/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Luftkølet vs vandkølet - Billigt!
Fra : andreaskaup@gmail.co~


Dato : 23-05-05 20:42

Hej!

Stod jeg og skulle have ny motor i en båd ville jeg kraftigt overveje
følgende:

382 cc, 1-cylindret, 4-takts luftkølet diesel motor med direkte
indsprøjtning. Motoren yder max. 8.5 HK ved 3600 o/m (N DIN 70020) og
er udstyret med tørelement luftfilter, lyddæmper med varmeskjold, 5
liters brændtoftank, in-line brændstoffilter, intern oliefilter,
olietrykskontakt, gas- og stophåndtag, balanceaksel, rekylstart, 12
volt elektrisk start, 280 watt ladesystem, 12 volt elektrisk
stopmagnet, samt flange og kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe.
Kontrolpanel med tændingslås, olie- og ladelampe leveres løs.

Prisen er 1.880 kr + moms.
(www.danpower.dk)

For mig at se får man rigtigt meget motor for få penge - det kan
man jo ingen gang få en udenbordsmotor for.
Der skal selvfølgelig laves noget gear til akslen (måske kan
"kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe" bruges til et hydraulisk
gear?) Derudover skal der jo laves noget til udstødsrøret, og sikkert
noget luft til motorrummet.

Hvad siger I - ville det ikke være et ganske fint alternativ til
enten en påhængsmotor eller en ny motorinstallation til måske 50.000
kr??
Altså ikke fordi jeg skal have en, men synes da at projektet kunne
være spændende.
Mvh. A. Kaup.
PS: Kender ikke noget til motoren eller forhandleren!


 
 
Leon Hulstroem \(422~ (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 23-05-05 22:16

<snip fin lille brændeflækker motor>

Den er fin ud og hvis den har vandret aksel/flance så skulle det være en
smal sag at tilpasse til et BW gear, men den er beregnet til udendørs brug

Om som du skriver kræver den sikkert en hel del luft

Desværre ud som at firmaet er ved at lukke & slukke.

-Leon



Claus Tersgov (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-05-05 10:00


<andreaskaup@gmail.com> skrev

>>
382 cc, 1-cylindret, 4-takts luftkølet diesel motor med direkte
indsprøjtning. Motoren yder max. 8.5 HK ved 3600 o/m (N DIN 70020) og
>>

Glem det, den holder ikke ret lang tid..
Samtidig larmer en luftkølet motor ekstremt meget på en båd, det er bl.a.
også derfor, man stort set aldrig ser luftkøledemotorer på både. Det findes
til pumper o.lign. og har man først en gang hørt en sådanne maskine, så
forstår man hvorfor de ikke bruges på både. Læg dertil problemer med
kølingen.

>>
For mig at se får man rigtigt meget motor for få penge - det kan
man jo ingen gang få en udenbordsmotor for.
>>

Og det er der sgu nok en grund til! [grin!]

>>
Der skal selvfølgelig laves noget gear til akslen (måske kan
"kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe" bruges til et hydraulisk
gear?) Derudover skal der jo laves noget til udstødsrøret, og sikkert
noget luft til motorrummet.
>>

Og så lige lidt her og lige lidt der, og så kan man lige så godt købe en
rigtig marinemotor til kr 30.000 hvor det meste er med, og som man ved
holder i mindst ti år!

>>
Hvad siger I - ville det ikke være et ganske fint alternativ til
>>

Jeg si'r, det holder ikke en meter, med mindre man selv kan lave alt og
køber stumperne på en skrotplads. Det kommer til at blive meget dyrt i
længden, navnlig fordi fugten vil få motoren til at korrodere væk.

Den kan måske bruges på en båd, som kan klare sig med 4-5 heste, men heller
ikke andet. Skal den motor køre ret meget på 3600 omdr. så holder den ikke
længe. Problemet med luftkølede motorer er, at de som oftest er lavet til at
kører med konstante omdrejninger, og i samme øjeblik, man tager gassen fra
den, når den er varm, der har man et stort problem med kølingen. Der er
altså en grund til, at man ikke bruger luftkølede motorer på småbåde....

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.
Den perfekte svigermorgave!
www.tersgov.dk/platter.htm



Christian Gammelgaar~ (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Christian Gammelgaar~


Dato : 24-05-05 10:51

Hej

Jeg kender en der har lagt en luftkølet motor i en H-båd. Det larmer
ikke specielt.... og den fungere fint....
Jeg kan prøve at få ham til at skrive her inde....

