Anbefaling af rimelige 2.0 højttalersæt?
Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-05-05 10:11

Jeg er på udkig efter et 2.0 højttalersæt som ikke fylder ret meget på
skrivebordet og som spiller nogenlunde rent - det behøver ikke at kunne
spille specielt højt eller have en bas der kan slå pudset af naboens hus.

Jeg har max 600 kr til indkøbet, men det gør ikke noget at det er billigere
end det :)

Det skal primært bruges til spil og musik, film ser jeg for det meste på
mit tv/surround anlæg. Der skal være mulighed for at tilslutte et headset
til højttalerne så der ikke kommer lyd ud af dem når headsettet er
tilsluttet, og så skal der være volumen-kontrol på sættet, enten direkte på
en af speakerne eller via en remote.

De 2.0 sæt jeg umiddelbart har kigget lidt på er:
Creative I-Trigue 2200
Creative SoundBlaster SBS 270
Altec Lansing MX5020
Har i noget positivt/negativt at sige om dem, eller tilføjelser til listen
jeg bør overveje vil jeg meget gerne høre det.

Hvis ikke i mener at ovenstående er realistisk med et 2.0 sæt, hvilket 2.1
sæt kan i så anbefale?

På forhånd tak for jeres forslag.

Mvh.
Flemming

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-05-05 10:45

Hej
Altec Lansing MX5020 koster 495,00 kr hos
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=710227&ref=edbpriser

Altec Lansing er nok noget af det bedste man få til pc.

Kurt

Fra : Claus Albæk

Dato : 22-05-05 11:03

Kurt Lund wrote:
> [...]
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=710227&ref=edbpriser
>
> Altec Lansing er nok noget af det bedste man få til pc.

Jeg må slutte mig op bag den udtalelse.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-05-05 21:51

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> wrote in

> Altec Lansing MX5020 koster 495,00 kr hos
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=710227&ref=edbpriser

Tak for hintet, det var også et af de sæt jeg havde kigget lidt nærmere på,
så det er stadig med i opløbet :).

/flemming

Fra : John

Dato : 25-05-05 19:54

Kurt Lund wrote:
> Hej
> Altec Lansing MX5020 koster 495,00 kr hos
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=710227&ref=edbpriser

Det er da nok noget af det ringeste man kan smide penge efter. Bassen er
fuldstændig fraværende i det sæt. Et noname-sæt til under det halve
klarer det lige så godt (eller ringe om man vil).

Så hellere Logitech X-230. Det er i mine ører det mindst ringe sæt til
under 500 kr.

> Altec Lansing er nok noget af det bedste man få til pc.

Hmmm... kommer da vist an på hvem man er.
Deres billige modeller lyder ikke særlig godt i mine ører, og skal man
ofre meget over 1.000 kr. kommer man langt ved at købe en brugt
forstærker og et par brugte højtalere i stedet for, med en langt bedre
lyd til følge.

Mvh

John

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-05-05 10:47

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> writes:

> [...]
> Har i noget positivt/negativt at sige om dem, eller tilføjelser til listen
> jeg bør overveje vil jeg meget gerne høre det.

Jeg fik anbefalet Logitech X-230 i dk.teknik.lyd gruppen, da jeg
spurgte efter 2.1 højttalere. De koster ca 300Kr, og spiller kanon
godt. En af dem som anbefalede X-230 sagde at de spillede mindst lige
så godt som Creative højttalere til det dobbelte. YMMV.

Hvis du insisterer på 2.0, findes der "lillebror" X-120 til <150Kr.

Kai

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-05-05 21:52

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> wrote in

> [...]
> godt. En af dem som anbefalede X-230 sagde at de spillede mindst lige
> så godt som Creative højttalere til det dobbelte. YMMV.

Det lyder godt, jeg har også kigget lidt på X-230 forleden i Fona og synes
de så ret lækre ud. Det var egentlig mest af pladshensyn at jeg helst ville
være en subwoofer foruden, men de er afgjort lækre at se på og tilmed
rimelig billige.

/flemming

Fra : Steffen Stubager

Dato : 22-05-05 10:58

Hvis du ikke køber disse:
vil du ærgre dig.

Jeg kan love dig for de er kanon gode. Jeg har haft Creative før. Nogenlunde
i samme prisklasse som disse Altec Lansing jeg linker til, men til prisen,
vil jeg vove og påstå at Altec Lansing 621 spiller mindst dobbelt så godt
som de Creative-sæt du har på din liste. Man vil nok først opdage det når
man har hørt dem spille :)

Det eneste minus i forhold til, hvad du skriver, er, at der ikke er mulighed
at tilslutte headset direkte til sættet, men det kan du jo bare putte i nede
bagi computeren - det har jeg overlevet fint med. Ellers kan du gå op i den
model, der er med fire højttalere, der hedder Altec Lansing 641. Der kan man
sætte stik i og indstille på en masse måder.

Well, jeg vil bare råde dig til IKKE at købe et Creative. Det skal man kun
købe, hvis man har 2-3000 kr, for så begynder Creative at blive kanon godt,
men nede i de lavere priser, der får du langt mere for pengene hos Altec.

Håber du ofter de 50-100 kr mere på et ORDENTLIGT sæt og hører på mig. Du
kan takke mig bagefter :P

Mvh
Steffen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-05-05 21:50

"Steffen Stubager" <stubager@pc.dk> wrote in

> Hvis du ikke køber disse:
> vil du ærgre dig.
>

> Håber du ofter de 50-100 kr mere på et ORDENTLIGT sæt og hører på mig.
> Du kan takke mig bagefter :P

hehe ok, men hvis man klikker på linket inde på edbpriser kommer man ind på
et tv-kort hos Multimedie-experten - og jeg kan ikke finde 621'eren
derinde. Og da m-e er eneste forhandler på edbpriser så kan jeg ikke lige
se hvor jeg så skulle kunne købe det her i landet. Har du et link?

/Flemming

Fra : Steffen Stubager

Dato : 22-05-05 23:08

Ahhhh SKOOOD! Det er ellers det sæt du skal købe :P

Kan ikke finde, men ellers prøv at finde det brugt i DBA eller QXL eller
sådan noget. Det spiller 100% :)

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 10:33

In article <Xns965EE8552F0D0flemminjoenssoninvalid@62.243.74.162>,
flemming@joensson.invalid says...

Jeg vil lige anbefale dig at kigge efter Altec Lansing. En af mine
venner har et sæt 2+ subwoofer. Han bruger det til proff
videoredigering, og lyden er fremragende.

Hans sæt laves ikke mere men kig efter et af deres sæt på edbpriser som
har fået gode anmeldelser, du kan få et rigtigt godt sæt til under 1000
kr.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-05 11:01

Jakob skrev:

> venner har et sæt 2+ subwoofer. Han bruger det til proff
> videoredigering, og lyden er fremragende.

Tja, hvis han gjorde i prof. lydredigering, så ville han gå udenom
produktet.

> som har fået gode anmeldelser, du kan få et rigtigt godt sæt til
> under 1000 kr.

Rigtigt godt i forhold til hvad?

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 14:03

In article <xn0e2o36l66uf9g007@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Tja, hvis han gjorde i prof. lydredigering, så ville han gå udenom
> produktet.

Ja, og det ville han også hvis han var mekaniker og skulle have et anlæg
til at installere i en bil, eller hvis han var lydtekniker og skulle
lave lyd til en festival, det var så bare ikke det det drejede sig om
her.

Men læs spørgsmålet igen hvis du har glemt hvad det handler om.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-05 19:21

Jakob skrev:

> Men læs spørgsmålet igen hvis du har glemt hvad det handler om.

Det er vist dig der har glemt hvad det drejer sig om, siden du henviser
til ligegyldigheder...

Hvilken relevans har det for lyden at en eller anden bruger dem i
forbindelse med profesionel videoredigering?

Lyden kan aldrig blive fremragende i et sæt aktive højttalere til 499,-

Hvis lyden var fremragende, så fandtes der flere af dem ude blandt
hifi-entusiaster!

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 25-05-05 19:47

In article <xn0e2oauy7p5ji005@dtext.news.tele.dk>,
> [...]
>
> Hvilken relevans har det for lyden at en eller anden bruger dem i
> forbindelse med profesionel videoredigering?

Ha ha ha nok mere end den kendsgerning at du engang har set en film med
lyd over et anlæg, eller en eller anden totalt ligegyldig og subjektiv
test af et surround anlæg i det nok lidet estimerede testinsans konsum.
Som så er en test af noget helt andet en det der spørges efter.

Hvis der er nogen der har gang i ligegyldighederne er det vist dig.

> Lyden kan aldrig blive fremragende i et sæt aktive højttalere til 499,-
>
> Hvis lyden var fremragende, så fandtes der flere af dem ude blandt
> hifi-entusiaster!

Jamen så har du jo endnu engang demonstreret at du ikke formår at
bedømme ting inden for en given ramme, men roder alt sammen i en
pærevælling.

Nu er det jo ikke et par audiovector højtallere der skal anskaffes men
computerhøjtallere til "rimelig ren lyd" og helst under 600 kr. Det er
da lysende klart for de fleste andre end dig at der indenfor en given
ramme kan være gode og dårlige valg. Jeg anbefaler altec lansing, ikke
fordi jeg mener de er enhver hifi-tosses våde drøm, men fordi jeg har
hørt et sæt som til prisen var temmelig overbevisende og gav klar
uforvrænget ren lyd, med bund i bassen, noget af det jeg fornemmer
spørgeren er ude efter.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-05 20:22

Jakob skrev:

> Ha ha ha nok mere end den kendsgerning at du engang har set en film

Ikke en snus. At diske op med ligegyldigheder som dem du kommer med
hjælper ikke Flemming.
Man når længere med at sætte tingene i relief og lade manden bruge sine
ører.

> med lyd over et anlæg, eller en eller anden totalt ligegyldig og
> subjektiv test af et surround anlæg i det nok lidet estimerede
> testinsans konsum. Som så er en test af noget helt andet en det der

Du formår end ikke at læse indlæg i den sammenhæng hvori de er skrevet.
Det her er hverken Flemmings eller din tråd. Og I bestemmer ikke i
hvilken retning diskussionen går.

> Hvis der er nogen der har gang i ligegyldighederne er det vist dig.

Haha...

> Jamen så har du jo endnu engang demonstreret at du ikke formår at
> bedømme ting inden for en given ramme, men roder alt sammen i en

Man kan ikke kalde noget for fremragnde, når det ikke er tilfældet. Et
sæt aktive højttalere til 499,- kan _aldrig_ blive fremragende. Heller
ikke i forhold til noget værre juks. De kan være gode eller bedre, men
_aldrig_ fremragende.

> Nu er det jo ikke et par audiovector højtallere der skal anskaffes
> men computerhøjtallere til "rimelig ren lyd" og helst under 600 kr.

Ja. De kan _aldrig_ blive fremragende. Fremragende dækker over noget
som ikke kan opdrives til den pris.

> Det er da lysende klart for de fleste andre end dig at der indenfor
> en given ramme kan være gode og dårlige valg. Jeg anbefaler altec

Der er altid gode og dårlige valg, men til prisen er det nærmest ét
fedt. Og det de fleste glemmer er at bruge sine _egne_ ører. Det er
ikke vigtigt hvad en eller anden usenetskribent synes er godt til 500,-

> lansing, ikke fordi jeg mener de er enhver hifi-tosses våde drøm, men
> fordi jeg har hørt et sæt som til prisen var temmelig overbevisende
> og gav klar uforvrænget ren lyd, med bund i bassen, noget af det jeg

Det er muligt at de har en fornuftig lyd, men fremragende bliver den
aldrig til den pris.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-05 14:36

Steffen Stubager skrev:

> man kun købe, hvis man har 2-3000 kr, for så begynder Creative at
> blive kanon godt, men nede i de lavere priser, der får du langt mere

Hvad får man så for 2-3000,- hos Creative?

Fra : Steffen Stubager

Dato : 24-05-05 15:31

Evt. deres GigaWorks.. Men så kan man sgu lige så godt købe noget ordentlig
Hifi-udstyr.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-05 08:32

Steffen Stubager skrev:

> Evt. deres GigaWorks.. Men så kan man sgu lige så godt købe noget
> ordentlig Hifi-udstyr.

Og så får man igen en bedre lydkvalitet.

Med et par Gale 3010S og en brugt NAD 3020i får man et stereosetup der
spiller Creative ud af banen - _helt_ ud af banen.

Jeg har oplevet film på et godt stereoanlæg og på et dårligt
surroundanlæg og det giver en væsentlig bedre oplevelse i en god
stereokvalitet. Det er ligemeget hvor lyden helt nøjagtigt kommer fra,
bare den er af høj kvalitet både i de stille passager og når der er
drøn på.

God lyd er ikke indelukket i en alt for lille kasse og god lyd er ikke
forvrænget lyd. God lyd står krystalklart _altid_.

Konsum testede surround-højttalere i sidste uge. For 2000,- får man
ikke meget. Faktisk så lidt at man bør føle sig snydt.

http://www.dr.dk/konsum/test/2005/uds7/sorround.htm

Creative og Altec Lansing kan ikke gøre det bedre til prisen, der er
simpelthen en smertegrænse for hvor billigt der kan leveres god
lydkvalitet. Og 2000,- er _under_ den smertegrænse.

Fra : John

Dato : 25-05-05 20:09

Flemming Joensson wrote:
> [...]
> en af speakerne eller via en remote.
>
> De 2.0 sæt jeg umiddelbart har kigget lidt på er:

Bvadr.

> Creative SoundBlaster SBS 270

Bedre end ovenstående, men ikke meget.

> Altec Lansing MX5020

Dyre og dårlig lyd. Bassen er total fraværende, selv om de påstår det
modsatte.

> [...]
> jeg bør overveje vil jeg meget gerne høre det.
>
> Hvis ikke i mener at ovenstående er realistisk med et 2.0 sæt, hvilket 2.1

Logitech X-230 er i mine ører det sæt der lyder mindst ringe i
prisklassen under 500 kr.

Skal det være 2.0 kan jeg anbefale:
http://nettomusic.dk/frame.ASP?mainpage=%2E%2E%2Ffrontpage%2Fforside%2Easp&catid=

Mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-05-05 20:39

Flemming Joensson skrev:

> På forhånd tak for jeres forslag.

På DBA.dk:

Jamo Cornet 40 II - 150,-
10 stk integrerede forstærkere til maks 300,-/stk.

Det giver en bedre lyd end de forslag der ellers er kommet i gruppen og
prisen er lavere.
For 12 år siden købte jeg et sæt brugte højttalere og de spiller stadig
perfekt, så vær ikke bange for at købe brugt udstyr