Hvordan får man et bibliotek til at vise i~
Fra : Kim Bendtsen

Dato : 19-05-05 19:45

Hej,

Jeg har følgende:

a/a.txt
b/b.txt
c/c.txt

er der mulighed for at have et tredje bib 'all' som viser/lænket sammen
med bibliotekerne a,b og c?

e.g.
ls all/
a.txt b.txt c.txt

Jeg har forsøgt med mount --bind. 'mount --bind a all;mount --bind b
all'. Men det virker ikke rigtig. En rigtig træls løsning var at
symlinke alle filerne ind i biblioteket all. ln -s a/a.txt all/.; ln -s
b/.. etc., men det drejer sig om mere end de 3 filer.. Er der nogen som
har nogle forslag??

Mvh
Kim Bendtsen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-05-05 21:20

Den Thu, 19 May 2005 20:44:42 +0200 skrev Kim Bendtsen:
> [...]
> symlinke alle filerne ind i biblioteket all. ln -s a/a.txt all/.; ln -s
> b/.. etc., men det drejer sig om mere end de 3 filer.. Er der nogen som

Hvad med:

kfr:tmp$ mkdir a; touch a/a.txt
kfr:tmp$ mkdir b; touch b/b.txt
kfr:tmp$ mkdir c; touch c/c.txt
kfr:tmp$ mkdir all
kfr:tmp$ ln -sf */* all/
kfr:tmp$ ll all
total 0
lrwxrwxrwx 1 kfr users 7 May 19 22:16 a.txt -> a/a.txt
lrwxrwxrwx 1 kfr users 7 May 19 22:16 b.txt -> b/b.txt
lrwxrwxrwx 1 kfr users 7 May 19 22:16 c.txt -> c/c.txt
kfr:tmp$

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-05-05 23:40

Kim Bendtsen wrote:

> [...]
> b/b.txt
> c/c.txt
>
> er der mulighed for at have et tredje bib 'all' som viser/lænket sammen

Det er vist sådan noget man skal bruge union mounts til.
Jeg ved ikke, om der er nogen, der har implementeret det
endnu.

> [...]
> symlinke alle filerne ind i biblioteket all. ln -s a/a.txt all/.; ln -s
> b/.. etc., men det drejer sig om mere end de 3 filer.. Er der nogen som

Har du noget mod symlinks kan du jo bruge hardlinks i
stedet. Du kunne også oprette all og så touche alle
navnene derunder og bindmounte selve filerne.

Spørgsmålet er, hvad du ønsker, der skal ske, når man
ændrer i en af filerne eller et a bibliotekerne.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Kim Bendtsen

Dato : 20-05-05 16:25

> Det er vist sådan noget man skal bruge union mounts til.
> Jeg ved ikke, om der er nogen, der har implementeret det
> endnu.
Efter at læse beskrivelsen på union virker det som det rigtige, men det
lader ikke til det er implementeret på min fedora 2.

> Spørgsmålet er, hvad du ønsker, der skal ske, når man ændrer i en
> af filerne eller et a bibliotekerne.
For at forklare nærmere hvad det går ud på da det måske kan kaste nogle
helt andre løsninger fra sig.

En administrator har følgende 3 kategorier af filer i hver deres
bibliotek.

high/
med/
low/

og tilsvarende er der brugerer som tilhører en af kategorierne. En low
kategori bruger skal kun kunne se low kategori filer, og en high skal
kunne se alle filerne.

Brugerne har kun ftp adgang til maskinen med filerne. Når brugeren logger
ind skal vedkommende kunne se de filer han har adgang til. Eks

johnHigh.> ls
a.txt
b.txt
c.txt

GeorgeLow.> ls
a.txt

For 1½ år siden da systemet blev sat op var det sådan at når brugeren
loggede ind havde han 1-3 biblioteker alt efter hvilken kategori brugeren
tilhørte. Det blev lavet med symlinks fra brugerens rodbibliotek og så
hen til de original high/med/low biblioteker. (1½ år og ikke rørt en
finger og det virker stadig.. :)

Nu har administratoren et ønske om at alle de filer som er til rådighed
skal være i brugerens rodbibliotek. Dvs, ikke noget med at man skal gå
ind i et underbibliotek.

Er der nogen som har nogle andre forslag til hvordan man løser dette når
det skal være ftp??

Mvh
Kim Bendtsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-05-05 17:18

On Fri, 20 May 2005 17:24:58 +0200, Kim Bendtsen wrote:

> Er der nogen som har nogle andre forslag til hvordan man løser dette når
> det skal være ftp??
Er der ikke mulighed for, når en bruger logger på, at afvikle et script,
der opretter et symlink i henhold til brugerens gruppe?
Alle brugere var så tilknytte gruppen: lav, middel eller høj.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 20-05-05 22:10

Kim Bendtsen wrote:
> [...]
> ind i et underbibliotek.
>
> Er der nogen som har nogle andre forslag til hvordan man løser dette når

Symlink det hele ind og lav tre unixgrupper.

Filerne kan ses men ikke tilgaas. Maaske er dette ikke acceptabelt.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.