Vh Christian

Claus Tersgov wrote:
> <andreaskaup@gmail.com> skrev
>
>
> 382 cc, 1-cylindret, 4-takts luftkølet diesel motor med direkte
> indsprøjtning. Motoren yder max. 8.5 HK ved 3600 o/m (N DIN 70020) og
>
>
> Glem det, den holder ikke ret lang tid..
> Samtidig larmer en luftkølet motor ekstremt meget på en båd, det er bl.a.
> også derfor, man stort set aldrig ser luftkøledemotorer på både. Det findes
> til pumper o.lign. og har man først en gang hørt en sådanne maskine, så
> forstår man hvorfor de ikke bruges på både. Læg dertil problemer med
> kølingen.
>
>
> For mig at se får man rigtigt meget motor for få penge - det kan
> man jo ingen gang få en udenbordsmotor for.
>
>
> Og det er der sgu nok en grund til! [grin!]
>
>
> Der skal selvfølgelig laves noget gear til akslen (måske kan
> "kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe" bruges til et hydraulisk
> gear?) Derudover skal der jo laves noget til udstødsrøret, og sikkert
> noget luft til motorrummet.
>
>
> Og så lige lidt her og lige lidt der, og så kan man lige så godt købe en
> rigtig marinemotor til kr 30.000 hvor det meste er med, og som man ved
> holder i mindst ti år!
>
>
> Hvad siger I - ville det ikke være et ganske fint alternativ til
>
>
> Jeg si'r, det holder ikke en meter, med mindre man selv kan lave alt og
> køber stumperne på en skrotplads. Det kommer til at blive meget dyrt i
> længden, navnlig fordi fugten vil få motoren til at korrodere væk.
>
> Den kan måske bruges på en båd, som kan klare sig med 4-5 heste, men heller
> ikke andet. Skal den motor køre ret meget på 3600 omdr. så holder den ikke
> længe. Problemet med luftkølede motorer er, at de som oftest er lavet til at
> kører med konstante omdrejninger, og i samme øjeblik, man tager gassen fra
> den, når den er varm, der har man et stort problem med kølingen. Der er
> altså en grund til, at man ikke bruger luftkølede motorer på småbåde....
>
> Claus

Claus Tersgov (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-05-05 11:28


"Christian Gammelgaard Olesen" <cgol03XXX@hst.aau.dk> skrev

> Jeg kender en der har lagt en luftkølet motor i en H-båd. Det larmer
> ikke specielt.... og den fungere fint....
> Jeg kan prøve at få ham til at skrive her inde....

Alt er jo relativt, og da en H båd jo nærmest er en rendyrket
kapsejladsmaskine, så skal man heller ikke bruge ret meget energi på at at
sejle den ind og ud af havnen. Jeg vil gætte på, at selv den mindste
plæneklippermotor kan klare den opgave.

Men tager man en motor som er stor nok til båden under alle forhold, så får
man også larm. Skal man bruge 10-15 hk, så er snakken en ganske anden.
F.eks. laver Lister-Petter luftkølede motorer, og at sætte sådan een i en
båd giver en voldsom larm. Var det ikke tilfældet, så er der jo ingen grund
til, at der er firmaer, som har specialiseret sig i at lave marinisering af
luftkølede motorer.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.
Helt ny, alt er med i pakken. Nyprisen er næsten kr 1000,-
www.tersgov.dk/hub Sendes gerne.



Bjarke Christensen (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 24-05-05 21:12

Direkte indsprøjtning.... kan man lave en diesel uden direkte indsprøjtning?

Bjarke


<andreaskaup@gmail.com> wrote in message
news:1116877344.386242.91250@f14g2000cwb.googlegroups.com...
Hej!

Stod jeg og skulle have ny motor i en båd ville jeg kraftigt overveje
følgende:

382 cc, 1-cylindret, 4-takts luftkølet diesel motor med direkte
indsprøjtning. Motoren yder max. 8.5 HK ved 3600 o/m (N DIN 70020) og
er udstyret med tørelement luftfilter, lyddæmper med varmeskjold, 5
liters brændtoftank, in-line brændstoffilter, intern oliefilter,
olietrykskontakt, gas- og stophåndtag, balanceaksel, rekylstart, 12
volt elektrisk start, 280 watt ladesystem, 12 volt elektrisk
stopmagnet, samt flange og kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe.
Kontrolpanel med tændingslås, olie- og ladelampe leveres løs.

