Ulandsbistanden
Fra : Tim

Dato : 23-05-05 22:41

En undersøgelse foretaget af europæiske udviklingsorganisationer placerer
Danmark i toppen, m.h.t. størrelsen af den støtte vi yder, samt hvor
effektivt den anvendes.

Nu har vi jo måttet lægge ører til de sædvanlige tudekoner om, hvor meget
Danmark har skåret ned på ulandsstøtten. Det passer så heller ikke.

Faktisk er Danmark, sammen med Holland, det eneste land, der overholder
anbefalingen om mindst 0.7% af bruttonationalproduktet.

Så kan de venstreorienterede tågehoveder måske skrue lidt ned for hyletonen?

Tim

Fra : morten sorensen

Dato : 23-05-05 23:10

Tim wrote:
> [...]
>
> Nu har vi jo måttet lægge ører til de sædvanlige tudekoner om, hvor meget
> Danmark har skåret ned på ulandsstøtten. Det passer så heller ikke.

Jo - det passer, da man er gået fra 1.0 til 0.7.

Om det så er katastrofalt, er en anden sag - men det er ikke tuderi at
der er skåret; det er et faktum.

--

morten sorensen

Fra : G B

Dato : 23-05-05 23:21

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> skrev i meddelelsen

> Jo - det passer, da man er gået fra 1.0 til 0.7.
> Om det så er katastrofalt, er en anden sag - men det er ikke tuderi at
> der er skåret; det er et faktum.

Nej, det er ikke katastrofalt. Vi ligger stadig på top-10-listen.
Derfor er det tuderi.

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : morten sorensen

Dato : 23-05-05 23:32

G B wrote:
> morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> skrev i meddelelsen

> Nej, det er ikke katastrofalt. Vi ligger stadig på top-10-listen.
> Derfor er det tuderi.

Det er ikke tuderi med 100% korrekt at der *ER* skåret. Det er vel
fuldkommen ubestrideligt.

Man kan så mene at der gives penge nok osv - men hævde at der ikke er
skåret er løgn.

--

morten sorensen

Fra : G B

Dato : 23-05-05 23:44

> Det er ikke tuderi med 100% korrekt at der *ER* skåret. Det er vel
> fuldkommen ubestrideligt.

Det var sørens, så hurtigt du får armene i vejret...

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-05-05 23:56

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Det er ikke tuderi med 100% korrekt at der *ER* skåret. Det er vel
> fuldkommen ubestrideligt.
>
> Man kan så mene at der gives penge nok osv - men hævde at der ikke er
> skåret er løgn.

Men vi er ikke på 0,7% af BNI, det er jo noget som DF går ind for, så der er
vi altså ikke, - det var jo også 0,84 i 2003.

Vi har svjv fastfrosset beløbet foreløbig, dvs procenten vil gå ned
relativt, men man har åbenbart bestemt sig til at stoppe før man når de
0,7%.

Fra : morten sorensen

Dato : 24-05-05 08:31

Knud Larsen wrote:
> [...]
>
> Vi har svjv fastfrosset beløbet foreløbig, dvs procenten vil gå ned
> relativt, men man har åbenbart bestemt sig til at stoppe før man når de

Pointen er at det utvivlsomt er en nedskæring. Folk der 'tuder' over
det, har altså ret.

--

morten sorensen

Fra : Jesper

Dato : 24-05-05 14:30

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Pointen er at det utvivlsomt er en nedskæring. Folk der 'tuder' over
> det, har altså ret.

Folk der tuder over det skulle have skridtprygel med en våd
søndagsberlinger. Danmark gav for meget før, der er ved at bleve rettet
nu så vores hjælp ikke er urimelig høj som den var før. Danmark er slet
ikke så rigt et samfund som folk går og tror: Hvis Danmark havde været
en amerikansk delstat, så ville vi være den 10. fattigste på niveau med
Kentucky!

Fra : morten sorensen

Dato : 24-05-05 15:14

Jesper wrote:

> Folk der tuder over det skulle have skridtprygel med en våd
> søndagsberlinger.

Faktaresistens.

> Danmark gav for meget før, der er ved at bleve rettet
> nu så vores hjælp ikke er urimelig høj som den var før.

Så der er altså blevet skåret. Hvor tuderiet så kommer ind ved jeg ikke.

Bizzar form for manglende logik.

Jaja - fint nok.

--

morten sorensen

Fra : Trunte

Dato : 23-05-05 23:41

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Jo - det passer, da man er gået fra 1.0 til 0.7.
>
> Om det så er katastrofalt, er en anden sag - men det er ikke tuderi at der
> er skåret; det er et faktum.
Tim har ofte problemer med sin kugleramme.
Trunte

Fra : Trunte

Dato : 23-05-05 23:37

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefalingen om mindst 0.7% af bruttonationalproduktet.
>
> Så kan de venstreorienterede tågehoveder måske skrue lidt ned for

Ja det er da fint med ros - godt nok en ros med modifikationer, dels er
ulandshjælpen

faldende siden 2000 og dels ville målestokken være mere reel hvis man frem
for

at sammenligne os med lande der giver mindre, gik ind og undersøgte om man
levede

op til nålene for ulandshjælpen.

At der for DKs vedkommende er ros for nyttig indsats specielt ifht.
udvikling af handel

og industri kunne jo også være et incitament til yde endnu og et modargument
til

de "højreorienterede tågehoveder" der mener at ulandsbistand ikke nytter.

I stedet for at skamrose os selv for at være et af de få lande der lever op
til FNs anbefaling

- ville det måske være mere givtig at fokusere på de lande der ikke gør,
hvis FN.landene

skal have bare et minimum af chance for at leve op til 2015-målene.

Mål som i øvrigt er ret og rimelige . og som vi (den rige del af verden)
burde have råd til.

Trunte

Fra : Konrad

Dato : 24-05-05 09:41

> [...]
> En undersøgelse foretaget af europæiske udviklingsorganisationer placerer
> Danmark i toppen, m.h.t. størrelsen af den støtte vi yder, samt hvor

Det lyder jo glimrende. Med andre ord har de "ulandshjælpsskeptiske", som du
ganske sikkert tilhører, ikke længere nogen argumenter for at skære
yderligere på hjælpen - for som vi kan se, er den yderst effektiv - vi får
åbenbart rigtig meget for vor ulandshjælp!

> Nu har vi jo måttet lægge ører til de sædvanlige tudekoner om, hvor meget
> Danmark har skåret ned på ulandsstøtten. Det passer så heller ikke.

Jo - det passer skam. Man kan sagtens skære ned og alligevel ligge i top.
Husk på, at målingen er relativt per capita og ikke målt i kroner og ører.

> Faktisk er Danmark, sammen med Holland, det eneste land, der overholder
> anbefalingen om mindst 0.7% af bruttonationalproduktet.

Glimrende.

> Så kan de venstreorienterede tågehoveder måske skrue lidt ned for
> hyletonen?

Når nu vi ved hvor effektiv hjælpen er, kan tågehornene så monstro ikke
indstille klynkeriet?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-05-05 10:29

Konrad wrote:
> [...]
> skære yderligere på hjælpen - for som vi kan se, er den yderst
> effektiv - vi får åbenbart rigtig meget for vor ulandshjælp!

Hvis effektiviteten måles i forhold til, hvor meget
ulandshjælpsmodtagerne får ud af det, ligger det ikke umiddelbart for at
opgøre, vi får noget ud af det.

Det er for nogen en rar fornemmelse at danske skatteyderkroner letter
tilværelsen for nogen udlændinge selv om de samme penge kunne være brugt
til at lette tilværelsen for nogen danskere, og i det respekt er det
nok, vi skal se, hvad "vi" reelt får ud af ulandsbistanden.

Så der er stadig argumenter mod ulandshjælpen. F.eks. det med at lade
pengene komme danskere til gode i stedet.

Så er der argumentet om, at "rare fornemmelser" hører ind under
privatsfæren og ikke er noget, der skal tvangsindkræves fra
skatteyderne. Altså at folk der gerne vil bruge pengene på f.eks.
"kvinder i Sydamerika" for at få en "rar fornemmelse" af solidaritet,
eller hvad det nu kan være, må skaffe sig dette psykiske gode for egne
midler.

En del af ulandshjælpen bruges til at købe danske varer og
serviceydelser for, og det bruges ofte som argument for ulandshjælp, når
debatten kommer ind på de kølige kontanter; men det er ikke et argument
for ulandsbistand. De samme penge kunne støtte dansk erhversliv mange
gange bedre, hvis de blev brugt direkte til formålet. Dertil kommer at
de specifikke danske virksomheder ikke er underlagt regler om, at virke
til gavn for andre end deres ejere, som igen er en yders begrænset del
af "vi". Ej heller er de varer eller serviceydelser, som virksomhederne
producerer målrettet "vi" (men ulandsmodtageren), hvilket de jo kunne
have været, hvis vi i stedet valgte at bruge pengene på egne borgere.

Alt i alt kan jeg ikke se andet "gode" ved ulandshjælpen for "os" end,
at "vi" får en "rar fornemmelse", og at danske politikere kan træde
"stolt" (jeg synes ikke, de skulle være så stolte) frem og føle sig
særlige, når talen udenlands falder på ulandsbistand.

Som sagen står, bør ulandshjælp afskaffes og gøres til et privat
anliggende for dem, der har brug den rare fornemmelse.

Hvis en ting som 'næstekærlighed' skulle krydse nogens tanker i denne
forbindelse, så er det godt at huske, at man selvfølgelig også kan være
næstekærlig overfor sin næste i Danmark. Ret beset er det vel mindst
lige så næstekærligt, og udløser vel lige så stor en mængde fornemmelse
af rarhed, som godgiveri til udlændinge.

Sidst men ikke mindst, så er tvangsopkrævet solidaritet slet ikke
solidaritet, og derfor kan vi konstatere, at selv når det kommer til den
"rare fornemmelse", er ulandsbistanden en dårlig investering. For mindre
penge kunne opnåes langt større "rar fornemmelse", hvis det gøres
frivilligt. Så bliver det ægte solidaritet, der sendes ud af landet. Som
det er nu, er det en halvhjertet solidaritet. Ja, man kan spekulere over
hvor meget hjerte, der egentlig er i sådan en automatiseret proces, hvor
langt de fleste bidragsydere ikke ved (for de undersøger det ikke), hvad
pengene bruges til. "Halvhjertet" dækker rimeligvis ikke.
"Tiendedelshjertet" er nok mere i Bulls Eye.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-05-05 14:53

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> Hvis effektiviteten måles i forhold til, hvor meget
> ulandshjælpsmodtagerne får ud af det, ligger det ikke umiddelbart for at
> opgøre, vi får noget ud af det.

Kære Havhulemand - jeg tror ikke, du modtager ulandshjælp.

> [...]
> til at lette tilværelsen for nogen danskere, og i det respekt er det
> nok, vi skal se, hvad "vi" reelt får ud af ulandsbistanden.

Vi er mange, der har forstået det kristne næstekærlighedsprincip sådan, at
det ikke bare gælder for personer med dansk statsborgerskab.

> Så der er stadig argumenter mod ulandshjælpen. F.eks. det med at lade
> pengene komme danskere til gode i stedet.

Hvorfor er det et argument imod ulandshjælpen? Det er aller højest et
synspunkt.

> Så er der argumentet om, at "rare fornemmelser" hører ind under
> privatsfæren og ikke er noget, der skal tvangsindkræves fra
> skatteyderne.

Det samme kunne man med præcis samme ret sige om folkepensionen, som også
kun findes, fordi en del mennesker synes, det er synd for de ældre, at de
ikke har noget at leve af.

Hvorfor er det anderledes med den?

> [...]
> for ulandsbistand. De samme penge kunne støtte dansk erhversliv mange
> gange bedre, hvis de blev brugt direkte til formålet.

De BLIVER brugt direkte til formålet. Man kan vist dårligt støtte dansk
erhvervsliv ret meget mere direkte end ved at købe danske produkter og
ydelser.

> Dertil kommer at
> de specifikke danske virksomheder ikke er underlagt regler om, at virke
> til gavn for andre end deres ejere, som igen er en yders begrænset del
> af "vi".

Det er nu engang det, der er formålet med en privat virksomhed.

> Ej heller er de varer eller serviceydelser, som virksomhederne
> producerer målrettet "vi" (men ulandsmodtageren), hvilket de jo kunne
> have været, hvis vi i stedet valgte at bruge pengene på egne borgere.

Ja, det tror jeg, vi har fattet.

> [...]
> "stolt" (jeg synes ikke, de skulle være så stolte) frem og føle sig
> særlige, når talen udenlands falder på ulandsbistand.

Jeg er godt klar over, at de mere subtile dimensioner af ulandshjælpen er
gået dig helt forbi, men jeg kan i hvert fald pege på et par ting, som jeg
vil betragte som fordele:

- Ulandshjælpen hjælper med til at stabilisere en række fattige lande.
Situationen i Mellemøsten viser, hvorfor den sikkerhedspolitiske situation i
lande langt væk også har betydning for os.

- Ulandshjælpen hjælperm med til at holde flygtninge i nærområderne.

> Hvis en ting som 'næstekærlighed' skulle krydse nogens tanker i denne
> forbindelse, så er det godt at huske, at man selvfølgelig også kan være
> næstekærlig overfor sin næste i Danmark.

Det mener du så.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-05-05 16:16

Christian R. Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Kære Havhulemand - jeg tror ikke, du modtager ulandshjælp.

Jeg besvarede Konrads "vi får åbenbart rigtig meget for vor
ulandshjælp".

Derudover har du ret i den tro på, at jeg ikke modtager ulandsbistand.

> Vi er mange, der har forstået det kristne næstekærlighedsprincip
> sådan, at det ikke bare gælder for personer med dansk statsborgerskab.

Udmærket; men det er jo ikke noget argument mod ovenstående. Det gælder
jo også danskere. Såe ... ?

> Hvorfor er det et argument imod ulandshjælpen?

Hvis man hellere vil lade tvangsopkrævne danske skattekroner komme
danskere til gode, så er det argument.

> Det er aller højest et
> synspunkt.

I så fald er argumenterne for ulandshjælp også synspunkter, og vi er
lige vidt.

> Det samme kunne man med præcis samme ret sige om folkepensionen, som
> også kun findes, fordi en del mennesker synes, det er synd for de
> ældre, at de ikke har noget at leve af.

Den findes nu også fordi samme ældre mennesker i sin tid vedtog at ordne
forberedelserne til pensionsalderen. De har muligvis syntes det var synd
for dem selv, hvis der ikke var en folkepension, når de blev ældre.

> Hvorfor er det anderledes med den?

Anderledeshedenerne burde være åbenbare. De ældre har selv i stor stil
financieret deres folkepension gennem skatteindbetalinger, og de ældre i
denne sammenhæng er danskere og ikke udlændinge.

> De BLIVER brugt direkte til formålet. Man kan vist dårligt støtte
> dansk erhvervsliv ret meget mere direkte end ved at købe danske
> produkter og ydelser.

Jo bestemt. Man kunne give dem midlerne uden at forlange produkter eller
serviceydelser til fattige afrikanere for dem. Det ville være en meget
mere effektiv erhversstøtte. Som erhversstøtte er ulandshjælp en meget
dårlig forretning.

> [...]
> Situationen i Mellemøsten viser, hvorfor den sikkerhedspolitiske
> situation i lande langt væk også har betydning for os.

Det er meget få lande i Mellemøsten, der modtager ulandsbistand fra os.
Ydermere er det rige lande i Mellemøsten, der er problemet angående
stabilitet.

> - Ulandshjælpen hjælperm med til at holde flygtninge i nærområderne.

Det kunne en afvisning ved den danske grænse gøre langt billigere. Det
glæder mig, at du finder det bedst, at flygtninge bliver i deres
nærområder og "flygter" hele vejen til Danmark. Især glæder det mig, at
du åbenbart finder flygtninge, der bliver væk fra Danmark, som fordele.
Jeg må indrømme, du overrasker mig lidt her. Glædeligt.

Det gør du vel også, ikk'?

Fra : Knud Larsen

Dato : 24-05-05 18:49

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> De BLIVER brugt direkte til formålet. Man kan vist dårligt støtte dansk
> erhvervsliv ret meget mere direkte end ved at købe danske produkter og

Har vi ændret den politik vi havde i årtier, med at halvdelen blev givet
direkte til FN?

> - Ulandshjælpen hjælper med til at stabilisere en række fattige lande.
> Situationen i Mellemøsten viser, hvorfor den sikkerhedspolitiske situation
> lande langt væk også har betydning for os.

Som du ved, så har ulandshjælpen stabiliseret en række diktaturer fordi
lederne ikke behøvede tænke på at betjene befolkningen, det gjorde
"donorlandene". Mange intellektuelle i fattige lande har frabedt sig den
bjørnetjeneste ulandshjælp ofte er. Det ER dog blevet bedre i de sidste få
år, man tager lidt hensyn til at et land skal have et bare nogenlunde
fungerende civilsamfund, - men man er naturligvis ikke konsekvent, vi giver
stadig til lande med den værste sort diktatorer, - og holder dem derved ved
magten.

> - Ulandshjælpen hjælperm med til at holde flygtninge i nærområderne.

Det er jo en sandhed med kæmpestore modifikationer, migrationsforskere siger
netop, at et land skal op på et vist minimum, før folk begynder at søge til
andre lande, som flygtninge af den ene eller den anden grund.

Som bekendt kunne man gøre 20 gange større forskel ved at droppe EUs
asociale og mærkværdige landbrugsordninger. Læs evt i Weekendavisen hvordan
man kan forpagte noget brakjord på Sjælland ud til ivrige jyder, som vil få
store braktilskud resten af livet, hvis de når at komme med på
braklægningsvognen. Det er det rene brak, men det er ikke så interessant som
at få lov at give nogle flere penge til mere eller mindre trængende lande, -
nu nægter Indien da heldigvis at være med, det *ser* jo også lidt sjovt ud
at danskere skal betale til et land som bruger enorme summer på militær o.l.
Men vi betaler fx 70 mio om året til Malaysia for at "passe" deres miljø,
mens de bryster sig af at bezin kun koster nogle øre literen, og at der er
langt flere biler pr capita end i Danmark. Men det har vel også noget med
"stabilitet" og "nærområder" at gøre?

Fra : Trunte

Dato : 24-05-05 18:25

> [...]

> Så der er stadig argumenter mod ulandshjælpen. F.eks. det med at lade
> pengene komme danskere til gode i stedet.

Ovenstående er for mig at se tre forskellige måder at skrive det samme på,
nemlig hvis
det ikke kortsigtet kommer danskerne til gode så er det ikke interessant ...
Det er jo så selvmodsigende - hvis der ikke sker noget drastisk ved
ulandsbistanden fra de rige til de fattige lande
dvs som minimum leve op til FNs 2015 mål så vil det være umuligt i større
grad end nu ikke være istand til at brødføde
sig selv og som følge deraf "kaste sig i millionvis ind over grænserne" - så
kære racister det må være i egen interesse at
hjælpe Afrika og Mellemøsten .. ))
Trunte

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-05-05 18:38

Trunte wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ovenstående er for mig at se tre forskellige måder at skrive det
> samme på, nemlig hvis
> det ikke kortsigtet

Jeg skriver ikke noget om kortsigtet.

> kommer danskerne til gode så er det ikke
> interessant

Jeg skriver ikke, at det ikke er interessant for nogen. Nogen er jo
glade for lige netop den specifikke rare fornemmelse.

> ... Det er jo så selvmodsigende

Der er intet selvmodsigende i det.

> [...]
> større grad end nu ikke være istand til at brødføde
> sig selv og som følge deraf "kaste sig i millionvis ind over

De kan ikke brødføde sig selv, da de simpelthen får for mange børn. Det
er allerede nogen år siden, at Afrika kun kunne brødføde 80 procent af
sin befolkning. Det er sikkert blevet værre siden. Intet tyder på andet.
AIDS har ikke stoppet befolkningsstigningen. Kun bremset den.

> - så kære racister det må være i egen interesse at
> hjælpe Afrika og Mellemøsten .. ))

Man må gerne tiltale mig racist. For dig gælder dog, at det skal være
HrRacist. Alternativt kan du droppe dine overfjollede smileys.

Fra : Knud Larsen

Dato : 24-05-05 19:45

"Trunte" <ap.moeller@webspeed.dk> wrote in message

> [...]

> sig selv og som følge deraf "kaste sig i millionvis ind over grænserne" -
> så kære racister det må være i egen interesse at

Om man så vedtog at give fem gange så meget, så kunne det ikke "brødføde"
den ekstra milliard mennesker, man regner med i Mellemøsten inkl. Nordafrika
inden for 40 år, - OG som migrationsforskere siger, *hvis* man får mere styr
på tingene i Nordafrika, så vil store folkemængder fra det sydlige Afrika
migrere nordpå, og yderligere skubbe kæmpebefolkningerne dér videre til
Europa.
Du kunne lige så let tømme Furesøen med en spiseske som at "brødføde" de
store befolkninger, - vandet er allerede nu et problem, og det bliver det
helt store problem i årene fremover. Egypten har lige nu 80% af det vand man
regner med er nødvendigt, og forventer at blive 20 millioner flere mennesker
på bare de næste 15 år. Du kan roligt spænde sikkerhedsselerne, - med eller
uden 0,7% gennemsnitlig ulandshjælp.

Fra : Trunte

Dato : 24-05-05 20:25

> [...]
> på tingene i Nordafrika, så vil store folkemængder fra det sydlige Afrika
> migrere nordpå, og yderligere skubbe kæmpebefolkningerne dér videre til

det er jo for h... det jeg siger og den eneste måde at undgå det på er at
styrke udviklingen så de kan klare sig selv - og iøvrigt blive samhandlende
med I-landene

> [...]
> mennesker på bare de næste 15 år. Du kan roligt spænde
> sikkerhedsselerne, - med eller uden 0,7% gennemsnitlig ulandshjælp.

godt så - hvad er så din fabelagtige løsning på det her?? ... udover at
udspyde bitre og meget lidt resultatorienterede indlæg ud ...
Trunte

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-05-05 08:37

> [...]
>
> det er jo for h... det jeg siger og den eneste måde at undgå det på er at
> styrke udviklingen så de kan klare sig selv - og iøvrigt blive

Det er da ikke det du siger, du siger jo det modsatte, at hvis vi ikke
"brødføder" dvs kører landene på kontanthjælp, så vil millioner kommme til
Europa, - migrationsforskere siger at "når" vi "brødføder" dvs får de
nordlige lande op på en vis standard, SÅ vil de første få råd til at
emigrere til Europa, og dem fra syd vil rykke nordpå.

> godt så - hvad er så din fabelagtige løsning på det her?? ... udover at
> udspyde bitre og meget lidt resultatorienterede indlæg ud ...

Jeg har ingen løsning, det er ikke alle verdens problemer, som har "en
løsning", - og jeg er ikke bitter, jeg vil bare ikke personligt være med til
at ønskedrømme virkeligheden væk, - og endog betale for det. Andre kan
drømme som de vil, det er en personlig sag.

Du kan også fable om, at hvis alle lande holdt op med at forurene miljøet,
holdt op med at drive rovdrift på naturen, og politikerne i
tredjeverdenslandene pludselig holdt op med at være korrupte, og kineserne
lod være med at satse på en bil hver, SÅ ville det hele se meget bedre ud.
Men sådan er verden og menneskene ikke indrettet, og det må vi indrette os
på, og i mellemtiden går tiden og om 100 år er alting glemt. Carpe Diem.

Fra : Trunte

Dato : 25-05-05 17:44

> [...]
> nordlige lande op på en vis standard, SÅ vil de første få råd til at
> emigrere til Europa, og dem fra syd vil rykke nordpå.

Det var da utroligt - jeg siger ikke vi skal brødføde nogen som helst jeg
siger vi ( i-landene) skal har råd til at hjælpe ulandene
på fode - dvs. som nævnt i Mål 2015: sikre grunduddannelser til alle børn -
hjælpe dem med opbygning af sundhedssystemet
- hjælpe dem til relevante uddannelser - hjælpe dem på miljøområdet osv
osv - så det bliver i stand til at blive hvor de er.
På den måde kan man se det som en ulandsinvestering: de bliver hvor de - det
globale miljø sikres - og på sigt vil det øge verdenssamhandlnen.
I forhold til dine migrationsforskere - så er det jo først hvis vi intet
foretager os at folkevandringen helt sikkert vil ske.

> Jeg har ingen løsning, det er ikke alle verdens problemer, som har "en
> løsning", - og jeg er ikke bitter, jeg vil bare ikke personligt være med
> til at ønskedrømme virkeligheden væk, - og endog betale for det

I-landene kommer først til at mærke regningen når vi undlader at hjælpe -
for så vil vi opleve dels en folkevandring af fattige dels en global
miljøkatastrofe.
Der er rigtig mange ressourcer i u-landene, som de bare skal hjælpes til /
uddannes til at udnytte.
Trunte

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-05-05 19:53

> [...]
> miljøkatastrofe.
> Der er rigtig mange ressourcer i u-landene, som de bare skal hjælpes til /

Det er ikke et spørgsmål om uddannelse, det er et spørgsmål og hvorvidt man
har et cívilt samfund, hvis man ikke har papir på sin ejendom og hvis det
tager flere år at få lov at starte egen virksomhed, osv osv så kan man ikke
komme på niveau med os andre. Det er der forsket meget i, man kunne betale
syttentusinde milliarder, og det ville stadig ikke hjælpe hvis man ikke har
retssystemer som er retfærdige og politi som ikke stjæler næsten alt hvad
man producerer. Vi tænker "jamen de må da kunne se at BNP ville kunne
tredobles hvis man ikke stjal fra alle mulige'' men folk tænker jo
naturligvis på hvordan det er i dag og ikke på hvordan det muligvis kunne
blive bedre om 50 år. Jeg kender personligt mange udviklingsfolk, og de får
almindeligvis et chock når de kommer ud i den virkelige verden, - den er
IKKE som vi har lært i folkeskolen, mændene vil normalt skide på om
kvinderne skal gå 10 km for at få vand til dem, med mindre det betyder at
kvinderne kan yder nogle andre services i den tid de ellers ville vandre
efter vand.
Jeg hørte lige et hjertevarmende program om en dansk kvinde som har fået en
skole for døve op at stå i Afrika, et eller andet hun havde givet dem i 2000
var nu ved at blive taget i brug efter fem år, - men sådan er det i Afrika,
som hun sagde, og det er da også OK, men det er sgu da ikke vores skyld at
mentaliteten er anderledes der?

Fra : Bo Warming

Dato : 25-05-05 23:05

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Afrika, som hun sagde, og det er da også OK, men det er sgu da ikke vores
> skyld at mentaliteten er anderledes der?

Jeg oplevede en sådan skole i Afrika. Danskeren der underviste i dukketeater
var begejstret over de sortes taknemlighed.

De sorte underviste på skolen kun for at få et scholarship og komme til
Danmark og blive her. Da skolen ikke længere fik penge fra Danida, nedlagdes
den helt og aldeles, for landets sorte ledere er ligeglade med døve.

Danida-skolelærerne er venneløse stakler, som må rejse til den anden side
for at få trækkerdrenge at bolle med.

Deres yndlngsavis, Politiken skriver at fjender af godhedsindustrien er
racister, sindsyge eller det der er værre

Politikens leder har fx fastslået at Jonni Hansen er sindsyg. Uden forbehold
eller humor. De foragter åbenbart læger. Lægeverdenen ville aldrig koble
nogen psykiatrisk diagnose på den venlige, folkelige, tidligere portør i
Greve. Jeg har ikke mødt ham. Men at dømme af TV-udtalelser er han klart et
menneske man kan blive ven med, hvad godhedsindustriens pinger ikke evner
med nogen. Det evnede min mor heller ikke. Hun gik op i fugle og andre
ligegyldigheder, og havde så fattigt et liv, da børnene var fløjet fra
reden, at hun døde få måneder efter mn far var død, for uden nogen at ofre
sig for, var der intet at leve for.

Er det forkert at tale negativt om sine afdøde forældre? De er gode cases,
som man VED noget om - og Voltaire har ret i at "levende skylder man
respekt, men døde skylder man kun sandheden"

Det er værd at være trailblazer for Camus ånd om at man ikke skal være
ærbødig for sin mor af PLIGT

"I vor kultur vil en mand der ikke græder ved sin mors begravelse blive
idømt dødsstraf" Camus

Fra : Konrad

Dato : 24-05-05 20:00

> Hvis effektiviteten måles i forhold til, hvor meget
> ulandshjælpsmodtagerne får ud af det, ligger det ikke umiddelbart for at
> opgøre, vi får noget ud af det.

Øh - joda? Succeskriteriet er vel sådan set at pengene gør gavn for de
mennesker der tildeles hjælpen?

> Det er for nogen en rar fornemmelse at danske skatteyderkroner letter
> tilværelsen for nogen udlændinge

Sikkert - men det primære må vel være, at pengene gør gavn for de mennesker
som f.eks mangler tag over hovedet, rent drikkevand o.lign? Jeg har ikke
nogen konkret bevidsthed om, at nu går så og så meget af skatten til
ulandshjælp, men en ret stor overbevisning om, at Danmark kan og bør gå
foran, når nu vi er så rige, og derved har reel mulighed for at hjælpe.

>selv om de samme penge kunne være brugt
> til at lette tilværelsen for nogen danskere, og i det respekt er det
> nok, vi skal se, hvad "vi" reelt får ud af ulandsbistanden.

Man kan altid finde andre områder et vist budget kunne være blevet brugt
"bedre" på - det er jo smag og behag. Der kunne sikkert laves mange
hofteoperationer for de 18 mia militæret koster, f.eks - ville "vi" reelt
ikke fået mere ud af at afskaffe hæren og bruge det på "gammeldanskere" i
stedet for at vogte grænser tusinder af kilometre fra rigets egne grænser??

> Så der er stadig argumenter mod ulandshjælpen. F.eks. det med at lade
> pengene komme danskere til gode i stedet.

Og der er spekulative argumenter imod alle poster på statsbudgettet. Du
kunne også vende det om og se på *hvor* en udgift gør mest gavn : Rent
drikkevand til 10.000 mennesker i et afrikansk tørkeområde, eller
ældrechecks til 250 67-årige danske husmillionærer?

> Så er der argumentet om, at "rare fornemmelser" hører ind under
> privatsfæren og ikke er noget, der skal tvangsindkræves fra
> skatteyderne.

Ja - sådan noget som ældrecheck er jo i høj grad et bluffnummer bygget op
omkring "rare fornemmelser"..."mere hjemmehælp" handler også om rare
fornemmelser - milliondyre kunstige befrugtninger handler også om rare
fornemmesler osv...

> [...]
> "kvinder i Sydamerika" for at få en "rar fornemmelse" af solidaritet,
> eller hvad det nu kan være, må skaffe sig dette psykiske gode for egne

Ja - men det kan jo sige om alt, ikke sandt? Hvad med Irakkrigen, f.eks?
Hvor mange hundreder millioner er der ikke givet ud for at Fogh og en flok
tågehorn kan få en rar fornemmelse af solidaritet med USA?

> En del af ulandshjælpen bruges til at købe danske varer og
> serviceydelser for,

Det er vist en ret konsekvent præmisse/klausul for den type proekter...Man
køber jo ikke cement i Yemen, når man bygger noget - man køber det ag
portland.

>Og det bruges ofte som argument for ulandshjælp, når
> debatten kommer ind på de kølige kontanter; men det er ikke et argument
> for ulandsbistand.

Nej - det er det ikke, men det er da et ret vægtigt proargument - skjult
statsstøtte plejer at være spiseligt for de fleste

>De samme penge kunne støtte dansk erhversliv mange
> gange bedre,

Hvordan mange gange bedre? Man køber jo nogle varer af danske virksomheder?

>hvis de blev brugt direkte til formålet.

Hvordan kan de bruges mere direkte?

> Dertil kommer at
> de specifikke danske virksomheder ikke er underlagt regler om, at virke
> til gavn for andre end deres ejere,

Det er da underordnet, i den her sammernhæng. "Vi" hjælper os selv, dvs det
danske erhvervsliv, samtidig med at vi hjælper folk i fattige egne - det er
da ikke, i hvert fald på papiret, umiddelbart nogen specielt dårlig
forretning?

> [...]
> producerer målrettet "vi" (men ulandsmodtageren), hvilket de jo kunne
> have været, hvis vi i stedet valgte at bruge pengene på egne borgere.

Øh - giv et eksempel på hvad du tænker på her?

> [...]
> "stolt" (jeg synes ikke, de skulle være så stolte) frem og føle sig
> særlige, når talen udenlands falder på ulandsbistand.

Men det kan de så ikke længere, ved vi, for hele verden ved at den nuværende
regering ikke har lyst til at hjælpe mere end allerhøjst nødvendigt. Og jeg
synes stadig ikke det handler om rare fornemmelser - i hvert fald ikke for
mit vedkommende - og under alle omstændigheder må de "rare fornemmelser" da
så rigeligt opveje den konkrete virkelighed, dvs at nogen ude i den store
virkelighed til tider oplever en kraftig forbedring på nogle basale områder
af deres hverdag...Det opvejer fuldt ud evt forargelse over
"godhedsindustrien", som du sikkert vil kalde den...

> Som sagen står, bør ulandshjælp afskaffes og gøres til et privat
> anliggende for dem, der har brug den rare fornemmelse.

Du mener ikke at det, at folk bogstavelig talt ligger og dør er sult er lidt
mere end et "privat anliggende"?

> [...]
> lige så næstekærligt, og udløser vel lige så stor en mængde fornemmelse
> af rarhed, som godgiveri til udlændinge.

Ja - men det er altså langt fra altid lige så presserende, og
forpligtende...

> Sidst men ikke mindst, så er tvangsopkrævet solidaritet slet ikke
> solidaritet,

Det handler ikke isoleret om "solidaritet", men om at hjælpe folk der til
tider er i ufattelig nød...

>og derfor kan vi konstatere, at selv når det kommer til den
> "rare fornemmelse", er ulandsbistanden en dårlig investering.

Muligvis, men det er så heller ikke det, som det handler om.

> [...]
> frivilligt. Så bliver det ægte solidaritet, der sendes ud af landet. Som
> det er nu, er det en halvhjertet solidaritet.

Det er da komplet ligegyldigt. Din "dårlige fornemmelse" er da i grunden/ret
beset ikke mere værd end andres såkaldte "rare fornemmelse"...???

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-05-05 20:38

Konrad wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Øh - joda? Succeskriteriet er vel sådan set at pengene gør gavn for de
> mennesker der tildeles hjælpen?

Jo; men hvad får "vi" ud af det? Udover den "rare fornemmelse", hvis vi
altså ikke lige synes, pengene var bedre brugt på vore egne borgere.

> Sikkert - men det primære må vel være, at pengene gør gavn for de
> mennesker som f.eks mangler tag over hovedet, rent drikkevand o.lign?

Ikke når det gælder, hvad "vi" får ud af det.

> [...]
> skatten til ulandshjælp, men en ret stor overbevisning om, at Danmark
> kan og bør gå foran, når nu vi er så rige, og derved har reel

Ikke når der samtidig skæres på offentlig hjælp i Danmark. Så skærer man
i hjælp det ene sted (i Danmark) for at give hjælp til udlændinge.
Derved skabes en udligning af 'hjælp'.

Du kan selvfølgelig mene, at hustage til negre er vigtigere end f.eks.
sengepladser til psykisk syge i Danmark; men under alle omstændigheder
tages der i hjælpen til danskerne for give den til udlændinge.

> [...]
> "vi" reelt ikke fået mere ud af at afskaffe hæren og bruge det på
> "gammeldanskere" i stedet for at vogte grænser tusinder af kilometre

Jo bestemt. Men at vi gør noget forkasteligt tusinde kilometer fra
Danmark med militærmidler, gør det ikke bedre, at vi så sender andre
danske milliarder til andre tusinde kilometer fra Danmark.

> [...]
> Rent drikkevand til 10.000 mennesker i et afrikansk tørkeområde, eller
> ældrechecks til 250 67-årige danske husmillionærer?

Enig. Perspektivet må derfor være, at vi taler om hjælp de svageste
danskere med det største behov for hjælpen. Ved at skyde det over på
hjælp til millionærer går man bare uden om den varme grød.

> [...]
> også om rare fornemmelser - milliondyre kunstige befrugtninger
> handler også om rare fornemmesler osv...

Hjemmehjælp er jo noget, vi alle betaler til via vores skat. Det er en
forsikring i tilfælde af invaliditet, vi betaler for. Derfor er det
noget helt andet.

> Ja - men det kan jo sige om alt, ikke sandt?

Der er også situationer, hvor solidaritet f.eks. består af en
fælleskasse, alle betaler til efter bedste evne.

> Hvad med Irakkrigen,
> f.eks? Hvor mange hundreder millioner er der ikke givet ud for at
> Fogh og en flok tågehorn kan få en rar fornemmelse af solidaritet med
> USA?

Nok nærmere milliarder. Det er en slyngelstreg uden lige i nyere dansk
historie; men den retfærdiggør ikke tvangsopkrævet ulandshjælp.

> Hvordan mange gange bedre? Man køber jo nogle varer af danske
> virksomheder?

> Hvordan kan de bruges mere direkte?

Blev givet direkte til virksomhederne uden at de skulle levere
tilsvarende værdier til f.eks. negre i Afrika. Det ville give 10 gange
mere støtte.

> [...]
> dvs det danske erhvervsliv, samtidig med at vi hjælper folk i fattige
> egne - det er da ikke, i hvert fald på papiret, umiddelbart nogen

Jo, det er kolossalt dårlig forretning. Vi kunne jo have givet ydelserne
til os selv.

> Øh - giv et eksempel på hvad du tænker på her?

F.eks. kunne pengene være blevet brugt til at yde mere hjælp til de
svageste danskere. Eller de kunne bruges til at sætte skatten ned.

> [...]
> nuværende regering ikke har lyst til at hjælpe mere end allerhøjst
> nødvendigt. Og jeg synes stadig ikke det handler om rare fornemmelser

Hvad handler det så om for dit vedkommende?

> [...]
> hverdag...Det opvejer fuldt ud evt forargelse over
> "godhedsindustrien", som du sikkert vil kalde den...

Disse forbedringer for udlændinge giver dig en rar fornemmelse, ikk'?
Det er det, jeg mener. Jeg taler om, hvad midlerne betyder for os
danskere. Som da du sagde, vi får rigtig meget ud af det.

> Du mener ikke at det, at folk bogstavelig talt ligger og dør er sult
> er lidt mere end et "privat anliggende"?

Privat anliggende forstået på den måde, at man ikke tvangsopkræver
midlerne til hjælpen. Vi kan jo heller stoppe sultedøden. Højest opnår
vi, at der bliver endnu flere af dem, der ikke kan forsørge sig selv, og
så kommer sultedøden bare til endnu flere.

Det samme kan ikke siges om danskere (for nu lige at komme den i
forkøbet). Danskere får jo så få børn, at vort befolkningstal er
faldende.

> Ja - men det er altså langt fra altid lige så presserende, og
> forpligtende...

Hvorfor ikke?

> Det handler ikke isoleret om "solidaritet", men om at hjælpe folk der
> til tider er i ufattelig nød...

Er det da ikke solidaritet?

> Muligvis, men det er så heller ikke det, som det handler om.

Ville du ikke mene, det er usolidarisk ikke at give noget til dem? Og at
det er solidarisk at give noget til dem?

> Det er da komplet ligegyldigt. Din "dårlige fornemmelse" er da i
> grunden/ret beset ikke mere værd end andres såkaldte "rare
> fornemmelse"...???

Jeg tvangsopkræver ikke andres penge til at financiere min dårlige
fornemmelse.

Fra : Konrad

Dato : 25-05-05 12:20

> Jo; men hvad får "vi" ud af det? Udover den "rare fornemmelse", hvis vi
> altså ikke lige synes, pengene var bedre brugt på vore egne borgere.

Som sagt er det ikke noget kardinalpunkt hvad "vi" får ud af noget som
helst. Der er de første 10.000 skattefinancierede udgifter det for mig kan
virke svært at gennemskue min helt personlige gevinst af, men det er jo ikke
nødvendigvis det samme som at jeg ikke kan se, at andre måske kan have
virkelig god glæde af det. Du virker til at tro, at ulandshjælp
grundlæggende er baseret på en slags overordnet cost-benefit-agtig vurdering
af hvad danske skatteydere "får ud af" deres skattekroner, men det er jo
langt fra tilfældet, og langt fra tilfældet med stort set alle andre former
for statsudgifter - udgiften eksisterer, fordi det er vurderet at der
eksisterer et konkret behov, fra politisk hold, og fordi man fra politisk
hold har besluttet, at dette behov bør staten dække via sit budget. Det
samme kan siges om stort set alt den danske stat besluttet sig for at bruge
penge på. Der er ikke forskel på ulandshjælp og f.eks glaciologisk forskning
på den grønlandske indlandsis eller f.eks kommunal græsslåning hos ældre
borgere som er serviceret til hjemmehjælp.

> Ikke når det gælder, hvad "vi" får ud af det.

Men det er ikke det det gælder, så den diskussion er ret kort. "Vi" får
heller intet som helst ud af at afhjælpe ufrivillig barnløshed.

> Ikke når der samtidig skæres på offentlig hjælp i Danmark. Så skærer man
> i hjælp det ene sted (i Danmark) for at give hjælp til udlændinge.
> Derved skabes en udligning af 'hjælp'.

Det er ganske enkelt lodret forkert. Der skæres på ingen måde i offentlig
hjælp, udgifterne til offentlig hjælp stiger fortløbende, som de altid har
gjort (f.eks fra 410 mia i 2002 til 432 mia i 2003), men skattestoppet er
kørt af på kommunerne, som så må spare et eller andet sted i deres
budgetter, hvilket typisk går ud over den hjælp færrest modtager, eller som
regnes ikke strengt nødvendige - og det giver folk et falsk indtryk af et
generel fald i udgifterne. Ulandshjælpen *er* helt konkret skåret ned - rent
beløbsmæssigt, f.eks 1 mia alene i 2002 - og det var jo en præmisse i
regeringsgrundlaget at nedskæringerne slutteligt skulle beløbe sig i en
permanet besparelse på 10 mia.

> Du kan selvfølgelig mene, at hustage til negre er vigtigere end f.eks.
> sengepladser til psykisk syge i Danmark; men under alle omstændigheder
> tages der i hjælpen til danskerne for give den til udlændinge.

Dyyyt!! - forkert.

> Jo bestemt. Men at vi gør noget forkasteligt tusinde kilometer fra
> Danmark med militærmidler, gør det ikke bedre, at vi så sender andre
> danske milliarder til andre tusinde kilometer fra Danmark.

Jo - det gær det langt bedre, for vi kan jo se af det oprindelige indlæg, at
det rent faktisk giver et afkast - mennesker i nød hjælpes, dvs,
ulandshjælpen virker efter hensigten. Og hvorfor egentlig lige skære
*yderligere* i en ulandshjælp som vi ved virker - "vi" får noget for
pengene, som det oprindelige indlæg jo handlede om - det hjælper faktisk
nogle mennesker, i stedet for at skære i en endnu større udgiftspost som det
er ret svært at dokumentere den konkrete nytteværdi af, såsom f.eks nye
avancerede kampfly med alskens nyt isenkram, som kan ramme mål med
amerikanske missiler 200 km væk, men som sådan set ikke kan bruges til meget
andet end øvelser og ellers sporadiske hjælpeoperationer i fjerne egne af
verden?

> Enig. Perspektivet må derfor være, at vi taler om hjælp de svageste
> danskere med det største behov for hjælpen. Ved at skyde det over på
> hjælp til millionærer går man bare uden om den varme grød.

Ulandshjælp fratager på INGEN måde nogen som helst noget hjælp i Danmark -
hvad der gives af hjælp til danske pensionister er besluttet politisk - der
er tale om et kompromis - og det er jo ikke sådan , alene set ift det
groteske proportionsmisforhold du overser, at der er nogen som helst
regering der har skelet til ulandshjælpen og sagt : "Uha nej, vi kan endelig
ikke give Fru Hansen hjemmehjælp, for så kommer vi jo til at mangle lidt til
ulandshjælpen". Det er en dybt godnat tankegang du lægger for dagen - staten
lægger et budget ud fra finanslovsforliget og i forventning om en
tilsvarende indtægt, og hvis indtægten bliver mindre end forventet skæres
der jo ikke i det allerede fastlagte budget - så får man blot et underskud,
som i alle andre virksomheder, eller organisatoriske økonomier. Din
forestilling om, at man skulle have fravalgt "offentlig hjælp" til fordel
for en ulandshjælp som ret beset ikke er nogen enorm kæmpeudgift på budget,
er....Absurd. Og nej - man "går ikke uden om den varme grød" - det er et
faktum af den rigeste befolkningsgruppe i Danmark er de
ældre/pensionisterne. Og det havde pianisterne jo helt glemt dengang med
ældrechecken, for det viste sig jo, at dem der konkret kunne komme i
søgelyset som "værdige modtagere" primært ville være at finde blandt ældre
indvandrere, som ikke har kunne spare op og aldrig har haft muligheden for
at købe et hus.

> Hjemmehjælp er jo noget, vi alle betaler til via vores skat. Det er en
> forsikring i tilfælde af invaliditet, vi betaler for. Derfor er det
> noget helt andet.

Næh - der er ingen "forsikring" i hjemmehjælp - den kan for så vidt
forsvinde totalt fra næste år, hvis man beslutter sig for det, akkurat
ligesom ulandshjælp, og hjemmehjælp er om noget bredt favnende og gives til
mange andre end lige invalide. Hjemmehjælp indebærer ikke blot røvtørring og
badning efter stopur, men en bred vifte af serviceydelser man kan skrue op
eller ned for. I mange kommuner er der skruet ned for visse typer hjælp som
følge af skattestoppet - ikke som følge af, at man har skåret ned på
ulandshjælpen. Men, btw, jeg kan forstå, at du har en "rar fornemmelse" med
at gå og betale til forstadsfrueenkernes saltning om vinteren og
græslåningen om sommeren - hvorfor betaler du ikke bare til den slags af din
gen lomme, gennem en privat fond?

> Der er også situationer, hvor solidaritet f.eks. består af en
> fælleskasse, alle betaler til efter bedste evne.

Hvilket gør statskassen meget solidarisk, med vor prograssive beskatning
osv..Og det er da yderligere solidarisk, at det rent faktisk er dem, som
betaler mindst, som typisk får allermest glæde af den..

> Nok nærmere milliarder. Det er en slyngelstreg uden lige i nyere dansk
> historie; men den retfærdiggør ikke tvangsopkrævet ulandshjælp.

Ulandshjælpen er heller ikke tvangsopkrævet - den er en del af statens
husholdningsbudget - du betaler mere til kampfly og rødmossede sergeanters
legen krig end du betaler til "kvinder i Sydamerika" eller hvad du nu brugte
som eksempel - meget, meget mere. Du betlaer også uendelig meget mere til
hjemmehjælp end til ulandshjælp, betaler langt mere til de
statsansattesorlovsordninger og pensioner end til ulandshjælp og så
fremdeles. Man kan sagtens diskutere skat, fornuften i visse udgifter osv -
men ulandshjælpen er altså én af de virkelig små poster - og når vi så ved,
at den rent faktisk virker, og gør en forskel for (i for dansk målestok set
i udgift per menneske) utrolig mange mennesker, så virker det lidt
besynderligt at det er det man begynder at hidse sig op over, og ikke al
mulig andet - du kan sikkert finde utallige eksempler på mere eller midre
ligegyldige udgifter som "vi" ikke har synderlig stor glæde af.

> Blev givet direkte til virksomhederne uden at de skulle levere
> tilsvarende værdier til f.eks. negre i Afrika.

Jeg har ret svært ved at se hvorfor "mine" skattekroner skal foræres til
virksomhedsejere - det er da om noget et endnu større meningsløst spild end
noget som helst andet, for det gavner jo ingen andre end dem, som i forvejen
har mest. Derudover er det ulovligt med direkte statsstøtte - men man kan
give indirekte statstøtte på en konkret meget direkte facon, ved at købe
varer af danske virksomheder og bruge dem til velgørenhed i trængende egne -
mere direkte kan det jo næsten ikke blive!

>Det ville give 10 gange
> mere støtte.

Om jeg køber for 100 mio cement eller forærer Portland 100 mio er nøjagtig
det samme.

> Jo, det er kolossalt dårlig forretning. Vi kunne jo have givet ydelserne
> til os selv.

Hvorfor overhovedet give nogen noget helst? Du stiller det op som om nogen
*skal* have et eller andet, men sådam hænger det jo ikke sammen - du får jo
heller ikke børnecheck hvis ikke du har børn, og på samme måde virker det
lidt bøvet at skulle bruge midler på nogen som intet konkret behov har. Vi
giver en lille sum i ulandshjælp ift det samlede budget, og samtidig har vi
en køb-dansk klausul frobundet med udgifterne - det er da at slå to fluer
med ét smæk. Hvis vi virkelig skulle hjælpe, burde vi faktisk købe alle
varer/materialer i nærområder - har læst en beregning der viste, at alene
synergieffekten kunne akkumulere en stigning på en fjerdel af det faktiske
udkomme af hjælpen - vi kunne få mere ud af de pange, vi sætter af til
ulandshjælp, hvis vi også inddrog det lokale erhvervsliv - men det gør vi
ikke, får *nogen* skal jo også have den "rare fornemmelse" det er, at støtte
dansk erhvervsliv.

> F.eks. kunne pengene være blevet brugt til at yde mere hjælp til de
> svageste danskere. Eller de kunne bruges til at sætte skatten ned.

Haha. Ulandshjælpen kunne ikke engang give en promille i nedsat
skatteprocent. Og så glemmer du helt at et ift ulandshjælpens størrelse
betragteligt beløb vil forsvinde ud af danske virksomheders økonomi. Den med
de 250 pensionistmillionærer ifr 10.000 negre uden vand var helt bevidst -
det er ret få kroner vi taler om, midler som relativt slet ikke vil kunne
bruges så effektivt, eller havde nogen større betydning, i den offentlige
hjælp som hvis de blev brugt til de "svageste danskere".

> Hvad handler det så om for dit vedkommende?

Det jeg skriver nedenfor.

> Disse forbedringer for udlændinge giver dig en rar fornemmelse, ikk'?

Nej. Jeg synes det er rimeligt. Det giver mig heller ikke en rar fornemmelse
at hjælpe et trafikoffer der ligger og forbløder i vejkanten.

> Det er det, jeg mener. Jeg taler om, hvad midlerne betyder for os
> danskere. Som da du sagde, vi får rigtig meget ud af det.

Det gør vi jo.

> Privat anliggende forstået på den måde, at man ikke tvangsopkræver
> midlerne til hjælpen.

Men det gør man så heller ikke. Man tvangsopkræver ikke til ulandshjælp -
man tvangsopkræver til statskassen, og politikerne beslutter sig så for
hvilke ting pengene skal bruges på. Og nogle politikere, heldigvis de
fleste, synes så, at det er ret fair den danske sats f.eks er med til at
give sultende sudanere tørmælk og 50 gram ris om dagen, så de ikke kreperer
alle sammen. Lidt ligesom de fleste politikere synes det er fair, at den
danske stat hjælper ældre til stik mod deres fysiske og åndelige evner at
opholde sig så lang tid i egen bolig som mulig inden *de* kreperer.

>Vi kan jo heller stoppe sultedøden. Højest opnår
> vi, at der bliver endnu flere af dem, der ikke kan forsørge sig selv, og
> så kommer sultedøden bare til endnu flere.

Vi kan heller ikke stoppe det at blive gammel - desto mere hjemmehjælp osv
vi giver, desto flere gamle vil der komme, og desto flere udgifter kan vi så
påregne os fremover. Rent faktisk giver det slet ikke mening at hjælpe nogen
som helt over 67 - på nogen måde - eftersom de er blevet uproduktive dårlige
liv, som i bedste fald kun kan være en udgift for alle os andre. Men folks
"rare fornemmelser" spiller tydeligvis ind her - det er jo slet ikke
rationelt at holde tante Gyta kunstigt i live med medicin, operationer,
genoptræning, hjemmehjælp, plejehjemsophold osv.

> Det samme kan ikke siges om danskere (for nu lige at komme den i
> forkøbet). Danskere får jo så få børn, at vort befolkningstal er
> faldende.

Den danske fertilitet er stigende og er svjv efterhånden oppe på de 2.1 det
kræves for reproduktion. Det er blevet in at få børn - endda mange børn - og
børn er i dag det, som mange voksne bruger som statussymbol og poster
allerfrest penge i. Og det skyldes altså ikke onde indvandrere og deres 18
somaliske børn, men en generel udvikling blandt "gammeldanskere".

> Hvorfor ikke?

Fordi det handler om behov, og netop IKKE dine "rare fornemmelser". Statens
budget eksister ikke fordi der står i grundloven, at vi skal betale så og så
mange penge tilbage til os selv, efter først at have indbetalt dem, men
fordi der eksisterer nogle konkrete behov, som det er valgt som statens
opgave løse eller lindre. Det er ikke nogen lovmæssighed, at dine nedgroede
tånegle nødvendigvis er et mere væsentlig problem, end sultkatastrofer i
Ethiopien.

> Er det da ikke solidaritet?

Nej. Det er hjælp. Man opfattes sjældent som solidarisk når eller hvis man
har hjulpet svært tilskadekomne i vejkanten - ja, det opfattes modsat som
noget nær en moralsk pligt, og man kan ligefrem blive dømt for ikke at have
hjulpet nogen i nød.

