Vedr. Summasummarum
Fra : Camilla

Dato : 23-05-05 19:58

Jeg har ved en fejl, modposteret varesalgsbeløbet på varesalgskontoen (altså
på samme konto) istedet for på bankkontoen, jeg skal nu have bruttobeløbet
uden momstræk flyttet fra varesalgskontoen (krediteres) og til bankkontoen
hvor det skal debiteres.

Problemet er at jeg ikke kan foretage en efterpostering på varesalgskontoen
uden momstræk, hvad gør jeg?

På forhånd tak.

Fra : Elmand

Dato : 24-05-05 07:31

"Camilla" <camilla@medions.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor det skal debiteres.
>
> Problemet er at jeg ikke kan foretage en efterpostering på

Rent regnskabsmæssigt går de 2 poster ud mod hinanden og giver 0.- Du har
herved ingen
postering udført.- Så lav indtastningen igen ,men denne gang korrekt.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne.

Fra : Nico de Jong

Dato : 24-05-05 12:12

"Elmand" <elmand@vip.cybercitydot.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> herved ingen
> postering udført.- Så lav indtastningen igen ,men denne gang korrekt.

Det tror jeg nu ikke er korrekt, idet momsen bliver trukket fra undervejs og
posteret på "skyldig moms".
Den rigtige måde (regnskabsmæssigt) er at lave et negativt salg eller
kreditnota, dvs at du sælger et negativt antal varer. Så kommer momsen også
på plads igen

Nico

Fra : Elmand

Dato : 25-05-05 07:43

"Nico de Jong" <first_name@FARUMDATA.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den rigtige måde (regnskabsmæssigt) er at lave et negativt salg eller
> kreditnota, dvs at du sælger et negativt antal varer. Så kommer momsen

Da posteringen både er debiteret og krediteret på samme konto ( ved en fejl)
må der
også på momskontoen være både en debit og kredit post.- Laves der en
kreditnota
som du skriver,- er dette forkert.- Der skal jo netup posteres en varer, da
den jo netup
ikke er posteret.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Nico de Jong

Dato : 25-05-05 10:31

> [...]
> kreditnota
> som du skriver,- er dette forkert.- Der skal jo netup posteres en varer,

Hvis der ikke automatisk blev afløftet moms, har du ret, men ellers har jeg
ret.
I den originale post stod at han skulle flytte beløbet uden moms, og det
tyder for mig på at selve momsbeløbet er flyttet automatisk.
Når man så "sælger" et negativt antal varer (med moms, naturligvis), vil
såvel varesalgskontoen som momskontoen blive rettet op.
Det skal lige siges at jeg ikke bruger SS, men regnskabslov og almindelige
bogføringsrutiner er vel iorden.

Nico

Fra : Elmand

Dato : 25-05-05 20:31

> [...]
> såvel varesalgskontoen som momskontoen blive rettet op.
> Det skal lige siges at jeg ikke bruger SS, men regnskabslov og almindelige

Jamen det glæder mig, at vi er enige i bogføringsprincipperne.- Derfor tror
jeg min løsning
er rigtig ! fordi de ikke kan bogfører på kontoen uden at der bliver trukket
moms automatisk.

Med venlig hilsen
Espersen EL & Antenne
Kurt Bjerretoft Espersen