Prisen er 1.880 kr + moms.
(www.danpower.dk)

For mig at se får man rigtigt meget motor for få penge - det kan
man jo ingen gang få en udenbordsmotor for.
Der skal selvfølgelig laves noget gear til akslen (måske kan
"kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe" bruges til et hydraulisk
gear?) Derudover skal der jo laves noget til udstødsrøret, og sikkert
noget luft til motorrummet.

Hvad siger I - ville det ikke være et ganske fint alternativ til
enten en påhængsmotor eller en ny motorinstallation til måske 50.000
kr??
Altså ikke fordi jeg skal have en, men synes da at projektet kunne
være spændende.
Mvh. A. Kaup.
PS: Kender ikke noget til motoren eller forhandleren!



Carsten Holck (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 24-05-05 21:22

Bjarke Christensen said the following on 24-05-2005 22:12:
> Direkte indsprøjtning.... kan man lave en diesel uden direkte indsprøjtning?
>
Ja, en forkammerdiesel - de ældre Mercedes biler.
Indsprøjtning ja, men ikke direkte.
/carsten

Claus Tersgov (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 25-05-05 07:40


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Direkte indsprøjtning.... kan man lave en diesel uden direkte
indsprøjtning?

Jeg kunne forestille mig, at de mener, at der ikke bliver brugt
hvirvelkamre...

Claus



LejfM (25-05-2005)
Kommentar
Fra : LejfM


Dato : 25-05-05 10:22

øhhhh jeg kan ikke finde nogen diesel mortor på den hjemmeside....

LejfM
<andreaskaup@gmail.com> wrote in message
news:1116877344.386242.91250@f14g2000cwb.googlegroups.com...
Hej!

Stod jeg og skulle have ny motor i en båd ville jeg kraftigt overveje
følgende:

382 cc, 1-cylindret, 4-takts luftkølet diesel motor med direkte
indsprøjtning. Motoren yder max. 8.5 HK ved 3600 o/m (N DIN 70020) og
er udstyret med tørelement luftfilter, lyddæmper med varmeskjold, 5
liters brændtoftank, in-line brændstoffilter, intern oliefilter,
olietrykskontakt, gas- og stophåndtag, balanceaksel, rekylstart, 12
volt elektrisk start, 280 watt ladesystem, 12 volt elektrisk
stopmagnet, samt flange og kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe.
Kontrolpanel med tændingslås, olie- og ladelampe leveres løs.

Prisen er 1.880 kr + moms.
(www.danpower.dk)

For mig at se får man rigtigt meget motor for få penge - det kan
man jo ingen gang få en udenbordsmotor for.
Der skal selvfølgelig laves noget gear til akslen (måske kan
"kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe" bruges til et hydraulisk
gear?) Derudover skal der jo laves noget til udstødsrøret, og sikkert
noget luft til motorrummet.

Hvad siger I - ville det ikke være et ganske fint alternativ til
enten en påhængsmotor eller en ny motorinstallation til måske 50.000
kr??
Altså ikke fordi jeg skal have en, men synes da at projektet kunne
være spændende.
Mvh. A. Kaup.
PS: Kender ikke noget til motoren eller forhandleren!



Carsten Holck (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 25-05-05 10:53

LejfM said the following on 25-05-2005 11:21:
> øhhhh jeg kan ikke finde nogen diesel mortor på den hjemmeside....
>
Så er der nok udsolgt...

Ja jeg har købt en til min plæneklipper... 10hk dielsel til 1900 + moms
er imo en OK pris...

/carsten

Andreas Kaup (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Andreas Kaup


Dato : 25-05-05 16:16

Ja - det jeg saksede ud fra hjemmesiden kan jeg heller ikke finde mere
- så de har nok lige fået solgt de sidste. (Jeg syntes nu også det var
rørende billigt for en dieselmotor med elstart!)
Kender I nogle andre steder, hvor de kan fåes til den pris?

Mvh. Andreas.

"LejfM" <LejfM@hotmail.com> wrote in message news:<4294439c$0$727$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> øhhhh jeg kan ikke finde nogen diesel mortor på den hjemmeside....
>
> LejfM
> <andreaskaup@gmail.com> wrote in message
> news:1116877344.386242.91250@f14g2000cwb.googlegroups.com...
> Hej!
>
> Stod jeg og skulle have ny motor i en båd ville jeg kraftigt overveje
> følgende:
>
> 382 cc, 1-cylindret, 4-takts luftkølet diesel motor med direkte
> indsprøjtning. Motoren yder max. 8.5 HK ved 3600 o/m (N DIN 70020) og
> er udstyret med tørelement luftfilter, lyddæmper med varmeskjold, 5
> liters brændtoftank, in-line brændstoffilter, intern oliefilter,
> olietrykskontakt, gas- og stophåndtag, balanceaksel, rekylstart, 12
> volt elektrisk start, 280 watt ladesystem, 12 volt elektrisk
> stopmagnet, samt flange og kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe.
> Kontrolpanel med tændingslås, olie- og ladelampe leveres løs.
>
> Prisen er 1.880 kr + moms.
> (www.danpower.dk)
>
> For mig at se får man rigtigt meget motor for få penge - det kan
> man jo ingen gang få en udenbordsmotor for.
> Der skal selvfølgelig laves noget gear til akslen (måske kan
> "kobling for gruppe 2 hydraulikpumpe" bruges til et hydraulisk
> gear?) Derudover skal der jo laves noget til udstødsrøret, og sikkert
> noget luft til motorrummet.
>
> Hvad siger I - ville det ikke være et ganske fint alternativ til
> enten en påhængsmotor eller en ny motorinstallation til måske 50.000
> kr??
> Altså ikke fordi jeg skal have en, men synes da at projektet kunne
> være spændende.
> Mvh. A. Kaup.
> PS: Kender ikke noget til motoren eller forhandleren!

Leon Hulstroem \(422~ (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 25-05-05 16:26

> øhhhh jeg kan ikke finde nogen diesel mortor på den hjemmeside....

Har du ret i... der er vist udsolgt for de har været der.

-Leon



Carsten Holck (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 25-05-05 22:17

Leon Hulstroem (4220) said the following on 25-05-2005 17:25:
>>øhhhh jeg kan ikke finde nogen diesel mortor på den hjemmeside....
>
>
> Har du ret i... der er vist udsolgt for de har været der.
>
Ja, det håber jeg da for jeg har fået faktura og fragtseddel så den
burde dukke op imorgen

/carsten

Andreas Kaup (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Andreas Kaup


Dato : 26-05-05 20:17

> Ja, det håber jeg da for jeg har fået faktura og fragtseddel så den
> burde dukke op imorgen
>
> /carsten

Jamen må vi så ikke høre, om den kan bruges til noget - hvad du skal
bruge den til, og om den er (de få) penge værd?

Mvh. Andreas Kaup.

Carsten Holck (26-05-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 26-05-05 20:56

Andreas Kaup said the following on 26-05-2005 21:17:
>>Ja, det håber jeg da for jeg har fået faktura og fragtseddel så den
>>burde dukke op imorgen
>>
>>/carsten
>
>
> Jamen må vi så ikke høre, om den kan bruges til noget - hvad du skal
> bruge den til, og om den er (de få) penge værd?
>
Jo da, den er kommet pæn og nydelig - med fragtmand som aftalt.
Har lige haft den kortvarigt startet op, den har været kørt på
værkstedet så der var olie og diesel på, så den starter på 1. cylinder
over top, så det er fint nok.
Er komplet med betjeningspanel lige til at spænde en akkumulator på og
dreje nøglen.
Tung, 46kg, efter spec. så det er som forventet, virker robust & solid
typisk entreprenørmaskine.
Motorlyden karakteristisk enkeltcylinder diesel - hård i tomgang

Og jeg skal bruge den til et renoveringsprojekt af en gl Ransomes MK1
cylinder plæneklipper (og havetromle) der gør det ikke noget at den
vejer. Den originale motor er en ca 6HK JAP, hvor bl. karburatoren er
gået til og da den er fra ca 1960 er det så som så med reservedele

Og så vidt jeg se er det rimeligt overkommeligt at montere den nye
istedet for den gamle.

Men som bådmotor, nej kun i meget specielle fartøjer


/carsten

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste