/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
dos/ win 2000
Fra : H.M.


Dato : 24-05-05 18:50

Hej
er det ikke muligt at ligge en gammel dos version ind i et bibliotek for sig
selv og så køre mine dos programmer derfra??

venligst
hanne



 
 
Knud Gert Ellentoft (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 23-05-05 19:32

H.M. skrev:

>er det ikke muligt at ligge en gammel dos version ind i et bibliotek for sig
>selv og så køre mine dos programmer derfra?

Formentlig på samme måde som i XP.

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/xptips/index.htm
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Knud Gert Ellentoft (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 23-05-05 19:34

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Formentlig på samme måde som i XP.

Man skal dog lige læse det hele først, kræver at DOS installeres
først.
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Ukendt (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-05-05 19:59

On Mon, 23 May 2005 20:34:18 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> Knud Gert Ellentoft skrev:
>
> >Formentlig på samme måde som i XP.
>
> Man skal dog lige læse det hele først, kræver at DOS installeres
> først.

Man kunne gætte på at man bare skulle køre den rigtige command.com
først, hmmm.


H.M. (23-05-2005)
Kommentar
Fra : H.M.


Dato : 23-05-05 20:34

hej mon jeg ikke har forklaret ordentlig hvad jeg mener??
eller også er jeg måske ikke så snu at jeg forstår svarene!!!
jeg skriver lige spørgsmålet igen:

Hej
er det ikke muligt at ligge en gammel dos version ind i et bibliotek for sig
selv og så køre mine dos programmer derfra??

venligst
hanne
"JohnJ." <none> skrev i en meddelelse
news:fs9491h7pq6n8o3fj48ac1jkq4n5kta8sb@4ax.com...
> On Mon, 23 May 2005 20:34:18 +0200, Knud Gert Ellentoft
> <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:
>
> > Knud Gert Ellentoft skrev:
> >
> > >Formentlig på samme måde som i XP.
> >
> > Man skal dog lige læse det hele først, kræver at DOS installeres
> > først.
>
> Man kunne gætte på at man bare skulle køre den rigtige command.com
> først, hmmm.
>



Claus Tersgov (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-05-05 10:48


"H.M." <hamaFJERNES@hongnet.dk> skrev

> hej mon jeg ikke har forklaret ordentlig hvad jeg mener??
> eller også er jeg måske ikke så snu at jeg forstår svarene!!!
> jeg skriver lige spørgsmålet igen:
> er det ikke muligt at ligge en gammel dos version ind i et bibliotek for
sig
> selv og så køre mine dos programmer derfra??

Nej, den eneste måde at gøre det på, er at oprette en almindelig FAT
partition på din harddisk og så starte op via en diskette, alternativt hvis
du kan finde en bootmanager. Du kan ikke umiddelbart bruge en gammel DOS
version under windows 2000, fordi der er stor forskel på, hvordan f.eks.
hukommelsen bliver håndteret. Du kan sikkert godt starte en anden
kommandofortolker, men det er antageligvis slet ikke nok til dine
programmer, fordi den rent faktisk udgør et ret lille del af DOS, og iøvrigt
har den slet ikke noget med hukommelsesstyringen at gøre.

Windows 2000 kan køre en del dos programmer, men ikke alle, og slet ikke
programmer, som skriver direkte til hardwaren eller som består af
"bølle-kode"

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.
Helt ny, alt er med i pakken. Nyprisen er næsten kr 1000,-
www.tersgov.dk/hub Sendes gerne.



Axel Hammerschmidt (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 24-05-05 21:54

H.M. <hamaFJERNES@hongnet.dk> wrote:

> er det ikke muligt at ligge en gammel dos version ind i et bibliotek for sig
> selv og så køre mine dos programmer derfra??

Hvis du med bibliotek mener et drev-bogstav, så ja. Det er et krav, at
hvert OS ligger på sin egen partition. Win 2000 kan ligge på den samme
HDD som MS DOS.

Windows 2000 understøtter multiple-boot med MS DOS (eller Win9x, eller
WinNT, eller Win3x) uden videre.

Man skal

1. installerer hver OS på en partition for sig
2. installerer applikationerne under hver OS for sig
3. sørge for at den aktive partition er FAT16

Hvis der findes et eksisterende DOS baseret OS, så kan Win 2000 Setup
kopiere boot sector på den aktive partition til Boorsect.dos og erstatte
det oprindelige boot sector på den aktive partition med Win 2000's egen
boot sector.

Partitioner HDD'en. Installerer MS DOS først. Installerer Win 2000 ved
siden af den installerede MS DOS.

Hvis Win 2000 allerede er installeret og MS DOS ønskes installeret på en
anden partition, skal man efter installationen af MS DOS kører Win 2000
Emergency Repair Disk (ERD) og genskabe Win 2000's boot sector.


--
"Paris - wasn't it named after me?"

H.M. (25-05-2005)
Kommentar
Fra : H.M.


Dato : 25-05-05 10:13


"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1gx37a2.1ycpo531625dq8N%hlexa@hotmail.com...
> H.M. <hamaFJERNES@hongnet.dk> wrote:
>
> > er det ikke muligt at ligge en gammel dos version ind i et bibliotek for
sig
> > selv og så køre mine dos programmer derfra??
>
> Hvis du med bibliotek mener et drev-bogstav, så ja. Det er et krav, at
> hvert OS ligger på sin egen partition. Win 2000 kan ligge på den samme
> HDD som MS DOS.
>
> Windows 2000 understøtter multiple-boot med MS DOS (eller Win9x, eller
> WinNT, eller Win3x) uden videre.
>
> Man skal
>
> 1. installerer hver OS på en partition for sig
> 2. installerer applikationerne under hver OS for sig
> 3. sørge for at den aktive partition er FAT16
>
> Hvis der findes et eksisterende DOS baseret OS, så kan Win 2000 Setup
> kopiere boot sector på den aktive partition til Boorsect.dos og erstatte
> det oprindelige boot sector på den aktive partition med Win 2000's egen
> boot sector.
>
> Partitioner HDD'en. Installerer MS DOS først. Installerer Win 2000 ved
> siden af den installerede MS DOS.
>
> Hvis Win 2000 allerede er installeret og MS DOS ønskes installeret på en
> anden partition, skal man efter installationen af MS DOS kører Win 2000
> Emergency Repair Disk (ERD) og genskabe Win 2000's boot sector.

hej Axel
tak for den flotte forklaring.
venligst
hanne



G B (23-05-2005)
Kommentar
Fra : G B


Dato : 23-05-05 22:17

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i meddelelsen
news:cf8491dakbhu8vpj2vgoaj36sij5to4n62@dtext.news.tele.dk:

> Man skal dog lige læse det hele først, kræver at DOS installeres
> først.

Ja, og så kræver det en seperat partition med FAT16, for hvis man
konverterer det hele til NTFS, kan DOS hverken installeres eller køres.

Og det er ikke godt at køre XP fra en FAT16...

--
Med venlig hilsen
GB

Rado (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 23-05-05 23:19

On Tue, 24 May 2005 19:49:41 +0200, "H.M." <hamaFJERNES@hongnet.dk>
wrote:

>Hej
>er det ikke muligt at ligge en gammel dos version ind i et bibliotek for sig
>selv og så køre mine dos programmer derfra??
>

Du kan faktisk godt køre en del DOS programmer i Win 2000 direkte,
uden at installere eller ændre noget som helst. Har selv et 14 år
gammelt Gyldendal leksikon kørende, og det kører helt perfekt, både i
DOS udgaven (i kommandolinje vinduet) såvel som Windows 3.0 udgaven.
Så W2k er ret fleksibel. Dog er der så vidt jeg husker problemer med
at åbne de gamle DOS Help filer, men det findes der måske råd for.

Evt. problemer med tegnsæt (æøå) kan rettes ved at søge i
registreringsdatabasen efter strengen OEMCP (der er vist tre stykker),
og ændre værdien (som vist normalt er 437, i alt fald for de to af
dem) til 850. Det virker i alt fald for DOS programmer med Windows
interface, som nævnte Gyldendals leksikon. i de rene DOS programmer
kan der være problemer med Ø, om det kan rettes ved jeg ikke.


--
Rado

Always listen to experts. They will explain what can't be done
and why. Then do it. - Robert Heinlein

G B (24-05-2005)
Kommentar
Fra : G B


Dato : 24-05-05 01:39

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:s6j491lefe53jr1k4p1rf3tpikoe7tq11s@4ax.com:

> Du kan faktisk godt køre en del DOS programmer i Win 2000 direkte,

- og hvis de ikke kan køre direkte, er der programmer som DOSBox, som
opretter et virtuelt DOS-miljø, hvor man kan køre stort set alle programmer
fra. Selv spil, som ofte kræver diverse underlige EMS-konfigurationer.

