pc til videoredigering
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 19-05-05 07:29

Hej alle

Min kollega skal have ny pc, og han skal bl.a. bruge den til
videoredigering. Så det er selvfølgelig noget med hurtig disk, meget ram,
godt grafikkort og godt bundkort. Men hvad kan I anbefale af komponenter?

Venligst
Bo

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 12:59

Rabbit_HGC skrev:

> ram, godt grafikkort og godt bundkort. Men hvad kan I anbefale af
> komponenter?

Hvad er budgettet?

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 19-05-05 13:22

> Hvad er budgettet?

Ca 10.000,- --> 12.000,-

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 15:37

Rabbit_HGC skrev:

> Ca 10.000,- --> 12.000,-

PowerMac 1.8GHz - uden modem, men med 512MiB RAM.

DKK 11.859,00

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 20-05-05 07:02

> PowerMac 1.8GHz - uden modem, men med 512MiB RAM.
>
> DKK 11.859,00

Hehe, ja jeg har selv en powerbook 17" og det har jeg også foreslået ham,
men maskinen skal også kunne køre navision financials, og det går nok ikk på
en mac.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-05-05 07:35

Rabbit_HGC wrote:
> [...]
> videoredigering. Så det er selvfølgelig noget med hurtig disk, meget
> ram, godt grafikkort og godt bundkort. Men hvad kan I anbefale af

RAM, bare 1GB (evt. 2x512 i dual).

Hurtig (og lydsvag) disk:
- Kør dem evt. i RAID for ekstra ydelse.

Grafikkort, hvad skal maskinen ellers bruges til?
- Et standardkort bør være nok, hvis der ellers ikke er specielle
ønsker.
Skal det være rigtigt godt i 2D, så se efter Matrox Parhelia. Der er dog
kun
et Parhelia på edbpriser.dk til PCI Express, så det kan være bundkortet
skal være med AGP port!

Bundkort, tja når der tales om videoredigering bør vi se efter et
bundkort til en Intel Pentium 4 processor og når der skal være knald på,
så taler vi nok om socket 775.
Et bud kunne være dette fra ASUS:
- De fåes også med fx trådløst netkort indbygget eller i bundle med et
ATI Radeon X300, som bør kunne dække dit behov (igen forudsat du
ikke har et specielt ønske).

Processor kunne være en 3GHz, som pt. er bedst til prisen:

Personligt ville jeg så gå efter lydsvage kølere mm. til maskinen og
fx et kabinet med USB, lyd og firewire i fronten.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 20-05-05 08:28

Takker for hjælpen, jeg vil kigge dit meget uddybende svar igennem.

Hygge

Bo