndtag/metoder så der er muligt at skelne i kaldet/reload
mellem den submit der foretages ved onchange-eventen og så den submit der
foregår når brugeren trykker submit for at sende skærmbilledet?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-05 12:59

please-answer-here skrev:

> Ja jeg er også ved at lande ca. der. Submitknappen er nok ikke aktuel da det
> netop kun er en "delsubmit", som også gerne skulle være transparant for
> brugeren.

Tjo - men det kan være handy hvis en bruger af en eller anden grund har
blokeret for javascript.

> Findes der nogle håndtag/metoder så der er muligt at skelne i kaldet/reload
> mellem den submit der foretages ved onchange-eventen og så den submit der
> foregår når brugeren trykker submit for at sende skærmbilledet?

Ja. Hvis du navngiver din submit-knap, kan du teste om det er den der er
brugt:

<input type="submit" name="btnSubmit" value="Send">

<%
If Request.Form("btnSubmit") & "" <> "" Then
' Der er trykket på knappen
Else
' Der er ikke trykket på knappen
End If
%>

Ovenstående tjekker kun om der er trykket på btnSubmit eller ej. Du skal
muligvis have endnu et tjek på der undersøger om der i det hele taget er
lavet et form-submit.

NB: Jeg tjekker med vilje ikke med den viste værdi ("Send") af
submitknappen. Det kan man godt gøre, men hvis man så ændrer værdien,
vil testen pludselig fejle.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : please-answer-here

Dato : 24-05-05 13:27

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Tjo - men det kan være handy hvis en bruger af en eller anden grund
> har blokeret for javascript.

Det tror jeg ikke bliver noget problem i det her tilfælde

> Ja. Hvis du navngiver din submit-knap, kan du teste om det er den der
> er brugt:
>
> <input type="submit" name="btnSubmit" value="Send">

Det lader til at være lige det jeg skal bruge. Jeg takker mange gange

Fra : please-answer-here

Dato : 24-05-05 13:49

please-answer-here wrote:
> [...]

Lige et irriterende tillægsspørgsmål:
Findes der overhovedet nogen måde hvorpå man med en <select name="xxx"
onchange=submit> kan hægte noget information på der gør at det kaldte
program kan eksempelvis kontrollere hvilken select der initierede submit

et link til hvor jeg kan blive klogere på subj vil også være meget
kærkomment

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-05 14:24

please-answer-here skrev:

> Findes der overhovedet nogen måde hvorpå man med en <select name="xxx"
> onchange=submit> kan hægte noget information på der gør at det kaldte
> program kan eksempelvis kontrollere hvilken select der initierede submit

Du kan fx sætte en skjult værdi før du submitter. I stedet for bare at
kalde submit, kalder du en funktion der først opdaterer et skjult felt
og dernæst submitter formen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : please-answer-here

Dato : 24-05-05 15:05

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Du kan fx sætte en skjult værdi før du submitter. I stedet for bare at
> kalde submit, kalder du en funktion der først opdaterer et skjult felt
> og dernæst submitter formen.

Undskyld min ufattelige ignorance; men hvordan gør jeg det konkret?

pt. ligner min kode det her (og virker stadig ikke hel)

response.write("<select name=""Fabrikat"" onchange=""document.submit()"">)
response.write(<option .......

response.write"<select name=""apparattype"" onchange=""document.submit()"">
response.write(<option .......

meningen er at når brugeren ændrer en af dropdownmenuen skal siden reloades
for at opbygge den sqlstring der skal skal søge modelnr udfra fabrikat og
apparattype og placere modelnr i en dropdownmenu.

Men jeg har brug for at kende forskel på hvilken "select" der initierede
submit'en

Fra : please-answer-here

Dato : 25-05-05 00:48

please-answer-here wrote:
> [...]

Findes der en metode til at nulstille denne status, så den ikke tester sand
hvis siden bliver "resubmittet" uden brug af knap

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-05-05 09:22

please-answer-here skrev:

> Findes der en metode til at nulstille denne status, så den ikke tester sand
> hvis siden bliver "resubmittet" uden brug af knap

Det sker automatisk. Hver gang formen submittes kan der højst være én
inputknap der er "successful", og dermed højst én knap-værdi der kan
hentes i form-samlingen. Hvis der ikke er submittet via en knap, vil
ingen knapper blive "successful" (se definitionen af "successful" her:
<http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#h-17.13.2>).

Der hvor der kan være tvivl er hvis du skal skelne mellem submit via et
javascript og sideload uden submit (enten første load, eller et
efterfølgende reload). Her kan du blive nødt til at tjekke på andre
formelementer.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : please-answer-here

Dato : 25-05-05 10:15

> [...]
> et javascript og sideload uden submit (enten første load, eller et
> efterfølgende reload). Her kan du blive nødt til at tjekke på andre

Kære Jens.

Ville blot fortælle at dine kompetente og pædagogiske forklaringer har været
af uvurderlig hjælp. Mange tak

det spæde forsøg kan ses her (ikke til vurdering el. lgn. men blot for at
vise hvad det er jeg forsøger på)

http://90eren.homeip.net/showmodel.asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-05 22:36

please-answer-here skrev:

> Undskyld min ufattelige ignorance; men hvordan gør jeg det
> konkret?

Giv et link til din side, og stil spørgsmålet i javascriptgruppen
(<news:dk.edb.internet.webdesign.clientside>).
Det er ikke asp-koden du har brug for hjælp til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen