Federo
Fra : flippes

Dato : 20-05-05 11:02

Hejsa

Jeg har haft en linux installation kørende, nu ville jeg gerne starte forfra
med den. Dvs jeg sætter cd'erne i og begynder at installere, jeg giver den
samme ip adr men et anden navn. Når installation er færdig og jeg starter
min ny installeret linux op får jeg fejlmeldelse at der findes allerede en
pc med den ip adr??

hvad fanden tænker jeg så.
så jeg tjekker min dns på min netværk og får slettet alt hvad der har med
den ip adr at gøre.
Da dette er gjort genstarter jeg linux serveren, men samme fejl får jeg op
igen. Nu prøver jeg at ændre selve host navnet, men det hjælper heller ikke.
hvad er det lige jeg overser?

/flippes

Fra : Steen Suder

Dato : 20-05-05 11:05

flippes wrote:

> [...]
> jeg op igen. Nu prøver jeg at ændre selve host navnet, men det hjælper
> heller ikke. hvad er det lige jeg overser?

Hvem eller hvad giver dig beskeden om at IPen findes?

Er der noget der afholder dig fra at slukke denne maskine og derefter
lokalisere den anden IP/maskine vha. af en tredie?

--
Steen Suder

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-05-05 13:52

Steen Suder wrote:

> Hvem eller hvad giver dig beskeden om at IPen findes?

Det kan være /sbin/ifup scriptet. På Fedora Core bruger
det script i hvert fald arping til at undersøge, om en
IP adresse allerede er i brug på netværket.

I nogle lidt usædvanlige konfigurationer kan det godt
resultere i falske positiver. Her er et eksempel:

+-------------+ +--------+ +-----------------+
| PC5 eth0 |--| Switch |--| eth1 PC1 eth0 |---
+-------------+ +--------+ +-----------------+

I den her konfiguration ønskede jeg at tildele både
PC1 og PC5 samme IP adresse på eth0. Da maskinerne ikke
skulle snakke med hinanden og det to netkort sad på
hvert sit segment burde det ikke give nogen problemer.
(Der sad mange andre maskiner på samme switch).

Nu skette der det, at ifup scriptet på PC5 broadcastede
en arp request på netværket. PC1 modtog requesten på
eth1, den matchede IP adressen på eth0 på PC1 og PC1
valgte på det grundlag at sende et reply til requesten
over eth1 til PC5. Så fejlede ifup scriptet i den tro,
at der sad en anden maskine på netværket med samme IP
adresse.

Men man kan vist være rimelig sikker på, at når ifup
siger, at IP adressen er i brug, så er det rigtigt.
Dog skal man være opmærksom på, at det kan være, man
skal ud på et nabosegment for at lede efter den.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : flippes

Dato : 20-05-05 14:08

Hej Kasper,

Jeg forsøger at tjekke det, men det bliver først på mandag.
nu kalderen weekenden, hvor tiden står på kvalitets tid.

/Flippes

Fra : flippes

Dato : 20-05-05 14:04

Hej Steen,

Det er når jeg starter maskinen og den vil starte netkortet.
Eller jeg f.eks. forsøger at starte netkortet når maskinen er startet.
Jeg har slukket den og forsøgt at pinge ip adr men der er intet som svare
ikke tilbage.

/Flippes