Router om ComX?..
Fra : sls

Dato : 22-05-05 22:58

Hej NG!

Vi får ComX imorgen (håber jeg), og har 4 computere som gerne skulle på
nettet, men man får kun 3 IPer, så jeg skal købe en router.
Kan i anbefale en der virker med ComX, som kan køre tale/video gennem
messenger, spilleserver og hvad man ellers skulle kunne finde på at lave,
uden problemer. Den må også gerne have en tyk solid firewall, og være let at
indstille
Det skal ikke være en trådløs router, men en med mindst en 4 ports switch.
Det er en 6/6 Mbit forbindelse den skal kunne trække i første omgang, men
der er mulighed for 20/20 Mbit hos ComX

Mvh Sid

Fra : Mikael Schøler

Dato : 22-05-05 23:09

sls wrote:
> [...]
> Det er en 6/6 Mbit forbindelse den skal kunne trække i første omgang, men

Sig endelig til hvordan det virker. Vi skal have ComX om små 6-7 måneder
og er lidt nysgerrig mht flere ting, bl.a deres firewall som man får med..

Fra : Svend

Dato : 23-05-05 08:11

Mikael Schøler skrev:
> sls wrote:
>
> Sig endelig til hvordan det virker. Vi skal have ComX om små 6-7 måneder
> og er lidt nysgerrig mht flere ting, bl.a deres firewall som man får med..

Den eneste firewall du får med er den gratis bullgard firewall du kan
downloade fra deres side.

den anden er en cetral firewall der ikke beskytter dig mod andre
comxkunder i din forening.

FUT dk.edb.internet.udbydere

--
Svend

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 23:16

sls skrev:
> [...]
> Det er en 6/6 Mbit forbindelse den skal kunne trække i første omgang, men

Hvis du vil være sikker på at routeren ikke begrænser båndbredden, selv
ved 20 Mbit, så er der nok ingen vej udenom en løsning som denne router
f.eks.:

http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTkwJmNIYXNoPTI0ZTE2ODMzZWE_.0.html

Den kan til gengæld også magte opgaven, og har en suveræn firewall,
DMZ-port samt båndbreddestyring.

Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-05-05 23:52

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Den kan til gengæld også magte opgaven, og har en suveræn firewall,

Tjaa synes ogsp Zyxel havde en anden router, hvor der stod 80Mbit men når
det galt kunne den kun 5..
Med comX skal den jo kunne route 100Mbit, for at få den fulde hastighed. For
imellem beboerne, selvom man kun har 512kbit vil det lokalt køre 100

Fra : Hans

Dato : 23-05-05 00:12

Bjarke Hansen skrev:
> [...]
> Med comX skal den jo kunne route 100Mbit, for at få den fulde hastighed. For
> imellem beboerne, selvom man kun har 512kbit vil det lokalt køre 100

Du skal nu ikke rynke på næsen af en Zywall 5. Den overholder faktisk
hvad der angives, men befinder sig heller ikke i prisklassen sammen med
det brede konsumerudvalg. Jeg kan ikke se hvorfor kravet skal være, at
der routes med 100 Mbit, med mindre du ønsker direkte forbindelse med
andre ComX brugere. I såfald skal vi til at grave rigtigt dybt i
lommerne, hvis der skal købes en router som kan magte den båndbredde, og
samtidig kunne håndtere en effektiv firewallfunktion. Det vil ende med
en pris på den forkerte side af 10 KKr., og jeg tror ikke lige Sid havde
en udgift af den størrelse i tankerne.

Alternativet kunne være en Linuxæske med de fornødne NIC's og software,
men så taler vi pludselig om en "routerløsning" som koster ret meget i
strøm på årsbasis, samtidig med en ikke helt uvæsentlig investering af
hardware.

Hans

Fra : sls

Dato : 23-05-05 08:19

> [...]

Hej, den router er desværre lidt for pebret for mig. Hvad er det bedste jeg
kan få for 1000,-.?

Mvh Sid

Fra : Svend

Dato : 23-05-05 14:33

sls skrev:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Hej, den router er desværre lidt for pebret for mig. Hvad er det bedste jeg
> kan få for 1000,-.?
>
> Mvh Sid

Asus skulle have lavet en hurtig sag. kig på tomsnetworkin.com

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 23-05-05 14:47

<http://tomsnetworking.com/Reviews-147-ProdID-SL1000.php>
<http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=311032>
--
Svend

Fra : Svend

Dato : 23-05-05 08:07

sls skrev:
> [...]
> Det er en 6/6 Mbit forbindelse den skal kunne trække i første omgang, men

Du skal være opmærksom på at selvom du har et sølv abn. kan forbindelsen
være meget hurtiger. hvis jeg sidder direkte på ntboksen hiver jeg
12mbit ud af forbindelsen med tptest.

Den fejler så tilsidst pga. for høj hastighed

--
Svend

Fra : sls

Dato : 23-05-05 08:44

> [...]
> ud af forbindelsen med tptest.
>
> Den fejler så tilsidst pga. for høj hastighed

Vi kun fået sat et netstik og et tlfstik op, ved ikke om det er de stik der
kaldes ntboksen?
Men hvis jeg har 3 IPer med sølvpakken, kan jeg så bare smide en switch på
det ene netstik jeg har, og koble 3 computere derpå så, eller skal det være
en router?

Hvad med en router som denne, vil den kunne bruges?
http://www.officeit.dk/default.asp?productguid=BEFSX41&ep=1

Mvh Sid

Fra : Svend

Dato : 23-05-05 09:47

sls skrev:

> [...]
> en router?
>
> Hvad med en router som denne, vil den kunne bruges?

Hej

Jeg har ikke en chance for at fortælle dig om den konkrete router vil
virke. Men pas på med at købe noget for billigt, den konkrete router er
en gammel svend der har været på markedet længe.

Jeg kan kun teste mine 2 egne.

--
Svend

Fra : Mikael Schøler

Dato : 23-05-05 11:30

Svend wrote:

> [...]
> virke. Men pas på med at købe noget for billigt, den konkrete router er
> en gammel svend der har været på markedet længe.

Hvad har du af routere? Jeg har selv et bette netværk her med en trådløs
linksys.. kan den klare at skulle køre 20/20 monstro?

Fra : Svend

Dato : 23-05-05 11:47

Mikael Schøler skrev:

> Hvad har du af routere? Jeg har selv et bette netværk her med en trådløs
> linksys.. kan den klare at skulle køre 20/20 monstro?

Lige nu tester jeg en draytek vigor2900g, nice lille sag.

Ellers har jeg en Dlink DI-824vup+.

Begge går over 12 mbit., men TPtest3 stopper pga. for stor båndbredde
(og så betaler jeg kun for 6mbit .

Jeg leder efter et ftptest site der ligger tæt på com-x.

--
Svend

Fra : Mikael Schøler

Dato : 23-05-05 11:53

Svend wrote:

> [...]
> (og så betaler jeg kun for 6mbit .
>
> Jeg leder efter et ftptest site der ligger tæt på com-x.

Hmm tdc har jo en ftptest site.. den burde vel funke fint.. ?

Ellers er det rene ukendte routere du har der.. Kan være jeg skal til at
undersøge om linksys kan klare så stor hastighed..

Fra : Svend

Dato : 23-05-05 12:25

Mikael Schøler skrev:
> Hmm tdc har jo en ftptest site.. den burde vel funke fint.. ?

Man ryger en tur forbi holland, så den er lidt langsom..

> Ellers er det rene ukendte routere du har der.. Kan være jeg skal til at
> undersøge om linksys kan klare så stor hastighed..

Draytek'en er fed, rigtig mange nice features, wds, qos, p2p blocking,
vpn, vlan, dhcp relay, multi nat. Den skulle alt efter hvor mange
features du slår til kunne natte op til 30 mbit.

Ellers har de en lidt dyrere model (vigor3300)

Dlinken er udemærket, men noget mere simpel.

--
Svend

Fra : Ejnar Jensen

Dato : 23-05-05 13:22

sls <sls@FJERNsol.dk> skrev:

> [...]
>kaldes ntboksen?
>Men hvis jeg har 3 IPer med
>sølvpakken, kan jeg så bare smide en switch på

Hejsa.

En router der er nem at sætte op er denne :

Mvh.
Ejnar.

Fra : Svend

Dato : 23-05-05 14:43

Ejnar Jensen (slet K4EHF) skrev:

> Hejsa.
>
> En router der er nem at sætte op er denne :
>
> Mvh.
> Ejnar.

Men kan den route 20 mbit ?

--
Svend

Fra : sls

Dato : 24-05-05 09:36

Hej Igen!!

Så er comx landet, men har ikke fundet en router endnu så jeg er stadig på
min cybercity linie
Jeg prøvede at smide en computer på comx's linie igår, og downloaden var
fin, men ping tid i counter strike
var på over 50?? Er på omkring 35 med min Cybercity linje?

Nå, men jeg skulle gerne have 3 IPer hos comx, og skal have 4 computere på.
Ved i om man kan tilslutte en switch til comx netstikket, og sætte 2
computere på så disse fåe en IP hver, og så også sætte en router på
switchen, og sætte de 2 sidste computere på den, som så deler den sidste IP?
Jeg regner med at købe en linksys WRT54G, hvis det kan lade sig gøre det med
switchen først.

Mvh Sid

Fra : Svend

Dato : 24-05-05 11:53

sls wrote:
> [...]
> Jeg regner med at købe en linksys WRT54G, hvis det kan lade sig gøre det med

Det kan det godt, men inden du køber en linksys, så prøv lige at google
lidt om problemmerne med WoW og linksys WRT54G.

Hsuk at installere en software firewall på de maskiner der sidder
direkte på comx.

--
Svend

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-05 18:31

"sls" <sls@FJERNsol.dk> wrote in message
> [...]
> fin, men ping tid i counter strike
> var på over 50?? Er på omkring 35 med min Cybercity linje?

Hej jeg er også kommet på ComX nu, dog en dag forsinket..

Ja comX har endnu ikke så mange peeringer så man kan nok ikke komme uden om
at skal forbi udlandet e.l

her ligger download på c. 750Kb/s på min 2Mbit linie

> [...]
> computere på så disse fåe en IP hver, og så også sætte en router på
> switchen, og sætte de 2 sidste computere på den, som så deler den sidste

Det kan man sagtens....

> Jeg regner med at købe en linksys WRT54G, hvis det kan lade sig gøre det
> med switchen først.

Har lige testet den her via ComX netværket.... Via routeren er hastigheden
desværre kun ca. 2,5MB/s. uden router 7MB/s til en bærbar computer med
realtek netkort. Så det er da en brgrænsning med routeren

Fra : Svend

Dato : 24-05-05 21:49

Bjarke Hansen skrev:
> "sls" <sls@FJERNsol.dk> wrote in message
>

> Hej jeg er også kommet på ComX nu, dog en dag forsinket..
>
> Ja comX har endnu ikke så mange peeringer så man kan nok ikke komme uden om
> at skal forbi udlandet e.l

Ja det er lidt synd, men der skulle være rimeligt hurtig adgang til
cybersity og nianet.

> her ligger download på c. 750Kb/s på min 2Mbit linie

kilobyte ikke ?

> [...]
> desværre kun ca. 2,5MB/s. uden router 7MB/s til en bærbar computer med
> realtek netkort. Så det er da en brgrænsning med routeren

en dlink di824vup+ er oppe på 10 mbit, men asus har en router der skulle
kunne natte med 95 mbit. Men det er bare lir.

--
Svend

Fra : sls

Dato : 24-05-05 22:17

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> en dlink di824vup+ er oppe på 10 mbit, men asus har en router der skulle
> kunne natte med 95 mbit. Men det er bare lir.

Jamen så er det vel ikke den linksys jeg skal have så?
Skal det så være den dlink eller en fra Asus?
Har kigget på de 2 øverste, men kan ikke lige se forskellen.
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=67&Parent=&Producent=63&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction135=2&Sorted135=&Equal138=&Equal132=&Equal140=&Equal643=&Submit.x=26&Submit.y=9
Og de er vel alle til at finde ud af at koble til ComX, om de er fra
linksys, dlink eller asus?

Mvh Sid

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 02:03

sls skrev:

> [...]
> Og de er vel alle til at finde ud af at koble til ComX, om de er fra

Hvis Asusrouteren virkelig overholder hvad de skriver, så ville jeg helt
klart vælge den, da D-linken åbenbart har en begrænsning allerede ved 10
Mbps og så stor er prisforskellen heller ikke.

Hans

Fra : Svend

Dato : 25-05-05 05:20

Hans skrev:

> [...]
> klart vælge den, da D-linken åbenbart har en begrænsning allerede ved 10
> Mbps og så stor er prisforskellen heller ikke.

Det skulle være den dyre asus router der kan natte med næsten 100 mbit
se tomsnetworking :

<http://tomsnetworking.com/Reviews-147-ProdID-SL1000.php>
<http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=311032>

Jeg ved faktisk ikke selv hvor grænsen er på dlinken. Den har nogle
andre fordele som printserver og wlan.

Ellers er der også den her :

http://tomsnetworking.com/Reviews-158-ProdID-MU9000VPN-12.php
http://www.itbutikken.dk/p/76527/1.htm

En af mine kolleger er ved at teste den, den kan en hel masse med at
begrænse båndbredden og sende billeder fra webcam's, printserver osv.

Den fås også med wlan

--
Svend

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-05 10:29

sls skrev:

Routere hører hjemme i dk.edb.netvaerk

- Eksperterne er at finde dér (deriblandt mange af forfatterene til
net-faq.dk - de samme folk finder du ikke her)