> Ville du ikke mene, det er usolidarisk ikke at give noget til dem? Og at
> det er solidarisk at give noget til dem?

Nej. Hverken din "solidaritet" eller dine "rare fornemmelser" giver jeg
noget som helst for - det preller af som vand på en gås. Det er præmisser,
konstruktioner, bevæggrunde, som du selv har opfundet, plejer og lancerer i
debatten.

> Jeg tvangsopkræver ikke andres penge til at financiere min dårlige
> fornemmelse.

Du vil ellers hjertens gerne opkræve skat hos mig, så du kan få en rar
fornemmelse af at hjælpe endnu flere "ældre gammeldanskere" i påstået
"nød" - det har du i hvert fald skrevet du mener man *hellere* burde gøre,
og det lyder da hvis ikke ligefrem hyklerisk, så en kende "inkonsekvent".

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-05-05 13:42

Konrad wrote:

> Som sagt er det ikke noget kardinalpunkt hvad "vi" får ud af noget som
> helst.

I og med du skrev vi "åbenbart får rigtig meget for vores ulandshjælp"
fandt jeg det på sin plads at gøre en indsigelse.

> [...]
> cost-benefit-agtig vurdering af hvad danske skatteydere "får ud af"
> deres skattekroner, men det er jo langt fra tilfældet,

Helt enig. Det var også blot påstanden om at vi åbenbart for rigtig
meget ud vor ulandshjælp, jeg gjorde indsigelse mod.

> Men det er ikke det det gælder, så den diskussion er ret kort.

Udmærket med mig.

> Det er ganske enkelt lodret forkert. Der skæres på ingen måde i
> offentlig hjælp, udgifterne til offentlig hjælp stiger fortløbende,
> som de altid har gjort

Som du udmærket ved, så er der områder i den offentlige hjælp, hvor der
er blevet skåret, og hvor der skæres. Endog ganske rigeligt. Det kunne
være undgået eller mildnet, hvis ulandsbistanden i stedet var blevet
omdirrigeret til bistand til danskere.

> Jo - det gær det langt bedre,

Ovenstående er blot en udformning af princippet om, at det ene onde
ikke retfærdiggør det andet.

> indlæg, at det rent faktisk giver et afkast - mennesker i nød
> hjælpes,

Hjælpen kunne være givet til danskere i stedet. Oprindeligt handler det
her jo om, hvorvidt ulandshjælpsskeptikere ikke længere havde nogen
argumenter for at skære yderligere i ulandshjælpen. At hjælpen kunne
være givet til danskere i stedet er et af de argumenter, der stadig
består. Det var min pointe. At vise der stadig var argumenter, hvor du
påstod, der ikke var flere.

> Ulandshjælp fratager på INGEN måde nogen som helst noget hjælp i
> Danmark

De kunne være blevet brugt til danskere i stedet. Samme pointe
stadigvæk. Man kan nu engang ikke bruge midler man har givet til
udlændinge på danskere.

> Næh - der er ingen "forsikring" i hjemmehjælp - den kan for så vidt
> forsvinde totalt fra næste år, hvis man beslutter sig for det,

Det er ikke det samme som en forsikring; men princippet er det samme.
Man betaler til en kasse og forventer til gengæld en ydelse, hvis man
skulle være uheldig at blive invalid.

> akkurat
> ligesom ulandshjælp,

Nej. Det er noget helt andet. U-landene har ikke betalt ind til vores
kasse.

> [...]
> serviceydelser man kan skrue op eller ned for. I mange kommuner er
> der skruet ned for visse typer hjælp som følge af skattestoppet

Skattestoppet kunne sagtens gennemføres uden nedskæringer på
hjæmmehjælpen, hvis man i stedet havde ledt ulandsbistanden over i
hjemmehjælpen. Et udmærket praktisk eksempel.

> [...]
> beskatning osv..Og det er da yderligere solidarisk, at det rent
> faktisk er dem, som betaler mindst, som typisk får allermest glæde af

Det passer ikke helt. Undersøgelser viser igen og igen, at det er de
velhavende, der mest benytter kulturtilbuddene og særligt dem, der
koster rigtig mange penge per kunde. Ballet på det kongelige teater
f.eks.

Velhavende køber også mere bil og tungere bil, der slider mere på
vejnettet. Velhavende forurener mere og trækker dermed hårdere på
kontoen for oprydning/miljøbeskyttelse. Og også på sygehuskontoen for
behandling af dem, der får f.eks. luftvejsproblemer af pga. bla.
bilernes forurening.

Velhavende har langt længere uddannelser bag sig. Uddannnelser der er
financieret over skattebilletten.

I dag får velhavende (fraset muhamedanere) flere børn end fattige
(fraset muhamedanere). Børn er meget dyre for samfundet og trækker store
veksler på det offentlige budget.

Velhavende lever længere end fattige, og det er når folk bliver gamle,
at udgifterne til deres sygdom/sundhed bliver rigtig høje. Ligeledes vil
de modtage pension fra det offentlige i flere år end de fattige, der dør
tidligere.

Men alt det er sidespring.

> Ulandshjælpen er heller ikke tvangsopkrævet - den er en del af statens
> husholdningsbudget

Den er tvangsopkrævet. Prøv du slippe for at betale skat, afgifter eller
moms.

> - du betaler mere til kampfly og rødmossede
> sergeanters legen krig end du betaler til "kvinder i Sydamerika"

Måske, jeg er ikke helt sikker; men det ændrer jo ikke noget.

> eller hvad du nu brugte som eksempel - meget, meget mere. Du betlaer
> også uendelig meget mere til hjemmehjælp end til ulandshjælp,

Det tror jeg heller ikke. Har du tallene. Ikke fordi de ændrer noget;
men det kunne være rart at få be aller afkræftet, hvorvidt min
fornemmelse af beløbsstørrelserne er korrekt.

> [...]
> ulandshjælp og så fremdeles. Man kan sagtens diskutere skat,
> fornuften i visse udgifter osv - men ulandshjælpen er altså én af de

Det er en stor post på mange milliarder kroner årligt (tocifret
milliardbeløb) Med lidt ond vilje kan du kalde den en "relativ lille"
post. Men i sig selv er den sandelig meget stor. Det er mange penge.

> [...]
> menneske) utrolig mange mennesker, så virker det lidt besynderligt at
> det er det man begynder at hidse sig op over,

Jeg hidser mig også op over mange af de andre skatteyderkroner bliver
smidt væk på.

Og angående det med forskellen.

Det at nogen udlændinge bliver glade for gaver giver ikke nogen ret til
at tvangsopkræve penge til formålet. Personligt så jeg hellere pengene
blive brugt til formål her i landet. Evt. kunne de bruges til at
nedsætte skatten.

Endvidere gælder at ulandenes grundlæggende problem er
befolkningstilvæksten. De har simpelthen for store befolkning, og de får
alt for mange børn.

At servicere dem så de kan blive endnu flere er at gøre dem en
bjørnetjeneste. I sidste ende fører det bare til at problemerne bliver
endnu større.

Læg dertil at det er langt bedre for nationer og folkeslag at klare sig
selv end skulle være tiggere. Det kan være hårdt at forlade tiggeriet;
men i længden er det langt bedre end at fortsætte tiggeriet.

> Jeg har ret svært ved at se hvorfor "mine" skattekroner skal foræres
> til virksomhedsejere

Okay, så er vi ovre den med erhversstøtten i ulandsbistanden.

> - det er da om noget et endnu større meningsløst
> spild end noget som helst andet, for det gavner jo ingen andre end
> dem, som i forvejen har mest.

Enig. Erhversvirksomheder har som oftest også bedst af at skulle klare
sig selv.

> Derudover er det ulovligt med direkte
> statsstøtte

Nej. Der er nogen regler for det, og forskellige regler på forskellige
områder; men der er ikke noget generelt forbud mod direkte statsstøtte
til virksomheder.

> Om jeg køber for 100 mio cement eller forærer Portland 100 mio er
> nøjagtig det samme.

Nej for Søren da. Det koster jo Portland mange penge at skulle producere
cementen. Den falder ikke ud af den blå luft.

> Hvorfor overhovedet give nogen noget helst?

Fordi man ønsker det sådan af alle mulige grunde. Mange ser det f.eks.
som noget saliggørende af forskellige årsager at bruge milliarder på
ulande, hvis grundlæggende problem er, at deres befolkning føder for
mange børn.

Vores uenighed består ikke så meget i, hvorvidt der skal gives penge;
men mere til hvem og til hvilke formål.

> [...]
> - du får jo heller ikke børnecheck hvis ikke du har børn, og på samme
> måde virker det lidt bøvet at skulle bruge midler på nogen som intet

Nu er der jo masser af konkrete behov blandt svage danskere. Vi løber
ikke i endeværende sæson tør for projekter, der kan hjælpe svage
danskere. Der kunne der nemt bruges alle de penge, der i dag bruges på
ulandsbistand.

> Vi giver en lille sum i ulandshjælp ift det
> samlede budget, og samtidig har vi en køb-dansk klausul frobundet med
> udgifterne - det er da at slå to fluer med ét smæk.

Kun for en del af pengene. En mindre del. Desuden troede jeg, vi var ude
over den der med erhversstøtten. Ulandshjælp er en meget ringe strategi
hvad angår erhversstøtte.

> [...]
> synergieffekten kunne akkumulere en stigning på en fjerdel af det
> faktiske udkomme af hjælpen - vi kunne få mere ud af de pange,

Der var den igen. "Vi kunne få mere ud af de penge". Du mener - "de af
os (jer), som glædes ved at bruge milliarderne på ulandene.

"Vi" er jo ikke ulandene men os danskere. Og spørgsmålet jeg rejste
handlede netop om hvorvidt "vi" (danskerene) får noget ud af det.

> [...]
> erhvervsliv - men det gør vi ikke, får *nogen* skal jo også have den
> "rare fornemmelse" det er, at støtte dansk erhvervsliv.

Okay, du fastholder altså den med erhversstøtten. Lad mig så gentage.
Hvis man vil give erhversstøtte er der måder, som langt mere gavner
dansk erhversliv end ulandshjælp. Ulandshjælp er en de ringeste måder at
støtte erhverslivet på. En virkelig dårlig udnyttelse af midlerne, hvis
det handler om erhvershjælp.

> Haha. Ulandshjælpen kunne ikke engang give en promille i nedsat
> skatteprocent.

Selv haha. Når ulandshjælpen udgør den del af BNP, som den gør, så kan
du nok regne ud, at en fjernelse af ulandsbistanden vil kunne give
rigtig mange promille i nedsat skatteprocent.

>Og så glemmer du helt at et ift ulandshjælpens
> størrelse betragteligt beløb vil forsvinde ud af danske virksomheders
> økonomi.

Underligt som beløb skifter mellem at være små og betragtelige.

Det er kun en meget lille del af ulandshjælpen, der havner som profit i
danske erhversvirksomheder. Gentager - meget lille del. Dels er det kun
for en mindre del af ulandshjælpen, der købes danske varer, dels skal
virksomhederne jo svare varer for pengene, og varerne er ikke gratis.
Når det kommer til erhversstøtte er bundlinien det interessante. Ikke
omsætning. Der er jo ikke meget ved at omsætte en hel masse, hvis det er
med underskud. Der er i hvertfald ikke meget erhversstøtte i det.

> [...]
> relativt slet ikke vil kunne bruges så effektivt, eller havde nogen
> større betydning, i den offentlige hjælp som hvis de blev brugt til

Det er ikke millionærer, jeg placerer i gruppen "svageste danskere". Der
er andre end millionærer i Danmark.

> Nej. Jeg synes det er rimeligt.

Det giver dig altså ikke en rar fornemmelse med disse forbedringer for
udlændinge. Personligt kan jeg nu godt glæde mig ved. Mere glædeligt
ville det dog være for mig, hvis pengene i stedet var blevet brugt på
dansker. Det synes jeg er mere rimeligt. Det er deres penge.

Hvis man gerne vil hjælpe udlændinge, så kan man gøre det for sine egne
penge.

> Det giver mig heller ikke en rar
> fornemmelse at hjælpe et trafikoffer der ligger og forbløder i
> vejkanten.

Her har vi det så lidt forskelligt. Jeg kan opleve nærmest lykke, når
jeg en udsendelse, hvor et lille barn bliver reddet fra en frygtelig
ulykke.

> Det gør vi jo.

Ja, altså - jeg gør ikke. For mig er det ikke bare spild af penge. Det
er misbrug af penge.

> Men det gør man så heller ikke. Man tvangsopkræver ikke til
> ulandshjælp - man tvangsopkræver til statskassen,

Det er det samme, Konrad.

> Vi kan heller ikke stoppe det at blive gammel

Vi prøver heller ikke at give vore medborgere evigt liv. Helt ærligt -
det er jo to meget forskellige ting.

> - desto mere
> hjemmehjælp osv vi giver, desto flere gamle vil der komme, og desto
> flere udgifter kan vi så påregne os fremover.

Korrekt. Men hvor vil du hen med det?

> Rent faktisk giver det
> slet ikke mening at hjælpe nogen som helt over 67

Selv har jeg det sådan, at jeg forventer min solidaritet med de svage i
samfundet bliver gengældt, hvis jeg selv skulle komme i svare kår. Jeg
ser det som en forsikring, selv om du kan sige, det ikke er de samme som
en forsikring fra et forsikringselskab. Desuden giver det mig en rar
fornemmelse, at hjælpe svage danskere.

> Den danske fertilitet er stigende og er svjv efterhånden oppe på de
> 2.1 det kræves for reproduktion.

Du ved jo godt, det skyldes det muhamedanske element. Siden abortens
indførsel har trenden været konstant. Danskere får mindre end 2 børn pr.
dansk kvinde og dansk mand.

> [...]
> statussymbol og poster allerfrest penge i. Og det skyldes altså ikke
> onde indvandrere og deres 18 somaliske børn, men en generel udvikling

Jaja. Der er gået lidt mode i det blandt velhavende danskere; men vi er
stadig under de 2..

> Fordi det handler om behov, og netop IKKE dine "rare fornemmelser".

Svage/syge danskere har også behov for hjælp. Også selv om det giver mig
en rar fornemmelse, at de bliver hjulpet.

> [...]
> indbetalt dem, men fordi der eksisterer nogle konkrete behov, som det
> er valgt som statens opgave løse eller lindre.

Vi er enige. Vi er blot uenige om måden, de forvaltes på og til hvad
pengene bruges. Og vi er uenige i hvorvidt, der er argumenter mod
fortsat nedskæring i ulandsbistanden. Du kan ikke se, at mine argumenter
er valide. Bare trist.

> [...]
> opfattes modsat som noget nær en moralsk pligt, og man kan ligefrem
> blive dømt for ikke at have hjulpet nogen i nød.

Du mener altså ikke, at vi ved vores ulandsbistand stiller os
solidariske med de berørte ulandsmennesker. Vi hjælper dem kun.

Jeg forstår ikke din skelnen; men jeg kan jo heller ikke forventes at
forstå alt.

> [...]
> jeg noget som helst for - det preller af som vand på en gås. Det er
> præmisser, konstruktioner, bevæggrunde, som du selv har opfundet,

Og "hjælp" er ikke en præmis? At jeg skulle have op præmissen
solidaritet i forbindelse med ulandshjælp er ikke korrekt, og jeg
forstår som sagt ikke din modstand mod brugen af termen.

> Du vil ellers hjertens gerne opkræve skat hos mig, så du kan få en rar
> fornemmelse af at hjælpe endnu flere "ældre gammeldanskere" i påstået
> "nød"

Ja. Det ville være en rar fornemmelse. Ikke en dårlig.

> - det har du i hvert fald skrevet du mener man *hellere* burde
> gøre, og det lyder da hvis ikke ligefrem hyklerisk, så en kende
> "inkonsekvent".

Jeg kan hverken se det hykleriske eller inkonsekvente i det. Ingen
steder har jeg vel skrevet, at "rar fornemmelse" diskvalificerer. Jeg
har blot skrevet, at man som dansker højst får en rar fornemmelse ud af
ulandsbistanden. Og at politikerne kan føre sig frem med den. Det var
det jeg skrev. Du kan selv slå efter i tråden.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-05-05 13:39

> [...]
> En undersøgelse foretaget af europæiske udviklingsorganisationer placerer
> Danmark i toppen, m.h.t. størrelsen af den støtte vi yder, samt hvor

Når man yder støtte, så går hovedparten ofte til donoerlandets egne
virksomheder. Det, man typisk gør, er at betale et dansk firma med forstand
på vandrensning for at installere et vandrensningsanlæg i Zaire.

Jeg vil gætte på, at ydelsens størrelse som regel regnes i bruttotal (dvs.
sådan at det viser noget om ydelsens størrelse ift. finansloven som helhed),
men i realiteten er det jo ikke et helt retvisende billede.

> Nu har vi jo måttet lægge ører til de sædvanlige tudekoner om, hvor meget
> Danmark har skåret ned på ulandsstøtten. Det passer så heller ikke.

Øh - passer det ikke, at vi har skåret ned?

Det er da sjovt som du ændrer holdning. Jeg kan eksempelvis huske en, der
til forveksling mindede meget om dig, der d. 30. maj 2003 skrev:

"Der _er_ blevet skåret meget ned på ulandsbistanden. Hvorfor skulle jeg
modebevise det? Så meget, at vi nu kun yder 1½ gange så meget som vi skal.
Det er mere end man kan sige om andre lande."

Hvor man før brugte 1,0% er man nu nede på 0,7% af BNP. Det er da en
nedskæring iflg. min købmandsregning.

> [...]
> anbefalingen om mindst 0.7% af bruttonationalproduktet.
>
> Så kan de venstreorienterede tågehoveder måske skrue lidt ned for

Måske skulle du skrue lidt ned i stedet. Det er ikke til at holde dit
vrøvleri ud.

Men jeg glæder mig da over, at vi nu slipper for dit og andre højreskrigeres
hyleri om, at ulandsbistanden ikke hjælper noget, for det plejer jo at være
jeres yndlingsaversion.