DOSBox kan hentes på adressen
http://dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1

--
Med venlig hilsen
GB

H.M. (24-05-2005)
Kommentar
Fra : H.M.


Dato : 24-05-05 14:49

hej
er den dos box et sted hvor man kan arbejde i dos, såsom kopier o.lign.
venligst
hanne

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:4292778a$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:s6j491lefe53jr1k4p1rf3tpikoe7tq11s@4ax.com:
>
> > Du kan faktisk godt køre en del DOS programmer i Win 2000 direkte,
>
> - og hvis de ikke kan køre direkte, er der programmer som DOSBox, som
> opretter et virtuelt DOS-miljø, hvor man kan køre stort set alle
programmer
> fra. Selv spil, som ofte kræver diverse underlige EMS-konfigurationer.
>
> DOSBox kan hentes på adressen
> http://dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1
>
> --
> Med venlig hilsen
> GB



Claus Tersgov (25-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 25-05-05 08:36


"H.M." <hamaFJERNES@hongnet.dk> skrev

> er den dos box et sted hvor man kan arbejde i dos, såsom kopier o.lign.
> venligst
> hanne

Hvis du er til dos og stadig kan lide windows, så kig her. www.ghisler.com
Det er i mine øjne den allerbedste filhåndtering, der findes i hele
universet. Jeg bruger den til næsten alt, når jeg ikke kan køre Norton
Commander 4.0

Den kan du også køre doskommandoer fra, idet at den har en doslinje
forneden..

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.
Helt ny, alt er med i pakken. Nyprisen er næsten kr 1000,-
www.tersgov.dk/hub Sendes gerne.



G B (26-05-2005)
Kommentar
Fra : G B


Dato : 26-05-05 23:19

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen
news:42942a6c$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Den kan du også køre doskommandoer fra, idet at den har en doslinje
> forneden..

Ja, men DOSBox er en DOS-emulator. Det er Total Commander ikke. Og du kan
IKKE køre gamle DOS-programmer via Total Commander, men det kan du via
DOSBox (som iøvrigt er Open Source, og derfor gratis).

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.
Støt Israel - køb Israelske varer!
GB

Claus Tersgov (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 27-05-05 12:15


"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev

> Ja, men DOSBox er en DOS-emulator. Det er Total Commander ikke. Og du kan
> IKKE køre gamle DOS-programmer via Total Commander, men det kan du via
> DOSBox (som iøvrigt er Open Source, og derfor gratis).

Har du overset, at jeg helt bevidst skriver *doskommandoer* jeg skriver
absolut ikke et ord om dos programmer....

Claus



G B (27-05-2005)
Kommentar
Fra : G B


Dato : 27-05-05 15:01

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen
news:429700c1$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Har du overset, at jeg helt bevidst skriver *doskommandoer* jeg
> skriver absolut ikke et ord om dos programmer....

Jamen det er jo det, der spørges om. Altså at køre DOS-programmer under
Windows.

Ellers kunne man jo også bare åbne en kommandopromt og kommandere løs,
ikk'? Så behøver man jo heller ikke Total Commander...

Hvorfor indrømmer du ikke bare, at du har misforstået spørgsmålet?

--
Mvh
GB

Claus Tersgov (28-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-05-05 10:15


"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev

> Jamen det er jo det, der spørges om. Altså at køre DOS-programmer under
> Windows.

Ja, men det er ikke det jeg svarer på..

Jeg svarer og supplerer udelukkende på:
"er den dos box et sted hvor man kan arbejde i dos, såsom kopier o.lign."

> Hvorfor indrømmer du ikke bare, at du har misforstået spørgsmålet?

Fordi jeg ikke har misforstået en snus, jeg gør blot Hanne opmærksom på et
godt program, hvor muligheden for at bruge doskommandoer, kopiere o.lign er
tilstede, ikke andet.

Hvad er det helt præcist du ikke forstår i formuleringen: "Hvis du er til
dos og stadig kan lide windows" ?

Jeg kan da godt bøje det i neon for dig, hvis det virkeligt skulle være
nødvendigt?

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.
Helt ny, alt er med i pakken. Nyprisen er næsten kr 1000,-
www.tersgov.dk/hub Sendes gerne.



G B (28-05-2005)
Kommentar
Fra : G B


Dato : 28-05-05 14:33

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen
news:42983620$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Jeg kan da godt bøje det i neon for dig, hvis det virkeligt skulle
> være nødvendigt?

Jo, tak, hvor hænger du rørene op?

--
Med venlig hilsen
GB

Claus Tersgov (27-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 27-05-05 12:18


"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev

> IKKE køre gamle DOS-programmer via Total Commander, men det kan du via
> DOSBox (som iøvrigt er Open Source, og derfor gratis).

Ivørigt er der antageligvis masser af programmer, som dosbox heller ikke kan
køre. Er der bare en lille smule bøllekode eller andre uautoriserede direkte
skrivninger til hardvaren, så skal w2k nægte adgang. Det er absolut vitalt i
et ægte multitasking OS, at der er styr på, hvad de enkelte programmer
laver.

Claus



Jesper G. Poulsen (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 24-05-05 11:54

H.M. skrev:

> venligst
> hanne

Dit ur passer ikke.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

H.M. (24-05-2005)
Kommentar
Fra : H.M.


Dato : 24-05-05 14:47

hej
mon ikke det gør nu?? det var mit indlæg hvor det ikke passede var det ikke.
venligst
hanne

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:xn0e2mpwu4t9z9a000@dtext.news.tele.dk...
> H.M. skrev:
>
> > venligst
> > hanne
>
> Dit ur passer ikke.
>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working



Jesper G. Poulsen (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 24-05-05 15:06

H.M. skrev:

> mon ikke det gør nu?? det var mit indlæg hvor det ikke passede var

Jo, men det placerer uretmæssigt dit indlæg forrest i køen i et døgn.

Gider du iøvrigt at læse her:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
- Navnligt hvis du vil have flere gode svar fra Knud Gert Ellentoft


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

H.M. (24-05-2005)
Kommentar
Fra : H.M.


Dato : 24-05-05 18:28

Jeg rettede faktisk datoen lige med det samme jeg blev gjort opmærksom på
det.
og hvis du ser så er mit andet indlæg rettet

venligst
hanne

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:xn0e2mv1v50540i005@dtext.news.tele.dk...
> H.M. skrev:
>
> > mon ikke det gør nu?? det var mit indlæg hvor det ikke passede var
>
> Jo, men det placerer uretmæssigt dit indlæg forrest i køen i et døgn.
>
> Gider du iøvrigt at læse her:
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
> - Navnligt hvis du vil have flere gode svar fra Knud Gert Ellentoft
>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working



Laziter [9440] (24-05-2005)
Kommentar
Fra : Laziter [9440]


Dato : 24-05-05 19:15


"H.M." <hamaFJERNES@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
news:ac179$4293640c$3e3d8499$3107@news.arrownet.dk...
> Jeg rettede faktisk datoen lige med det samme jeg blev gjort opmærksom på
> det.
> og hvis du ser så er mit andet indlæg rettet
>

Så mangler du bare at citére korrekt.
Alle svar skrives _under_ det forgående indlæg og ikke over.

Hvordan synes du det her lyder?:

Svar: Jeg har haft en dejlig dag.
Spørgsmål: Hvordan har din dag været?

Lidt forvirrende ikke sandt?
Den kunne måske gå i Jeopardy, men ikke her

Mvh
Benjamin



H.M. (24-05-2005)
Kommentar
Fra : H.M.


Dato : 24-05-05 19:51


"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse
news:42936f3d$0$63605$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "H.M." <hamaFJERNES@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:ac179$4293640c$3e3d8499$3107@news.arrownet.dk...
> > Jeg rettede faktisk datoen lige med det samme jeg blev gjort opmærksom

> > det.
> > og hvis du ser så er mit andet indlæg rettet
> >
>
> Så mangler du bare at citére korrekt.
> Alle svar skrives _under_ det forgående indlæg og ikke over.
>
> Hvordan synes du det her lyder?:
>
> Svar: Jeg har haft en dejlig dag.
> Spørgsmål: Hvordan har din dag været?
>
> Lidt forvirrende ikke sandt?
> Den kunne måske gå i Jeopardy, men ikke her
>
> Mvh
> Benjamin
>

Hej, ja, så har jeg da fået læst lektien.
hanne
>



H.M. (31-05-2005)
Kommentar
Fra : H.M.


Dato : 31-05-05 18:20


hej alle der kom med hjælp til mit problem med at køre dos programer i win
2000.

jeg fandt løsningen i går aftes, jeg har lavet en mappe med bogf.programmet
og må så oprette nogle nogle genvejs bokse, der er lidt arbejde i starten,
men nu køre det.

så tak for hjælpen

venligst
hanne



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste