ny pc
Fra : jr

Dato : 19-05-05 22:24

hej
min søn skal have en ny computer og har har fået et tilbud fra en forhandler
på følgende:

amd athlon 64 3200+ winchester box soc. 939
foxconn ck804k8ma-ks s939 a matx sata pci-e
club 3d geforce 6600gt 128mb ram ddr dvi+tv
2*ram 512 mb ddr pc3200
maxtor maxline II 250gb 8 mb 7200rmp
miditower 400 watt
alps 3,5 inch floppy drive 1,44 mb
liteon dvd 16*48 cd
nec 3500 dvd-rw dvd+rw

pris: 6199,- kr

computeren skal hovedsaligt bruges til spil + se film på + skolearbejde.
hvordan er prisen i forhold til kvaliteten?
er der nogle ting der med fordel kan skiftes ud med noget bedre inden for en
prisramme på + - 1000, kr
hvad mener i iøvrigt om sammensætningen?

mvh
jr

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-05-05 02:06

jr wrote:
> [...]
> prisramme på + - 1000, kr
> hvad mener i iøvrigt om sammensætningen?

Selve hardwaren der er nævnt, ser fornuftig nok ud!

Om prisen er OK, kan du checke ved at gå ind på www.edbpriser.dk og
finde de enkelte dele (brug søge-funktionen) - og herefter smide dem på
en indkøbsliste... men du skal nok regne med at kunne få det måske 1000
kr billigere ved at handle et par forskellige steder på nettet -
forhandleren skal jo også have lidt for at bestille det hjem, samle det,
teste det, og yde dig en service osv

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-05 17:39

jr skrev:

> liteon dvd 16*48 cd
> nec 3500 dvd-rw dvd+rw
> pris: 6199,- kr

Det ser fornuftigt nok ud, dog ville jeg "sparke" DVD-drevet ud. Det
vil samle støv og så optager det unødig plads - plads der kunne bruges
bedre ved at sørge for fri luft omkring enhederne.

Jo mere fri luft der er i kabinettet, desto bedre varmeafledning er
der. Det overlever mekanikken bedre ved.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-05-05 19:02

> [...]
>
> Jo mere fri luft der er i kabinettet, desto bedre varmeafledning er
> der. Det overlever mekanikken bedre ved.

Nu må du ikke tage det for tungt, men jeg har efterhånden fået den
opfattelse at du har et næsten sygt forhold til varme i PCer...

om CPUen er 40 eller 42 grader varm betyder INTET... producenterne
fastsætter nogle grænser for hvor varmt deres produkt må blive max, og
det er f.eks. 60 grader for en AMD64, og jeg tror næppe at en forhandler
vil sælge en færdigsamlet PC som fra starten har varmeproblemer!

og hvorfor skulle et monteret DVD drev samle støv?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-05 21:34

Esben von Buchwald skrev:

> Nu må du ikke tage det for tungt, men jeg har efterhånden fået den
> opfattelse at du har et næsten sygt forhold til varme i PCer...

Jeg har set for meget dødt hardware som følge af varme i kabinettet.
Både mit og andres. Og der er ingen grund til at udfordre skæbnen.

> og det er f.eks. 60 grader for en AMD64, og jeg tror næppe at en
> forhandler vil sælge en færdigsamlet PC som fra starten har
> varmeproblemer!

Så må du tro om igen. De fleste af de døde harddiske jeg er stødt på,
er blevet dræbt i færdigtsamlede maskiner. De fleste forhandlere har
ingen hands-on-erfaring med temperaturer i det de langer over disken.

> og hvorfor skulle et monteret DVD drev samle støv?

Fordi der i forvejen er en DVD-brænder.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-05-05 00:11

> Jeg har set for meget dødt hardware som følge af varme i kabinettet.
> Både mit og andres. Og der er ingen grund til at udfordre skæbnen.

måske er du bare utroligt uheldig, men uanset hvordan du har det med
varme, er det jo ret irrelevant at foreslå forbedringer til et system,
når du i forvejen ikke ved hvordan tingene bliver monteret eller hvilke
blæsere der bliver sat i kabinettet osv.

> Så må du tro om igen. De fleste af de døde harddiske jeg er stødt på,
> er blevet dræbt i færdigtsamlede maskiner. De fleste forhandlere har
> ingen hands-on-erfaring med temperaturer i det de langer over disken.

De fleste døde harddiske jeg har set, har været af mærket IBM
Til sammenligning har jeg haft en server stående i et skab, med en 7200
RPM maxtor disk, som kørte 24/7 i 6 år... I starten med et gammelt AT
kabinet, hvor ikke en gang PSU blæseren kørte ordentligt... Og
efterfølgende har den siddet i et kabinet magen til dit, blot uden nogen
udluftning. Mit indtryk er at den har haft nemt ved at komme af med
varmen igennem kabinettets metal, som den jo er spændt fast til

> Fordi der i forvejen er en DVD-brænder.

At der i forvejen er en DVD-brænder har da INTET at gøre med om et
DVD-drev samler støv osv. Uanset hvad er det jo op til en selv at
vurdere om man vil have 1 eller 2 drev i maskinen, jeg synes selv det er
rart at kunne smide en CD i maskinen mens jeg er ved at brænde en DVD
f.eks.
og normalt sidder sådanne drev øverst i foran i kabinettet, hvor der i
forvejen ikke er det store udluftning... luften plejer at komme ind
nedest i fronten og ud øverst bag på

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 03:21

Esben von Buchwald skrev:

> måske er du bare utroligt uheldig, men uanset hvordan du har det med

Jeg er jo ikke den eneste der har oplevet døde diske i færdigtsamlede
maskiner.

> system, når du i forvejen ikke ved hvordan tingene bliver monteret
> eller hvilke blæsere der bliver sat i kabinettet osv.

I en færdigtsamlet maskine er der som oftest slet ikke taget højde for
gode blæsere og god luftcirkulation. Det er også derfor at diske
brænder af.

> De fleste døde harddiske jeg har set, har været af mærket IBM

Jeg har oplevet IBM, WD, Seagate og Maxtor i overophedede
færdigtsamlede maskiner. Det er ikke diskens fabrikat det afhænger af;
det er sammensætningen af maskinen som helhed.

> dit, blot uden nogen udluftning. Mit indtryk er at den har haft nemt
> ved at komme af med varmen igennem kabinettets metal, som den jo er

Jeg mistede en disk i min server, inden der kom en Sunon-blæser i.

> At der i forvejen er en DVD-brænder har da INTET at gøre med om et
> DVD-drev samler støv osv. Uanset hvad er det jo op til en selv at

Et DVD-drev der ikke bliver brugt _vil_ samle støv.

> er rart at kunne smide en CD i maskinen mens jeg er ved at brænde
> en DVD f.eks. og normalt sidder sådanne drev øverst i foran i

Nu er det ikke alle der lytter til CD'er mens de brænder DVD'er. De
fleste der køber en færdigtsamlet PC anvender den ikke til avancerede
formål.

> kabinettet, hvor der i forvejen ikke er det store udluftning...
> luften plejer at komme ind nedest i fronten og ud øverst bag på

Der er feks ikke plads til en disk i en Zalman-køler, hvis pladsen i
forvejen er optaget af et DVD-drev (der iøvrigt kan undværes).

Fra : jr

Dato : 21-05-05 22:52

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>
> Der er feks ikke plads til en disk i en Zalman-køler, hvis pladsen i
> forvejen er optaget af et DVD-drev (der iøvrigt kan undværes).

jeg takker mange gange for svarnene.

mvh
jan

ps. knægten har bestilt computeren nu, så bliver det spændende at om den
lever op til forventningen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-05-05 07:08

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev bl.a:

> Så må du tro om igen. De fleste af de døde harddiske jeg er stødt på,
> er blevet dræbt i færdigtsamlede maskiner. De fleste forhandlere har
> ingen hands-on-erfaring med temperaturer i det de langer over disken.

Det kan jeg kun give dig ret i. I den Fijitsu Siemens PC jeg har nu, var
HDDen monteret i plasticskinner. Man tror at det er løgn. Jeg opdagede det
ved, at temperaturen på HDDen steg til over 50 grader, UDEN at der var
belastning på den.

Mvh

Karsten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-05-05 08:42

Karsten Jensen skrev:

> opdagede det ved, at temperaturen på HDDen steg til over 50 grader,
> UDEN at der var belastning på den.

Uff...