Linux programmer i WinXP?
Fra : JS

Dato : 22-05-05 21:21

Jeg har prøvet at installere emacs til windows, men der er ligesom ikke det
samme som til Linux. Er der muligt at installere et linux miljø i WinXP og
så installere emacs (linux versionen) under dette så man kan bruge en linux
emacs i WinXP?

Mvh
Johs

Fra : Kent Friis

Dato : 22-05-05 21:51

Den Sun, 22 May 2005 22:21:06 +0200 skrev JS:
> [...]
> så installere emacs (linux versionen) under dette så man kan bruge en linux

1. Cygwin.
2. CoLinux.
3. WMWare & co.

1: libc, gcc, X osv til Windows, emacs burde også kunne compiles der.

2: Linux som et program under Windows.

3: En virtuel PC, hvor du kan installere Windows.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-05-05 22:17

Kent Friis wrote:

> 1. Cygwin.

Strengt taget er Cygwin ikke noget Linux miljø. Men
det kan sagtens tænkes, at Cygwin er et bedre valg
hvis man vil have unix programmer til at køre under
Windows.

> 2. CoLinux.

En ægte Linux, men ikke den samme Linux som du ville
have installeret direkte på maskinen. Jeg vil tro,
man kan køre de samme programfiler under den, men
jeg ved det ikke med sikkerhed.

> 3: En virtuel PC, hvor du kan installere Windows.

Jeg går ud fra, at du mener, at der skal installeres
Linux på den virtuelle PC. Løsningen vil nok være
den langsomste af de tre, men samtidigt også den,
hvor systemet ligner mest den Linux, du ville
installere på en fysisk PC.

Med nummer 1 og 2 skal man vist have installeret en
X11 server på sit Windows system. Med nummer 3 skal
den naturlignt nok installeres under emulatoren.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Kent Friis

Dato : 23-05-05 15:39

Den Sun, 22 May 2005 23:16:53 +0200 skrev Kasper Dupont:

> Strengt taget er Cygwin ikke noget Linux miljø. Men
> det kan sagtens tænkes, at Cygwin er et bedre valg
> hvis man vil have unix programmer til at køre under
> Windows.

Problemet drejede sig om emacs, og hvis Cygwin løser problemet kan de
andre løsninger være overkill.

> En ægte Linux, men ikke den samme Linux som du ville
> have installeret direkte på maskinen. Jeg vil tro,
> man kan køre de samme programfiler under den, men
> jeg ved det ikke med sikkerhed.

Det er jeg NÆSTEN sikker på man kan - der er jo netop tale om en
Linux-kerne der er compilet som et Windows-program, på samme måde som
usermode-linux. Jeg må indrømme jeg ikke har checket, men i hvert
fald for UML kan programmerne kopieres direkte over, så jeg ville
blive overrasket hvis det ikke var tilfældet for CoLinux.

> Jeg går ud fra, at du mener, at der skal installeres
> Linux på den virtuelle PC.

Sgu da også, dumme tastatur

> [...]
> X11 server på sit Windows system. Med nummer 3 skal
> den naturlignt nok installeres under emulatoren.

Der følger en med Cygwin, og ellers er der X-Win32 (som jeg selv
foretrækker, godt firmaet har en licens til den), og en hel
bunke andre af varierende kvalitet.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-05-05 23:48

Kasper Dupont wrote:

> Kent Friis wrote:
-snip-

> [...]
> Linux på den virtuelle PC. Løsningen vil nok være
> den langsomste af de tre, men samtidigt også den,
> hvor systemet ligner mest den Linux, du ville

Jeg kan da lige tilføje at det vedr. hastigheden mht. at man forventer
at det kører lidt langsommere, så er det absolut ikke noget jeg bemærker
på min 64bit 3 ghz pc med vmware... Jo, det går sikkert langsommere men
ikke synderligt.

Jeg blev meget overrasket over hvor godt det kørte, så det kan klart
anbefales herfra.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : JS

Dato : 22-05-05 22:53

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> 1. Cygwin.
> 2. CoLinux.
> 3. WMWare & co.
>
> 1: libc, gcc, X osv til Windows, emacs burde også kunne compiles der.
>
> 2: Linux som et program under Windows.

Det der coLinux der bliver man bedt om at vælge imellem debian, gentoo eller
no download. Kan ikke rigtig se meningen med no dowlonad så jeg går udfra at
man skal bruge debian eller gentoo??

Fra : Kent Friis

Dato : 23-05-05 15:39

Den Sun, 22 May 2005 23:53:08 +0200 skrev JS:

> [...]
> no download. Kan ikke rigtig se meningen med no dowlonad så jeg går udfra at

Hvis man allerede har en Linux installation, er der jo ingen grund til
at downloade en.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : JS

Dato : 22-05-05 23:00

> [...]
> 2. CoLinux.
> 3. WMWare & co.
>
> 1: libc, gcc, X osv til Windows, emacs burde også kunne compiles der.

BTW, jeg har installeret Ubutnu linux på en anden HDD på min computer. Er
det muligt at bruge denne istedet for de image de henviser til??

Fra : Kent Friis

Dato : 23-05-05 15:40

Den Sun, 22 May 2005 23:59:47 +0200 skrev JS:

> [...]
>

> BTW, jeg har installeret Ubutnu linux på en anden HDD på min computer. Er
> det muligt at bruge denne istedet for de image de henviser til??

Og der var så svaret på det spørgsmål om "no download"

Jeg ved ikke om CoLinux kan bruge partitionen direkte, eller du skal
lave et image af den.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-05-05 17:02

JS <sfsdfs@asdas.com> skrev 2005-05-22:
> [...]
> så installere emacs (linux versionen) under dette så man kan bruge en linux
Nu ved jeg ikke med gnu/emacs men jeg kan ikke mærke nogen forskel
på xemacs om jeg kører den under win eller lin.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 24-05-05 23:08

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> writes:

> Nu ved jeg ikke med gnu/emacs men jeg kan ikke mærke nogen forskel
> på xemacs om jeg kører den under win eller lin.
>
> Martin

Med cygwin og emacs (win) kan man komme ganske langt. Der findes også
en "cygwin-mode" eller hvad det kaldes, der laver mapning mellem
cygwin-notation (/cygdrive/d) og DOS-notation (D:\) transparent. Fik
det til at virke i et miljø hvor gcc kørte under cygwin, så emacs
kunne parse compileringsfejlene.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk