Kan man flytte dette til nyt kabinet
Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-05 09:15

Hej alle

I et anfald af sindsyge har jeg desværre fået købt mig en mærkevare-PC

Fujitsu Siemens P300 i845GE
(Pentium 4 @ 2 Ghz, ikke overclocket eller andet frækt).

Sagen er desværre den, at den eneste blæser i systemet - udover
grafikkortets - også er blæseren til strømforsyningen.
Den blæser har det lidt svært i øjeblikket. Rensning, smøring hjælper
kun midlertidig.

Og der tænkte jeg ved mig selv: jeg burde da kunne flytte hele
molevitten over i mit Aopen HX08 HighTower-kabinet (selve kabinettet er
fra 1999, men PSUen er årgang 2004. Faktisk stort set ikke brugt).

Problemet med at flytte hele molevitten er den, at jeg så mister
blæseren som fører luft ned igennem processorens kølegitter.
Så hele flytteriet afhænger af om jeg kan fjerne kølegitteret. Montere
en alm. processor-blæser istedet.

Kan flytningen lade sig gøre under de kriterier jeg lige har nævnt?
Eller mon det er muligt, at skaffe en ny strømforsyning til
Fujitsu-Siemens-kabinetet. Til en alm. menneskepenge?
Mon jeg er så heldig, at strømforsyningen er en standard-PSU monteret i
computeren.

Jeg har taget nogen billeder cpu-køleren og PSU'en:
http://www.carben.dk/carsten/computer/

Har I brug for flere billeder for at kunne vurdere, så sig endelig til.

For svar vil jeg være meget meget glad for.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Lars B

Dato : 17-05-05 11:05

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har I brug for flere billeder for at kunne vurdere, så sig endelig til.
>

> For svar vil jeg være meget meget glad for.

Det burde man godt kunne.. Den plasticsokkel som køleribben er monteret i
ser rimeligt standard ud. Hvis det er tilfældet så burde en være nem at tage
af, og sætte en anden køler på.. har du prøvet at skille det af? Hvis du
har, kan vi få billeder af?

Fine tæer forresten (pic 54)

mvh,
LArs

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-05 11:34

Lars B skrev den 17-05-2005 12:04:

> [...]
> af, og sætte en anden køler på.. har du prøvet at skille det af? Hvis du

Skal lige pille dyret fra hinanden, men ja, sagtens.

> Fine tæer forresten (pic 54)

LOL!

Minder mig om, at jeg har en ven der var så glad for sit nye digitale
kamera, at han partout skulle sende mig et billede af sin kat, der lå
foran radiotoren.
Min fokuserede totalt på katten, men jeg gjorde ham altså lige opmærksom
på, at han ikke havde gjort rent bag radiatoren i mange år, da
nullermændene altså har stiftet storfamilie der. (Blitzlys afslører de
mest interessante ting

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-05 12:15

> [...]
> af, og sætte en anden køler på.. har du prøvet at skille det af? Hvis du

Så er der friske billeder. Nu uden køleribbe og tæer (Med tæer ville
det simpelthen også se for åndsvagt ud, samt at min akrobatiske evner
nok ville være utilstrækkelige )

Fra : Hans

Dato : 17-05-05 11:09

Carsten Riis wrote:
> [...]
> grafikkortets - også er blæseren til strømforsyningen.
> Den blæser har det lidt svært i øjeblikket. Rensning, smøring hjælper

Hvorfor nøjes du ikke med at skifte blæseren?

Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-05 11:38

Hans skrev den 17-05-2005 12:08:

> Hvorfor nøjes du ikke med at skifte blæseren?

Kan man det? (det går jeg så ud fra, at man kan siden du foreslår det)

Blæseren er jo inde i PSUen.

Derudover har jeg det nu bedst med mit HighTowerkabinet (det irriterer
mig, at jeg skal "ned på gulvet" for at slukke computeren eller skifte
en CD, samt at "legepladsen" er væsentlig større i Hightower-kabinettet.
Så den mest optimale løsning for mig er altså at kunne få flyttet hele
molevitten over i HX08'eren.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-05-05 11:51

> Blæseren er jo inde i PSUen.

PSU'en kan skilles ad og blæseren kan tages, det er ikke så svært

> [...]
> en CD, samt at "legepladsen" er væsentlig større i Hightower-kabinettet.
> Så den mest optimale løsning for mig er altså at kunne få flyttet hele

Helt klart også den bedste løsning, men du skal være opmærksom på at HX08
(som er i familie med mit HQ08) er skabt til varme.
Du bør overveje at skære et par ekstra huller til nogle kabinet blæsere så
du kan holde systemtemperaturen nede i et passende niveau, med mindre du
altså lige står og mangler et sted til at holde kaffen varm
Men ellers så gør brug at dit store kabinet, der er jo som du selv skriver,
en del mere "legeplads".

Mvh
Benjamin

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-05 12:02

Laziter [9440] skrev den 17-05-2005 12:51:
> "Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> PSU'en kan skilles ad og blæseren kan tages, det er ikke så svært

Ok.... jeg frygter bare, at blæseren er en eller anden
FujitsuSiemens-dims som koster 3 stk Airbus380.

Jeg har kørt med en PII@400Mhz igennem 4 år uden varmeproblemer.

Fra : Lars B

Dato : 17-05-05 14:25

Det ser fint ud, du kan sagtens sætte en anden blæser på der. Det eneste du
skal tjekke inden du kaster dig ud i det er: Passer mobo'ets
monteringshuller med dem i dit HX-kabinet? Og passer den anden
strømforsyningsstik ned i dit motherboard..

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-05 15:27

Lars B skrev den 17-05-2005 15:25:
> [...]
> monteringshuller med dem i dit HX-kabinet? Og passer den anden
> strømforsyningsstik ned i dit motherboard..

Det vil jeg så lige have undersøgt.

hehehehe, carsten skal til at lege med hardware....hehehe.

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-05 22:30

Lars B skrev den 17-05-2005 15:25:
> Det ser fint ud, du kan sagtens sætte en anden blæser på der.

Hehehe, sikke et univers af blæsere man kan dykke ned i.

Kunne jeg lokke dig til, at udpege en specifik blæser eller blæsertype
som jeg hænge fast i det plastikophæng som det nuværende køleribbe hænger i.

Der er jo fx http://www.tn-hardware.dk/index.php?mod=produkt&id=2099

> Det eneste du
> skal tjekke inden du kaster dig ud i det er: Passer mobo'ets
> monteringshuller med dem i dit HX-kabinet? Og passer den anden
> strømforsyningsstik ned i dit motherboard..

Den nye strømforsyning er en Nexus 300Watt (hvis det siger dig noget)
Jeg har ikke undersøgt det så tæt på endnu, men har der da været
ændringer på strømforsyning vs. motherboard -fronten??

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-05-05 20:45

Carsten Riis wrote:
> Der er jo fx http://www.tn-hardware.dk/index.php?mod=produkt&id=2099

Hvis det skal være hos TN Hardware, så ville jeg vælge denne, da
den er mere lydsvag:
http://www.tn-hardware.dk/index.php?mod=produkt&id=2101

> Den nye strømforsyning er en Nexus 300Watt

Standard ATX strømforsyning, så den passer fint til bundkortet.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-05-05 14:35

> Ok.... jeg frygter bare, at blæseren er en eller anden
> FujitsuSiemens-dims som koster 3 stk Airbus380.

Mon ikke at du kan nøjes med en alm. blæser af samme størrelse?
Selv FS benytter sig af standardmål

HX08

> Jeg har kørt med en PII@400Mhz igennem 4 år uden varmeproblemer.

Hehe, så er der fart på..
PII er/var heller ikke så overfølsom overfor varme omgivelser som en P4 er,
men du finder jo nok ud af om det giver problemer eller ej

Mvh
Benjamin

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-05 15:25

Laziter [9440] skrev den 17-05-2005 15:35:

> Mon ikke at du kan nøjes med en alm. blæser af samme størrelse?
> Selv FS benytter sig af standardmål

Okay dokey.

> HX08

> Hehe, så er der fart på..
> PII er/var heller ikke så overfølsom overfor varme omgivelser som en P4 er,
> men du finder jo nok ud af om det giver problemer eller ej

Tja, den giver ikke problemer i det "minikabinet" som det er i nu.

Lige nu deler processoren og strømforsyningen om blæseren.

Om blæseren suger op eller puster ned i køleribberne er jeg så ikke klar
over.
Mest sandsynlig må det være, at den suger den varme luft væk og op i
strømforsyningen. Strømforsyningen må - alt andet lige - være mere
varmebestandig end en processor.
Nu får processoren så en helt "frisk" blæser helt for sig selv.... Så
helt galt kan det vel ikke gå.

Der er vel de sædvanelige symptomer på varm processor:

- Langsommere reaktionstid på fx mus og tastatur
- I hele taget langsommere håndtering af opgaver, herunder lyd&billed mv.
....er der mere...?

Så vidt jeg husker, så gjorde min laptop (Pentium Celeron) det, at der
simpelthen blev lukket ned for computeren når der var for meget varme.
Gør P4 også det? Eller er det forbeholdt laptop-folket at have den egenskab?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-05-05 15:45

> [...]
> simpelthen blev lukket ned for computeren når der var for meget varme.
> Gør P4 også det? Eller er det forbeholdt laptop-folket at have den

Jeps, det hedder "Throttle" og det kan en desktop P4 også klare.
Det betyder at hastigheden sænkes indtil temperaturen igen er nogenlunde
normal.
I det almindelige daglige brug til internet, tekstbehandling og den slags
mærker man det ikke rigtigt, men når man sidder med tunge programmer kan
forskellen mærkes og derfor er det bedre at have så kølig luft omkring
CPU'en som muligt for at undgå throttle.
Men det er jo så et spørgsmål om brug af computeren, en person der bare
sidder og surfer, skriver lidt breve og holder regnskabet i nogenlunde orden
vil nok være ligeglad, men en hardcore gamer, grafiker og hvad ved jeg, er
ikke så ligeglad med nedsat hastighed pga. varme.

Mvh
Benjamin